DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) EPIDEMIOLOGIA GENERAL Codi 14204110
Ensenyament
Grau en Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
MURPHY , MICHELLE
Adreça electrònica michelle.murphy@urv.cat
gemma.flores@urv.cat
lourdes.rofes@urv.cat
carla.ramos@urv.cat
albert.salas@urv.cat
luisadolfo.santos@urv.cat
Professors/es
MURPHY , MICHELLE
FLORES MATEO, GEMMA
ROFES PONCE, LOURDES
RAMOS RODRÍGUEZ, CARLA
SALAS HUETOS, ALBERT
SANTOS CALDERÓN, LUIS ADOLFO
Web http://http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant <div><p><strong>En el cas que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.</strong></p></div><div>Presentació de l'epidemiologia com aplicació del mètode científic en les ciències de la salut.</div><p>Aquesta assignatura s'impartirà en català majoritàriament.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A18 Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic del laboratori
 A19 Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic per la imatge
 A36 Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc
 A48 Saber sobre l'epidemiologia i salut pública en la qual es basa la medicina per a resoldre problemes de salut
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2-G Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l’ús eficient de les TIC.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A18 Saber interpretar els resultats de les diferents proves
 A19 Saber interpretar les diferents proves
 A36 Conèixer la validesa i el significat del diversos procediments utilitzats en el diagnòstic precoç de les malalties específiques
 A48 Tenir els fonaments científics i les bases operatives de la metodologia epidemiològica aplicada a les necessitats professionals del metge general.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2-G RA1. Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital. (Ser digital)
RA2. Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença. (Cercar)
RA3. Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques. (Organitzar)
RA4. Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta. (Crear)
RA5. Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació. (Compartir)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Definició i objectius de l'epidemiologia. Mesura de la freqüència de la salut i la malaltia. C1: Definició EG
C2: Branques EG i les seves eines
C3: Mesures de freqüència: avantatges, inconvenients, dificultats de la seva obtenció, aplicacions, …
Tema 2. Mesures d'associació: mesures d'efecte i d'impacte. C4: Concepte de disseny d’estudi, tipus de dissenys
C5: Mesures d’associació relatives i absolutes
Tema 3. Causalitat en epidemiologia. Estratègies en el disseny d'estudis: tipus d'estudis epidemiològics. C6: Models de causalitat en la teoria de la ciència
C7: Multifactorialitat en biomedicina: tipus de causes i relació entre elles
Tema 4. Epidemiologia descriptiva. Estudis transversals. Sèries de casos. Informes descriptius i d'evolució temporal. Estudis ecològics C8: Característiques dels diferents dissenys: grups, informació, anàlisi, evidencia causal, limitacions,
Tema 5. Epidemiologia analítica I. Estudis experimentals: assaig clínic. C8: Característiques dels diferents dissenys: grups, informació, anàlisi, evidencia causal, limitacions,
Tema 6. Epidemiologia analítica II. Estudis de cohorts. C8: Característiques dels diferents dissenys: grups, informació, anàlisi, evidencia causal, limitacions,
Tema 7. Epidemiologia analítica III. Estudis de casos controls. C8: Característiques dels diferents dissenys: grups, informació, anàlisi, evidencia causal, limitacions,
Tema 8. Baixos. Estratègies pel control de biaixos aleatoris i sistemàtics. C9: Concepte i tipus de biax
C10: Identificació biax i previsió del seu efecte
C11: Prevenció i/o correció de l’efecte dels biaxos
Tema 9. Avaluació de mètodes diagnòstics. Qualitat de la informació clínica C12: Indicadors de qualitat de les proves diagnòstiques
C13: Variabilitat de l’informació clínica. Indicadors de concordança

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A18
A19
A36
A48
18 36 54
Pràctiques a laboratoris
A18
A19
A36
A48
6 0 6
Pràctiques a través de TIC
A18
A19
A36
A48
6 0 6
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
A18
A19
A36
A48
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació genèrica de l' assignatura.
Sessió Magistral Exposició teòrica dels blocs temàtics a l’aula.
Pràctiques a laboratoris Treball en profunditat dels continguts donats a les sessions magistrals.
Resolució de problemes directament relacionats amb els temes teòrics.
Pràctiques a través de TIC Exercicis pràctics a través de les TIC a l'aula d'informàtica
Atenció personalitzada Resolució dubtes

Atenció personalitzada
Descripció
Presencial: als despatxos dels professors prèvia cita per e-mail. Virtual: comunicació mitjançant l'entorn Moodle i e-mails dels professors

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A18
A19
A36
A48
Treball en grup sobre tema proposat i desenvolupat en sessions de pràctiques 20
Proves objectives de tipus test
A18
A19
A36
A48
Prova tipus test de 50 a 60 preguntes amb 5 respostes possibles en cada una. Les preguntes seran dels continguts desenvolupats a les classes magistrals, als seminaris i a les pràctiques 80
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En relació a les preguntes de l'examen hi ha una sola resposta correcte; cada resposta correcta val un punt, cada resposta errònia descompte 1/3 de punt i la resposta en blanc ni suma ni resta.

Si s'obté un 5 sobre 10 a l'examen es calcularà la nota global afegint la qualificació dels treballs en grup. En cas contrari, caldrà acudir a la segona convocatòria.

Per la segona convocatòria l'examen serà similar al de la primera i es guardarà la nota del treball pràctic per sumar-la a la nota de l'examen si s'obté un 5 sobre 10. A l'examen de la segona convocatòria la qualificació màxima que es pot obtenir és de 5 sobre 10.

No estarà permès "l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster) així mateix durant les proves d'avaluació tampoc es podrà comunicar, copiar o transmetre informació per qualsevol mitjà a altres alumnes. L'incompliment d'aquestes restriccions comportarà la qualificació de suspens en la corresponen convocatòria.

L'assistència a les classes teòriques i pràctiques no és obligatòria però sí molt recomanable. Els dubtes es resoldran en les sessions presencials programades. No es podran realitzar tutories personals per a la resolució de dubtes per als alumnes que sistemàticament optin per no assistir a classes teòriques, seminaris o pràctiques.


Fonts d'informació

Bàsica Anders Ahlbom ... [et al.] , Fundamentos de epidemiología, 6 ed. (rev. y ampl.), Madrid : Siglo XXI, 2007
Josep Mª Argimon Pallás, Josep Jiménez Villa, Métodos de investigación clínica y epidemiológica , 4a ed., Barcelona : Elsevier, cop. 2013
Robert H. Fletcher, Suzanne W. Fletcher, Epidemiología clínica, , Barcelona : Wolters Kluwer, cop. 2007
Kenneth J. Rothman, Sander Greenland, and Timothy L. Lash, Modern epidemiology, 3rd ed., Philadelphia : Lippincott Williams & Wilkins,
Leon Gordis, Epidemiología, 5a ed., Barcelona : Elsevier, cop. 2015
Jokin de Irala Estévez, Miguel Ángel Martínez-González y María Seguí-Gómez, Epidemiología aplicada, , Barcelona : Ariel, 2004
D.J.P. Barker, C. Cooper and G. Rose, Epidemiology in medical practice, , Edingurgh [etc.] : Churchill Livingstone, 1998

Altre bibliografia recomanada

· Last JM. A dictionary of epidemiology. New York : OxfordUniversity Press, cop. 2001.

· Rothman KJ. Epidemiology : an introduction. New York, N.Y. : Oxford University Press, 2002.

· Szklo M, Nieto J. Epidemiologia intermedia: conceptos y aplicaciones. Madrid: Díez de Santos, 2003.

· Porta et al. A dictionary of epidemiology. New York, N.Y. : Oxford University Press, 2014.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
BIOESTADÍSTICA/14204006


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent