DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) PATOLOGIA MÈDICA I QUIRÚRGICA II Codi 14021003
Ensenyament
Fisioteràpia (1993)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
10.5 7 3.5 Troncal Tercer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
NOGUÉS LLORT, MARIA ROSA
HERNÁNDEZ FLIX, SALVADOR JOSÉ
Adreça electrònica josepma.olive@urv.cat
salvadorjose.hernandez@urv.cat
albert.feliu@urv.cat
pilar.sarda@urv.cat
mariarosa.nogues@urv.cat
oscar.palazon@urv.cat
francesc.marimon@urv.cat
simonamihaela.iftime@urv.cat
sandra.parra@urv.cat
Professors/es
OLIVÉ PLANA, JOSEP MARIA
HERNÁNDEZ FLIX, SALVADOR JOSÉ
FELIU ROVIRA, ALBERT
SARDÀ AURE, PILAR
NOGUÉS LLORT, MARIA ROSA
PALAZÓN MOLINA, OSCAR
MARIMON CORTES, FRANCESC
IFTIMIE ., SIMONA MIHAELA
PARRA PÉREZ, SANDRA
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Aspectes generals de la patologia mèdica i quirúrgica d'origen intern ambespecial ènfasi en les causes i fisiopatologia, la clínica i amb nocions sobre els tractaments mèdics, quirúrgics.

Competències
Codi  
A12 Ciències clíniques. Els aspectes generals de la patologia d'etiologia endògena i exògena relacionada amb la fisioteràpia de tots els aparells i sistemes amb els seus tractaments mèdics, quirúrgics, fisioterapèutics i ortopèdics.
A18 Ciències clíniques. Les teories en què es basen la capacitat de resolució de problemes i el raonament clínic.
A41 Mantenir actualitzats els fonaments dels coneixements, les habilitats i les actituds de les competències professionals, mitjançant un procés de formació permanent (al llarg de tota la vida), analitzar críticament els mètodes, protocols i tractaments de l'atenció en fisioteràpia i vetllar perquè s'adeqüin a l'evolució del saber científic.
A44 Afrontar l'estrès, la qual cosa suposa tenir capacitat per controlar-se a si mateix i controlar l'entorn en situacions de tensió.
B1 Presa de decisions
B2 Resolució de problemes
B3 Capacitat d'organització i planificació
B4 Capacitat d'anàlisi i síntesi
B5 Comunicació oral i escrita en la llengua nativa
B6 Capacitat de gestió de la informació
B7 Coneixements d'informàtica relatius a l'àmbit d'estudi
B8 Coneixement d'una llengua estrangera
B10 Treball en equip
B13 Raonament crític
B18 Creativitat
B25 Mantenir una actitud d'aprenentatge i millora. Això inclou manifestar interès i actuar en una constant recerca d'informació i superació professional, comprometent-se a contribuir al desenvolupament professional a fi de millorar la competència de la pràctica i mantenir l'estatus que correspon a una professió titulada i regulada.
B29 Manifestar respecte, valoració i sensibilitat davant el treball dels altres.
C2 Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Proporcionar a l'alumne els coneixements bàsics sobre les malalties neurològiques més freqüents, per conèixer la seva etiologia, fisiopatogènia, clínica, el tipus de pacient que tracten i de quina manera poden modificar el curs natural de la malaltia. A12
A18
B1
B2
B4
B29
C3
Proporcionar a l'alumne els coneixements bàsics sobre les malalties pneumològiques més freqüents, per conèixer la seva etiologia, fisiopatogènia, clínica, el tipus de pacient que tracten i de quina manera poden modificar el curs natural de la malaltia. A12
A18
B1
B2
B4
C3
Proporcionar a l'alumne els coneixements bàsics sobre les malalties cardiològiques més freqüents, per conèixer la seva etiologia, fisiopatogènia, clínica, el tipus de pacient que tracten i de quina manera poden modificar el curs natural de la malaltia. A12
A18
B1
B2
B4
C3
Proporcionar a l'alumne els coneixements bàsics sobre les malalties reumatològiques més freqüents, per conèixer la seva etiologia, fisiopatogènia, clínica, el tipus de pacient que tracten i de quina manera poden modificar el curs natural de la malaltia. A12
A18
B1
B2
B4
C3
Proporcionar a l'alumne nocions sobre algunes patologies concretes, normalment malalties o situacions cròniques que poden interferir amb la pràctica de la seva feina habitual. A12
Que l'estudiant conegui les causes primeres de les malalties, les principals manifestaacions clíniques i els trac taments possibles. A12
Utilitzar les diverses fons d'informació sobre medicaments (llibres, internet, articles científics, catàlegs farmacològics, butlletins,...) A41
B3
B4
B6
B7
B8
B25
C2
Analitzar el contingut de les diferents fons d'informació sobre un tema concret i sintetitzar-ho en un resum. B2
B4
B10
B13
Saber exposar el treball realitzat, oralment en públic, utilitzant suports audiovisuals. A44
B5
B6
B10
B18
C2

Continguts
Tema Subtema
Malalties de l'Aparell Respiraòri i de la pleura
1. Recordatori anatòmic i fisiològic 2. Semiologia respiratòria 3. Exploracions complementàries en pneumologia 4. Patologia rinolaringològica 5. Insuficiència respiratòria 6. Patologia obstructiva de la via aèria. Asma. MPOC 7. Patologia restrictiva 8. Patologia parenquimàtica pulmonar 9. Patologia pleural 10. Patologia vascular pulmonar 11. Tumors toràcics
Malalties del Sistema Nerviós Central i perifèric
Tema 1.- Grans síndromes motorsI: Síndrome cortico-espinal. Alteració de la integració motora cortical. Síndrome de la motoneurona bulbar i espinal. Síndrome de la unió neuromuscular. Síndrome miopàtic
Tema 2.- Grans síndromes motors II: Síndromes motors de la medul•la espinal. Síndromes motors dels ganglis bassals.
Tema 3.- Grans síndromes sensitius: Semiologia sensitiva. Lesions del sistema nerviós perifèric. Lesions medul•lars. Lesions a nivell del tronc cerebral. Lesions talàmiques i del còrtex parietal. Alteracions psicògenes de la sensibilitat.
Tema 4.- Exploració neurològica: Funcions superiors. Parells cranials. Exploració dels reflexes. Maniobres d’exploració motora. Maniobres d’exploració sensitiva. Exploració de la coordinació i l’equilibri. Exploració de la marxa.
Tema 5.- Dolor neuropàtic.
Tema 6.- Cefalees i àlgies cranials.
Tema 7.- Malalties vasculars cerebrals.
Tema 8.- Malalties dels ganglis bassals. Malaltia de Parkinson. Parkinsonismes.
Tema 9.- Malalties del nervi perifèric. Neuropaties. Polineuropaties.
Tema 10.- Malalties desmielinitzants.
Tema 11.- Malalties neuromusculars.
Tema 12.- Traumatismes cranials.
Tema 13.- Malalties de la medul•la espinal.
Tema 14.- Neuroncologia.
Tema 15.- Alteracions de la consciència.
Tema 16.- Alteracions de la dinàmica del líquid cefalorraquidi.
Tema 17.- Malalties neurodegeneratives.
Malalties del Sistema Cardiovascular
1. Recordatori anatòmic i fisiològic 2. Semiologia respiratòria 3. Exploracions complementàries en cardiologia 4. Insuficiència cardíaca (3) 5. Trastorns de la conducció 6. Valvulopaties 7. Cardiopatia isquèmica 8. Aturada cardiorespiratòria i reanimació cardiopulmonar 9. Patologia vascular arterial 10. Patologia vascular venosa
Malalties Reumatològiques i autoimmunes
1. El malalt amb malaltia musculoesquelètica 2. Estructura i funció del teixit connectiu 3. La resposta inflamatòria 4. El dolor 5. Estudi de les malalties articulars i musculoesquelètiques 6. Exploracions complementàries en reumatologia 7. Artritis reumatoide 8. Artritis reumatoide juvenil 9. Espondiloartropaties seronegatives 10. Artrosi o malaltia degenerativa articular 11. Artritis infeccioses 12. Artritis per microcristalls 13. Reumatismes extraarticulars 14. Malalties hereditàries del teixit conjuntiu 15. Malalties autoimmunes que afecten el teixit connectiu 16. Malalties òssies metabòliques
Malalties metabòliques 1. Diabetis mellitus 2. Obesitat. 3. Alteracions del funcionament de les glandules tiroïdals i para tiroïdals.
Patologia quirúrgica
1. Mastectomia 2. El canal del part 3. La incontinència urinària

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
70 105 175
Seminaris
11 55 66
Presentacions / exposicions
2 0 2
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
3 4.5 7.5
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
3 0 3
Pràctiques de camp/sortides
4 1 5
Treballs
0 10 10
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripci´ó de les característiques de l'assignatura i el seu ensenyament
Sessió Magistral Exposició teòrica dels diversos blocs a l'aula.
Seminaris Presentació d'imatges clíniques, radiològiques bàsiques i de proves de funcionament pulmonar que seran motiu d'examen posteriorment.
Presentacions / exposicions Cada grup d'alumnes presenta el seu treball oral a classe en suport Power Point. La resta de la classe pot fer preguntes o comentaris.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Presentació de tres casos clínics per a la seva resolució a l'aula
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques El professor a l'aula d'informàtica explica on trobar informació sobre farmacologia per mantenir-se informat i estar al dia en aquest tema. Posteriorment dóna a cada dos alumnes un cas clínic, un treball, unes preguntes, etc. que els alumnes han de resoldre utilitzant les eines d'informació.
Pràctiques de camp/sortides Pràctiques clíniques d'exploració respiratòria. Inicialment entre els alumnes i posteriorment amb malalts a la sala d'Urgències de l'Hospital.
Treballs El treball plantejat pel professor a l'aula d'informàtica s'ha de realitzar durant les 7-8 setmanes següents fora de l'horari lectiu. El professor tutoritza els treballs si es presenten dubtes o problemes en la cerca d'informació. Finalment l'han d'entregar per escrit al professor, una setmana abans de les exposicions orals.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Seminaris
Pràctiques de camp/sortides
Treballs
Descripció
Unitat de Medicna Interna, Segona planta de l'edifici ? Dimarts de 15-16h. Cal cita prèvia. La tutorització del treball de farmacologia es fa al despatx de Farmacologia a la tercera planta de l'edifici 0, sempre que els alumnes ho necessitin.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions La puntuació màxima de les pràctiques de farmacologia serà 1 punt. max 1 punt de la nota final
Pràctiques de camp/sortides Son el pràcticum clínic. La puntuació màxima de les pràctiques clíniques serà 1/2 punt
1/2 punt max de la nota final
Proves objectives de tipus test S'avaluaran les sessions magistrals. És un examen tipus test d'entre 60 i 90 preguntes. L'examen s'aprovarà amb el 70% del promig de les cinc millors notes. Al mateix temps serà imprescindible aprovar cada una de les parts de l'assignatura (cardiologia, neurologia, pneumologia i reumatologia junt amb la resta de temes es considerarant una altra part). Quan l'alumne tingui menys del 70% en alguna de les parts suspendrà l'assignatura i per tant a la següent convocatòria caldrà que es torni a examinar de TOTA l'assignatura. màxim 8.5 punts a la nota final.
Altres

Per poder-se aplicar la nota de les pràctiques i la de farmacologia cal cumplir pràviament el criteri d'aprovació de l'assignatura a través de l'examen tipus test.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

En casos especials (convocatòria extraordinària, nombre insuficient d'alumnes, etc) es realitzarà un examen de preguntes curtes (10 per especialitat) que permeti valorar els coneixements dels alumnes.


Fonts d'informació

Bàsica C.C.Goodman and T.K. Snyder, Patología médica para fisioterapeutas, 3ª, McGraw-Hill/Interamericana de España, 2001
Brancós MA, Reumatologia, , Salvat editors, 1989
Marqués J. , Tratado de enfermedades reumáticas, , Jims, 1991
Cambier J; Masson M., Manual de Neurologia, , Barcelona: Masson, 2000.
AmericanCollege of rheumatology, www.rheumatology.org/index.asp, ,
Arthritis Fundation:, www.arthritis.org, ,
West, J B, Fisiopatologia pulmonar, , Ed Panamericana
Buckley J., Exercice on prescription. Cardiovascular activity for health., , Oxford: Butterworth-Heinemann, 1999
Serra Grima R., Prescripción del ejercicio físico para la salud. , , Barcelona: Paidotribo, 2004

Complementària Farreras V, Medicina Interna, 16a ed, Madrid Elsevier, 2009
Frasquet Febrer JL. Aguirre Marco CP., Salut, malaltia i cultura, , València: Universitat de València 2006

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/14021006
FARMACOLOGIA/14021102
SISTEMA NEUROMUSCULAR ESQUELÈTIC/14021103
BIOMECÀNICA CLÍNICA/14021203
MICROBIOLOGIA CLÍNICA/14021217
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent