DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) MODELS D'ADAPTACIÓ A L'ENVELLIMENT Codi 14021208
Ensenyament
Fisioteràpia (1993)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
3 1 2 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
MONTULL MORER, SALVADOR
Adreça electrònica salvador.montull@urv.cat
Professors/es
MONTULL MORER, SALVADOR
Web http://https://moodle.urv.net/moodle/
Descripció general i informació rellevant L'assignatura introdueix el concepte d'adaptació a l'envelliment i les eines per facilitar aquest procés sota el punt de vista de la intervenció del fisioterapeuta. Els coneixements i les activitats relacionades amb aquesta assignatura estan pensats per tal que el fisioterapeuta adquireixi les competències per intervenir activament en la prevenció i la promoció de la salut en el segment de la població que s'ha incorporat en els inicis de la vellesa o de la 3a edat. L'alumne obtindrà les eines per facilitar l'adaptació a l'envelliment i per prevenir el deteriorament físic, psicològic i social d'aquesta població.

Competències
Codi  
A10 Ciències de la conducta. Les teories de l'aprenentatge que s’apliquen en l'educació per a la salut i en el seu procés d'aprenentatge al llarg de tota la vida.
A22 Context sociopolític de l'atenció a la salut. Els conceptes fonamentals de la salut, els sistemes de salut i nivells assistencials. Epidemiologia. La Fisioteràpia en el procés salut-malaltia.
A23 Context sociopolític de l'Atenció a la Salut. L'impacte de les polítiques sociosanitàries en la pràctica professional.
A24 Context sociopolític de l'atenció a la salut. Factors que intervenen en els problemes de desigualtat social i en les necessitats salut dels diferents grups socials.
A25 Dimensió eticodeontològica. Les condicions ètiques, legals i professionals que conformen la pràctica de la fisioteràpia.
A31 Dissenyar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia. Elaborar un Pla específic d'Intervenció de Fisioteràpia utilitzant habilitats de resolució de problemes i raonament clínic: d'acord amb els recursos disponibles; formulant els objectius d'intervenció amb l'usuari i, si escau, amb les persones significatives del seu entorn, recollint les seves expectatives respecte a l'atenció, seleccionant els protocols o procediments més adequats a l'atenció planificada i atenent-se als criteris d'adequació, validesa i eficiència.
A32 Executar, dirigir i coordinar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia, atenent-se al principi de la individualitat de l'usuari i utilitzant les eines terapèutiques pròpies de la fisioteràpia, és a dir, el conjunt de mètodes, procediments, actuacions i tècniques que mitjançant l'aplicació dels mitjans físics curen, recuperen, habiliten, rehabiliten, adapten i readapten les persones amb deficiències, limitacions funcionals, discapacitats i minusvalideses; prevenen les malalties i promouen la salut a les persones que volen mantenir un nivell òptim de salut. Això implica establir i aplicar els mitjans físics terapèutics en els tractaments que es prestin als usuaris de totes les especialitats de medicina i cirurgia on sigui necessària l'aplicació dels mitjans esmentats. Dissenyar i aplicar exercicis terapèutics, amb mètodes especials, per a les malalties i lesions cardiorespiratòries, ortopèdiques, traumatològiques, pediàtriques, reumatològiques, geriàtriques, neurològiques, pneumològiques, esportives, així com per a les alteracions del raquis, la incontinència urinària i fecal i els exercicis maternals prepart i postpart. Dissenyar i aplicar els procediments de cinesiteràpia, mobilització, manipulació, massoteràpia, teràpia manual, osteopatia, quiropràxia i la resta de tècniques manuals. Dissenyar i aplicar les distintes modalitats d'electroteràpia, termoteràpia i crioteràpia, fotototeràpia, ultrasonoteràpia, vibroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia i pressoteràpia. Dissenyar i aplicar les distintes modalitats d'hidroteràpia, balneoteràpia, climatoteràpia, talassoteràpia, etc. Dissenyar i aplicar les diverses modalitats dels mètodes i tècniques terapèutiques reflexes així com d'altres teràpies manuals específiques, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia. Establir i aplicar el tractament en grups a usuaris amb problemes similars. Fomentar la participació de l'usuari i la família en el seu procés de recuperació. Prevenir i evitar els riscos en l'aplicació del tractament. Establir el pla de pautes que s'ha de seguir durant el tractament.
A33 Avaluar l'evolució dels resultats obtinguts amb el tractament de fisioteràpia amb relació als objectius marcats i als criteris de resultats establerts. Serà necessari: definir i establir els criteris de resultats, realitzar la valoració de l'evolució del pacient/usuari, redissenyar els objectius segons la valoració, si és necessari, i adequar el pla d'intervenció o tractament als nous objectius, si escau.
A34 Elaborar l'informe per donar l'alta de fisioteràpia. Quan consideri que s'han cobert els objectius proposats, bé per curació del procés o bé perquè s'hagin exhaurit les possibilitats de recuperació amb les mesures terapèutiques a l'abast, es proposarà l'alta de fisioteràpia i s'elaborarà l'informe pertinent.
A36 Intervenir en els àmbits de promoció de la salut i prevenció de la malaltia. Això inclou, entre altres, identificar els factors socials i econòmics que influeixen en la salut i en l'atenció a la salut, dissenyar i realitzar activitats de prevenció de la malaltia i promoció de la salut, assessorar en l'elaboració i execució sobre polítiques d'atenció i educació en l'àmbit de la fisioteràpia, identificar riscos i factors de risc, avaluar i seleccionar els usuaris que poden beneficiar-se de les mesures preventives, proporcionar educació sanitària a la població en els diversos àmbits: familiar, escolar, esportiu, laboral i d'oci, planificar, establir i aplicar exercicis, postures i activitats en programes de prevenció de la salut, col•laborar amb els serveis dedicats al desenvolupament de la salut i ser un agent de salut, participar en els programes d'educació maternal, pediàtrica, geriàtrica, escolar, laboral, esportiva, de l'adolescent, sexual i d'educació especial, assessorar en programes d'educació per a la salut, dissenyar i ensenyar els diferents mitjans de prevenció de les alteracions funcionals, de control per mitjans físics del dolor i, específicament, en relació amb la higiene postural, les situacions de pèrdua de mobilitat i les fases agudes àlgides i aconsellar sobre tot això.
B3 Capacitat d'organització i planificació
B4 Capacitat d'anàlisi i síntesi
B9 Compromís ètic
B11 Habilitats en les relacions interpersonals
B15 Reconeixement a la diversitat i la multiculturalitat
B29 Manifestar respecte, valoració i sensibilitat davant el treball dels altres.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Definir i identificar les necessitats, en relació a l'adaptacio a l'envelliment, de la població diana. A10
A24
Dissenyar els objectius d'intervenció de Fisioteràpia en funció de les necessitats detectades. A36
B4
Adquirir i aplicar les habilitats bàsiques (comunicació, respecte, capacitat d'escolta activa, etc.) per tal de treballar amb la gent gran. A22
A23
A25
A36
B9
B11
B15
B29
Definir i realitzar un Programa d'intervenció (amb format reduït) per aplicar-se a un grup de persones de la 3a edat hipotètic prèviament definit. A31
A32
A36
B3
B4
C5
Definir i elaborar les eines adequades per avaluar els resultats i saber realitzar un informe en quan a la intervenció realitzada A33
A34

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció general a l'assignatura
1.1. Definició i objectius de l'assignatura. Metodologia. Avaluació.

1.2. Models i estratègies d'adaptació a l'envelliment. Paper del Fisioterapeuta (i de la resta de professionals) com a agent de la prevenció i de la promoció de la salut.

Pràctica núm. 1. Lectura i comentari d'un article monogràfic en relació a l'envelliment saludable.
2. Identificació de les necessitats relacionades amb l'adaptació a l'envelliment. 2.1. Possibles actuacions
2.2. Programes d'adaptació a l'envelliment


Pràctica Núm. 2
Elaboració de l'esborrany: "Programa d'intervenció per la població diana prèviament definida"
3.Habilitats i actituds a desenvolupar pels professionals que treballen amb les persones recentment incorporades a la 3a edat. 3.1. Eines de comunicació.
3.2. Aspectes bàsics per treballar en grup.

Pràctica Núm. 3
Habilitats de Comunicació: preparació i realització d'una conferència (acompanyada d'un diptc/triptic informatiu) per potenciar determinats hàbits de promoció de la salut.

Pràctica 3.1.
Rol Playing amb Habilitats de Comunicació
4. Aplicació i avaluació d'un Programa d'intervenció 4.1. Passos per aplicar un programa d'intervenció
4.2. Eines d'avaluació
4.3. Publicació de resultats

Pràctica Núm. 4
Dissenyar i avaluar un programa d'intervenció hipotètic.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
7 0 7
Resolució de problemes, exercicis
6 5 11
Presentacions / exposicions
11 0 11
Fòrums de discussió
2 2 4
Avantprojecte
4 10 14
 
Atenció personalitzada
0 2 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries La primera classe teòrica es dedica a introduir l'assignatura, explicar la metodologia i iniciar els objectius de l'assignatura.
Sessió Magistral L'assignatura té 1 crèdit teòric que s'imparteix en forma de classes teòriques on s'estimula a l'alumne a la participació.
Resolució de problemes, exercicis Les activitats pràctiques que es desprenen de l'aplicació dels conceptes teòrics es realitzen en la seva totalitat a l'aula mitjançant les següents activitats:
- Comentari d'un article o text (Activitat núm. 1)
- Esborrany d'un programa d'intervenció (Activitat núm. 2)
Presentacions / exposicions Els alumnes realitzaran una presentació del seu treball a l'aula de la 3a edat que té relació amb l'activitat núm. 3.
Fòrums de discussió S'estimularà a l'alumne a participar en un fòrum de discussió relacionat amb un model d'intervenció per l'adaptació a l'envelliment.
Avantprojecte L'alumne haurà de realitzar un treball individual relacionat amb el lliurament d'un projecte d'adaptació a l'envelliment que haurà de seguir uns criteris definits prèviament (Activitat 4).

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
L'horari d'atenció personalitzada serà els dimecres de 12 a 13h i els dijous de 16 a 17h. E mail: salvador.montull@urv.cat

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis L'activitat 1 (lectura i comentari d'un article) s'avaluarà individualment i el seu pes és del 5%.

L'activitat 2 (elaboració esborrany per introduir l'activitat 3) s'avalua en base a l'activitat del grup, i el seu pes és del 15%.

Totes dues activitats es lliuraran via moodle com a màxim 7 dies després de la data de la pràctica feta a classe.

El lliurament posterior a aquesta data no es recollirà.
20% de la nota total
Presentacions / exposicions L'activitat 3 es divideix en 2 apartats:

a) Preparació del ppoint (amb un pes del 15%)
b) Realització de la xerrada (amb un pes del 15%)

L'apartat a) té una qualificació de grup i l'apartat b) podrà ser mixta (en grup i individual): En aquest últim cas es tindrà en compte:

- Preparació power point de la conferència (25%).
- Elaboració del tríptic i qualitat dels continguts (25%).
- Nota de la resta de membres del grup (25%).
- Interacció amb el grup de la 3a edat (25%)
30% de la nota total
Avantprojecte L'activitat 4 s'avaluarà en relació als criteris establerts per tal de realitzar aquesta activitat especificats en l'espai Moodle.

En aquest cas la qualificació és individual

50% de la nota total
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Quan almenys una activitat no es lliuri dintre el termini previst o quan la qualificació de les activitats realitzades sigui inferior a 5 l'alumne haurà de fer un examen final de 4 preguntes curtes relacionades amb el temari que tindrà que superar amb una nota de 5.


Fonts d'informació

Bàsica Fernández-Ballesteros, R, Gerontología Social, Pirámide, Madrid: 2004
Conde Díaz, MP; López, Aspectos sociológicos del envejecimiento, Portal Mayores. Documentos; Salud, Madrid: 2007
Moya Bernal, A, Trabajar con personas mayores: reflexiones desde la Bioética, Portal Mayores. Documentos; Salud, Madrid: 2006
Díaz Veiga, P; Bermejo García, L; Yanguas Lezaún, J, Saber envejecer. Prevenir la dependencia, Portal Mayores. Documentos; Salud y Psicología, Madrid
Soler Vila, A, La Psicomotricidad. Una propuesta eficáz para la dinamización corporal de las personas mayores, Portal Mayores. Documentos, Madrid: 2006
Zamarron Cassinello, MD, El bienestar subjetivo en la vejez, Portal Mayores. Documentos, Madrid: 2006
Martínez Bueno, B; Buz Delgado, J, Las relaciones intergeneracionales, Portal Mayores. Documentos, Madrid: 2006
López López, A; Velasco Furlong, L, Dolor y envejecimiento, Portal Mayores. Documentos, Madrid: 2007
Rebelatto, J; Silva, JC, Fisioterapia Geriátrica, McGraw-Hill Interamericana, Madrid: 2005

Complementària , , ,
Guillén Llera, F; Pérez del Molino, Y, Síndromes y cuidados en el paciente geriátrico, Masson, Barcelona: 2001
Yuste, N; Rubio, R; Aleixandre, M, Introducción a la psicogerontología, Pirámide, Madrid: 2004
Argimón, JM; Jiménez J, Métodos de investigación clínica y epidemiológica, Harcourt, Madrid: 2004
Vaillant GE, Mukamal K, Successful aging, ,

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
FISIOTERÀPIA III/14021001
CIÈNCIES PSICOSOCIALS APLICADES/14021004
FISIOTERÀPIA II/14021008
SALUT PÚBLICA I LEGISLACIÓ SANITÀRIA/14021009


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent