Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A21 |
Conèixer els principis generals per al tractament del pacient |
| A26 |
Saber en relació a la psicologia per al tractament del pacient |
| A33 |
Saber en relació a les cures pal·liatives per al tractament del pacient |
| A46 |
Conèixer les causes de la malaltia i formes d'emmalaltir |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT7-G |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A21 |
Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
| | A26 |
Detectar estats emocionals associats a altres quadres clínics que comprometin la seva evolució
Conèixer les diverses tècniques de psicoteràpia
| | A33 |
Conèixer les necessitats psicològiques i ambientals del pacient terminal
| | A46 |
Conèixer les causes externes de la malaltia: microbiologia
Conèixer les causes externes de la malaltia: toxicologia
Conèixer les causes externes de la malaltia: ocupacional
Identificar els fonaments dels transtorns psíquics
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT7-G |
Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1 L’estructura psicològica del subjecte humà. Els processos evolutiu i involutiu. Expressions normals del comportament psíquic. |
1.1 Conceptes generals, historia i epistemologia de la Psicologia mèdica. Criteris sobre la normalitat i patologia dels comportaments humans (estadístics, socio-culturals i clínics). Lectura interdisciplinaria i psicogeneitat de la salut i malaltia. Sentit i significació del model bio-psico-social en l'anàlisi dels comportaments humans.1.2 Primera aproximació a l'estructura psíquica del subjecte humàLa dialèctica entre l'herència i el medi ambient. Valoració dels processos filogenètic i ontogenètic. Les primeres experiències del nen i la seva influència en la patobiografia. Els períodes crítics i la seva influència en la identitat del subjecte i la seva vida socio-familiar. El desenvolupament intel·lectual i afectiu del nen. Estadis del desenvolupament i valoració psico(pato)lògica. El procés involutiu. |
2 Primera aproximació a la pràctica mèdica. Els tipus de pacients i tipus de malaltia. Els contexts psicosocials. |
2.1 Els tipus de pacients a l'atenció primària de salut i el seu valor psico(pato)lògic: pacient somátic, hipocondriac, psicosomàtic, somatopsíquic, múltiple, comunicador de problemes i psiquiàtric. 2.2 Tipologia de la malaltia: tipificada o no clínicament i/o manifestada o no al sistema sanitari i/o amb o sense patiment psíquic . 2.3 Perfils de pacients segons tipus de pacient i tipus malaltia. |
3 Els suports neurobiològics (neuro-endocrí-immune) del comportament psíquic i els sistemes neurotransmissors i (psico)somàtics de regulació. Genetica i comportament |
3.1 Recordatoris sobre l'estructura i comunicació interneural. Els grans sistemes de neurotransmissió.3.2 El Sistema Nerviós Central (SNC). Funcions de les àrees corticals de projecció i associació, de les estructures diencefàliques, del sistema reticular i del sistema límbic en els comportaments humans. Les grans funcions neuropsicològiques i alteracions generals (afasies, agnosies, apraxies). 3.3 El Sistema Nerviós Vegetatiu (SNV). Valoració de les diverses dinàmiques neurotransmissores i la seva articulació amb els comportaments psicosomàtics.3.4 El Sistema Endocrí i la psico(pato)logia psicosomàtica. L'articulació amb el SNC i el SNV.3.5 El Sistema Immune i les aportacions de la psicoimmunologia3.6 Les articulacions dels sistemes anteriors davant la síndrome de l'estrés i altres. 3.7 Genetica de la conducta humana |
4 L’estructura de la personalitat |
4.1 Els comportaments humans i la teoria de l'aprenentatge. L'aprenentatge i els processos de condicionament i cognitius. Fonaments sobre la seva aplicació a la terapèutica.4.1.1 Els models tipològics i/o factorials. de la personalitat. Valoració dels diferents estadístics aplicats a l'estudi del comportament humà. Introducció conceptual a les tècniques multivariables especialment a l'anàlisi factorial.4.1.2 Els models empírics de Cattell i Eysenck i l'estructura de la personalitat. La seva influència en la terapèutica.4.1.3 Aportacions dels models conductuals i/o cognitius en psico(pato)logia. Reflexió crítica d'aquests models.4.2 Els comportaments humans i els models psicodinàmics.4.2.1 L'aparició de la psicoanàlisi i la seva influència en la psico(pato)logia.4.2.2 L'estructura de "l'aparell psíquic". Conflicte i mecanismes de defensa. L'evolució del nen. La seva influència a la clínica i a la terapèutica.4.2.3 Altres models psicodinàmics.4.2.4 Reflexió crítica al voltant d'aquests models.4.3 El model psicobiològic de Cloninger. Reflexió crítica. |
5 L’estructura perceptiva i la personalitat |
5.1 Característiques fonamentals de la sensació i percepció (receptor - transmissor - efector o conducta).
5.2 Lleis principals de la percepció (teoria guestáltica). Percepció, significació i comportament (les il·lusions perceptives i la seva determinància).
5.3 Els components receptor, simbòlic i afectiu. Relació entre la percepció i la vida afectiva o emocional. La percepció del temps i de l'espai.
5.4 Percepció i l'estructura de la personalitat. Motivació i els factors socials com a determinanrts de la percepció. |
6 Introducció a l'exploració psico(pato)lògica. Psico(pato)logia de les diverses funcions. Introducció genèrica als trastorns psiquiàtrics i a les tècniques psicoterapèutiques |
6.1 L'anamnèsi i la patobiografia. Exploració biològica, neuropsicològica, psicomètrica i projectiva.6.2 Descripció i valoració d'alguns instruments d'exploració testològica (aplicació práctica: al seminari)6.3 Psico(pato)logia de la memòria, la percepció, la intel·ligència, el pensament i el llenguatge.6.4 Psico(pato)logía de la psicomotricitat, l'afectivitat i el son.6.5 Psico(pato)logia de la resposta sexual humana.6.6 Psico(pato)logia dels comportaments d'addicció o dependència.6.7 Psico(pato)logia del comportaments alimentaris (seminari)6.8 Introducció genèrica dels trastorns neuròtics i psicòtics.6.9 Introducció genèrica a les tècniques psicoterapèutiques. |
7 La psicosomàtica i la psicogeneitat de les patologies mèdiques. Els trastorns posicosomàtics més significatius |
7.1 Fonaments teòrics i clínics. Els mecanismes generals del trastorns psicosomàtics (TP). 7.2 L'associació dels TP amb els períodes crítics i els Life Events de la patobiografia.7.3 Alguns resultats significatius en la relació: psicosomàtica i metabolisme7.4 Les expressions psicosomàtiques generals del SNV en els síndromes de l'ansietat, de l'estrès i depressiformes.7.5 Els TP en el sistema cardiovascular i la seva relació amb el patró de comportament tipus "A" (neurosi cardíaca, coronariopaties, hipertensió vascular...)7.6 Les manifestacions en els aparells respiratori, digestiu, ginecològic (menarquia, menopausa...), dermatològic (p.e.: dermatosi psicosomàtica i els estigmes de determinància religiosa...)7.7 El dolor crònic i la seva psicogeneitat (seminari) |
8 La comunicació assistencial. La relació "Metge-Pacient |
8.1 Els contexts socioculturals d'aquesta relació. 8.2 El context de la pròpia estructura sanitària en el seu conjunt i la seva influència en la relació metge-pacient.8.3 Emocions, sentiments i fantasies en la relació assistencial sanitària, tant per part del pacient com per part de l'equip sanitari. Transferència i contratransferència entre metge i pacient. Frustració, impotència, culpa i depressió, originades en la relació terapèutica. 8.4 Estructura de la comunicació en la relació assistencial. Comunicació verbal i no verbal. 8.5 La clínica psicobiològica del maltractament infantil |
9 Dolor en medicina. El pacient crònic i/o terminal. |
9.1 Actituds i comportaments en les situacions de cronicitat, en patologies terminals i en la mort. Repercussions en el medi sociofamiliar i en el mateix equip assistencial. 8.6 L'abordatge multidisciplinar de l'equip terapèutic i el "burnout" |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Seminaris |
|
24 |
24 |
48 |
Sessió Magistral |
|
32 |
64 |
96 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Seminaris |
La Psicologia Mèdica es una disciplina fonamentalment de praxis clínica que no pot desenvolupar aquesta vessant per la pràctica inexistència de serveis de psicologia clínica a la xarxa dels nostres serveis sanitaris. Per això les habilitats i competències a assolir son d’ordre teòric o conceptual que faciliti la millor aproximació al tema clínic i pugui significar un recurs important per valorar, si s’escau, la presència i conseqüències dels factors psíquics implicats en la tasca assistencial. Es per això que les anomenades “pràctiques de Psicologia Mèdica” es converteixen realment en activitats de seminari a on s’aprofita l’ocasió de petits grups per a tractar temes de més significació assistencial, facilitant-hi la discussió crítica. Els temes tractats en aquestes "pràctiques-seminari" tenen un element comú com es la de facilitar l’expressió de les opinions i anàlisis dels alumnes. |
Sessió Magistral |
Desenvolupament del temari de l'assignatura. L'alumne podrà plantejar qualsevol qüestió que faciliti la comprensió del tema.
A l'inici del curs es comunicará, la possibilitat de valorar la presència activa a classe de forma voluntària amb l'objectiu de millorar la qualificació final. El control, com a possibilitat pendent de consens amb els alumnes, es realitzaria responent per escrit, al final de la classe, a una pregunta breu sobre un concepte explicat aquell mateix dia.
Segons el percentatge de presència l'alumne obtindria una puntuació complementària sempre i quan en l’examen final obtingui, al menys, la meitat de la puntuació de les pràctiques i de la teoria.
Si fora possible aquesta valoració de l'activitat presencial es comunicará aquesta proposta al MODDLE amb els detalls de la mateixa.
|
Atenció personalitzada |
Trobades individuals, amb cita prèvia, en les quals l'alumne pot plantejar qualsevol qüestió que afecti el contingut de l'assignatura o la metodologia de manera individualitzada.
|
Descripció |
<p> Els alumnes que desitgin alguna atenció personalitzada i presencial cal que ho demani a través del MODDLE o correu electrònic per a concertar dia i hora. En general, els moments de presència al despatx de la Unitat de Psiquiatria i Psicologia Mèdica es una hora abans de classe . Tambè al finalitzar les classes o les sessions dels seminaris (tutors). Es demana, doncs, contactar via MODDLE per a facilitar l'organització.Atenció virtual: Qualsevol qüestió per MOODLE o e-mail (palacinc@peremata.com). |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Tizon,J.L, Componentes psicológicos de la práctica médica. Una perspectiva desde la atención primaria, Doyma, Barcelona 1998,
Ridruejo,P.; Medina,A i Rubio,J.L, Psicología Médica, McGraw-Hill/Interamericana de España, 1996,
Gelder M, Harrison P, Cowen P, Psychiatr. 5 th Edition, Oxford University Press. 2006.,
Díaz Méndez, D.; Latorre Postigo, J.M., Psicología médica, Barcelona : Elsevier, cop. 2015,
Vallejo Ruiloba J, Introducción a la Psicopatología y la Psiquiatría. 6ª edición, Masson-Elsevier, Barcelona. 2006,
|
Dels diferents temes de les Pràctiques-Seminari, els tutors aporten els
corresponents materials de treball i consulta. Aquests contenen tot el material
teòric-clínic de les diferents sessions. Aquests materials es poden
obtenir al MOODLE, així com el material de les sessions magistrals aportats pels diferents professors de l'assignatura en format pdf. |
Complementària |
Mackinnon, R.A. ; Michels, R.; Buckley, P.J., La entrevista psiquiatrica en la practica clinica, Grupo Ars Xxi De Comunicacion. 2008,
Millon, T., Trastornos de la personalidad en la vida moderna, Elsevier-Masson; Edición: 2 (2006),
Fernandez Liria A., Intervención en crisis, Sintesis. 2014,
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|