Codi |
|
A18 |
Ciències clíniques. Les teories en què es basen la capacitat de resolució de problemes i el raonament clínic. |
A41 |
Mantenir actualitzats els fonaments dels coneixements, les habilitats i les actituds de les competències professionals, mitjançant un procés de formació permanent (al llarg de tota la vida), analitzar críticament els mètodes, protocols i tractaments de l'atenció en fisioteràpia i vetllar perquè s'adeqüin a l'evolució del saber científic. |
B2 |
Resolució de problemes |
B4 |
Capacitat d'anàlisi i síntesi |
B5 |
Comunicació oral i escrita en la llengua nativa |
B7 |
Coneixements d'informàtica relatius a l'àmbit d'estudi |
B9 |
Compromís ètic |
B13 |
Raonament crític |
B18 |
Creativitat |
B19 |
Aprenentatge autònom |
B20 |
Iniciativa i esperit emprenedor |
B24 |
Treballar amb responsabilitat. |
B25 |
Mantenir una actitud d'aprenentatge i millora. Això inclou manifestar interès i actuar en una constant recerca d'informació i superació professional, comprometent-se a contribuir al desenvolupament professional a fi de millorar la competència de la pràctica i mantenir l'estatus que correspon a una professió titulada i regulada. |
Objectius |
Competències |
Definir el vocabulari específic. |
|
|
|
Conèixer les diferents formes farmacèutiques. |
|
|
|
Diferenciar les diverses vies d'administració de fàrmacs. |
|
|
|
Conèixer els avantatges i inconvenients de les diferents vies d'administració de fàrmacs. |
|
|
|
Indicar els factors que influeixen en l'absorció i distribució de fàrmacs. |
|
|
|
Explicar les conseqüències de la biotransformació dels fàrmacs. |
|
|
|
Descriure les principals vies d'eliminació de fàrmacs. |
|
|
|
Diferenciar els conceptes relacionats amb la farmacodinàmica. |
|
|
|
Senyalar els factors que influeixen en la variabilitat de la resposta farmacològica. |
|
|
|
Explicar els mecanismes d'acció dels fàrmacs més utilitzats en els pacients de fisioteràpia. |
A18
|
|
|
Conèixer la importància i conseqüències de les reaccions adverses dels medicaments. |
|
|
|
Conèixer la terminologia i la metodologia utilitzades en la farmacovigilància. |
|
|
|
Motivar al fisioterapeuta perquè tingui una actitud alerta en matèria de farmacovigilància. |
|
B9 B24
|
|
Distingir els diferents tipus d'interaccions farmacològiques. |
|
|
|
Senyalar com i quan es poden produir interaccions farmacocinètiques. Posar exemples. |
|
|
|
Senyalar interaccions farmacodinàmiques, posant exemples de cada una. |
|
|
|
Conèixer el mecanisme d'acció, les aplicacions clíniques i les principals reaccions adverses dels fàrmacs més representatius de cada grup farmacològic. |
|
|
|
Resoldre qüestions relacionades amb cada tema de manera raonada, cercant informació en contextos diferents a la classe magistral. |
A41
|
B4 B5 B7 B13 B19 B25
|
|
Conèixer el funcionament de la iontoforesi i la fonoforesi. |
|
|
|
Conèixer els diferents documents que regulen el dopatge a l'esport. |
|
|
|
Saber escoltar el professor i els companys. |
|
|
|
Participar en la resolució de les preguntes d'autoaprenentage de forma voluntària. |
|
B2 B5 B7 B18 B19 B20 B25
|
|
Saber com mantenir-se actualitzats en farmacologia a través de les diverses fonts d'informació científiques. |
A41
|
|
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1. Conceptes generals. |
Definició de la terminologia específica. Fonts d'obtenció de medicaments. Parts de la farmacologia. Importància de la farmacologia en la fisioteràpia. |
TEMA 2. Formes farmacèutiques, administració de medicaments i farmacocinètica. |
Absorció, distribució, metabolisme i eliminació de fàrmacs. Factors que afecten el comportament farmacocinètic dels medicaments. Definició dels paràmetres farmacocinètics bàsics. |
TEMA 3. Farmacodinàmica. |
Mecanismes d'acció dels fàrmacs. Teoria dels receptors i de la interacció fàrmac-receptor. Efecte farmacològic: relació dosi-efecte. Conceptes d'afinitat i eficàcia. Agonistes i antagonistes. |
TEMA 4. Toxicitat dels medicaments. |
Índex terapèutic: relació toxicitat/eficàcia. Estudis de toxicitat. Dosi letal 50. Intoxicacions i extracció activa de tòxics. |
TEMA 5. Reaccions adverses dels medicaments. |
Tipus d'efectes indesitjables. Iatrogènia. Interaccions medicamentoses. Farmacovigilància. |
TEMA 6. Fàrmacs que afecten el sistema vegetatiu simpàtic. |
Adrenèrgics i antiadrenèrgics. |
TEMA 7. Fàrmacs que afecten el sistema vegetatiu parasimpàtic. |
Colinèrgics i anticolinèrgics. Blocadors de la placa motriu. |
TEMA 8. Espasticitat neurològica i contractures musculars. |
Relaxants musculars. Benzodiazepines. |
TEMA 9. Fàrmacs actius sobre el sistema extrapiramidal. |
Antiparkinsoniants i anticoreics. |
TEMA 10. Analgèsia. |
Classificació i diferenciació dels analgèsics. Analgèsics opioides. Característiques del procés inflamatori. Analgèsics antiinflamatoris no esteroïdals (AINE). |
TEMA 11. Anestèsics locals. |
Tècniques i utilització dels anestèsics locals. |
TEMA 12. Farmacologia de l'aparell respiratori. |
Fàrmacs en el tractament de l'asma bronquial. Antitussígens. Expectorants i mucolítics. Tècniques d'utilització. |
TEMA 13. Tractament farmacològic de les alteracions circulatòries perifèriques: trombes, edemes i hipertensió arterial. |
Antiagregants plaquetaris. Anticoagulants. Diürètics. Antihipertensius. |
TEMA 14. Tractament farmacològic de l'osteoporosi. |
Bifosfonats. Calci. Vitamina D. Calcitonina. Moduladors de receptors estrogènics. |
TEMA 15. Hormones de l'escorça suprarenal. |
Glucocorticoides i mineralcorticoides. |
TEMA 16. Terapèutica antiinfecciosa. |
Antibiòtics: accions i efectes tòxics. |
TEMA 17. Quimioteràpia oncològica. |
Citostàtics: accions i efectes tòxics. |
TEMA 18. Preparats tòpics en massoteràpia. |
Bases farmacològiques de la utilització de medicaments per via tòpica. Productes d'ús més freqüent. |
TEMA 19. Iontoforesi i fonoforesi. |
Fàrmacs d'aplicació en la iontoforesi i la fonoforesi. Plans de tractament. |
TEMA 20. Farmacologia del dopatge. |
Efectes fisiològics i mecanismes d'acció de les susbstàncies i mètodes de dopatge. Estimulants, opioides, anabolitzants, ß-adrenèrgics, hormones. Documents que regulen la llei antidopatge. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
29 |
43.5 |
72.5 |
|
Atenció personalitzada |
|
0.25 |
0 |
0.25 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
El primer dia de classe s'explica en què consistirà l'assignatura, els objectius, el programa, la metodologia, l'avaluació i la bibliografia. |
Sessió Magistral |
La classe magistral consisteix en la resolució dels dubtes que els alumnes presenten a la professora sobre el tema corresponent, ja que se'ls suggereix que vinguin a classe amb el tema estudiat. Posteriorment es fa l'exposició per part del professor dels punts més interessants del tema amb l'ajut del material docent: power point, esquemes, dibuixos... |
|
Descripció |
L'atenció personalitzada consisteix en atendre els alumnes per resoldre qualsevol dubte relacionat amb l'assignatura, si es pot dins l'horari d'atenció a l'alumne. |
|
|
Descripció |
Pes |
Proves objectives de tipus test |
Examen parcial dels 10 primers temes: tipus test, escrit, de 40 preguntes amb 5 possibles opcions. Cada pregunta ben contestada val 1 punt sobre 40 i cada pregunta mal contestada resta 0,25 sobre 40. Un 40 correspon a un 10. Per aprovar es necessita un 5. Els alumnes que aproven el primer parcial, només s'examinaran dels 10 últims temes a l'examen final.
Examen final: consta de tot el temari pels alumnes suspesos en el parcial i pels no presentats, i dels últims 10 temes pels alumnes que han aprovat el parcial. El format de l'examen i l'avaluació es igual que pel parcial.
L'examen de 2a convocatòria consta de tota la matèria. |
100% |
Altres |
No s'avalua cap altra activitat. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Betes, Duran, Mestres i Nogués., Farmacología para fisioterapeutas., 2008, Médica Panamericana.
, Catálogo de Especialidades Farmacéuticas, 2010, Consejo de Colegios Oficiales de Farmacéuticos
J. Flórez, Farmacología Humana, 5a. 2008, Ed. Masson
Charles D. Ciccone, Pharmacology in Rehabilitation., 3a. edició, F.A. Davis Company
O. Casassas, Diccionari Enciclopèdic de Medicina, , Enciclopèdia Catalana
M. Taylor, Lo esencial en farmacología, 2003, Harcourt Brace de España S.A.
José M. Rodríguez Martín, Electroterapia en fisioterapia., 2004, Médica Panamericana.
Bases de dades del medicament. Catàleg de les especialitats farmacèutiques., www.portalfarma.com, ,
Llista de substàncies prohibides a l'esport. Agència Mundial antidoping. , www.wada-ama.org, ,
|
- Farmacología para fisioterapeutas. Betes, Duran, Mestres i Nogués. Ed. Médica Panamericana. 2008.
- Farmacología Humana. J. Flórez, J.A. Armijo, A. Mediavilla. Ed. Masson. 5a. edició. 2008.
- Drogas y deporte: farmacología del doping. JJ. Meana, F. Barturen. Universidad de Deusto. Bilbao 1995.
- Lo esencial en Farmacología. Magali Taylor, Peter Reide. Harcourt Brace de España S.A. Madrid 2003.
- Diccionari enciclopèdic de medicina. Encicloplèdia Catalana.
- Catálogo de Especialidades Farmacéuticas. Editat pel “Consejo de Colegios Oficiales de Farmacéuticos”, es renova cada any, hi ha tots els medicaments comercialitzats a Espanya.
-www.portafarma.com (Hi ha la base de dades del medicament corresponent al Catàleg d'Especialitats Farmacèutiques). |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|