DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) PSICOLOGIA MÈDICA Codi 14204008
Ensenyament
Grau en Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
PALACÍN PAHÍ, MARIA CONCEPCIÓN
Adreça electrònica josealfonso.gutierrez@urv.cat
elisabet.vilella@urv.cat
lourdes.martorell@urv.cat
mariayolanda.alonso@urv.cat
fernando.lopez@urv.cat
samuel.pombo@urv.cat
franciscojavier.arrufat@urv.cat
esteban.sepulveda@urv.cat
nuria.estrada@urv.cat
nuria.lassodelavega@urv.cat
gerard.muntane@urv.cat
mariaconcepcion.palacin@urv.cat
manuela.soriano@urv.cat
Professors/es
GUTIÉRREZ ZOTES, JOSÉ ALFONSO
VILELLA CUADRADA, ELISABET
MARTORELL BONET, LOURDES
ALONSO PEREZ, MARIA YOLANDA
LÓPEZ SECO, FERNANDO
POMBO CHORTO, SAMUEL
ARRUFAT NEBOT, FRANCISCO JAVIER
SEPULVEDA RAMOS, ESTEBAN
ESTRADA ZAMBRANO, NÚRIA
LASSO DE LA VEGA GÓMEZ, NURIA
MUNTANÉ MEDINA, GERARD
PALACÍN PAHÍ, MARIA CONCEPCIÓN
SORIANO GONZÁLEZ, MANUELA
Web
Descripció general i informació rellevant <p>La Psicologia Mèdica és avui dia una disciplina fonamental en la praxis clínica, però l’actual situació sanitària fa que sigui excepcional disposar de serveis específics de psicologia clínica i/o de la salut, degut això l'asignatura té, en l'ensenyament dels futurs metges, un valor transversal bàsic dintre del aprenentatge d'un conjunt de eines necessaries per al metge en el seu objectiu de fer un adequat diagnòstic i/o intervenció teraoèutica adient. Es tractaria d’assolir habilitats i competències que facilitin la millor aproximació al tema de la psicogeneitat clínica i pugui significar un recurs complementari però important per valorar, si s’escau, la presència i conseqüències dels factors psíquics implicats en la tasca assistencial referits tant a la gènesi, al procés i a la resolució del episodi patològic. L'objectiu general de l'assignatura es l'ensenyament de la Psicologia Mèdica i té al nostre entendre un valor fonamental: proposar a l'alumne de segon curs de grau de Medicina algunes qüestions i reflexions al voltant de la influència de l'anomenat "factor psíquic o psicopatològic" en els diferents processos de la salut i de la malaltia. Considerem, doncs, important que, des d'una perspectiva epistemològica bio-psico-social, l'alumne conegui els aspectes fonamentals tant de la psico(pato)logia humana com dels seus determinants neurobiològics, que sovint seran presents en la dinàmica salut-malaltia i en la relació metge-pacient. Això implica assolir certs conceptes i capacitats referents a: • Ser capaç de valorar els criteris generals i específics més importants de diferenciació entre els comportaments psicològics i els psicopatològics tan en l’àmbit de les funcions neuropsicològiques com en l’ àmbit de les funcions emocionals. • Conceptualitzar adequadament i valorar clínicament les diverses expressions psicosomàtiques, de tal manera que l’alumne disposi de la formació i informació mínima suficient per a contextualitzar els processos i els estats patològics de la clínica mèdica dins la triada bio-psico-social. Cal, en aquest sentit, poder analitzar les importants dades epidemiològiques de la psicogènesi de patologies biomèdiques. • Modificar conviccions errònies, habituals en la població, sobre comportaments especials referents a l’addició i/o l’expressió fòbica tant de substàncies com de conductes específiques com l’addicció al joc, al estudi o al treball per posar uns exemples significatius, precisant-hi tant els conceptes clínics adients facilitant la discussió crítica. • Treballar especialment temes significatius per als alumnes i que seran importants en la seves tasques d'assistència primària : per exemple, la psicopatologia dels comportaments alimentaris, la resposta sexual humana i els seus trastorns més prevalents, les malalties terminals etc. • Ser capaç d’establir una relació adequada tant amb el pacient i família com amb els altres membres del equip terapèutic. De manera especial en el seminari sobre “la relació metge-pacient” l’alumne té l’ocasió d’analitzar els trets més significatius d’aquesta relació i de valorar les tècniques de la comunicació verbal i no verbal. El propi patiment psíquic del personal sanitari i les estratègies que es poden utilitzar son també un objectiu d’aquest ensenyament.&lt;/div&gt; </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A21 Conèixer els principis generals per al tractament del pacient
 A26 Saber en relació a la psicologia per al tractament del pacient
 A33 Saber en relació a les cures pal·liatives per al tractament del pacient
 A46 Conèixer les causes de la malaltia i formes d'emmalaltir
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT7-G Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A21 Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
 A26 Detectar estats emocionals associats a altres quadres clínics que comprometin la seva evolució
Conèixer les diverses tècniques de psicoteràpia
 A33 Conèixer les necessitats psicològiques i ambientals del pacient terminal
 A46 Conèixer les causes externes de la malaltia: microbiologia
Conèixer les causes externes de la malaltia: toxicologia
Conèixer les causes externes de la malaltia: ocupacional
Identificar els fonaments dels transtorns psíquics
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT7-G Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1 L’estructura psicològica del subjecte humà. Els processos evolutiu i involutiu. Expressions normals del comportament psíquic. 1.1 Conceptes generals, historia i epistemologia de la Psicologia mèdica. Criteris sobre la normalitat i patologia dels comportaments humans (estadístics, socio-culturals i clínics). Lectura interdisciplinaria i psicogeneitat de la salut i malaltia. Sentit i significació del model bio-psico-social en l'anàlisi dels comportaments humans.1.2 Primera aproximació a l'estructura psíquica del subjecte humàLa dialèctica entre l'herència i el medi ambient. Valoració dels processos filogenètic i ontogenètic. Les primeres experiències del nen i la seva influència en la patobiografia. Els períodes crítics i la seva influència en la identitat del subjecte i la seva vida socio-familiar. El desenvolupament intel·lectual i afectiu del nen. Estadis del desenvolupament i valoració psico(pato)lògica. El procés involutiu.
2 Primera aproximació a la pràctica mèdica. Els tipus de pacients i tipus de malaltia. Els contexts psicosocials. 2.1 Els tipus de pacients a l'atenció primària de salut i el seu valor psico(pato)lògic: pacient somátic, hipocondriac, psicosomàtic, somatopsíquic, múltiple, comunicador de problemes i psiquiàtric. 2.2 Tipologia de la malaltia: tipificada o no clínicament i/o manifestada o no al sistema sanitari i/o amb o sense patiment psíquic . 2.3 Perfils de pacients segons tipus de pacient i tipus malaltia.
3 Els suports neurobiològics (neuro-endocrí-immune) del comportament psíquic i els sistemes neurotransmissors i (psico)somàtics de regulació. Genetica i comportament 3.1 Recordatoris sobre l'estructura i comunicació interneural. Els grans sistemes de neurotransmissió.3.2 El Sistema Nerviós Central (SNC). Funcions de les àrees corticals de projecció i associació, de les estructures diencefàliques, del sistema reticular i del sistema límbic en els comportaments humans. Les grans funcions neuropsicològiques i alteracions generals (afasies, agnosies, apraxies). 3.3 El Sistema Nerviós Vegetatiu (SNV). Valoració de les diverses dinàmiques neurotransmissores i la seva articulació amb els comportaments psicosomàtics.3.4 El Sistema Endocrí i la psico(pato)logia psicosomàtica. L'articulació amb el SNC i el SNV.3.5 El Sistema Immune i les aportacions de la psicoimmunologia3.6 Les articulacions dels sistemes anteriors davant la síndrome de l'estrés i altres. 3.7 Genetica de la conducta humana
4 L’estructura de la personalitat 4.1 Els comportaments humans i la teoria de l'aprenentatge. L'aprenentatge i els processos de condicionament i cognitius. Fonaments sobre la seva aplicació a la terapèutica.4.1.1 Els models tipològics i/o factorials. de la personalitat. Valoració dels diferents estadístics aplicats a l'estudi del comportament humà. Introducció conceptual a les tècniques multivariables especialment a l'anàlisi factorial.4.1.2 Els models empírics de Cattell i Eysenck i l'estructura de la personalitat. La seva influència en la terapèutica.4.1.3 Aportacions dels models conductuals i/o cognitius en psico(pato)logia. Reflexió crítica d'aquests models.4.2 Els comportaments humans i els models psicodinàmics.4.2.1 L'aparició de la psicoanàlisi i la seva influència en la psico(pato)logia.4.2.2 L'estructura de &quot;l'aparell psíquic&quot;. Conflicte i mecanismes de defensa. L'evolució del nen. La seva influència a la clínica i a la terapèutica.4.2.3 Altres models psicodinàmics.4.2.4 Reflexió crítica al voltant d'aquests models.4.3 El model psicobiològic de Cloninger. Reflexió crítica.
5 L’estructura perceptiva i la personalitat 5.1 Característiques fonamentals de la sensació i percepció (receptor - transmissor - efector o conducta).
5.2 Lleis principals de la percepció (teoria guestáltica). Percepció, significació i comportament (les il·lusions perceptives i la seva determinància).
5.3 Els components receptor, simbòlic i afectiu. Relació entre la percepció i la vida afectiva o emocional. La percepció del temps i de l'espai.
5.4 Percepció i l'estructura de la personalitat. Motivació i els factors socials com a determinanrts de la percepció.
6 Introducció a l'exploració psico(pato)lògica. Psico(pato)logia de les diverses funcions. Introducció genèrica als trastorns psiquiàtrics i a les tècniques psicoterapèutiques 6.1 L'anamnèsi i la patobiografia. Exploració biològica, neuropsicològica, psicomètrica i projectiva.6.2 Descripció i valoració d'alguns instruments d'exploració testològica (aplicació práctica: al seminari)6.3 Psico(pato)logia de la memòria, la percepció, la intel·ligència, el pensament i el llenguatge.6.4 Psico(pato)logía de la psicomotricitat, l'afectivitat i el son.6.5 Psico(pato)logia de la resposta sexual humana.6.6 Psico(pato)logia dels comportaments d'addicció o dependència.6.7 Psico(pato)logia del comportaments alimentaris (seminari)6.8 Introducció genèrica dels trastorns neuròtics i psicòtics.6.9 Introducció genèrica a les tècniques psicoterapèutiques.
7 La psicosomàtica i la psicogeneitat de les patologies mèdiques. Els trastorns posicosomàtics més significatius 7.1 Fonaments teòrics i clínics. Els mecanismes generals del trastorns psicosomàtics (TP). 7.2 L'associació dels TP amb els períodes crítics i els Life Events de la patobiografia.7.3 Alguns resultats significatius en la relació: psicosomàtica i metabolisme7.4 Les expressions psicosomàtiques generals del SNV en els síndromes de l'ansietat, de l'estrès i depressiformes.7.5 Els TP en el sistema cardiovascular i la seva relació amb el patró de comportament tipus &quot;A&quot; (neurosi cardíaca, coronariopaties, hipertensió vascular...)7.6 Les manifestacions en els aparells respiratori, digestiu, ginecològic (menarquia, menopausa...), dermatològic (p.e.: dermatosi psicosomàtica i els estigmes de determinància religiosa...)7.7 El dolor crònic i la seva psicogeneitat (seminari)
8 La comunicació assistencial. La relació &quot;Metge-Pacient 8.1 Els contexts socioculturals d'aquesta relació. 8.2 El context de la pròpia estructura sanitària en el seu conjunt i la seva influència en la relació metge-pacient.8.3 Emocions, sentiments i fantasies en la relació assistencial sanitària, tant per part del pacient com per part de l'equip sanitari. Transferència i contratransferència entre metge i pacient. Frustració, impotència, culpa i depressió, originades en la relació terapèutica. 8.4 Estructura de la comunicació en la relació assistencial. Comunicació verbal i no verbal. 8.5 La clínica psicobiològica del maltractament infantil
9 Dolor en medicina. El pacient crònic i/o terminal. 9.1 Actituds i comportaments en les situacions de cronicitat, en patologies terminals i en la mort. Repercussions en el medi sociofamiliar i en el mateix equip assistencial. 8.6 L'abordatge multidisciplinar de l'equip terapèutic i el &quot;burnout&quot;

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Seminaris
A21
A26
A33
A46
24 24 48
Sessió Magistral
A21
A26
A46
32 64 96
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Seminaris La Psicologia Mèdica es una disciplina fonamentalment de praxis clínica que no pot desenvolupar aquesta vessant per la pràctica inexistència de serveis de psicologia clínica a la xarxa dels nostres serveis sanitaris. Per això les habilitats i competències a assolir son d’ordre teòric o conceptual que faciliti la millor aproximació al tema clínic i pugui significar un recurs important per valorar, si s’escau, la presència i conseqüències dels factors psíquics implicats en la tasca assistencial. Es per això que les anomenades “pràctiques de Psicologia Mèdica” es converteixen realment en activitats de seminari a on s’aprofita l’ocasió de petits grups per a tractar temes de més significació assistencial, facilitant-hi la discussió crítica. Els temes tractats en aquestes &quot;pràctiques-seminari&quot; tenen un element comú com es la de facilitar l’expressió de les opinions i anàlisis dels alumnes.
Sessió Magistral Desenvolupament del temari de l'assignatura. L'alumne podrà plantejar qualsevol qüestió que faciliti la comprensió del tema.

A l'inici del curs es comunicará, la possibilitat de valorar la presència activa a classe de forma voluntària amb l'objectiu de millorar la qualificació final. El control, com a possibilitat pendent de consens amb els alumnes, es realitzaria responent per escrit, al final de la classe, a una pregunta breu sobre un concepte explicat aquell mateix dia.
Segons el percentatge de presència l'alumne obtindria una puntuació complementària sempre i quan en l’examen final obtingui, al menys, la meitat de la puntuació de les pràctiques i de la teoria.
Si fora possible aquesta valoració de l'activitat presencial es comunicará aquesta proposta al MODDLE amb els detalls de la mateixa.
Atenció personalitzada Trobades individuals, amb cita prèvia, en les quals l'alumne pot plantejar qualsevol qüestió que afecti el contingut de l'assignatura o la metodologia de manera individualitzada.

Atenció personalitzada
Descripció

<p> Els alumnes que desitgin alguna atenció personalitzada i presencial cal que ho demani a través del MODDLE o correu electrònic per a concertar dia i hora. En general, els moments de presència al despatx de la Unitat de Psiquiatria i Psicologia Mèdica es una hora abans de classe . Tambè al finalitzar les classes o les sessions dels seminaris (tutors). Es demana, doncs, contactar via MODDLE per a facilitar l'organització.Atenció virtual: Qualsevol qüestió per MOODLE o e-mail (palacinc@peremata.com). 


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Tizon,J.L, Componentes psicológicos de la práctica médica. Una perspectiva desde la atención primaria, Doyma, Barcelona 1998,
Ridruejo,P.; Medina,A i Rubio,J.L, Psicología Médica, McGraw-Hill/Interamericana de España, 1996,
Gelder M, Harrison P, Cowen P, Psychiatr. 5 th Edition, Oxford University Press. 2006.,
Díaz Méndez, D.; Latorre Postigo, J.M., Psicología médica, Barcelona : Elsevier, cop. 2015,
Vallejo Ruiloba J, Introducción a la Psicopatología y la Psiquiatría. 6ª edición, Masson-Elsevier, Barcelona. 2006,

Dels diferents temes de les Pràctiques-Seminari, els tutors aporten els corresponents materials de treball i consulta. Aquests contenen tot el material teòric-clínic de les diferents sessions.  Aquests materials es poden obtenir al MOODLE, així com el material de les sessions magistrals aportats pels diferents professors de l'assignatura en format pdf.

Complementària Mackinnon, R.A. ; Michels, R.; Buckley, P.J., La entrevista psiquiatrica en la practica clinica, Grupo Ars Xxi De Comunicacion. 2008,
Millon, T., Trastornos de la personalidad en la vida moderna, Elsevier-Masson; Edición: 2 (2006),
Fernandez Liria A., Intervención en crisis, Sintesis. 2014,

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent