Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A18 |
Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic del laboratori |
| A19 |
Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic per la imatge |
| A36 |
Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc |
| A48 |
Saber sobre l'epidemiologia i salut pública en la qual es basa la medicina per a resoldre problemes de salut |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT2-G |
Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l’ús eficient de les TIC. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A18 |
Saber interpretar els resultats de les diferents proves
| | A19 |
Saber interpretar les diferents proves
| | A36 |
Conèixer la validesa i el significat del diversos procediments utilitzats en el diagnòstic precoç de les malalties específiques
| | A48 |
Tenir els fonaments científics i les bases operatives de la metodologia epidemiològica aplicada a les necessitats professionals del metge general.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT2-G |
RA1. Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital. (Ser digital)
RA2. Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença. (Cercar)
RA3. Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques. (Organitzar)
RA4. Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta. (Crear)
RA5. Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació. (Compartir)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1. Definició i objectius de l'epidemiologia. Mesura de la freqüència de la salut i la malaltia. |
C1: Definició EG
C2: Branques EG i les seves eines
C3: Mesures de freqüència: avantatges, inconvenients, dificultats de la seva obtenció, aplicacions, …
|
Tema 2. Mesures d'associació: mesures d'efecte i d'impacte. |
C4: Concepte de disseny d’estudi, tipus de dissenys
C5: Mesures d’associació relatives i absolutes
|
Tema 3. Causalitat en epidemiologia. Estratègies en el disseny d'estudis: tipus d'estudis epidemiològics. |
C6: Models de causalitat en la teoria de la ciència
C7: Multifactorialitat en biomedicina: tipus de causes i relació entre elles
|
Tema 4. Epidemiologia descriptiva. Estudis transversals. Sèries de casos. Informes descriptius i d'evolució temporal. Estudis ecològics |
C8: Característiques dels diferents dissenys: grups, informació, anàlisi, evidencia causal, limitacions, |
Tema 5. Epidemiologia analítica I. Estudis experimentals: assaig clínic. |
C8: Característiques dels diferents dissenys: grups, informació, anàlisi, evidencia causal, limitacions, |
Tema 6. Epidemiologia analítica II. Estudis de cohorts. |
C8: Característiques dels diferents dissenys: grups, informació, anàlisi, evidencia causal, limitacions, |
Tema 7. Epidemiologia analítica III. Estudis de casos controls. |
C8: Característiques dels diferents dissenys: grups, informació, anàlisi, evidencia causal, limitacions, |
Tema 8. Baixos. Estratègies pel control de biaixos aleatoris i sistemàtics. |
C9: Concepte i tipus de biax
C10: Identificació biax i previsió del seu efecte
C11: Prevenció i/o correció de l’efecte dels biaxos
|
Tema 9. Avaluació de mètodes diagnòstics. Qualitat de la informació clínica |
C12: Indicadors de qualitat de les proves diagnòstiques
C13: Variabilitat de l’informació clínica. Indicadors de concordança
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
18 |
36 |
54 |
Pràctiques a laboratoris |
|
6 |
0 |
6 |
Pràctiques a través de TIC |
|
6 |
0 |
6 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació genèrica de l' assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició teòrica dels blocs temàtics a l’aula. |
Pràctiques a laboratoris |
Treball en profunditat dels continguts donats a les sessions magistrals.
Resolució de problemes directament relacionats amb els temes teòrics.
|
Pràctiques a través de TIC |
Exercicis pràctics a través de les TIC a l'aula d'informàtica |
Atenció personalitzada |
Resolució dubtes |
Descripció |
Presencial: als despatxos dels professors prèvia cita per e-mail. Virtual: comunicació mitjançant l'entorn Moodle i e-mails dels professors |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Treball en grup sobre tema proposat i desenvolupat en sessions de pràctiques |
20 |
Proves objectives de tipus test |
|
Prova tipus test de 50 a 60 preguntes amb 5 respostes possibles en cada una. Les preguntes seran dels continguts desenvolupats a les classes magistrals, als seminaris i a les pràctiques |
80 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En relació a les preguntes de l'examen hi ha una sola resposta correcte; cada resposta correcta val un punt, cada resposta errònia descompte 1/3 de punt i la resposta en blanc ni suma ni resta. Si s'obté un 5 sobre 10 a l'examen es calcularà la nota global afegint la qualificació dels treballs en grup. En cas contrari, caldrà acudir a la segona convocatòria. Per la segona convocatòria l'examen serà similar al de la primera i es guardarà la nota del treball pràctic per sumar-la a la nota de l'examen si s'obté un 5 sobre 10. A l'examen de la segona convocatòria la qualificació màxima que es pot obtenir és de 5 sobre 10. No estarà permès "l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster) així mateix durant les proves d'avaluació tampoc es podrà comunicar, copiar o transmetre informació per qualsevol mitjà a altres alumnes. L'incompliment d'aquestes restriccions comportarà la qualificació de suspens en la corresponen convocatòria. L'assistència a les classes teòriques i pràctiques no és obligatòria però sí molt recomanable. Els dubtes es resoldran en les sessions presencials programades. No es podran realitzar tutories personals per a la resolució de dubtes per als alumnes que sistemàticament optin per no assistir a classes teòriques, seminaris o pràctiques. |
Bàsica |
Anders Ahlbom ... [et al.] , Fundamentos de epidemiología, 6 ed. (rev. y ampl.), Madrid : Siglo XXI, 2007
Josep Mª Argimon Pallás, Josep Jiménez Villa, Métodos de investigación clínica y epidemiológica , 4a ed., Barcelona : Elsevier, cop. 2013
Robert H. Fletcher, Suzanne W. Fletcher, Epidemiología clínica, , Barcelona : Wolters Kluwer, cop. 2007
Kenneth J. Rothman, Sander Greenland, and Timothy L. Lash, Modern epidemiology, 3rd ed., Philadelphia : Lippincott Williams & Wilkins,
Leon Gordis, Epidemiología, 5a ed., Barcelona : Elsevier, cop. 2015
Jokin de Irala Estévez, Miguel Ángel Martínez-González y María Seguí-Gómez, Epidemiología aplicada, , Barcelona : Ariel, 2004
D.J.P. Barker, C. Cooper and G. Rose, Epidemiology in medical practice, , Edingurgh [etc.] : Churchill Livingstone, 1998
|
Altre bibliografia recomanada · Last JM. A dictionary of epidemiology. New York : OxfordUniversity Press, cop. 2001. · Rothman KJ. Epidemiology : an introduction. New York, N.Y. : Oxford University Press, 2002. · Szklo M, Nieto J. Epidemiologia intermedia: conceptos y aplicaciones. Madrid: Díez de Santos, 2003. · Porta et al. A dictionary of epidemiology. New York, N.Y. : Oxford University Press, 2014. |
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|