DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) SALUT PÚBLICA I LEGISLACIÓ SANITÀRIA Codi 14021009
Ensenyament
Fisioteràpia (1993)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
7.5 6.5 1 Troncal Tercer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
MURPHY ., MICHELLE
ORTEGA PEREZ, ARTURO
Adreça electrònica francisco.garcia@urv.cat
franciscodeasis.miro@urv.cat
joanmiquel.carbonell@urv.cat
joan.guix@urv.cat
arturo.ortega@urv.cat
michelle.murphy@urv.cat
graciano.garcia@urv.cat
Professors/es
GARCÍA SAYAGO, FRANCISCO
MIRÓ GARCÍA, FRANCISCO DE ASIS
CARBONELL RIERA, JOAN MIQUEL
GUIX OLIVER, JUAN
ORTEGA PEREZ, ARTURO
MURPHY ., MICHELLE
GARCIA PARDO, GRACIANO
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Introduir els alumnes als aspectes de la Salut Pública que siguin mes importants per a fisioterapeutes. Que els estudiants coneguin els aspectes teòrics i pràctics de la legislació sanitària i de l'ètica professional directament relacionats amb la seva activitat, aspectes que els donin un punt de vista ampli de la seva feina. L’ètica tracta de com haurien d’actuar les persones. Mira d’establir normes de conducta en relació amb els estàndards de bo i dolent, d’apropiat i inapropiat. L’ètica professional tracta de com prendre decisions reals sobre la salut i la vida d’altres persones. La legislació sanitària estudia tota la parcel·la del Dret que té a veure amb la sanitat: des de les condicions necessàries per a l'exercici de la professió a la responsabilitat professional; des de l'estatut legal dels fisioterapeutes com a treballadors fins als delictes contra la salut pública.

Competències
Codi  
A3 Ciències biològiques. Els factors que influeixen sobre el creixement i desenvolupament humans al llarg de tota la vida.
A8 Ciències de la conducta. Els factors psicològics i socials que influeixen en l'estat de salut/malaltia de l'individu, família i comunitat.
A9 Ciències de la conducta. Les teories de la comunicació i de les habilitats interpersonals.
A10 Ciències de la conducta. Les teories de l'aprenentatge que s’apliquen en l'educació per a la salut i en el seu procés d'aprenentatge al llarg de tota la vida.
A16 Ciències clíniques. Els procediments fisioterapèutics basats en mètodes i tècniques específics d'actuacions fisioterapèutiques que s’apliquen en les diferents patologies de tots els aparells i sistemes, i en totes les especialitats de medicina i cirurgia, així com en la promoció i conservació de la salut i en la prevenció de la malaltia. Aquests mètodes es refereixen, entre altres, als processos neurològics, de l'aparell locomotor (teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, osteopatia i quiropraxia), de l'aparell respiratori, del sistema cardiocirculatori, a les alteracions de l'estàtica i la dinàmica, als mètodes específics ortopèdics i a les tècniques terapèutiques reflexes, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia.
A19 Context administratiu i organitzatiu de la pràctica professional. Els processos d'administració i gestió sanitària, especialment dels serveis de fisioteràpia, en el context divers i canviant en que es desenvolupa.
A20 Context administratiu i organitzatiu de la pràctica professional. Les implicacions de les disposicions organitzatives i dels models treball.
A21 Context administratiu i organitzatiu de la pràctica professional. Els criteris i indicadors que garanteixen la qualitat en la prestació del servei de fisioteràpia, mitjançant l'ús de guies de bona pràctica clínica i d'estàndards professionals.
A22 Context sociopolític de l'atenció a la salut. Els conceptes fonamentals de la salut, els sistemes de salut i nivells assistencials. Epidemiologia. La Fisioteràpia en el procés salut-malaltia.
A23 Context sociopolític de l'Atenció a la Salut. L'impacte de les polítiques sociosanitàries en la pràctica professional.
A25 Dimensió eticodeontològica. Les condicions ètiques, legals i professionals que conformen la pràctica de la fisioteràpia.
A26 Dimensió eticodeontològica. Els codis deontològics de la professió.
A27 Dimensió eticodeontològica. Les normes legals d'àmbit professional
A28 Elaborar i emplenar de forma sistemàtica la història clínica de fisioteràpia completa, on es registren de forma adequada i eficaç tots els passos seguits des de la recepció del pacient/usuari fins a l'informe a l'alta de fisioteràpia.
A36 Intervenir en els àmbits de promoció de la salut i prevenció de la malaltia. Això inclou, entre altres, identificar els factors socials i econòmics que influeixen en la salut i en l'atenció a la salut, dissenyar i realitzar activitats de prevenció de la malaltia i promoció de la salut, assessorar en l'elaboració i execució sobre polítiques d'atenció i educació en l'àmbit de la fisioteràpia, identificar riscos i factors de risc, avaluar i seleccionar els usuaris que poden beneficiar-se de les mesures preventives, proporcionar educació sanitària a la població en els diversos àmbits: familiar, escolar, esportiu, laboral i d'oci, planificar, establir i aplicar exercicis, postures i activitats en programes de prevenció de la salut, col•laborar amb els serveis dedicats al desenvolupament de la salut i ser un agent de salut, participar en els programes d'educació maternal, pediàtrica, geriàtrica, escolar, laboral, esportiva, de l'adolescent, sexual i d'educació especial, assessorar en programes d'educació per a la salut, dissenyar i ensenyar els diferents mitjans de prevenció de les alteracions funcionals, de control per mitjans físics del dolor i, específicament, en relació amb la higiene postural, les situacions de pèrdua de mobilitat i les fases agudes àlgides i aconsellar sobre tot això.
A39 Incorporar la investigació científica i la pràctica basada en l'evidència com a cultura professional. Això inclou establir línies d'investigació en l'àmbit de les competències de la professió i difondre-les en el grup d'investigació, participar en el grup d'investigació de l'entorn, difondre els treballs d'investigació i les conclusions en la comunitat científica i professional, establir protocols assistencials de fisioteràpia basats en la pràctica per evidència científica, fomentar totes aquelles activitats professionals que comportin la dinamització de la investigació en fisioteràpia.
A43 Aplicar els mecanismes de garantia de qualitat en la pràctica de la fisioteràpia, ajustant-se als criteris, indicadors i estàndards de qualitat reconeguts i validats per a la bona pràctica professional.
A44 Afrontar l'estrès, la qual cosa suposa tenir capacitat per controlar-se a si mateix i controlar l'entorn en situacions de tensió.
A45 Assumir riscos i viure en entorns d'incertesa, és a dir, tenir la capacitat per exercir una responsabilitat sense conèixer al 100% el resultat final.
A46 Motivar els altres, la qual cosa suposa tenir la capacitat de generar en els altres el desig de participar activament i amb il•lusió en qualsevol projecte o tasca.
B1 Presa de decisions
B2 Resolució de problemes
B3 Capacitat d'organització i planificació
B4 Capacitat d'anàlisi i síntesi
B5 Comunicació oral i escrita en la llengua nativa
B6 Capacitat de gestió de la informació
B7 Coneixements d'informàtica relatius a l'àmbit d'estudi
B9 Compromís ètic
B10 Treball en equip
B11 Habilitats en les relacions interpersonals
B12 Treball en un equip de caràcter interdisciplinari
B13 Raonament crític
B14 Treball en un context internacional
B18 Creativitat
B19 Aprenentatge autònom
B21 Lideratge
B23 Sensibilitat cap a temes mediambientals
B24 Treballar amb responsabilitat.
B25 Mantenir una actitud d'aprenentatge i millora. Això inclou manifestar interès i actuar en una constant recerca d'informació i superació professional, comprometent-se a contribuir al desenvolupament professional a fi de millorar la competència de la pràctica i mantenir l'estatus que correspon a una professió titulada i regulada.
B29 Manifestar respecte, valoració i sensibilitat davant el treball dels altres.
B30 Desenvolupar la capacitat per organitzar i dirigir equips de treball de mode efectiu i eficient.
B32 Treballar amb responsabilitat, la qual cosa suposa ser capaç de fer front a les activitats del seu lloc de treball sense necessitat una estricta supervisió.
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d’un idioma estranger.
C2 Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Saber com fer un treball d'investigació B1
B3
B4
B6
B7
B9
B10
B30
B32
C2
C5
Que l'alumne conegui el concepte de la salut pública i com avaluar–la. A22
Conèixer el magnitud global de les malalties transmissibles i no-transmissibles A16
Conèixer les mesures de prevenció (primària, secundària i terciària) de les malalties específiques i com aplicar-les. A16
Saber com l'entorn i l'estil de vida influeixen sobre la salut pública i com intervenir. A3
A8
Conèixer el concepte de la educació sanitària i com implementar-la. A8
A10
Saber les diferències entre els sistemes sanitaris del món, l'estat Espanyol i a Catalunya. A20
A21
A22
A23
Saber com dissenyar, planificar i avaluar programes de salut. A19
A20
A21
Conèixer el paper de la Fisioteràpia en la Salut Pública. A22
Saber practicar el raonament epidemiològic i les seves aplicacions a l'estudi dels fenòmens de la salut des del àmbit professional del fisioterapeuta. A36
B1
B2
Saber aplicar els coneixements de la salut pública i la epidemiologia a la investigació. A39
B1
B3
B6
B10
B18
B19
B21
Aprendre integrar-se en el funcionament del sistema sanitari i en un equip de salut. A19
B10
Aprendre transmetre adequadament els coneixements a la població mitjançant el procés d'educació sanitària. A9
A10
Saber mantenir un actitud d'aprenentatge i de millora (manifestar interès per allò que fa). B19
B25
Saber manifestar respecte, valoració i sensibilitat davant el treball de la resta de companys i del professorat. B29
Saber mantenir un actitud de responsibilitat pel que fa als compromisos adquirits en vers a ell mateix, als companys i al professorat. B24
Saber identificar i debatre quina és l'actitud del fisioterapeuta, del pacient i del seu entorn davant d'un problema en el cas de limitació funcional, discapacitat o handicap analitzant l'entorn del pacient. B23
Comprendre els conceptes bàsics de la legislació sanitària necessaris per al desenvolupament professional. A19
A20
A25
A26
A27
B4
B9
C3
C5
Fer servir amb propietat els termes legals bàsics, definint-los correctament. A25
B5
B19
C1
C5
Integrar-se en el funcionament del sistema sanitari i en un equip de salut . A22
A23
A25
B9
B10
C4
C5
Saber si en una situació conflictiva determinada s'estan vulnerant els drets del pacient. A25
A26
A27
B1
B2
B4
B9
B10
C5
Conèixer el seus drets i els seus deures com a treballador. A19
A20
A21
A25
A26
A27
B1
B2
B9
B10
C1
C5
Entendre les responsabilitats civils i penals de la seva feina. A20
A21
A25
A26
A27
B1
B2
B11
Entendre la necessitat del secret professional i respectar-lo. A25
A26
A27
A28
B2
B9
B10
B11
B13
Saber comportar-se si el pacient no consent un tractament. A20
A25
A26
A27
B2
B4
B9
B10
B13
B24
Conèixer el raonament ètic i aplicar-lo en la seva feina quotidiana. A25
A26
A27
B1
B2
B9
B10
B11
B13
C5
Interessar-se per una actualització continuada dels seus coneixements i per una adquisició de noves habilitats, necessàries per a la millora de la seva feina. A25
A26
A27
A44
A45
A46
B1
B2
B9
B10
B12
B13
C3
C4
C5
Desenvolupar la capacitat crítica del seu treball i el gust pel treball ben fet, que l'ajudin a millorar la qualitat de l'atenció als pacients. A21
A25
A26
A27
A28
A43
A44
A45
A46
B9
B10
B13
B14

Continguts
Tema Subtema
Bloc 1 Introducció a la Salut Pública


Tema 1. Concepte de Salut i de Salut Pública.

Evolució històrica del concepte de salut . Concepte actual de salut . Determinants de la salut .
Antecedents històrics i evolució de la Salut Pública. Concepte actual de Salut Pública. Salut individual i Salut col·lectiva. Funciones de la Salut Pública. Concepte actual de Salut Comunitària.

Tema 2. Nivells de Prevenció i el seus instruments.

Concepte de Medicina preventiva. Historia natural de la malaltia. Nivells de prevenció: primària, secundària i terciària. Intervenció preventiva personalitzada. Instruments per a la prevenció. Activitats preventives en Atenció Primària.
Bloc 2. EPIDEMIOLOGIA I DEMOGRAFIA SANITÀRIA. Tema 3. Mètode epidemiològic.
Evolució històrica de l’epidemiologia. Utilitat de l’epidemiologia com a ciència bàsica i aplicada. Mètode epidemiològic: etapes metodològiques de l’epidemiologia. Classificació dels estudis epidemiològics.

Tema 4. Estudis transversals. Estudis descriptius: objectius, utilitat, elecció de la població. Avantatges i limitacions. Sèries de casos clínics. Estudis ecològics: tipus, anàlisi i interpretació. Estudis descriptius de mobilitat i mortalitat.

Tema 5. Estudis casos-control.
Característiques del disseny dels estudis casos-control. Objectius. Selecció de casos i controles. Informació sobre l’exposició. Avantatges i limitacions.

Tema 6. Estudis de cohorts.
Característiques del disseny dels estudis de cohorts. Objectius. Selecció de les cohorts exposades i no exposades. Seguiment de les cohorts. Avantatges i inconvenients.

Tema 7. Estudis experimentals. Fonts d’error i biaixos dels estudis epidemiològics.
Raonament experimental. Classificació dels estudis experimentals: assaigs clínics, estudis experimentals a la comunitat. Utilització i conveniència. Protocol. Assignació de grups. Error aleatori. Biaix de selecció i d’informació. Factors de confusió. Validesa externa. Principals fonts d’error i biaixos dels estudis epidemiològics.

Tema 8. Demografia sanitària estàtica, dinàmica i social.
Concepte de demografia. Interès de la demografia per a la Salut Pública. Dimensió i estructura de les poblacions. Concepte de demografia estàtica. Fonts de dades. Piràmides de població. Concepte de demografia dinàmica. Natalitat i fecunditat. Mortalitat bruta i específica per edats, per causes. Anys potencials de vida perduts. Factors socials relacionats amb els nivells de salut.

Tema 9. Indicadors de Salut. Sistemes d’informació sanitària i vigilància epidemiologia.
Característiques d’un indicador de salut. Tipus d’indicadors de salut . Concepte i funcionament dels sistemes d’informació sanitària. Concepte i característiques de la vigilància epidemiològica. Enquestes específiques.

Tema 10. Mesures de freqüència de la malaltia. Mesures d’associació i impacte.
Valores absoluts i relatius. Mesures de freqüència de la malaltia: raó, proporció, taxa. Incidència. Prevalença. Variables de persona, lloc i temps. Concepte i característiques de les mesures d’associació: risc relatiu, ODDS Ratio. Concepte i característiques de les mesures d’impacte: proporció o risc atribuïble.

Tema 11. Associació i causalitat en epidemiologia.
Associació i causalitat en epidemiologia. Tipus d’associació. Models de causalitat. Criteris per a considerar una associació com a causal. Tipus de causes. Multicausalitat.

Tema 12. Diagnòstic de la malaltia.
Signes, síndromes i proves clíniques. Probabilitats pre-prova: sensibilitat, especificitat i els seus complementaris. Probabilitats post-prova: valores predictius i els seus condicionants. Aplicació d’una prova diagnostica en contextos amb diferent prevalença de la malaltia. Implicacions diagnostiques en el cribatge. Eficàcia, eficiència i efectivitat.

Bloc 3. PROBLEMES DE SALUT MÉS IMPORTANTS PER AL FISIOTERAPAPEUTA: EPIDEMIOLOGIA I MEDICINA PREVENTIVA. Tema 13. Epidemiologia general i medicina preventiva de la malalties transmissibles.
Importància i fases de les malalties transmissibles. Cadena epidemiològica. Mode de presentació de les malalties transmissibles. Bases epidemiològiques de la prevenció. Mètodes i estratègies de control. Eradicació de malalties infeccioses. Bases epidemiològiques de les vacunacions. Calendaris vacunals.

Tema 14. Classificació general de les malalties transmissibles. Infecció hospitalària.
Classificació general de les malalties transmissibles. Importància, dimensions i profilaxi de les infeccions hospitalàries.

Tema 15. Malalties de transmissió preferentment respiratòria: tuberculosis, malaltia meningocòccica.
Record històric i importància de la tuberculosi. Epidemiologia i medicina preventiva de la tuberculosis: mortalitat, mobilitat, infecció i cadena epidemiològica. Epidemiologia i medicina preventiva de la malaltia meningocòccica.

Tema 16. Malalties de transmissió sexual i hemàtica.
Historia de la SIDA. Distribució de la infecció per HIV i de la SIDA. Epidemiologia i medicina preventiva de la SIDA. Historia natural de la infecció pel virus de la hepatitis B (VHB). Epidemiologia i medicina preventiva de l’hepatitis B.



Tema 17. Epidemiologia general de les malalties no transmissibles. Factors de risc i multicausalitat.
Característiques generales de les malalties cròniques: duració i concepte de cas. Raonament causal en les malalties cròniques. Bases de la prevenció de les malalties cròniques: evacuació del risc i programes de intervenció.

Tema 18. Malalties cardiovasculars.
Epidemiologia i medicina preventiva de les malalties cardiovasculars.

Tema 19. Càncer.
Epidemiologia i medicina preventiva del càncer.

Tema 20. Malalties musculoesquelètiques.
Epidemiologia i medicina preventiva de les malalties del sistema musculoesquelètic.

Tema 21. Malalties metabòliques i malalties respiratòries cròniques.
Epidemiologia i medicina preventiva de les malalties metabòliques: obesitat, diabetis.
Epidemiologia i medicina preventiva de les malalties respiratòries cròniques.

Tema 22. Discapacitats físiques, psíquiques i sensorials.. Epidemiologia i medicina preventiva de les discapacitats físiques. Epidemiologia i medicina preventiva de les malalties mentals. Epidemiologia i medicina preventiva de les alteracions dels sentits.

Tema 23. Epidemiologia i medicina preventiva dels accidentes.
Importància sanitària. Epidemiologia dels diferents tipus de accidentes: de trànsit, domèstics, peridomèstics i esportius. Mesures de prevenció en els accidentes.

Tema 24. Epidemiologia i medicina preventiva dels problemes de salut a l’ambient de treball. Salut laboral.
Anàlisis del treball. Ergonomia. Accidents de treball i malalties professionals. Organització de la medicina del treball. Serveis metges d’empresa.

Bloc 4. MEDI AMBIENT I ESTILS DE VIDA EN RELACIÓ AMB LA SALUT. Tema 25. Higiene alimentaria.
Els aliments com a possibles factors de risc. Aliments alterats, adulterats i contaminats. Additius alimentaris. Control sanitari dels aliments. Codi alimentari espanyol.

Tema 26. Estat nutricional de la població i la seva relació con la salut .
Importància sanitari-social de l’alimentació i la nutrició. Relació alimentació-nutrició i salut. Necessitats i recomanacions nutricionals Objectius nutricionals. Guies alimentàries. La educació sanitària en alimentació i nutrició.

Tema 27. Activitat física i salut .
Concepte d’activitat física, exercici físic i forma física. Epidemiologia de l’activitat física. Efectes positius i inconvenients de l’activitat física sobre la salut i la malaltia. Promoció de l’exercici físic.

Tema 28. Drogodependències. Consum excessiu d’alcohol. Tabac i Salut.
Concepte i classificació de les drogues causants de drogodependències. El problema sanitari -social del consum de drogues il·legals: epidemiologia i prevenció. Epidemiologia i prevenció dels problemes de salut derivats del consum excessiu d’alcohol. Efectes farmacològics dels components del tabac. Evidències epidemiològiques i experimentals dels efectes del tabac sobre els fumadores actius i passius. Lluita contra l’hàbit de fumar.


Bloc 5. EDUCACIÓ SANITÀRIA. Tema 29. Concepte de educació sanitària. Bases científiques de la modificació dels comportaments de salut .
Concepte i objectius de l’educació sanitària. Teoria de la modificació dels comportaments de salut . Enfoc pragmàtic de l’educació sanitària dels adults.

Tema 30. Paper de l’educació en la promoció i restauració de la salut de la població. Campos d’acció i agents de l’educació sanitària.
Educació de persones "sanes": educació sanitària a la escola, al medi laboral i a la comunitat. Educació de persones malaltes. Agents de l’educació per a la salut: el metge i altres professionals sanitaris i no sanitaris.


Tema 31. Mètodes i mitjans d’educació sanitària.
La comunicació en l’educació. Principis sobre l’aprenentatge. Classificació dels mètodes d’educació sanitària: directes e indirectes.
Bloc 6. PLANIFICACIÓ, GESTIÓ I AVALUACIÓ SANITÀRIA. Tema 32. Sistemes sanitaris en el món. Sistema sanitari espanyol. “Ley General de Sanidad”. Organització del sistema sanitari a Catalunya.
Models de sistemes sanitaris. Record històric del sistema sanitari espanyol. Sistema Sanitari espanyol actual a partir de la “Ley General de Sanidad”. El sistema sanitari proposat per la Llei d’Ordenació Sanitària de Catalunya.

Tema 33. Planificació i programació en Salut Pública.
Identificació dels problemes. Bases pel disseny, planificació, programació i avaluació de programes de salut . Elements de gestió.

Tema 34. Conceptes bàsics d’economia de la Salut.
Conceptes bàsics en economia sanitària. Evacuació econòmica en el sector salut . Tipus de anàlisi: Cost-efectivitat, cost-utilitat i cost-benefici. El mercat dels serveix sanitaris.

Tema 35. La Fisioteràpia en la Salut Pública. Assistència Hospitalària. Atenció Primària de Salut
Paper de la Fisioteràpia en la promoció i la restauració de la salut en el marco hospitalari. Funcions i activitats preventives de la Fisioteràpia en el Centre Hospitalari. Introducció de la Fisioteràpia en Atenció Primària. Funcions i activitats de la Fisioteràpia en AP.
Bloc 7. ÈTICA PROFESSIONAL Tema 1. Ètica professional: conceptes generals
Els problemes ètics de la pràctica clínica. Com elaborar un sistema ètic. Principis que fonamenten l’ètica.

Tema 2. Ètica professional: aplicació
Com aplico els principis a aquest cas concret? Els comitès institucionals d’ètica. El codi deontològic. Darrera reflexió.


Bloc 8. LEGISLACIÓ GENERAL Tema 3. La importància del Dret en la vida quotidiana
Què tenen a veure la fisioteràpia i el Dret? Necessitem normes. Les autoritats dicten les normes. Quines normes són les més importants? Què fan els Tribunals de Justí-cia?

Tema 4. L’organització del sistema sanitari a Espanya
Tenim un sistema sanitari públic des de fa cent anys. El Sistema Nacional de Salud. Les institucions sanitàries privades.

Tema 5. Els dos nivells d’assistència. Atenció primària. Atenció especialitzada. L’hospital.

Tema 6. La Fisioteràpia com a professió.
L'aparició de la fisioteràpia com a disciplina a Espanya. Formació dels fisioterapeutes. Mobilitat dels fisioterapeutes a la Unió europea. Funcions del fisioterapeuta. El fisiotera-peuta en el sistema sanitari actual.
Bloc 9. LEGISLACIÓ ESPECIFICA DE FISIOTERÀPIA Tema 7. L’intrusisme.
Definició d’intrusisme. Com defensar-se dels intrusos?

Tema 8. Els fisioterapeutes sou treballadors
Treball per compte d'altri. L'exercici lliure de la professió.

Tema 9. Associacions professionals
Col•legis professionals. Altres associacions professionals.

Tema 10. Salut laboral des del punt de vista legal
Motivació i conceptes bàsics. La llei de prevenció de riscos laborals.

Tema 11. Drets i deures dels pacients
La relació entre fisioterapeuta i pacient ha canviat. Els drets dels pacients, segons les lleis. Els deures dels pacients.

Tema 12. El dret a la confidencialitat
La confidencialitat és una garantia social. Les lleis i el codi deontològic ens obliguen a guardar el secret. El secret en algunes situacions particulars. Les lleis castiguen la in-discreció. Però tampoc no és una obligació absoluta.

Tema 13. El dret a que se li demani el consentiment
Per què el té? Què significa demanar-li el consentiment? Quanta informació cal do-nar-li? Com ha de ser l’imprès? Quina importància legal té el consentiment?. I si el pacient rebutja el tractament? I si actuo sense el seu consentiment? Sempre cal el seu consentiment?

Tema 14. La història clínica: un registre imprescindible
Definició i funcions. En cas de demanda, com pot ajudar-te? Com convertir-la en una prova favorable? El pacient, té accés a la seva història clínica? Quant de temps ha de conservar-se?

Tema 15. La responsabilitat professional del fisioterapeuta
Què és la responsabilitat professional? Quines opcions té el pacient descontent? Els elements de la responsabilitat professional. Prevenció i tractament del problema.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
46 23 69
Treballs
2 8 10
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
14 7 21
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del que és l'assignatura, quina és la seva importància en la tasca del dietista. Com s'impartirà l'assignatura (continguts, mètodes i avaluació de la tasca de l'alumne).
Sessió Magistral Expliació de quines són les normes legals que afecten a les tasques del dietista en sentit ampli. Explicació dels principis ètics que afecten la seva feina professional.
Treballs Oferta d'un conjunt d'assumptes d'entre els quals l'alumne tria què vol aprofundir.
Tutel·la en el disseny del del treball, en la seva organització general i en la correcció de l'esborrany.
Proposta de publicació en les revistes de fisioteràpia i primera correcció per a presentar-lo a alguna d'aquestes.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Plantejament, reflexió partuicular o en grups i exposició a l'aula dels punts de vista dels alumnes sobre les possibles solucions als casos legals o ètics que el professor ha proposat. Reflexió sobre le solucions aportades pels companys. Reflexió sobre les sentències judicials que afecten a les matèries estudiades.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Els professors estan disponibles per a resoldre els dubtes dels alumnes, tant en qüestions teòriques no enteses com en qüestions pràctiques o en problemes concrets relacionats amb la matèria. Presencial al despatx de Medicina Preventiva / Medicina Legal. Virtual: - Fòrum Moodle (moodle.urv.net) - e-mail: michelle.murphy@urv.cat / arturo.ortega@urv.cat

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs La nota del treball val el vint per cent de la qualificació total. 20%
Proves objectives de preguntes curtes Legislació sanitària: Es plantegen entre sis i vuit preguntes de resposta curta (unes deu línies, en promig), sobre els aspectes teòrics o pràctics (és a dir, aplicacions) de l'assignatura. La part de Legislació sanitària val el quaranta per cent de la qualificació total.

La part de Salut pública val un altre quaranta per cent. S'avalua amb preguntes test i amb preguntes curtes sobre qualsevol aspecte del temari.

Les dues parts cal aprovar-les independentment.
40%




40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquells alumnes a qui els quedi una part de l'assignatura per a la segona convocatòria tan sols hauran d'examinar-se d'aquesta part, conservant la qualificació de la part aprovada i del treball, en el seu cas. Si aquesta part suspesa no s'aprovés a la segona convocatòria, l'alumne haurà de matricular-se de nou i fer l'assignatura completa.


Fonts d'informació

Bàsica Arroyo P et al., Ética y legislación en enfermería., , McGraw-Hill/Interame­ricana, Madrid, 1997.
Pastor LM, Correa FJ., Manual de ética y legislación en enfermería., , Ed. Mosby, Madrid, 1997.
Corbella J., Curs de legislació sanitària, , Thassàlia, Barce­lona, 1995
Martín A., El Derecho de los profesionales sanitarios., , Edi­ciones Díaz de Santos, Madrid, 1992.
Ahlbom A, Norell S., Fundamentos de epidemiología, , Madrid: Siglo XXI, 1987.
Jiménez M., Legislación/Derecho Sanitario., , Editorial Jims, Barce­lona, 1993.
Vaquero JL, Manual de Medicina Preventiva i Salut Pública, , Madrid: Ediciones Piramida, S.A., 1992.
Piédrola G, del Rey J, Domínguez M, et al., Medicina Preventiva i Salut Pública, 9ª, Barcelona: Masson-Salvat, 2000
Argimón JM, Jiménez J., Métodos de investigación clínica y epidemiológica, 3ª, Madrid: Elsevier 2004
Martínez F, Antó JM, Castellano PL, Gili M, Marset P, Navarro V., Salud Pública., , McGraw Hill Interamericana: Madrid, 1998

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent