Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A11 |
Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació al laboratori |
| A18 |
Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic del laboratori |
| A19 |
Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic per la imatge |
| A41 |
Tenir els coneixements bàsics en els quals es basa la medicina per a resoldre problemes de salut |
| A42 |
Conèixer l'estructura i la funció de l'organisme humà en estat de salut i de cadascun dels seus òrgans i aparells |
| A43 |
Conèixer el cicle de la vida |
| A45 |
Conèixer les alteracions de l’estructura i de la funció de l’organisme |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A11 |
Interpretar els resultats dels exàmens analítics bàsics de sang, orina i líquids pleural, cefaloraquidi, ascític i articular
| | A18 |
Saber interpretar els resultats de les diferents proves
| | A19 |
Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge
Saber interpretar les diferents proves
| | A41 |
Conèixer els fenòmens i mecanismes físics a nivell molecular, cel•lular i orgànic e els estats de salut i malalia
| | A42 |
Conèixer i descriure l’estructura macroscòpica i microscòpica normal dels diversos sistemes i aparells
Conèixer i descriure les funcions normals dels diversos sistemes i aparells de l’organisme, en els diversos nivells d’organització (des de l’organisme intacte fins als nivells cel•lular, subcel•lular i molecular)
Conèixer els mecanismes homeostàtics i de regulació dels diversos sistemes i aparells
| | A43 |
Ha de conèixer con afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida: fetus, neonats, infants, adolescència, adults, vellesa i mort.
| | A45 |
Conèixer les alteracions de l’estructura macroscòpica i microscòpica dels diversos òrgans i la relació amb la seva funció
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Contingut teòric |
1. La Neurona. Comunicació a distància, ràpida, precisa, eficaç i plàstica (4).
2. Organització del Sistema nerviós. Circuits neuronals
3. Sistema nerviós perifèric. Ganglis i nervis
4. Sistema nerviós central. Medul•la espinal: estructura i organització citoarquitectural
5. Sistema nerviós central. Cerebel: Estructura cel•lular i arquitectural de l’escorça cerebel•losa
6. Sistema nerviós central. Cervell. Còrtex cerebral: Estructura cel•lular i arquitectural de l’escorça cerebral
7. Neuròglia. Concepte i tipus. Astròglia: la barrera hematoencefàlica. Oligodendròglia. Epiteli ependimàtic. Micròglia. Meninges i plexes coroides. Líquid cefaloraquidi.
8. Òrgans sensorials (5)
9. Sistema nerviós vegetatiu. Disposició general del sistema simpàtic i parasimpàtic. Estructura ganglionar. Terminacions nervioses vegetatives.
|
Seminaris |
1. La Neurona. Sistema nerviós en miniatura: Recepció, integració, conducció i transmissió de senyals.
2. Membrana plasmàtica i senyals.
3. Membrana plasmàtica, gradients iònics i canals iònics.
4. Sinapsis.
5. Plasticitat sinàptica.
|
Pràctiques |
1. Anàlisi microscòpic de preparacions histològiques.
2. Anàlisi i reconstrucció informàtica de la neurona.
3. Anàlisi i reconstrucció informàtica del plasmolemma neuronal.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
18 |
27 |
45 |
Seminaris |
|
9 |
9 |
18 |
Pràctiques a laboratoris |
|
9 |
9 |
18 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
0 |
1 |
1 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es presentaran els objectius, el temari, les diferents metodologies docents i l'avaluació de l'assignatura, així com els diferents aspectes necessaris pel funcionament de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició teòrica dels blocs temàtics a l’aula. |
Seminaris |
Es faran diversos seminaris audiovisuals on l'alumne podrà ampliar i integrar els coneixements teòrics i pràctics que s'han adquirit prèviament. L'objectiu és ampliar aspectes puntuals d'interès i realitzar sessions iconogràfiques complementàries de les classes teòriques i introduir l’alumne en la metodologia científica. |
Pràctiques a laboratoris |
Pràctiques en laboratoris: Realització de tècniques histològiques i histoquímiques al laboratori, observació i descripció de preparacions de teixits i òrgans. L'objectiu és aprofundir en el coneixement histològic dels teixits, mitjançant la familiarització amb la metodologia histològica convencional i adquirir criteris per a l'elecció de la tècnica adequada segons el que es vulgui demostrar.
Pràctiques en Aula d’Informàtica. Simulacions, autoaprenentatge i autoevaluació.
Les pràctiques es complementaran amb l’aplicatiu informàtic disponible a Moodle (microscopi virtual). |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Realització d'una o varies activitats a entregar com a tasques al Moodle: formulació, anàlisi i resolució d'un problema o exercici relacionat amb la temàtica de l'assignatura i que l'alumne fa de manera autònoma i/o en grup. |
Atenció personalitzada |
Resolució de dubtes a la Unitat d'Histologia i Neurobiologia, per correu electrònic o per TEAM |
Descripció |
L’atenció
personalitzada es podrà realitzar mitjançant correu electrònic adreçat als
diferents professors de l’assignatura. Classes teòriques i seminaris: Josep M.
Tomàs: josepmaria.tomas@urv.cat. Pràctiques de laboratori: Neus Garcia: mariadelesneus.garcia@urv.cat; M. Ángel Lanuza: mariaangel.lanuza@urv.cat. També s’atendrà als alumnes que ho sol·licitin a través
d’una trobada via TEAMS per tal de resoldre dubtes sobre el contingut de la
matèria de l’assignatura. Els dubtes que siguin d’interès general per a tots
els estudiants es contestaran a través del fòrum del Moodle, preservant la
identitat de l’estudiant que ha formulat la pregunta. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Avaluació continuada:
Pràctiques de laboratori: L'assistència a les sessions pràctiques de laboratori és obligatòria. S'avaluarà la participació activa en el desenvolupament de la pràctica i la realització de bons dibuixos, esquemes interpretatius de les imatges histològiques i informes histològics.
Les pràctiques de laboratori tindran un pes màxim del 20% de la nota final de l'assignatura.
Aquesta puntuació se sumarà a la nota de l’examen final sempre que aquest estigui aprovat. |
20% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
Avaluació continuada :
Realització d'una o varies activitats a entregar com a tasques al Moodle: formulació, anàlisi i resolució d'un problema o exercici relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Aquesta activitat no és obligatòria per l'alumne però la presentació d'aquestes activitats tindrà un pes de fins al 10% de la nota final de l'assignatura.
Aquesta puntuació se sumarà a la nota de l’examen final sempre que aquest estigui aprovat. |
10% |
Proves objectives de tipus test |
|
Prova d'avaluació:
Prova final (primera i segona convocatòria). En aquesta prova s'avaluarà tota la matèria teòrica i pràctica impartida en les sessions magistrals, els seminaris i les pràctiques de laboratori. El contingut dels seminaris i pràctiques a l'examen serà del 10% i 5% respectivament.
Aquesta prova serà una prova objectiva de tipus test i consistirà en 30 preguntes amb una sola resposta correcta i tindrà un valor del 70% . La puntuació màxima total de la prova serà de 7 punts i se superarà amb una puntuació de 3,5. Les preguntes mal contestades restaran 0,3 punts. Cal superar aquesta prova per poder sumar les qualificacions obtingudes amb l'avaluació continuada.
La participació i aprofitament dels seminaris podrà ajudar a obtenir l'excel·lent i la matrícula d'honor si s'escau.
Els alumnes que no superin la primera convocatòria es podran presentar a la 2ona. |
70% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La llengua d'impartició de la docència és el català. Avaluació continuada i prova objectiva de tipus test: L'avaluació de la matèria es realitzarà mitjançant una avaluació continuada i per una prova objectiva tipus test. Cal aprovar la prova per aprovar l'assignatura. Avaluació 2a convocatòria: Igual que la de la 1a convocatòria. Els alumnes que no superin l'examen de la primera convocatòria es podran presentar a l'examen de la 2ona convocatòria. Les notes de l'avaluació continuada es guardaran per ser sumades a les de l'examen sempre que aquest s'aprovi. D'acord amb l'article 21 NAM Grau, s'estableix que durant les proves d'avaluació no es podrà accedir a l'aula amb dispositius de comunicació i transmissió de dades.
|
Bàsica |
BLOOM, W.; FAWCETT, D. W., Tratado de histología, 12 ena, Interamericana McGraw-Hill.última edició disponibl
MICHAEL, T.; LOTZE (ed.); THOMSON ANGUS THOMSON (ed.)., Dendritic cells: biology and clinical applications., 2ona. 2001, Academic Press,
UNITAT D'HISTOLOGIA I NEUROBIOLOGIA., Manual de pràctiques d'histologia, 2000, UNIVERSITAT ROVIRA I VIRGILI.
PETERS, A.; MORRISON, J. H.; JONES, E. G. (ed.)., Cerebral cortex. Neurodegenerative and age-related changes in the structure and function of cerebral cortex., 1era. 2016, Vol. 14. Kluwer academic publishers/Plenum publish
STEWARD, O., Functional Neuroscience., 2000, Springer,
BRODAL, P., The central nervous system. Structure and function., 2003, Oxford University Press,
PURVES, Neurociencia., 5ena. 2016, Editorial Panamericana,
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|