DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) BASES DE LA RECERCA I DOCUMENTACIÓ Codi 14204005
Ensenyament
Grau en Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
RIBALTA VIVES, JOSEP
MURPHY , MICHELLE
Adreça electrònica josep.ribalta@urv.cat
mariaangel.lanuza@urv.cat
mariarosa.fenoll@urv.cat
michelle.murphy@urv.cat
mariadelmar.sabate@urv.cat
jesus.sabate@urv.cat
natalia.ferre@urv.cat
montse.guardiola@urv.cat
mariona.gispert@urv.cat
marta.zaragoza@urv.cat
erica.hurtado@urv.cat
carla.ramos@urv.cat
aleksandra.polishchuk@urv.cat
marta.balanya@urv.cat
albert.salas@urv.cat
luisadolfo.santos@urv.cat
pere.rehues@urv.cat
mireia.arnan@urv.cat
victor.cilleros@urv.cat
ailende.eigbefoh-addeh@urv.cat
meryem.jami@urv.cat
Professors/es
RIBALTA VIVES, JOSEP
LANUZA ESCOLANO, MARÍA ANGEL
FENOLL BRUNET, MARIA ROSA
MURPHY , MICHELLE
SABATÉ MARTÍNEZ, MARIA DEL MAR
SABATE FORT, JESUS
FERRE PALLAS, NATALIA
GUARDIOLA GUIONNET, MONTSERRAT
GISPERT LLAURADÓ, MARIONA
ZARAGOZA JORDANA, MARTA
HURTADO CABALLERO, ERICA
RAMOS RODRÍGUEZ, CARLA
POLISHCHUK , ALEKSANDRA
BALANYA SEGURA, MARTA
SALAS HUETOS, ALBERT
SANTOS CALDERÓN, LUIS ADOLFO
REHUES MASIP, PERE
ARNAN AMAT, MIREIA
CILLEROS MAÑÉ, VÍCTOR
EIGBEFOH-ADDEH IMAFIDON, AILENDE
JAMI EL HIRCHI, MERYEM
Web
Descripció general i informació rellevant <div><p><b>En el cas que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.</b></p></div><div><br /></div><div><b>Descripció de l'assignatura:</b> Aprenenetatge de la contribució que tenen en l’avenç de la medicina: la recerca, l’evolució històrica de la medicina, la documentació, la informació i la comunicació i el treball en equip. Es realitzaran diferents experiències com Podcast, Treballs individuals i Aprenentatge basat en la resolució de problemes utilitzant els coneixements de TICs i de Fonts de documentació prèviament introduits de forma pràctica.</div><div><br /></div><div>La llengua d’impartició de la docència és el català i l'ús de l'anglès per a la realització de les diferents tasques de l'assignatura es valorarà positivament.</div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT1-G Utilitzar informació en llengua estrangera d’una manera eficaç
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT1-G Utilitzar informació en llengua estrangera d’una manera eficaç
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Història de la medicina (HIS) La medicina a la prehistòria.
La medicina grega, romana, àrab i medieval.
La medicina durant el Renaixement i el Barroc.
La medicina de la il·lustració. El segle XIX. El positivisme.
Teoria de la ciència (Karl Popper, Thomas Kuhn).
La medicina a partir de la Primera Guerra Mundial. Metges filòsofs.
Doctrines mèdiques heterodoxes. L'antipsiquiatria.


Documentació (DOC) Introducció a la documentació. Catàleg i recursos d'informació de la URV.
Criteris de selecció i qualitat de la informació.
Utilització de la base de dades PubMed per buscar informació biomèdica.
Normes de citació i programes de gestió de bibliografia.

Tècniques d'informació i comunicació (TIC) SISTEMES OPERATIUS: MS-WINDOWS

Utilització del sistema operatiu MS-Windows per la gestió de bases de dades, informació i arxius.

Utilització de l’intranet de la URV.

Cerca i emmagetzematge d’informació científica de l’internet.

Còpies de seguretat i antivirus

PROGRAMA DE PROCESSAMENT DE TEXTOS: MS-WORD

Redacció d’informe científic escrit amb el programa MS-Word.

MS-POWER POINT

Preparació d’una exposició científica amb el programa MS-Powerpoint.

TÈCNIQUES DE COMUNICACIÓ VERBAL

Aprenentage Basat en Problemes (ABP) Aprenentatge basat en un problema (ABP):
Forma de treball en la que es presenta un problema, s’identifiquen les necessitats d’aprenentatge mitjançant la formulació de qüestions, es busca la informació necessària i finalment es torna al problema per resoldre’l. Tot el procés està guiat per un tutor. En el recorregut que viuen els alumnes des del plantejament original del problema fins la solució, treballen en col·laboració en petits equips, compartint la possibilitat de practicar i desenvolupar habilitats, de prendre responsabilitats i accions, d’observar i reflexionar sobre actituds i valors, de desenvolupar habilitats d’anàlisi i síntesi d’informació i de conjugar l’aprenentatge de diferents àrees de coneixement aprenent a raonar de manera eficaç. L’experiència de treball en el petit equip és una de las característiques distintives de l’ABP.

Recerca (REC) Iniciació al Mètode científic a través de la comprensió dels continguts d’un article científic.
Interpretació d'un descobriment biomèdic publicat en una revista científica (Aplicació de la metodologia apresa a ABP, i aplicació de la metodologia apresa per a cerca d'informació a DOC).
Elaboració d'una presentació en PowerPoint i d'un Pòster amb els continguts d'aquest estudi (Aplicació dels continguts apresos a TIC).
Presentació del PowerPoint.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
18 27 45
Seminaris
15 7.5 22.5
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
8 24 32
Treballs
25 15 40
Presentacions / exposicions
3 1.5 4.5
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Es farà una classe introductòria sobre els objectius de l’assignatura, la seva estructura i el sistema d’avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura referents a la història de la medicina i el mètode científic.
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic) relacionat amb la història de la medicina.

Sessions de discussió i aprofundiment del contingut de l'article de Recerca.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estratègia consistent en la resolució d'un problema plantejat. Els estudiants treballaran en grups reduïts i es formularan qüestions per arribar a les possibles solucions del problema plantejat. Els estudiants col·laboraran entre ells en les consultes i rebran les explicacions del professor, que actuarà com a guia conductor.
Treballs En l’aula informàtica l’alumne es familiaritzarà amb les tècniques d’informació i comunicació i les tècniques i estratègies de documentació. Part de la feina en l’aula informàtica s’aplicarà a l’elaboració de la presentació de Recerca.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball .
Es presentarà en públic el treball d’investigació assignat, amb el suport d’una presentació de Powerpoint.
Tant la preparació del Powerpoint com l'exposició es realitzen en equip.
Atenció personalitzada Després de les classes, via correu electrònic o amb cita prèvia al despatx del professor.

Atenció personalitzada
Descripció

Per a realitzar l’atenció personalitzada, l’estudiant ha de contactar per correu electrònic amb el professor responsable de la part de l’assignatura sobre la que vulgui parlar. L’atenció es podrà realitzar de forma presencial o virtualment depenent de la situació.

Jesús Sabaté (Història): jesus.sabate@urv.cat

Michelle Murphy (TIC): michelle.murphy@urv.cat

Natàlia Ferré (DOC): natalia.ferrer@urv.cat

Maria Angel Lanuza (PBL): mariaangel.lanuza@urv.cat

Josep Ribalta (Rec): josep.ribalta@urv.cat

Montse Guardiola (Rec): montse.guardiola@urv.cat

 


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
HISTÒRIA:
Aprofundir en un tema (monogràfic) relacionat amb la història de la medicina en equip i exposar-lo a la resta de la classe.

RECERCA:
Sessions de discussió i aprofundiment del contingut de l'article de Recerca.
L'assistència als diferents seminaris és obligatòria.
22
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
(ABP) APRENENTATGE BASAT EN PROBLEMES
S'avaluaran els següents aspectes (75%):
• La realització del ABP proposat és obligatòria.
• En cadascuna de les sessions presencials s’avaluarà de forma individual (25%) i per grup (50%):
1. les fonts d'informació utilitzades.
2. la capacitat analítica, conceptual i sintètica de l’alumne i l’habilitat en la comunicació oral.
3. els coneixements adquirits.
4. la interpretació dels coneixements adquirits.
5. la capacitat de treball en equip i la participació en el conjunt de l’equip.

• Part dels coneixements individuals adquirits durant el desenvolupament del ABP (25%) s’avaluaran juntament amb els coneixements adquirits en altres metodologies docents en la prova genèrica-mixta de l’assignatura.

• L'estratègia de cerca documental i la bibliogràfica es valorarà mitjançant l'elaboració d'un informe (metodologia Treballs)
23
Treballs
ABP:

Elaboració d'un informe on quedi reflectit el treball realitzat en equip i individualment. Es valorarà específicament:

1) L'explicació de l'estratègia de cerca documental que ha permès arribar a aquests continguts.
2) L'aplicació de les técniques de citació bibliogràfica.
3) L'elaboració d'un document de text.

La part de TIC/ DOC consisteix en treballs i exposicions que s’avaluen de forma continua, segons els terminis marcats per les professores i els professors i amb avaluació única.
Els treballs s'ha d'entregar per la via estipulada a les sessions TIC i DOC i al Moodle. Treballs entregats fora de la via estipulada i fora dels terminis no seran avaluats.
9
Presentacions / exposicions
HISTÒRIA:
Exposició del tema assignat. La valoració es fa a la part de seminaris.


RECERCA:
L'exposició de l'article de recerca és obligatòria.

S'avaluaran els següents aspectes:
1) Grau de comprensió de l'article assignat.
2) Claredat en l'exposició pública i capacitat de respondre les preguntes.
3) Aplicació dels coneixements adquirits a TIC a l'elaboració del Powerpoint, el póster i l'exposició oral.
14
Proves mixtes
S'avaluarà mitjançant preguntes tipus test i de desenvolupament el coneixement teòric sobre els continguts treballats a història de la medicina, a l'article de recerca i a l'ABP. 32%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La llengua d'impartició de la docència és el català i l'ús de l'anglès per a la realització de les diferents tasques de l'assignatura es valorarà positivament.

L'assignatura té 4 parts: HIS, TIC/DOC, ABP/PBL i REC.

Cal aprovar cadascuna de les parts per aprovar l'assignatura.

AVALUACIÓ EN 2A CONVOCATÒRIA:

En el cas d'haver suspès l'assignatura en la primera convocatòria, per a l'avaluació en 2ª convocatòria es guardaran les notes obtingudes en cada una de les 4 parts sempre que s'hagi obtingut una nota mínima de 5.

La 2ª convocatòria només permet recuperar els exàmens d'Història, PBL i RECERCA.


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
LECTURA CRÍTICA DE LA LITERATURA MÈDICA/14204215


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent