DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) HISTOLOGIA DEL SISTEMA NERVIÓS Codi 14204104
Ensenyament
Grau en Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
TOMÁS FERRÉ, JOSÉ MARIA
Adreça electrònica mariaangel.lanuza@urv.cat
mariarosa.fenoll@urv.cat
josepmaria.tomas@urv.cat
mariadelmar.sabate@urv.cat
marta.tomas@urv.cat
erica.hurtado@urv.cat
aleksandra.polishchuk@urv.cat
marta.balanya@urv.cat
victor.cilleros@urv.cat
Professors/es
LANUZA ESCOLANO, MARÍA ANGEL
FENOLL BRUNET, MARIA ROSA
TOMÁS FERRÉ, JOSÉ MARIA
SABATÉ MARTÍNEZ, MARIA DEL MAR
TOMAS MARGINET, MARTA
HURTADO CABALLERO, ERICA
POLISHCHUK , ALEKSANDRA
BALANYA SEGURA, MARTA
CILLEROS MAÑÉ, VÍCTOR
Web
Descripció general i informació rellevant <div> <p><strong>En el cas que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.</strong></p> </div><div><br /></div><div>L’objectiu de l’assignatura és conèixer i descriure l’estructura histològica, microscòpica i expressió funcional normal del sistema nerviós. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A11 Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació al laboratori
 A18 Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic del laboratori
 A19 Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic per la imatge
 A41 Tenir els coneixements bàsics en els quals es basa la medicina per a resoldre problemes de salut
 A42 Conèixer l'estructura i la funció de l'organisme humà en estat de salut i de cadascun dels seus òrgans i aparells
 A43 Conèixer el cicle de la vida
 A45 Conèixer les alteracions de l’estructura i de la funció de l’organisme
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A11 Interpretar els resultats dels exàmens analítics bàsics de sang, orina i líquids pleural, cefaloraquidi, ascític i articular
 A18 Saber interpretar els resultats de les diferents proves
 A19 Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge
Saber interpretar les diferents proves
 A41 Conèixer els fenòmens i mecanismes físics a nivell molecular, cel•lular i orgànic e els estats de salut i malalia
 A42 Conèixer i descriure l’estructura macroscòpica i microscòpica normal dels diversos sistemes i aparells
Conèixer i descriure les funcions normals dels diversos sistemes i aparells de l’organisme, en els diversos nivells d’organització (des de l’organisme intacte fins als nivells cel•lular, subcel•lular i molecular)
Conèixer els mecanismes homeostàtics i de regulació dels diversos sistemes i aparells
 A43 Ha de conèixer con afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida: fetus, neonats, infants, adolescència, adults, vellesa i mort.
 A45 Conèixer les alteracions de l’estructura macroscòpica i microscòpica dels diversos òrgans i la relació amb la seva funció
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Contingut teòric 1. La Neurona. Comunicació a distància, ràpida, precisa, eficaç i plàstica (4).
2. Organització del Sistema nerviós. Circuits neuronals
3. Sistema nerviós perifèric. Ganglis i nervis
4. Sistema nerviós central. Medul•la espinal: estructura i organització citoarquitectural
5. Sistema nerviós central. Cerebel: Estructura cel•lular i arquitectural de l’escorça cerebel•losa
6. Sistema nerviós central. Cervell. Còrtex cerebral: Estructura cel•lular i arquitectural de l’escorça cerebral
7. Neuròglia. Concepte i tipus. Astròglia: la barrera hematoencefàlica. Oligodendròglia. Epiteli ependimàtic. Micròglia. Meninges i plexes coroides. Líquid cefaloraquidi.
8. Òrgans sensorials (5)
9. Sistema nerviós vegetatiu. Disposició general del sistema simpàtic i parasimpàtic. Estructura ganglionar. Terminacions nervioses vegetatives.
Seminaris 1. La Neurona. Sistema nerviós en miniatura: Recepció, integració, conducció i transmissió de senyals.
2. Membrana plasmàtica i senyals.
3. Membrana plasmàtica, gradients iònics i canals iònics.
4. Sinapsis.
5. Plasticitat sinàptica.
Pràctiques 1. Anàlisi microscòpic de preparacions histològiques.
2. Anàlisi i reconstrucció informàtica de la neurona.
3. Anàlisi i reconstrucció informàtica del plasmolemma neuronal.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A11
A18
A41
A42
1 1 2
Sessió Magistral
A11
A18
A19
A41
A42
A43
A45
18 27 45
Seminaris
A11
A18
A19
A41
A42
A43
A45
9 9 18
Pràctiques a laboratoris
A11
A18
A19
A41
A42
A43
A45
9 9 18
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A11
A18
A19
A41
A42
0 1 1
Atenció personalitzada
A41
A42
1 1 2
 
Proves objectives de tipus test
A11
A18
A19
A41
A42
A43
A45
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presentaran els objectius, el temari, les diferents metodologies docents i l'avaluació de l'assignatura, així com els diferents aspectes necessaris pel funcionament de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició teòrica dels blocs temàtics a l’aula.
Seminaris Es faran diversos seminaris audiovisuals on l'alumne podrà ampliar i integrar els coneixements teòrics i pràctics que s'han adquirit prèviament. L'objectiu és ampliar aspectes puntuals d'interès i realitzar sessions iconogràfiques complementàries de les classes teòriques i introduir l’alumne en la metodologia científica.
Pràctiques a laboratoris Pràctiques en laboratoris: Realització de tècniques histològiques i histoquímiques al laboratori, observació i descripció de preparacions de teixits i òrgans. L'objectiu és aprofundir en el coneixement histològic dels teixits, mitjançant la familiarització amb la metodologia histològica convencional i adquirir criteris per a l'elecció de la tècnica adequada segons el que es vulgui demostrar.
Pràctiques en Aula d’Informàtica. Simulacions, autoaprenentatge i autoevaluació.
Les pràctiques es complementaran amb l’aplicatiu informàtic disponible a Moodle (microscopi virtual).
Supòsits pràctics/ estudi de casos Realització d'una o varies activitats a entregar com a tasques al Moodle: formulació, anàlisi i resolució d'un problema o exercici relacionat amb la temàtica de l'assignatura i que l'alumne fa de manera autònoma i/o en grup.
Atenció personalitzada Resolució de dubtes a la Unitat d'Histologia i Neurobiologia, per correu electrònic o per TEAM

Atenció personalitzada
Descripció

L’atenció personalitzada es podrà realitzar mitjançant correu electrònic adreçat als diferents professors de l’assignatura.

Classes teòriques i seminaris: Josep M. Tomàs: josepmaria.tomas@urv.cat.

Pràctiques de laboratori: Neus Garcia: mariadelesneus.garcia@urv.cat;  M. Ángel Lanuza: mariaangel.lanuza@urv.cat.

També s’atendrà als alumnes que ho sol·licitin a través d’una trobada via TEAMS per tal de resoldre dubtes sobre el contingut de la matèria de l’assignatura. Els dubtes que siguin d’interès general per a tots els estudiants es contestaran a través del fòrum del Moodle, preservant la identitat de l’estudiant que ha formulat la pregunta.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A11
A18
A19
A41
A42
A43
A45
Avaluació continuada:
Pràctiques de laboratori: L'assistència a les sessions pràctiques de laboratori és obligatòria. S'avaluarà la participació activa en el desenvolupament de la pràctica i la realització de bons dibuixos, esquemes interpretatius de les imatges histològiques i informes histològics.

Les pràctiques de laboratori tindran un pes màxim del 20% de la nota final de l'assignatura.

Aquesta puntuació se sumarà a la nota de l’examen final sempre que aquest estigui aprovat.
20%
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A11
A18
A19
A41
A42
Avaluació continuada :

Realització d'una o varies activitats a entregar com a tasques al Moodle: formulació, anàlisi i resolució d'un problema o exercici relacionat amb la temàtica de l'assignatura.

Aquesta activitat no és obligatòria per l'alumne però la presentació d'aquestes activitats tindrà un pes de fins al 10% de la nota final de l'assignatura.

Aquesta puntuació se sumarà a la nota de l’examen final sempre que aquest estigui aprovat.
10%
Proves objectives de tipus test
A11
A18
A19
A41
A42
A43
A45
Prova d'avaluació:
Prova final (primera i segona convocatòria). En aquesta prova s'avaluarà tota la matèria teòrica i pràctica impartida en les sessions magistrals, els seminaris i les pràctiques de laboratori. El contingut dels seminaris i pràctiques a l'examen serà del 10% i 5% respectivament.

Aquesta prova serà una prova objectiva de tipus test i consistirà en 30 preguntes amb una sola resposta correcta i tindrà un valor del 70% . La puntuació màxima total de la prova serà de 7 punts i se superarà amb una puntuació de 3,5. Les preguntes mal contestades restaran 0,3 punts. Cal superar aquesta prova per poder sumar les qualificacions obtingudes amb l'avaluació continuada.

La participació i aprofitament dels seminaris podrà ajudar a obtenir l'excel·lent i la matrícula d'honor si s'escau.

Els alumnes que no superin la primera convocatòria es podran presentar a la 2ona.
70%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La llengua d'impartició de la docència és el català.

Avaluació continuada i prova objectiva de tipus test: L'avaluació de la matèria es realitzarà mitjançant una avaluació continuada i per una prova objectiva tipus test. Cal aprovar la prova per aprovar l'assignatura.

Avaluació 2a convocatòria: Igual que la de la 1a convocatòria. Els alumnes que no superin l'examen de la primera convocatòria es podran presentar a l'examen de la 2ona convocatòria. Les notes de l'avaluació continuada es guardaran per ser sumades a les de l'examen sempre que aquest s'aprovi.

D'acord amb l'article 21 NAM Grau, s'estableix que durant les proves d'avaluació no es podrà accedir a l'aula amb dispositius de comunicació i transmissió de dades.



Fonts d'informació

Bàsica BLOOM, W.; FAWCETT, D. W., Tratado de histología, 12 ena, Interamericana McGraw-Hill.última edició disponibl
MICHAEL, T.; LOTZE (ed.); THOMSON ANGUS THOMSON (ed.)., Dendritic cells: biology and clinical applications., 2ona. 2001, Academic Press,
UNITAT D'HISTOLOGIA I NEUROBIOLOGIA., Manual de pràctiques d'histologia, 2000, UNIVERSITAT ROVIRA I VIRGILI.
PETERS, A.; MORRISON, J. H.; JONES, E. G. (ed.)., Cerebral cortex. Neurodegenerative and age-related changes in the structure and function of cerebral cortex., 1era. 2016, Vol. 14. Kluwer academic publishers/Plenum publish
STEWARD, O., Functional Neuroscience., 2000, Springer,
BRODAL, P., The central nervous system. Structure and function., 2003, Oxford University Press,
PURVES, Neurociencia., 5ena. 2016, Editorial Panamericana,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent