DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) BIOMECÀNICA CLÍNICA Codi 14021203
Ensenyament
Fisioteràpia (1993)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
3 1.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
MIRALLES MARRERO, RODRIGO
Adreça electrònica rodrigo.miralles@urv.cat
iris.miralles@urv.cat
olga.delrio@urv.cat
Professors/es
MIRALLES MARRERO, RODRIGO
MIRALLES RULL, MARIA IRIS
DEL RIO SANCHEZ, OLGA
Web
Descripció general i informació rellevant En el món de la Fisioteràpia la biomecànica és un element clau, una de les peces fonamentals de l’engranatge dels coneixements a partir dels quals s’estructuraran els coneixements de patologies i de les diferents tècniques de tractament fisioterapèutic. La majoria de les patologies de l’aparell locomotor tenen una explicació mecancista. S’ha d’explicar la biomecànica des del punt de vista clínic. Aquesta assignatura es tractarà d’explicar l’anatomia, la patologia i la clínica des de les bases biomecàniques. I també s’aplicaran els principis de la biomecànica a problemes reals i quotidians del fisioterapeuta, amb l’objectiu de donar-li les eines necessàries per poder entendre moltes de les patologies que haurà de tractar.

Competències
Codi  
A2 Ciències biològiques. Els canvis fisiològics i estructurals que es poden produir com a conseqüència de l'aplicació de la fisioteràpia.
A4 Ciències físiques. Els principis i les teories de la física, la biomecànica, la cinesiologia i l'ergonomia, aplicables a la fisioteràpia.
A6 Ciències físiques. Els principis i les aplicacions dels procediments de mesura basats en la biomecànica i en l'electrofisiologia.
A7 Ciències físiques. L'aplicació dels principis ergonòmics i antropomètrics
A12 Ciències clíniques. Els aspectes generals de la patologia d'etiologia endògena i exògena relacionada amb la fisioteràpia de tots els aparells i sistemes amb els seus tractaments mèdics, quirúrgics, fisioterapèutics i ortopèdics.
A13 Ciències clíniques. Els canvis estructurals, fisiològics, funcionals i de conducta que es produeixen com a conseqüència de la intervenció de la fisioteràpia.
A32 Executar, dirigir i coordinar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia, atenent-se al principi de la individualitat de l'usuari i utilitzant les eines terapèutiques pròpies de la fisioteràpia, és a dir, el conjunt de mètodes, procediments, actuacions i tècniques que mitjançant l'aplicació dels mitjans físics curen, recuperen, habiliten, rehabiliten, adapten i readapten les persones amb deficiències, limitacions funcionals, discapacitats i minusvalideses; prevenen les malalties i promouen la salut a les persones que volen mantenir un nivell òptim de salut. Això implica establir i aplicar els mitjans físics terapèutics en els tractaments que es prestin als usuaris de totes les especialitats de medicina i cirurgia on sigui necessària l'aplicació dels mitjans esmentats. Dissenyar i aplicar exercicis terapèutics, amb mètodes especials, per a les malalties i lesions cardiorespiratòries, ortopèdiques, traumatològiques, pediàtriques, reumatològiques, geriàtriques, neurològiques, pneumològiques, esportives, així com per a les alteracions del raquis, la incontinència urinària i fecal i els exercicis maternals prepart i postpart. Dissenyar i aplicar els procediments de cinesiteràpia, mobilització, manipulació, massoteràpia, teràpia manual, osteopatia, quiropràxia i la resta de tècniques manuals. Dissenyar i aplicar les distintes modalitats d'electroteràpia, termoteràpia i crioteràpia, fotototeràpia, ultrasonoteràpia, vibroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia i pressoteràpia. Dissenyar i aplicar les distintes modalitats d'hidroteràpia, balneoteràpia, climatoteràpia, talassoteràpia, etc. Dissenyar i aplicar les diverses modalitats dels mètodes i tècniques terapèutiques reflexes així com d'altres teràpies manuals específiques, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia. Establir i aplicar el tractament en grups a usuaris amb problemes similars. Fomentar la participació de l'usuari i la família en el seu procés de recuperació. Prevenir i evitar els riscos en l'aplicació del tractament. Establir el pla de pautes que s'ha de seguir durant el tractament.
A39 Incorporar la investigació científica i la pràctica basada en l'evidència com a cultura professional. Això inclou establir línies d'investigació en l'àmbit de les competències de la professió i difondre-les en el grup d'investigació, participar en el grup d'investigació de l'entorn, difondre els treballs d'investigació i les conclusions en la comunitat científica i professional, establir protocols assistencials de fisioteràpia basats en la pràctica per evidència científica, fomentar totes aquelles activitats professionals que comportin la dinamització de la investigació en fisioteràpia.
A40 Desenvolupar la funció docent com a part pròpia de l'exercici professional. Això implica participar activament en la formació dels professionals de fisioteràpia, participar en l'elaboració i impartició de programes educatius relacionats amb la fisioteràpia dirigits a grups professionals, interdisciplinaris i/o a la població en general, avaluar els propis nivells de coneixement, actituds i habilitats, participar en processos d'avaluació professional, en general, i especialment en aquells processos de recertificació que estableixi l'administració corresponent.
A41 Mantenir actualitzats els fonaments dels coneixements, les habilitats i les actituds de les competències professionals, mitjançant un procés de formació permanent (al llarg de tota la vida), analitzar críticament els mètodes, protocols i tractaments de l'atenció en fisioteràpia i vetllar perquè s'adeqüin a l'evolució del saber científic.
B24 Treballar amb responsabilitat.
B29 Manifestar respecte, valoració i sensibilitat davant el treball dels altres.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.Conèixer els principis teòrics i les bases de la biomecànica A4
A6
A7
2.Relacionar els principis de la biomecànica amb el coneixement bàsic del cos humà: anatomia, fisiologia, histologia A4
A6
A7
3.Relacionar els principis de la biomecànica amb les teories de base de la fisioteràpia, la cinesiologia i l’ergonomia A4
A6
A7
4.Conèixer les bases mecàniques dels diferents teixits i la seva directa implicació en els mètodes de recuperació A4
A6
A7
5.Conèixer les bases mecàniques de cada articulació i la seva directa implicació en els mètodes de recuperació A4
A6
A7
6.Relacionar els principis biomecànics articulars amb la patologia articular i les tècniques de fisioteràpia. A4
A6
A7
7.Conèixer les bases del moviment humà. A4
A6
A7
8.Analitzar el moviment humà. A4
A6
A7
A32
A39
A40
A41
9.Conèixer els efectes de les forces mecàniques sobre l’organisme A4
A6
A7
10.Conèixer els principis i aplicacions dels procediments de mesura basats en la biomecànica A4
A6
A7
11.Relacionar les bases biomecàniques amb els principis ergonòmics i antropomètrics A4
A6
A7
12.Aplicar els principis ergonòmics i antropomètrics que tenen una base biomecànica. A4
A6
A7
A32
A39
A40
A41
13.Diferenciar les patologies de l'aparell locomotor d'origen mecànic A2
A12
A13
14.Enumerar les causes mecàniques d'algunes patologies de l'aparell locomotor A2
A12
A13
15.Relacionar les bases biomecàniques amb les patologies de l'aparell locomotor d'origen mecànic i els seus tractaments A2
A12
A13
16.Enumerar els canvis estructurals, fisiològics i funcionals que se produeixen com a conseqüència de la intervenció fisioterapèutica en cada una de les patologies de l'aparell locomotor d'origen mecànic. A2
A12
A13
17.Dissenyar el tractament de fisioteràpia prenent en consideració els principis biomecànics apresos. A32
A39
A40
A41
18.Introduir a l'alumne en les bases de la investigació científica i la pràctica basada en l'evidència, a partir del treball amb bibliografia indexada i casos clínics. A32
A39
A40
A41
19.Analitzar críticament mètodes, protocols i tractaments a partir de la lectura de bibliografia indexada i la discussió de casos clínics relacionats amb la matèria pròpia per tal fomentar l'hàbit de formació permanent (durant tota la vida) A32
A39
A40
A41
20.Exposar i defensar oralment un cas clínic a la resta de la classe per tal de desenvolupar la funció docent com a part pròpia de l'exercici professional. A32
A39
A40
A41
21.Mantenir una actitud d'aprenentatge i millora al llarg del curs pel que es realitzarà avaluació continuada d'alguns aspectes de l'assignatura. B24
B29
22.Mantenir una actitud de respecte, valoració i sensibilitat davant el treball dels altres, en els seminaris i exposició de casos clínics per part dels companys. B24
B29

Continguts
Tema Subtema
I - INTRODUCCIÓ - Principis de la biomecànica clínica
- Biomecánica de l’evolució humana
II – BIOMECÀNICA DELS TEIXITS - Sistema ossi
- sistema muscular i tendinòs
- sistema articular
- sistema nerviós
III – BIOMECÀNICA DE LES ARTICULACIONS - De la cintura escapular
- Del colze
- De la prono supinació
- Del carp
- De la mà
- Del raquis
- De la cintura pèlvica
- De l’articulació coxo-femoral
- Del genoll
- Del complex periastragalí
- Del peu
IV – BIOMECÀNICA DE LA MARXA NORMAL I PATOLÒGICA

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
Sessió Magistral
26 32.5 58.5
Seminaris
3 0 3
Pràctiques a laboratoris
12 0 12
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Aproximació històrica al concepte de Biomecànica de l'Aparell Locomotor.
Sessió Magistral S’exposa el contingut del temari, a partir de casos concrets, el que permetrà dinamitzar les classes.
Seminaris Es personalitza el treball dels estudiants i augmenta la interacció amb el professor, potenciant l’iniciativa i el treball en equip.
Pràctiques a laboratoris Es realitzaran al Laboratori de Biomecànica de la FMCS, URV

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Atenció dels dubtes de l'alumnat i orientació durant la seva formació.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a laboratoris cas clínic individual
Les pràctiques són obligatòries
Assistència obligatòria
Proves objectives de preguntes curtes Quatre preguntes a desenvolupar en una hora 70% de la nota final
Altres

Avaluació continuada: cas clínic i activitats formatives

30% de la nota final
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es valorarà la participació a classe.


Fonts d'informació

Bàsica
  • Biomecánica Clínica de los tejidos y articulaciones. Miralles RC, Miralles I. Barcelona; Masson, 2005. 
  • Biomecánica básica del sistema músculo-esquelético. Nordin M, Frankel VH. Madrid; McGraw-hill Internacional, 2004. 3era edición.
  • Occupational Biomechanics. Chaffin DB, Anderson GBJ. New York; John Wiley & Sons; 1991.
  • Gait Analysis. An introduction. Whittly MW. Oxford; Butterworth-Heinemann, 1991.
  • Introducción a la Biomecánica. Hainaut K. Barcelona; JIMS, 1982
  • Cuadernos de Fisiología articular. Kapandji IA. Barcelona; Masson, 1991.
  • Biomechanics of diarthrodial joints. Mow VC, Ratcliffe A, Woo SLY. New York; Springer-Verlag, 1990.
  • Physics of the body. Cameron JR, Skotronick JG, Grant RM. Madison: Medical physics publishing, 1999. 2nd edition
Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent