Codi |
|
A9 |
Ciències de la conducta. Les teories de la comunicació i de les habilitats interpersonals. |
A14 |
Ciències clíniques. Les bases teòriques de la fisioteràpia com a ciència i professió. Els models d'actuació en fisioteràpia. Les bases teòriques de les valoracions, tests i comprovacions funcionals: coneixement de les seves modalitats i tècniques així com de l'avaluació científica de la utilitat i efectivitat. El diagnòstic de fisioteràpia. Metodologia de la investigació aplicada a la fisioteràpia. |
A15 |
Ciències clíniques. Els procediments fisioterapèutics generals: cinesiteràpia, massatge i massoteràpia, electroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia, hidroteràpia, balneoteràpia, climatoteràpia, talassoteràpia, termoteràpia, crioteràpia, vibroteràpia, fototeràpia, pressoteràpia i els derivats d'altres agents físics. |
A16 |
Ciències clíniques. Els procediments fisioterapèutics basats en mètodes i tècniques específics d'actuacions fisioterapèutiques que s’apliquen en les diferents patologies de tots els aparells i sistemes, i en totes les especialitats de medicina i cirurgia, així com en la promoció i conservació de la salut i en la prevenció de la malaltia. Aquests mètodes es refereixen, entre altres, als processos neurològics, de l'aparell locomotor (teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, osteopatia i quiropraxia), de l'aparell respiratori, del sistema cardiocirculatori, a les alteracions de l'estàtica i la dinàmica, als mètodes específics ortopèdics i a les tècniques terapèutiques reflexes, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia. |
A18 |
Ciències clíniques. Les teories en què es basen la capacitat de resolució de problemes i el raonament clínic. |
A19 |
Context administratiu i organitzatiu de la pràctica professional. Els processos d'administració i gestió sanitària, especialment dels serveis de fisioteràpia, en el context divers i canviant en que es desenvolupa. |
A28 |
Elaborar i emplenar de forma sistemàtica la història clínica de fisioteràpia completa, on es registren de forma adequada i eficaç tots els passos seguits des de la recepció del pacient/usuari fins a l'informe a l'alta de fisioteràpia. |
A29 |
Valorar l'estat funcional del pacient/usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials, per a la qual cosa haurà de: a) rebre el pacient, recollir i valorar les dades subjectives manifestades per l'usuari i/o les persones significatives del seu entorn; b) aplicar els procediments adequats de valoració en fisioteràpia, la qual cosa inclou executar les proves elèctriques i manuals destinades a determinar el grau d'afectació de la innervació i de la força muscular, les proves per determinar les capacitats funcionals, l'amplitud del moviment articular i les mesures de la capacitat vital; c) identificar les dades i descriure les alteracions, limitacions funcionals i discapacitats trobades reals i potencials; d) registrar de forma sistemàtica les dades significatives de la informació recollida i expressar-les de forma correcta en la història clínica de fisioteràpia. |
A30 |
Determinar el diagnòstic de fisioteràpia d'acord amb les normes reconegudes internacionalment i amb els instruments de validació internacionals. Aquesta competència inclou jerarquitzar les necessitats del pacient/usuari per atendre amb prioritat aquelles que més comprometin el procés de recuperació. |
A31 |
Dissenyar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia. Elaborar un Pla específic d'Intervenció de Fisioteràpia utilitzant habilitats de resolució de problemes i raonament clínic: d'acord amb els recursos disponibles; formulant els objectius d'intervenció amb l'usuari i, si escau, amb les persones significatives del seu entorn, recollint les seves expectatives respecte a l'atenció, seleccionant els protocols o procediments més adequats a l'atenció planificada i atenent-se als criteris d'adequació, validesa i eficiència. |
A32 |
Executar, dirigir i coordinar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia, atenent-se al principi de la individualitat de l'usuari i utilitzant les eines terapèutiques pròpies de la fisioteràpia, és a dir, el conjunt de mètodes, procediments, actuacions i tècniques que mitjançant l'aplicació dels mitjans físics curen, recuperen, habiliten, rehabiliten, adapten i readapten les persones amb deficiències, limitacions funcionals, discapacitats i minusvalideses; prevenen les malalties i promouen la salut a les persones que volen mantenir un nivell òptim de salut. Això implica establir i aplicar els mitjans físics terapèutics en els tractaments que es prestin als usuaris de totes les especialitats de medicina i cirurgia on sigui necessària l'aplicació dels mitjans esmentats. Dissenyar i aplicar exercicis terapèutics, amb mètodes especials, per a les malalties i lesions cardiorespiratòries, ortopèdiques, traumatològiques, pediàtriques, reumatològiques, geriàtriques, neurològiques, pneumològiques, esportives, així com per a les alteracions del raquis, la incontinència urinària i fecal i els exercicis maternals prepart i postpart. Dissenyar i aplicar els procediments de cinesiteràpia, mobilització, manipulació, massoteràpia, teràpia manual, osteopatia, quiropràxia i la resta de tècniques manuals. Dissenyar i aplicar les distintes modalitats d'electroteràpia, termoteràpia i crioteràpia, fotototeràpia, ultrasonoteràpia, vibroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia i pressoteràpia. Dissenyar i aplicar les distintes modalitats d'hidroteràpia, balneoteràpia, climatoteràpia, talassoteràpia, etc. Dissenyar i aplicar les diverses modalitats dels mètodes i tècniques terapèutiques reflexes així com d'altres teràpies manuals específiques, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia. Establir i aplicar el tractament en grups a usuaris amb problemes similars. Fomentar la participació de l'usuari i la família en el seu procés de recuperació. Prevenir i evitar els riscos en l'aplicació del tractament. Establir el pla de pautes que s'ha de seguir durant el tractament. |
A33 |
Avaluar l'evolució dels resultats obtinguts amb el tractament de fisioteràpia amb relació als objectius marcats i als criteris de resultats establerts. Serà necessari: definir i establir els criteris de resultats, realitzar la valoració de l'evolució del pacient/usuari, redissenyar els objectius segons la valoració, si és necessari, i adequar el pla d'intervenció o tractament als nous objectius, si escau. |
A34 |
Elaborar l'informe per donar l'alta de fisioteràpia. Quan consideri que s'han cobert els objectius proposats, bé per curació del procés o bé perquè s'hagin exhaurit les possibilitats de recuperació amb les mesures terapèutiques a l'abast, es proposarà l'alta de fisioteràpia i s'elaborarà l'informe pertinent. |
A43 |
Aplicar els mecanismes de garantia de qualitat en la pràctica de la fisioteràpia, ajustant-se als criteris, indicadors i estàndards de qualitat reconeguts i validats per a la bona pràctica professional. |
B1 |
Presa de decisions |
B2 |
Resolució de problemes |
B3 |
Capacitat d'organització i planificació |
B4 |
Capacitat d'anàlisi i síntesi |
B5 |
Comunicació oral i escrita en la llengua nativa |
B6 |
Capacitat de gestió de la informació |
B11 |
Habilitats en les relacions interpersonals |
B18 |
Creativitat |
B24 |
Treballar amb responsabilitat. |
B27 |
Ajustar-se als límits de la seva competència professional en l'atenció a la salut. |
B33 |
Mostrar la seva orientació al pacient/usuari, posant de manifest en la seva actuació que el ciutadà i les seves necessitats són l'eix entorn del qual giren les seves decisions. |
C2 |
Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Estar preparat per a la incorporació immediata com a professional en el mon del treball.
|
A14 A19 A29 A30 A31
|
B1 B2 B3 B4 B6
|
C3
|
Determinar el diagnòstic de Fisioteràpia |
A14 A29 A30
|
B1 B2 B4 B6
|
|
Saber fer la valoració inicial del pacient utilitzan valoracions, test i comprovacions funcionals adients en cada cas. |
A14
|
B24 B27 B33
|
|
Elaborar i emplenar de forma sistematica la historia clínica de fisioteràpia enregistrant tots els passos des de la recepció del pacient fins al informe d'alta |
A28
|
B5
|
|
Definir i disenyar el pla de tractament utilitzan teories mètodes i tècniques |
A14 A15 A16 A18 A31
|
B1 B2 B3
|
C2 C5
|
Aplicar el pla de tractament utilitzan les eines teràpeutiques propies de la fisiotreàpia |
A32
|
B18 B24
|
|
Avaluar els resultats obtinguts en el tractament de fisioteràpia establin criteris de resultats i redefinir objectius si es necessari. |
A33
|
|
|
Saber elaborar l'informe d'alta de fisioteràpia |
A34
|
|
|
Aplicar els mecanismes de garantia de qualitat del centre on es realitza l'activitat |
A43
|
|
|
Adquirir els coneixements necessaris i demostrar la capacitat per comunicar-se adequadament amb el pacient dintre la fase de l'entrevista i/o durant l'aplicació del tractament així com amb la resta de l'equip interdisciplinar |
A9
|
B11
|
|
Tema |
Subtema |
L’assignatura integra tots els continguts teòrics i pràctics específics de les assignatures cursades durant la carrera i especialment amb els continguts de les assignatures troncals de Fisioteràpia: Fisioteràpia I, Fisioteràpia II i Fisioteràpia III.
|
Cada centre, on es cursin les pràctiques d'Estades Clíniques, oferirà un o diferents perfils, segons les àrees d'Atenció de Fisioteràpia que cada centre estableixi.
Aquests perfils s’ajustaran als continguts de les assignatures de Fisioteràpia cursades durant els tres anys i que podran estar relacionats amb l'aprenentatge i aplicació dels coneixements, habilitats i actituds en els següents àmbits:
- Atenció de Fisioteràpia en Traumatologia i Ortopèdia.
- Atenció de Fisioteràpia en Reumatologia.
- Atenció de Fisioteràpia en les lesions neurològiques del nen i de l'adult.
- Atenció de Fisioteràpia en geriatria.
- Atenció de Fisioteràpia en pneumologia
- Fisioteràpia en Atenció Primària i domiciliària.
- Atenció de Fisioteràpia en l'àmbit esportiu.
- Atenció de Fisioteràpia en Salut Mental.
|
Aprenentatge d'habilitats de comunicació en l'entrevista clínica de Fisioteràpia.
|
1. Introducció. Importància de les habilitats de comunicació interpersonals.
2. Habilitats de comunicació en el maneig de l'entrevista clínica.
3. Fases de l'entrevista.
4. Estratègies pel maneig de pacients "complicats"
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Treballs |
|
40 |
40 |
80 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
180 |
18 |
198 |
Fòrums de discussió |
|
12 |
1.2 |
13.2 |
Estudis previs |
|
0 |
30 |
30 |
Seminaris |
|
4 |
6 |
10 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
6 |
6 |
12 |
Pràctiques a laboratoris |
|
3 |
4 |
7 |
Pràctiques a través de TIC |
|
4 |
6 |
10 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0.2 |
2.2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es realitzarà una sessió a l’aula on s’explicarà a l’alumne les diferents possibilitats que te per escollir el centre per les estades. Aquesta sessió es fa molt abans de l’inici del període de les estades, a fi de que l’alumne pugui escollir amb criteri el centre mes adient segons el seu interès. Per un altra banda s'explicaran els criteris d'avaluació de l'assignatura. |
Treballs |
L'alumne relitzarà un treball en funció del tutor i de les característiques del centre i amb la supervisió del responsable de l'assignatura. Dintre el Mòdul d'habilitats de comunicació els alumnes tindran que presentar les activitats relacionades amb els mòduls teòrico pràctics.
|
Pràctiques de camp/sortides |
L'alumne realitzara les pràctiques clíniques en relació a l'assignatura "Estades Clíniques" al centre que li hagi estat assignat pel professor responsable de l'assignatura. |
Fòrums de discussió |
Es plantejarà un fòrum de discussió, a traves de la plataforma moodle, per poder mantenir contacte amb tots els alumnes i posar en comú els temes i dubtes que sorgeixin. |
Estudis previs |
L’alumne tindrà que consultar les bibliografies i les matèries teòriques que estaran relacionades amb l’activitat del centre on farà l’estada, així com el material de suport lliurat per tal d'adquirir les bases teòriques de l'aprenentatge de les habilitats de comunicació en l'entrevista clínica. |
Seminaris |
Es realitzaran com a mínim 2 seminaris (2hores) on es visualitzarà un vídeo i s'aplicaran mètodes d'aprenentatge d'habilitats de comunicació en grups reduïts d'alumnes. Caldrà lliurar les activitats que es demanin dintre la data prevista. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Es dedicarà 1 hora/alumne per aprendre les habilitats de comunicació mitjançant el recolzament del vídeo. Caldrà lliurar les activitats que es demanen dintre els períodes previstos. |
Pràctiques a laboratoris |
En aquest cas es proposa de fer pràctiques en el laboratori d'habilitats utilitzant com a metodologia el Pacient Simulat Instructor amb el suport del vídeo. |
Pràctiques a través de TIC |
L'alumne tindrà que analitzar video clips relacionats amb l'aprenentatge d'habilitats de comunicació i lliurar les activitats dintre l'entorn Moodle. |
|
Pràctiques de camp/sortides |
Treballs |
Atenció personalitzada |
Activitats Introductòries |
Pràctiques a laboratoris |
Pràctiques a través de TIC |
|
Descripció |
Pel que fa a:
- El centre d'estades: es farà un seguiment per part del tutor de pràctiques assignat a l'alumne.
- Treballs: seguiment mixt entre el tutor de pràctiques i el responsable de l'assignatura. Pel que fa al mòdul d'habilitats de comunicació, el seguiment el farà el professor responsable d'aquest mòdul.
- Activitats introductòries: el responsable de l'assignatura descriurà i orientarà en relació a les característiques dels diferents centres.
- Sessions pràctiques a través de les TIC, seminaris i Pràctiques a laboratoris: s'informarà durant el curs quines són les activitats a fer, on es realitzaran i quins alumnes i participaran ja que es fara una distribució per grups.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Elaboració sistemàtica i composició harmònica 40%
Busca evidencia cientifica en el tema escollit 40%
Bibliografia 20%
|
45% de la nota final |
Pràctiques de camp/sortides |
La valoració de les actuacions de l'alumne es farà d'acord amb els següents aspectes:
- Actiud 30%
- Comunicació 30%
- Competència 40%
|
30% de la nota final |
Seminaris |
Les activitats que es demanin dintre la formació teòrio pràctica del mòdul d'habilitats de comunicació s'hauran de lliurar dintre els terminis previstos i tindràn un pes del 5% de la nota final.
Nota: Sols una part dels alumnes de la classe realitzarà aquesta activitat. |
5% de la nota final |
Pràctiques a laboratoris |
Les pràctiques realitzades en el laboratori d'habilitats (interacció amb el Pacient simulat) tindran un pes del 15% de la nota final.
Aquest apartat el faran tots els alumnes. Una part de l'avaluació vindrà del PS i l'altra del professor responsable del mòdul. |
20% de la nota final |
Pràctiques a través de TIC |
L'alumne tindrà que lliurar dintre la data prevista les activitats relacionades amb l'anàlisi de vídeo clips relacionats amb l'aprenentatge de les habilitats de comunicació.
Nota: Sols una part dels alumnes de la classe participarà en aquesta activitat. |
5% de la nota final |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Recomanacions de l'avaluació: Caldrà per tant tenir en compte el següents aspectes: - El lliurament de les activitats realitzades en els seminaris (5%) - L'avaluació obtinguda de les pràctiques dels centres on heu fet les Estades Clíniques (30%) - La realització del treball dintre el marc de les pràctiques d'Estades clíniques (45%) - La participació i l'avaluació de les pràctiques realitzades en el laboratori d'habilitats (20%) - El lliurament de les activitats lligades a les pràctiques de les TIC (5%) NOTA: si tenim en compte que 1 alumne farà: o bé les activitats demanades als seminaris o les activitats relacionades amb les pràctiques TIC (dintre l'entorn Moodle) i que aquesta activitat té un pes en la nota del 5%, la suma de tots els persentatges de l'avaluació és igual a un 100% i no a un 5%. |
Bàsica |
|
L'alumne utilitzarà com a referència les fonts bibliogràfiques relacionades amb els diferents àmbits on realitzarà les estades clíniques. Bibliografia relacionada amb les Habilitats de comunicació: Borrell i Carrió F. Manual de entrevista clínica :para la atención primaria de salud. Barcelona etc.:
Doyma; 1989. Borrell i Carrió F, Sociedad Española de Medicina de
Familia y Comunitaria. Entrevista clínica :manual de
estrategias prácticas. Barcelona: SEMFYC, Sociedad Española de Medicina de
Familia y Comunitaria; 2004. Clèries X editor. La comunicación. Una competencia
esencial para los profesionales de la salud. Barcelona: Masson;
2006. Hargie O. The handbook of
communications skills. London: Roudletdge; 1997.
Silverman J, Kurtz SM, Draper
J. Skills for communicating with patients. 2nd ed. Abingdon, Oxon: Radcliffe;
2005. |
Complementària |
|
American Physical Therapy Association. (2001). Guide
to Physical Therapist Practice. Second Edition. American Physical
Therapy Association. Physical Therapy, 81(1), 9-746. |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FISIOTERÀPIA III/14021001 | PATOLOGIA MÈDICA I QUIRÚRGICA II/14021003 | FISIOTERÀPIA I/14021007 | FISIOTERÀPIA II/14021008 | FISIOTERÀPIA ESPORTIVA/14021218 |
|
|
Altres comentaris |
Matricula 3r curs |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|