DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) MEDICINA PREVENTIVA I SALUT PÚBLICA I COMUNITÀRIA Codi 14204111
Ensenyament
Grau en Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Cinquè 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
MURPHY , MICHELLE
Adreça electrònica mariamontserrat.olona@urv.cat
michelle.murphy@urv.cat
graciano.garcia@urv.cat
gemma.flores@urv.cat
lourdes.rofes@urv.cat
david.boleda@urv.cat
joanmaria.ingles@urv.cat
albert.salas@urv.cat
Professors/es
OLONA CABASES, MARIA MONTSERRAT
MURPHY , MICHELLE
GARCIA PARDO, GRACIANO
FLORES MATEO, GEMMA
ROFES PONCE, LOURDES
BOLEDA OBIOLS, DAVID
INGLÉS TORRUELLA, JOAN MARIA
SALAS HUETOS, ALBERT
Web http://http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant <div><p><strong>En el cas que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.</strong></p></div><p>Els grans blocs de matèria d’aquesta assignatura son: Epidemiologia i prevenció de les malalties transmissibles i cròniques. Salut ocupacional. Administració sanitària: planificació, programació i avaluació de serveis. Sistema social i sistema sanitari. Atenció primària de salut. Educació sanitària.&nbsp;</p><p>L'assignatura s'impartirà majoritàriament en català.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A17 Conèixer els principis generals de la investigació del pacient
 A18 Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic del laboratori
 A19 Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic per la imatge
 A36 Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc
 A37 Tenir habilitats per a establir, basant-se en la millor evidència disponible, estratègies individualitzades que redueixin els riscs en els pacients
 A38 Col•laborar amb altres professionals i institucions per tal de promocionar la salut i prevenir malalties
 A39 Implementar accions preventives per promocionar la salut tant a nivell individual com poblacional
 A40 Desenvolupar estratègies de salut i screening
 A48 Saber sobre l'epidemiologia i salut pública en la qual es basa la medicina per a resoldre problemes de salut
 A49 Conèixer sobre economia de la salut, gestió i planificació sanitària
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2-G Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l’ús eficient de les TIC.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A17 Conèixer el rendiment diagnòstic de les diferents exploracions
 A18 Saber interpretar els resultats de les diferents proves
 A19 Saber interpretar les diferents proves
 A36 Conèixer els problemes de salut pública prioritaris en la comunitat
Conèixer els components de l’educació sanitària
 A37 Conèixer les intervencions preventives i les estratègies de promoció de la salut en els diversos grups d’edat i col•lectius especials de la població
 A38 Reconèixer i emprar les eines de planificació i priorització en el servei públic de salut
 A39 Conèixer conceptes de demografia i de variabilitat biopsicosocial
Conèixer el funcionament del sistema públic de salut
 A40 Aplicar un protocol de despistatge de patologies d’alta prevalença sistemàticament a tots els individus en risc per edat, sexe, fenotip, ...
Desenvolupar les estratègies de control i prevenció de les malalties transmisibles
Desenvolupar les estratègies de prevenció de les malalties cróniques i degeneratives
Promocionar campanyes de prevenció de riscos tenint en compte les que ja existeixen (consum de tabac i drogues, educació sexual sanitaria i prevenció d’accidents de trànsit), i sensibilitzar la població sanitària del seu interès i benefici
Conèixer les bases científiques i operatives de les vacunacions
Avaluar les vacunacions en situacions personals i clíniques especials
 A48 Tenir els fonaments científics i les bases operatives de la metodologia epidemiològica aplicada a les necessitats professionals del metge general.
Conèixer i ser capaç d’aplicar els mètodes assistencials i de recerca, propis de la medicina preventiva actual
Tenir una visió sanitària envers les prioritats de la població en matèria de salut pública.
 A49 Conèixer la planificació i l’administració sanitàries
Conèixer la gestió sanitària
Tenir capacitat per analitzar les implicacions organitzatives, econòmiques i socials que comporten les actuacions mèdiques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2-G RA1. Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital. (Ser digital)
RA2. Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença. (Cercar)
RA3. Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques. (Organitzar)
RA4. Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta. (Crear)
RA5. Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació. (Compartir)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat docent 1. EPIDEMIOLOGIA CLÍNICA APLICADA 1. Aplicació de l'epidemiologia en la programació i avaluació en salut pública. Sistemes d'informació sanitària. Vigilància epidemiològica.

2. Meta-analisis en ciències de la salut .

3. Decisions en clínica: incertesa. Arbres de decisió en clínica.
Unitat docent 2. EPIDEMIOLOGIA I PREVENCIÓ DE LES MALALTIES NO TRANSMISSIBLES 4. Epidemiologia general de les malalties cròniques. Factors de risc i multicausalitat.

5. Epidemiologia de les malalties càrdio-vasculars.

6. Prevenció de les malalties càrdio-vasculars (I).

7. Prevenció de les malalties càrdio-vasculars (II).

8. Epidemiologia i medicina preventiva de les malalties respiratòries cròniques.

9. Epidemiologia i medicina preventiva de les malalties mentals.

10. Epidemiologia i medicina preventiva de la caries dental i les malalties periodontals.

11. Epidemiologia i medicina preventiva dels accidents.
Unitat docent 3. EPIDEMIOLOGIA I PREVENCIÓ DE LES MALALTIES TRANSMISSIBLES 12. Epidemiologia general de les malalties transmissibles.

13. Bases generals de la medicina preventiva de les malalties transmissibles.

14. Immunització activa. Vacunacions sistemàtiques i no sistemàtiques.

15. Epidemiologia i medicina preventiva de les infeccions entèriques: febre tifoidea, còlera, i shigelosi.

16. Epidemiologia i medicina preventiva de la poliomielitis i les hepatitis víriques.

17. Epidemiologia i medicina preventiva de les malalties de transmissió aèria. Malaltia meningocòcica i legionelosi.

18. Epidemiologia i medicina preventiva de la tuberculosi i la lepra.

19. Epidemiologia i medicina preventiva de la grip.

20. Epidemiologia i medicina preventiva de les malalties de transmissió sexual (MTS) i la síndrome d'immunodeficiència adquirida (SIDA).

21. Epidemiologia i medicina preventiva del tètan i la ràbia.

22. Epidemiologia i medicina preventiva de la brucel×losi, de la leptospirosi i la toxoplasmosi.

23. Epidemiologia i medicina preventiva la leishmaniosi, febres recurrents, rickettsiosi i la pesta.

24. Epidemiologia i medicina preventiva de les infeccions hospitalàries o nosocomials.
Unitat docent 4. EDUCACIÓ SANITÀRIA 25. Paper de l'educació sanitària en la promoció i restauració de la salut de la població. Camps d'acció i agents de l'educació sanitària..

26. Les bases científiques de la modificació dels comportaments de salut. Mètodes i mitjans d'educació sanitària.
Unitat docent 5. PREVENCIÓ DELS PROBLEMES DE SALUT ESPECÍFICS DE CERTS GRUPS DE POBLACIÓ 27. Epidemiologia i medicina preventiva dels problemes de salut materno-infantil. Epidemiologia i medicina preventiva dels problemes de salut de l'adolescent.

28. Epidemiologia i medicina preventiva dels problemes de salut del vell.

29. Epidemiologia i medicina preventiva dels problemes de salut en l'ambient de treball. Salut laboral.
Unitat docent 6. PREVENCIÓ D'ALTRES PROBLEMES DE SALUT 30. Lluita contra les drogodependències i el consum excessiu d'alcohol.

31. Tabac i salut.

32. Higiene alimentària.
Unitat docent 7. PLANIFICACIÓ, GESTIÓ I AVALUACIÓ SANITÀRIES 33. Sistemes sanitaris al món Sistema sanitari espanyol. Llei general de sanitat. Organitzacions sanitàries internacionals. Reglament sanitari internacional.

34. Sistema sanitari a Catalunya. Sistema català de salut.

35. Restauració de la salut: Assistència Primària de Salut i Hospitalària.

36. Planificació i programació en salut pública.

37. Economia de la salut.

38. Gestio clínica i gestió sanitària
Unitat docent 8. DEMOGRAFIA SANTÀRIA 39. Demografia estàtica i dinàmica.
Unitat docent 9. PREVENCIÓ DE LA VIOLÈNCIA 40. Epidemiologia i prevenció de la violència familiar i domèstica.
41. Epidemiologia i prevenció de la violència de gènere i la violència estructural a la societat.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.3 0 0.3
Sessió Magistral
A17
A36
A39
A40
A48
A49
36 45 81
Pràctiques a laboratoris
A36
A40
A48
A49
18 27 45
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A17
18 4.5 22.5
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A17
A36
A39
A40
A49
2 0 2
Proves pràctiques
A17
0.15 0 0.15
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Durant la primera classe magistral es presentaran els objectius de l’assignatura, la seva estructura i el sistema d’avaluació.
Sessió Magistral S'impartiran els continguts teòrics de part del temari
Pràctiques a laboratoris S'impartiran els continguts de part del temari no tractat amb sessions magistrals
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Sessions teorico-pràctiques de tractament de dades en salut pública
Atenció personalitzada Presencial: als despatxos dels professors previa cita. Virtual: comunicació mitjançant l'entorn Moodle i e-mails URV dels professors

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes podran consultar als profesors a l'hora de les classes i les pràctiques. Es pot demanar atenció personalitzada per email (des del compte de correu electrònic URV d'estudiant).

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A36
A40
A48
A49
Els continguts de les sessions pràctiques s’avaluaran independentment durant la prova objectiva de tipus test o durant les mateixes sessions.
Proves objectives de tipus test
A17
A36
A39
A40
A49
S'avaluaran els continguts i conceptes exposats en les classes magistrals (70%) i pràctiques a laboratoris (15%) separadament. L'examen consistirà en una prova objectiva amb preguntes de tipus test. 85
Proves pràctiques
A17
Exercici individual sobre la materia impartida a les pràctiques a través de TIC en aules d'informàtica i els exercicis treballats a les pràctiques 15
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria consistirà exclusivament en l'examen escrit amb un pes del 70% en la nota final. En el cas d'haver suspès l'assignatura en la primera convocatòria, per l'avaluació en 2ª convocatòria es guardarà la nota obtinguda a les proves pràctiques i les pràctiques de laboratori. A l'examen de la segona convocatòria la qualificació màxima que es pot obtenir és de 5 sobre 10.

Pels repetidors que ja tenen aprovades les pràctiques (a laboratori i/o en aula d'informàtica) la nota d'aquesta/es part/s seguirà vigent durant un curs més.

No estarà permès "l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster) així mateix durant les proves d'avaluació tampoc es podrà comunicar, copiar o transmetre informació per qualsevol mitjà a altres alumnes. L'incompliment d'aquestes restriccions comportarà la qualificació de suspens en la corresponen convocatòria.

L'assistència a les sessions presencials no és obligatòria per tal de ser avaluat.


Fonts d'informació

Bàsica Piédrola Gil, Medicina preventiva y salud pública, 12ª ed., Barcelona [etc.] : Elsevier Masson, cop. 2016
Altra bibliografia recomanada: 
  • Maxcy-Rosenau-Last Public health & preventive medicine / editor: Robert B. Wallace. 15th ed.

    New York : McGraw-Hill Medical, cop. 2008. ISBN 9780071441988

  • SALLERAS LL. Vacunaciones preventivas. Principios y aplicaciones. Barcelona: Masson, 2003. ISBN 8445812076

  • U.S. PREVENTIVE SERVICES TASK FORCE. Guía de actividades preventivas en la práctica médica. Una valoración de la efectividad de 169 intervenciones. Madrid: Díaz de Santos S.A.; 1992.

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
BASES DE LA RECERCA I DOCUMENTACIÓ/14204005
BIOESTADÍSTICA/14204006
EPIDEMIOLOGIA GENERAL/14204110
LECTURA CRÍTICA DE LA LITERATURA MÈDICA/14204215
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent