DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) ESTADES CLÍNIQUES Codi 14021005
Ensenyament
Fisioteràpia (1993)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
21 0 21 Troncal Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
CASAJUANA BRIANSÓ, MARIA DEL CARME
MONTULL MORER, SALVADOR
Adreça electrònica juan.gonzalez@urv.cat
montserrat.bigorra@urv.cat
antonio.aguilera@urv.cat
juanantonio.lopez@urv.cat
mariadelcarme.casajuana@urv.cat
mgloria.plana@urv.cat
josep.vallverdu@urv.cat
gloria.bernal@urv.cat
sonia.monterde@urv.cat
claudio.caro@urv.cat
mariapaz.vidaller@urv.cat
salvador.montull@urv.cat
anacristina.lorenzo@urv.cat
natividadmontserrat.arbos@urv.ca
albert.sans@urv.cat
misericordia.machuca@urv.cat
laura.perez@urv.cat
0
evamaria.tarrago@urv.cat
ester.bermudez@urv.cat
mercedes.vila@urv.cat
roser.gonzalez@urv.cat
Professors/es
GONZÁLEZ RAMÍREZ, JUAN
BIGORRA SOLANES, MONTSERRAT
AGUILERA BAREA, ANTONIO
LÓPEZ VILLADA, JUAN ANTONIO
CASAJUANA BRIANSÓ, MARIA DEL CARME
PLANA SOLÉ, Mª GLÒRIA
VALLVERDÚ GENE, JOSEP
BERNAL ALARCÓN, GLÒRIA
MONTERDE PÉREZ, SONIA
CARO NARANJO, CLAUDIO
VIDALLER BADIA, MARÍA PAZ
MONTULL MORER, SALVADOR
LORENZO SANCHEZ, ANA CRISTINA
ARBÓS MARGALEF, NATIVIDAD MONTSERRAT
SANS JOVÉ, ALBERT
MACHUCA LLEBERIA, MISERICORDIA
PÉREZ MERINO, LAURA
RYLANDER ., HANNA CHARLOTTE
BUJEDO PERTEJO, ANA MARGARITA
TARRAGÓ AMIGÓ, EVA MARIA
BERMÚDEZ GÓMEZ, ESTER
VILA VIÑAS, MERCEDES
GONZÁLEZ PÀMIES, ROSER
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Assignatura troncal, que es programa durant les ultimes sis setmanes del segon quatrimestre. Els credits de l'assignatura són exclusivament pràctics. Una vegada finalitzat tot el període d’aprenentatge teòric, és realment important la integració del alumne dins els equips de treball, per tal d’assolir la responsabilitat del tractament de forma tutoritzada. Es per aquest motiu que es recomana al alumne que cursi aquesta assignatura al final de la diplomatura, ja que serà el moment en que podrà posar en pràctica la major part dels coneixements adquirits durant els tres cursos. Durant les Estades s’allibera als alumnes de tercer de totes les classes teòriques de manera que pot dedicar totes les hores per les practiques. En les Estades Clíniques l’alumne pot inclinar-se per alguna de les diverses opcions de què disposa aquesta Facultat, segons les seves preferències, o optar per algun altre centre que reuneixi els criteris bàsics per el desenvolupament d’un correcte treball de Fisioteràpia, ja que es creu que casi finalitzats els estudis, disposa de criteri suficient per decidir en quin camp de la Fisioteràpia prefereix aprofundir els seus coneixements. No obstant, els objectius de l’assignatura han de ser comuns per tots els centres. L’accés al centres de practiques que oferta la Universitat es farà mitjançant la nota de l’expedient acadèmic de cada alumne. Els llistats dels centres de practiques i la nota d’expedient acadèmic, es publicarà una vegada tos els alumnes estiguin matriculats.

Competències
Codi  
A9 Ciències de la conducta. Les teories de la comunicació i de les habilitats interpersonals.
A14 Ciències clíniques. Les bases teòriques de la fisioteràpia com a ciència i professió. Els models d'actuació en fisioteràpia. Les bases teòriques de les valoracions, tests i comprovacions funcionals: coneixement de les seves modalitats i tècniques així com de l'avaluació científica de la utilitat i efectivitat. El diagnòstic de fisioteràpia. Metodologia de la investigació aplicada a la fisioteràpia.
A15 Ciències clíniques. Els procediments fisioterapèutics generals: cinesiteràpia, massatge i massoteràpia, electroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia, hidroteràpia, balneoteràpia, climatoteràpia, talassoteràpia, termoteràpia, crioteràpia, vibroteràpia, fototeràpia, pressoteràpia i els derivats d'altres agents físics.
A16 Ciències clíniques. Els procediments fisioterapèutics basats en mètodes i tècniques específics d'actuacions fisioterapèutiques que s’apliquen en les diferents patologies de tots els aparells i sistemes, i en totes les especialitats de medicina i cirurgia, així com en la promoció i conservació de la salut i en la prevenció de la malaltia. Aquests mètodes es refereixen, entre altres, als processos neurològics, de l'aparell locomotor (teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, osteopatia i quiropraxia), de l'aparell respiratori, del sistema cardiocirculatori, a les alteracions de l'estàtica i la dinàmica, als mètodes específics ortopèdics i a les tècniques terapèutiques reflexes, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia.
A18 Ciències clíniques. Les teories en què es basen la capacitat de resolució de problemes i el raonament clínic.
A19 Context administratiu i organitzatiu de la pràctica professional. Els processos d'administració i gestió sanitària, especialment dels serveis de fisioteràpia, en el context divers i canviant en que es desenvolupa.
A28 Elaborar i emplenar de forma sistemàtica la història clínica de fisioteràpia completa, on es registren de forma adequada i eficaç tots els passos seguits des de la recepció del pacient/usuari fins a l'informe a l'alta de fisioteràpia.
A29 Valorar l'estat funcional del pacient/usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials, per a la qual cosa haurà de: a) rebre el pacient, recollir i valorar les dades subjectives manifestades per l'usuari i/o les persones significatives del seu entorn; b) aplicar els procediments adequats de valoració en fisioteràpia, la qual cosa inclou executar les proves elèctriques i manuals destinades a determinar el grau d'afectació de la innervació i de la força muscular, les proves per determinar les capacitats funcionals, l'amplitud del moviment articular i les mesures de la capacitat vital; c) identificar les dades i descriure les alteracions, limitacions funcionals i discapacitats trobades reals i potencials; d) registrar de forma sistemàtica les dades significatives de la informació recollida i expressar-les de forma correcta en la història clínica de fisioteràpia.
A30 Determinar el diagnòstic de fisioteràpia d'acord amb les normes reconegudes internacionalment i amb els instruments de validació internacionals. Aquesta competència inclou jerarquitzar les necessitats del pacient/usuari per atendre amb prioritat aquelles que més comprometin el procés de recuperació.
A31 Dissenyar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia. Elaborar un Pla específic d'Intervenció de Fisioteràpia utilitzant habilitats de resolució de problemes i raonament clínic: d'acord amb els recursos disponibles; formulant els objectius d'intervenció amb l'usuari i, si escau, amb les persones significatives del seu entorn, recollint les seves expectatives respecte a l'atenció, seleccionant els protocols o procediments més adequats a l'atenció planificada i atenent-se als criteris d'adequació, validesa i eficiència.
A32 Executar, dirigir i coordinar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia, atenent-se al principi de la individualitat de l'usuari i utilitzant les eines terapèutiques pròpies de la fisioteràpia, és a dir, el conjunt de mètodes, procediments, actuacions i tècniques que mitjançant l'aplicació dels mitjans físics curen, recuperen, habiliten, rehabiliten, adapten i readapten les persones amb deficiències, limitacions funcionals, discapacitats i minusvalideses; prevenen les malalties i promouen la salut a les persones que volen mantenir un nivell òptim de salut. Això implica establir i aplicar els mitjans físics terapèutics en els tractaments que es prestin als usuaris de totes les especialitats de medicina i cirurgia on sigui necessària l'aplicació dels mitjans esmentats. Dissenyar i aplicar exercicis terapèutics, amb mètodes especials, per a les malalties i lesions cardiorespiratòries, ortopèdiques, traumatològiques, pediàtriques, reumatològiques, geriàtriques, neurològiques, pneumològiques, esportives, així com per a les alteracions del raquis, la incontinència urinària i fecal i els exercicis maternals prepart i postpart. Dissenyar i aplicar els procediments de cinesiteràpia, mobilització, manipulació, massoteràpia, teràpia manual, osteopatia, quiropràxia i la resta de tècniques manuals. Dissenyar i aplicar les distintes modalitats d'electroteràpia, termoteràpia i crioteràpia, fotototeràpia, ultrasonoteràpia, vibroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia i pressoteràpia. Dissenyar i aplicar les distintes modalitats d'hidroteràpia, balneoteràpia, climatoteràpia, talassoteràpia, etc. Dissenyar i aplicar les diverses modalitats dels mètodes i tècniques terapèutiques reflexes així com d'altres teràpies manuals específiques, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia. Establir i aplicar el tractament en grups a usuaris amb problemes similars. Fomentar la participació de l'usuari i la família en el seu procés de recuperació. Prevenir i evitar els riscos en l'aplicació del tractament. Establir el pla de pautes que s'ha de seguir durant el tractament.
A33 Avaluar l'evolució dels resultats obtinguts amb el tractament de fisioteràpia amb relació als objectius marcats i als criteris de resultats establerts. Serà necessari: definir i establir els criteris de resultats, realitzar la valoració de l'evolució del pacient/usuari, redissenyar els objectius segons la valoració, si és necessari, i adequar el pla d'intervenció o tractament als nous objectius, si escau.
A34 Elaborar l'informe per donar l'alta de fisioteràpia. Quan consideri que s'han cobert els objectius proposats, bé per curació del procés o bé perquè s'hagin exhaurit les possibilitats de recuperació amb les mesures terapèutiques a l'abast, es proposarà l'alta de fisioteràpia i s'elaborarà l'informe pertinent.
A43 Aplicar els mecanismes de garantia de qualitat en la pràctica de la fisioteràpia, ajustant-se als criteris, indicadors i estàndards de qualitat reconeguts i validats per a la bona pràctica professional.
B1 Presa de decisions
B2 Resolució de problemes
B3 Capacitat d'organització i planificació
B4 Capacitat d'anàlisi i síntesi
B5 Comunicació oral i escrita en la llengua nativa
B6 Capacitat de gestió de la informació
B11 Habilitats en les relacions interpersonals
B18 Creativitat
B24 Treballar amb responsabilitat.
B27 Ajustar-se als límits de la seva competència professional en l'atenció a la salut.
B33 Mostrar la seva orientació al pacient/usuari, posant de manifest en la seva actuació que el ciutadà i les seves necessitats són l'eix entorn del qual giren les seves decisions.
C2 Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Estar preparat per a la incorporació immediata com a professional en el mon del treball. A14
A19
A29
A30
A31
B1
B2
B3
B4
B6
C3
Determinar el diagnòstic de Fisioteràpia A14
A29
A30
B1
B2
B4
B6
Saber fer la valoració inicial del pacient utilitzan valoracions, test i comprovacions funcionals adients en cada cas. A14
B24
B27
B33
Elaborar i emplenar de forma sistematica la historia clínica de fisioteràpia enregistrant tots els passos des de la recepció del pacient fins al informe d'alta A28
B5
Definir i disenyar el pla de tractament utilitzan teories mètodes i tècniques A14
A15
A16
A18
A31
B1
B2
B3
C2
C5
Aplicar el pla de tractament utilitzan les eines teràpeutiques propies de la fisiotreàpia A32
B18
B24
Avaluar els resultats obtinguts en el tractament de fisioteràpia establin criteris de resultats i redefinir objectius si es necessari. A33
Saber elaborar l'informe d'alta de fisioteràpia A34
Aplicar els mecanismes de garantia de qualitat del centre on es realitza l'activitat A43
Adquirir els coneixements necessaris i demostrar la capacitat per comunicar-se adequadament amb el pacient dintre la fase de l'entrevista i/o durant l'aplicació del tractament així com amb la resta de l'equip interdisciplinar A9
B11

Continguts
Tema Subtema
L’assignatura integra tots els continguts teòrics i pràctics específics de les assignatures cursades durant la carrera i especialment amb els continguts de les assignatures troncals de Fisioteràpia: Fisioteràpia I, Fisioteràpia II i Fisioteràpia III.
Cada centre, on es cursin les pràctiques d'Estades Clíniques, oferirà un o diferents perfils, segons les àrees d'Atenció de Fisioteràpia que cada centre estableixi.

Aquests perfils s’ajustaran als continguts de les assignatures de Fisioteràpia cursades durant els tres anys i que podran estar relacionats amb l'aprenentatge i aplicació dels coneixements, habilitats i actituds en els següents àmbits:

- Atenció de Fisioteràpia en Traumatologia i Ortopèdia.
- Atenció de Fisioteràpia en Reumatologia.
- Atenció de Fisioteràpia en les lesions neurològiques del nen i de l'adult.
- Atenció de Fisioteràpia en geriatria.
- Atenció de Fisioteràpia en pneumologia
- Fisioteràpia en Atenció Primària i domiciliària.
- Atenció de Fisioteràpia en l'àmbit esportiu.
- Atenció de Fisioteràpia en Salut Mental.
Aprenentatge d'habilitats de comunicació en l'entrevista clínica de Fisioteràpia.

1. Introducció. Importància de les habilitats de comunicació interpersonals.

2. Habilitats de comunicació en el maneig de l'entrevista clínica.

3. Fases de l'entrevista.

4. Estratègies pel maneig de pacients "complicats"

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Treballs
40 40 80
Pràctiques de camp/sortides
180 18 198
Fòrums de discussió
12 1.2 13.2
Estudis previs
0 30 30
Seminaris
4 6 10
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
6 6 12
Pràctiques a laboratoris
3 4 7
Pràctiques a través de TIC
4 6 10
 
Atenció personalitzada
2 0.2 2.2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es realitzarà una sessió a l’aula on s’explicarà a l’alumne les diferents possibilitats que te per escollir el centre per les estades. Aquesta sessió es fa molt abans de l’inici del període de les estades, a fi de que l’alumne pugui escollir amb criteri el centre mes adient segons el seu interès. Per un altra banda s'explicaran els criteris d'avaluació de l'assignatura.
Treballs L'alumne relitzarà un treball en funció del tutor i de les característiques del centre i amb la supervisió del responsable de l'assignatura. Dintre el Mòdul d'habilitats de comunicació els alumnes tindran que presentar les activitats relacionades amb els mòduls teòrico pràctics.
Pràctiques de camp/sortides L'alumne realitzara les pràctiques clíniques en relació a l'assignatura "Estades Clíniques" al centre que li hagi estat assignat pel professor responsable de l'assignatura.
Fòrums de discussió Es plantejarà un fòrum de discussió, a traves de la plataforma moodle, per poder mantenir contacte amb tots els alumnes i posar en comú els temes i dubtes que sorgeixin.
Estudis previs L’alumne tindrà que consultar les bibliografies i les matèries teòriques que estaran relacionades amb l’activitat del centre on farà l’estada, així com el material de suport lliurat per tal d'adquirir les bases teòriques de l'aprenentatge de les habilitats de comunicació en l'entrevista clínica.
Seminaris Es realitzaran com a mínim 2 seminaris (2hores) on es visualitzarà un vídeo i s'aplicaran mètodes d'aprenentatge d'habilitats de comunicació en grups reduïts d'alumnes. Caldrà lliurar les activitats que es demanin dintre la data prevista.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Es dedicarà 1 hora/alumne per aprendre les habilitats de comunicació mitjançant el recolzament del vídeo. Caldrà lliurar les activitats que es demanen dintre els períodes previstos.
Pràctiques a laboratoris En aquest cas es proposa de fer pràctiques en el laboratori d'habilitats utilitzant com a metodologia el Pacient Simulat Instructor amb el suport del vídeo.
Pràctiques a través de TIC L'alumne tindrà que analitzar video clips relacionats amb l'aprenentatge d'habilitats de comunicació i lliurar les activitats dintre l'entorn Moodle.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques de camp/sortides
Treballs
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Pràctiques a laboratoris
Pràctiques a través de TIC
Descripció
Pel que fa a: - El centre d'estades: es farà un seguiment per part del tutor de pràctiques assignat a l'alumne. - Treballs: seguiment mixt entre el tutor de pràctiques i el responsable de l'assignatura. Pel que fa al mòdul d'habilitats de comunicació, el seguiment el farà el professor responsable d'aquest mòdul. - Activitats introductòries: el responsable de l'assignatura descriurà i orientarà en relació a les característiques dels diferents centres. - Sessions pràctiques a través de les TIC, seminaris i Pràctiques a laboratoris: s'informarà durant el curs quines són les activitats a fer, on es realitzaran i quins alumnes i participaran ja que es fara una distribució per grups.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Elaboració sistemàtica i composició harmònica 40%
Busca evidencia cientifica en el tema escollit 40%
Bibliografia 20%
45% de la nota final
Pràctiques de camp/sortides La valoració de les actuacions de l'alumne es farà d'acord amb els següents aspectes:
- Actiud 30%
- Comunicació 30%
- Competència 40%
30% de la nota final
Seminaris Les activitats que es demanin dintre la formació teòrio pràctica del mòdul d'habilitats de comunicació s'hauran de lliurar dintre els terminis previstos i tindràn un pes del 5% de la nota final.

Nota: Sols una part dels alumnes de la classe realitzarà aquesta activitat.
5% de la nota final
Pràctiques a laboratoris Les pràctiques realitzades en el laboratori d'habilitats (interacció amb el Pacient simulat) tindran un pes del 15% de la nota final.

Aquest apartat el faran tots els alumnes. Una part de l'avaluació vindrà del PS i l'altra del professor responsable del mòdul.
20% de la nota final
Pràctiques a través de TIC L'alumne tindrà que lliurar dintre la data prevista les activitats relacionades amb l'anàlisi de vídeo clips relacionats amb l'aprenentatge de les habilitats de comunicació.

Nota: Sols una part dels alumnes de la classe participarà en aquesta activitat.
5% de la nota final
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Recomanacions de l'avaluació:

Caldrà per tant tenir en compte el següents aspectes:

- El lliurament de les activitats realitzades en els seminaris (5%)
- L'avaluació obtinguda de les pràctiques dels centres on heu fet les Estades Clíniques (30%)
- La realització del treball dintre el marc de les pràctiques d'Estades clíniques (45%)
- La participació i l'avaluació de les pràctiques realitzades en el laboratori d'habilitats (20%)
- El lliurament de les activitats lligades a les pràctiques de les TIC (5%)

NOTA: si tenim en compte que 1 alumne farà: o bé les activitats demanades als seminaris o les activitats relacionades amb les pràctiques TIC (dintre l'entorn Moodle) i que aquesta activitat té un pes en la nota del 5%, la suma de tots els persentatges de l'avaluació és igual a un 100% i no a un 5%.


Fonts d'informació

Bàsica

L'alumne utilitzarà com a referència les fonts bibliogràfiques relacionades amb els diferents àmbits on realitzarà les estades clíniques.

Bibliografia relacionada amb les Habilitats de comunicació:

Borrell i Carrió F. Manual de entrevista clínica :para la atención primaria de salud. Barcelona etc.: Doyma; 1989.

 

Borrell i Carrió F, Sociedad Española de Medicina de Familia y Comunitaria. Entrevista clínica :manual de estrategias prácticas. Barcelona: SEMFYC, Sociedad Española de Medicina de Familia y Comunitaria; 2004.

 

Clèries X editor. La comunicación. Una competencia esencial para los profesionales de la salud. Barcelona: Masson; 2006.

 

Hargie O. The handbook of communications skills. London: Roudletdge; 1997.

 

Silverman J, Kurtz SM, Draper J. Skills for communicating with patients. 2nd ed. Abingdon, Oxon: Radcliffe; 2005.

 

Complementària

American Physical Therapy Association. (2001). Guide to Physical Therapist Practice. Second Edition. American Physical Therapy Association. Physical Therapy, 81(1), 9-746.

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FISIOTERÀPIA III/14021001
PATOLOGIA MÈDICA I QUIRÚRGICA II/14021003
FISIOTERÀPIA I/14021007
FISIOTERÀPIA II/14021008
FISIOTERÀPIA ESPORTIVA/14021218
 
Altres comentaris
Matricula 3r curs
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent