Codi |
|
A12 |
Ciències clíniques. Els aspectes generals de la patologia d'etiologia endògena i exògena relacionada amb la fisioteràpia de tots els aparells i sistemes amb els seus tractaments mèdics, quirúrgics, fisioterapèutics i ortopèdics. |
A16 |
Ciències clíniques. Els procediments fisioterapèutics basats en mètodes i tècniques específics d'actuacions fisioterapèutiques que s’apliquen en les diferents patologies de tots els aparells i sistemes, i en totes les especialitats de medicina i cirurgia, així com en la promoció i conservació de la salut i en la prevenció de la malaltia. Aquests mètodes es refereixen, entre altres, als processos neurològics, de l'aparell locomotor (teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, osteopatia i quiropraxia), de l'aparell respiratori, del sistema cardiocirculatori, a les alteracions de l'estàtica i la dinàmica, als mètodes específics ortopèdics i a les tècniques terapèutiques reflexes, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia. |
A25 |
Dimensió eticodeontològica. Les condicions ètiques, legals i professionals que conformen la pràctica de la fisioteràpia. |
A31 |
Dissenyar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia. Elaborar un Pla específic d'Intervenció de Fisioteràpia utilitzant habilitats de resolució de problemes i raonament clínic: d'acord amb els recursos disponibles; formulant els objectius d'intervenció amb l'usuari i, si escau, amb les persones significatives del seu entorn, recollint les seves expectatives respecte a l'atenció, seleccionant els protocols o procediments més adequats a l'atenció planificada i atenent-se als criteris d'adequació, validesa i eficiència. |
A32 |
Executar, dirigir i coordinar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia, atenent-se al principi de la individualitat de l'usuari i utilitzant les eines terapèutiques pròpies de la fisioteràpia, és a dir, el conjunt de mètodes, procediments, actuacions i tècniques que mitjançant l'aplicació dels mitjans físics curen, recuperen, habiliten, rehabiliten, adapten i readapten les persones amb deficiències, limitacions funcionals, discapacitats i minusvalideses; prevenen les malalties i promouen la salut a les persones que volen mantenir un nivell òptim de salut. Això implica establir i aplicar els mitjans físics terapèutics en els tractaments que es prestin als usuaris de totes les especialitats de medicina i cirurgia on sigui necessària l'aplicació dels mitjans esmentats. Dissenyar i aplicar exercicis terapèutics, amb mètodes especials, per a les malalties i lesions cardiorespiratòries, ortopèdiques, traumatològiques, pediàtriques, reumatològiques, geriàtriques, neurològiques, pneumològiques, esportives, així com per a les alteracions del raquis, la incontinència urinària i fecal i els exercicis maternals prepart i postpart. Dissenyar i aplicar els procediments de cinesiteràpia, mobilització, manipulació, massoteràpia, teràpia manual, osteopatia, quiropràxia i la resta de tècniques manuals. Dissenyar i aplicar les distintes modalitats d'electroteràpia, termoteràpia i crioteràpia, fotototeràpia, ultrasonoteràpia, vibroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia i pressoteràpia. Dissenyar i aplicar les distintes modalitats d'hidroteràpia, balneoteràpia, climatoteràpia, talassoteràpia, etc. Dissenyar i aplicar les diverses modalitats dels mètodes i tècniques terapèutiques reflexes així com d'altres teràpies manuals específiques, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia. Establir i aplicar el tractament en grups a usuaris amb problemes similars. Fomentar la participació de l'usuari i la família en el seu procés de recuperació. Prevenir i evitar els riscos en l'aplicació del tractament. Establir el pla de pautes que s'ha de seguir durant el tractament. |
A36 |
Intervenir en els àmbits de promoció de la salut i prevenció de la malaltia. Això inclou, entre altres, identificar els factors socials i econòmics que influeixen en la salut i en l'atenció a la salut, dissenyar i realitzar activitats de prevenció de la malaltia i promoció de la salut, assessorar en l'elaboració i execució sobre polítiques d'atenció i educació en l'àmbit de la fisioteràpia, identificar riscos i factors de risc, avaluar i seleccionar els usuaris que poden beneficiar-se de les mesures preventives, proporcionar educació sanitària a la població en els diversos àmbits: familiar, escolar, esportiu, laboral i d'oci, planificar, establir i aplicar exercicis, postures i activitats en programes de prevenció de la salut, col•laborar amb els serveis dedicats al desenvolupament de la salut i ser un agent de salut, participar en els programes d'educació maternal, pediàtrica, geriàtrica, escolar, laboral, esportiva, de l'adolescent, sexual i d'educació especial, assessorar en programes d'educació per a la salut, dissenyar i ensenyar els diferents mitjans de prevenció de les alteracions funcionals, de control per mitjans físics del dolor i, específicament, en relació amb la higiene postural, les situacions de pèrdua de mobilitat i les fases agudes àlgides i aconsellar sobre tot això. |
A37 |
Relacionar-se de forma efectiva amb tot l'equip pluridisciplinari. Això inclou establir els objectius de fisioteràpia a l'equip, recollir, escoltar i valorar les reflexions de la resta de l'equip pluridisciplinari sobre les seves actuacions, acceptar i respectar la diversitat de criteris de la resta dels membres de l'equip, reconèixer les competències, habilitats i coneixements de la resta dels professionals sanitaris, participar i integrar-se en els treballs de l'equip a les seves vessants científiques i professionals, així com de relació amb els familiars, grups d'interès i institucions, fer de la comunicació i el respecte als professionals les eines per superar els conflictes interprofessionals i de competències. |
B1 |
Presa de decisions |
B2 |
Resolució de problemes |
B3 |
Capacitat d'organització i planificació |
B12 |
Treball en un equip de caràcter interdisciplinari |
B24 |
Treballar amb responsabilitat. |
B25 |
Mantenir una actitud d'aprenentatge i millora. Això inclou manifestar interès i actuar en una constant recerca d'informació i superació professional, comprometent-se a contribuir al desenvolupament professional a fi de millorar la competència de la pràctica i mantenir l'estatus que correspon a una professió titulada i regulada. |
B28 |
Col•laborar i cooperar amb altres professionals enriquint-se entre ells. Això inclou resoldre la majoria de les situacions establint una comunicació directa i assertiva cercant consensos, ajudar altres professionals de la salut en la pràctica professional, conèixer els límits interprofessionals i utilitzar els procediments de referència apropiats. |
B29 |
Manifestar respecte, valoració i sensibilitat davant el treball dels altres. |
B32 |
Treballar amb responsabilitat, la qual cosa suposa ser capaç de fer front a les activitats del seu lloc de treball sense necessitat una estricta supervisió. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Explicar les funcions del fisioterapeuta dins d'un sistema esportiu. |
A25
|
|
|
Aplicar les regles bàsiques de prevenció per tal d’evitar les lesions esportives. |
A36
|
|
|
Introduir els coneixements bàsics sobre nutrició de l'esportista, suplementació i doping |
A36 A37
|
B3
|
C3
|
Explicar , raonar i demostrar les diferents actuacions davant les urgències que es produeixen en el terreny de joc. |
A32
|
|
C5
|
Descriure les principals patologies derivades de la pràctica esportiva. |
A12
|
|
|
Raonar i aplicar els tractaments d'elecció en funció de la patologia de l'esportista. |
A32
|
B12
|
|
Dissenyar programes de readaptació a l'esforç |
A31
|
|
|
Demostrar les diferents tècniques de prevenció i tractament |
A16
|
B1 B2
|
|
Col.laborar activament en els centres de pràctiques amb els fisioterapeutes responsables de cada centre. |
A32
|
B24 B28
|
C3 C5
|
Manifestar respecte cap als demés companys de classe i cap al professor |
|
B29
|
C5
|
Mantenir una actitud d’aprenentatge dins del desenvolupament de l’assignatura |
|
B25
|
|
Tenir cura del material utilitzat i mantenir endreçada l’aula de pràctiques |
|
B32
|
|
Tema |
Subtema |
UNITAT DIDÀCTICA Nº 1 BASES DE LA FISIOTERÀPIA ESPORTIVA |
Tema 1. Composició d’un equip esportiu
Tema 2. Causes de les lesions esportives i epidemiologia
Tema 3. Fisiologia de l’esport
|
UNITAT DIDÀCTICA Nº 2 PREVENCIÓ |
Tema 4. Prevenció de les lesions esportives
Tema 5. Nutrició i hidratació
Tema 6. Farmacologia i doping
Tema 7. El botiquí |
UNITAT DIDÀCTICA Nº 3 PATOLOGIA ESPORTIVA |
Tema 8. Tipus de lesions tissulars
Tema 9. El peu
Tema 10. Turmell i cama
Tema 11. Genoll i estructures relacionades
Tema 12. Cuixa, maluc, engonal i pelvis
Tema 13. Abdomen, tòrax i esquena
Tema 14. Espatlla
Tema 15. Colze i avantbraç
Tema 16. Canell i mà
Tema 17. Altres patologies i l’esportista
|
UNITAT DIDÀCTICA Nº 4 REHABILITACIÓ ESPORTIVA |
Tema 18. Conseqüències del repòs i la immobilització
Tema 19. Fases de la RHB
Tema 20. Readaptació a l’esport |
BLOC PRÀCTIC |
- Massatge esportiu.
- Embenats funcionals. Patologia articular i muscular.
- Embenat neuromuscular.
- Proves diagnòstiques. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Sessió Magistral |
|
21.5 |
21.5 |
43 |
Pràctiques a laboratoris |
|
6 |
6 |
12 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
15 |
0 |
15 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
2 |
4 |
6 |
|
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
0 |
1 |
Proves pràctiques |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i de la forma d'avaluació |
Sessió Magistral |
Classes magistrals del bloc teòric amb ajuda de suport informàtic |
Pràctiques a laboratoris |
El professor demostra la tècnica o habilitat i l'alumne la realitza a continuació. |
Pràctiques de camp/sortides |
L'alumne es troba a disposició del fisioterapeuta responsable del centre on realitza el pràcticum. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
L'alumne dissenya un pla de readaptació a l'esport en un esportista lesionat |
Atenció personalitzada |
|
|
Sessió Magistral |
Pràctiques a laboratoris |
|
Descripció |
Presencial: Dimarts i Dijous de 12 a 13h Unitat de Fisioteràpia (concertar cita)
Virtual: olga.delrio@urv.cat
|
|
|
Descripció |
Pes |
Pràctiques de camp/sortides |
Valoració de l'assitència i actitud en les diferents entitats esportives. Redacció d'un cas clínic |
25% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Examen teòric final de 20 preguntes de resposta curta |
50% |
Proves pràctiques |
Realització d'alguna de les tècniques mostrades a classe |
25% |
Altres |
L'alumne no podrà aprovar l'assignatura si no realitza les pràctiques externes. És obligatori aprovar les 3 parts individualment per fer mitja final. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
- Arnheim, D. “Fisioterapia y entrenamiento atlético”, 2ª edició. Madrid: Mosby/Doyma libros, 1994
- Balius, R. “Patología muscular en el deporte”. Barcelona: Masson, 2005.
- Ballesteros, R. “Traumatología y medicina deportiva”, 1ª edición. Madrid: Paraninfo, 2002
- Bové, T. “El vendaje funcional”. Madrid: Elsevier, 2005
- Dvorak, J. Dvorak, V. “Medicina manual. Diagnóstico”. Barcelona: Scriba, 1989
- Flegel, M.J. “Procedimiento de urgencia en la práctica deportiva” Barcelona: Paidotribo, 1990
- López, J. Fernández, A. “Fisiología del ejercicio” 3ª edición. Madrid: Médica Panamericana, 2006
- Kolt, S. “Fisioterapia del deporte y el ejercicio”. Madrid: Elsevier, 2004 |
Complementària |
|
- Adrian, Marlene J. Cooper, John M. “Biomechanics of human movement” Iowa: Brown & Benchmark, 1995
- Benezis, C. « Muscles, tendons et sport » Paris: Masson, 1987
- Bernhardt, D. “Fisioterapia del deporte” Barcelona: Jims, 1990
- Bové, T. “El cuidador deportivo” Madrid: Elsevier, 2003
- Córdova, A. Álvarez, M. “Inmunidad en el deporte” Madrid: Gymnos, 2001
- Danowski, R. Chanussot, J.C. “Traumatología del deporte” Barcelona: Masson, 1992
- Dirix, A. Knuttgen, H.G. Tittel, K. “Libro olímpico de medicina del deporte” Barcelona: COI, 1988
- Eisingbah, T. “Fisioterapia y rehabilitación en el deporte” Barcelona: Masson, 1992
- Espósito, C. Campitelli, P. “Las tendinopatías en la práctica deportiva” Sport & Medicine, Marzo-Abril 1991
- González, J. Sánchez, P. Mataix, J. “Nutrición en el deporte. Ayudas ergogénicas y dopaje” Díaz de Santos, 2006
- Knuttgen, G. & cols. “Encyclopaedia of sports medicine” Barcelona: COI, 1994
- Jürgen Montag, H. Asmussen. “Técnicas de vendaje” Barcelona: Grass, 1992
- Neiger, H. « Les contentions adhesives ». Paris: Masson, 1995
- Peterson, L. Renström, P. “Lesiones deportivas, prevención y tratamiento” Barcelona: Jims, 1988
- Tippet, S. Voight, C. “Functional progression for sport rehabilitation" Ledds: Human Kinetics, 1995
- Travell, J. Simons, G. “Myofascial pain and disfunction” Baltimore: William & Wilkins, 1983
- VV.AA. “Lesiones deportivas” Madrid: Mapfre, 1996
- Williams, J.G.P. “Atlas en color sobre lesiones en el deporte” Barcelona: Ciba-Geigy, 1989
- Williams, M.H. “Nutrición para la salud, la condición física y el deporte” Barcelona: Paidotribo, 2002
- Xhardez, Y. “Vademecum de kinesiterapia y de reeducación funcional” Barcelona: El Ateneo, 1993
- Ylinen, J. Cash, M. “Masaje deportivo” Barcelona: Hispano Europea, 1990
- Zuinen, C. Commandre, C. “Las urgencias del deporte” Barcelona: Masson, 1984
- Zuluaga, M. Briggs, C. & cols. “Sports Physiotherapy: applied science and practice” Australia: Pam Jonás, 1995
|
Assignatures que en continuen el temari |
FISIOLOGIA DE L'EXERCICI/14021212 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
FISIOTERÀPIA III/14021001 | TÈCNIQUES ESPECÍFIQUES DE MASSOTERÀPIA/14021213 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FISIOTERÀPIA DE L'ESPORT/14021202 | BIOMECÀNICA CLÍNICA/14021203 | PRIMERS AUXILIS/14021220 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|