Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A17 |
Conèixer els principis generals de la investigació del pacient |
| A18 |
Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic del laboratori |
| A19 |
Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic per la imatge |
| A36 |
Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc |
| A37 |
Tenir habilitats per a establir, basant-se en la millor evidència disponible, estratègies individualitzades que redueixin els riscs en els pacients |
| A38 |
Col•laborar amb altres professionals i institucions per tal de promocionar la salut i prevenir malalties |
| A39 |
Implementar accions preventives per promocionar la salut tant a nivell individual com poblacional |
| A40 |
Desenvolupar estratègies de salut i screening |
| A48 |
Saber sobre l'epidemiologia i salut pública en la qual es basa la medicina per a resoldre problemes de salut |
| A49 |
Conèixer sobre economia de la salut, gestió i planificació sanitària |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT2-G |
Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l’ús eficient de les TIC. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A17 |
Conèixer el rendiment diagnòstic de les diferents exploracions
| | A18 |
Saber interpretar els resultats de les diferents proves
| | A19 |
Saber interpretar les diferents proves
| | A36 |
Conèixer els problemes de salut pública prioritaris en la comunitat
Conèixer els components de l’educació sanitària
| | A37 |
Conèixer les intervencions preventives i les estratègies de promoció de la salut en els diversos grups d’edat i col•lectius especials de la població
| | A38 |
Reconèixer i emprar les eines de planificació i priorització en el servei públic de salut
| | A39 |
Conèixer conceptes de demografia i de variabilitat biopsicosocial
Conèixer el funcionament del sistema públic de salut
| | A40 |
Aplicar un protocol de despistatge de patologies d’alta prevalença sistemàticament a tots els individus en risc per edat, sexe, fenotip, ...
Desenvolupar les estratègies de control i prevenció de les malalties transmisibles
Desenvolupar les estratègies de prevenció de les malalties cróniques i degeneratives
Promocionar campanyes de prevenció de riscos tenint en compte les que ja existeixen (consum de tabac i drogues, educació sexual sanitaria i prevenció d’accidents de trànsit), i sensibilitzar la població sanitària del seu interès i benefici
Conèixer les bases científiques i operatives de les vacunacions
Avaluar les vacunacions en situacions personals i clíniques especials
| | A48 |
Tenir els fonaments científics i les bases operatives de la metodologia epidemiològica aplicada a les necessitats professionals del metge general.
Conèixer i ser capaç d’aplicar els mètodes assistencials i de recerca, propis de la medicina preventiva actual
Tenir una visió sanitària envers les prioritats de la població en matèria de salut pública.
| | A49 |
Conèixer la planificació i l’administració sanitàries
Conèixer la gestió sanitària
Tenir capacitat per analitzar les implicacions organitzatives, econòmiques i socials que comporten les actuacions mèdiques
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT2-G |
RA1. Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital. (Ser digital)
RA2. Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença. (Cercar)
RA3. Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques. (Organitzar)
RA4. Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta. (Crear)
RA5. Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació. (Compartir)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat docent 1. EPIDEMIOLOGIA CLÍNICA APLICADA |
1. Aplicació de l'epidemiologia en la programació i avaluació en salut pública. Sistemes d'informació sanitària. Vigilància epidemiològica.
2. Meta-analisis en ciències de la salut .
3. Decisions en clínica: incertesa. Arbres de decisió en clínica. |
Unitat docent 2. EPIDEMIOLOGIA I PREVENCIÓ DE LES MALALTIES NO TRANSMISSIBLES |
4. Epidemiologia general de les malalties cròniques. Factors de risc i multicausalitat.
5. Epidemiologia de les malalties càrdio-vasculars.
6. Prevenció de les malalties càrdio-vasculars (I).
7. Prevenció de les malalties càrdio-vasculars (II).
8. Epidemiologia i medicina preventiva de les malalties respiratòries cròniques.
9. Epidemiologia i medicina preventiva de les malalties mentals.
10. Epidemiologia i medicina preventiva de la caries dental i les malalties periodontals.
11. Epidemiologia i medicina preventiva dels accidents.
|
Unitat docent 3. EPIDEMIOLOGIA I PREVENCIÓ DE LES MALALTIES TRANSMISSIBLES |
12. Epidemiologia general de les malalties transmissibles.
13. Bases generals de la medicina preventiva de les malalties transmissibles.
14. Immunització activa. Vacunacions sistemàtiques i no sistemàtiques.
15. Epidemiologia i medicina preventiva de les infeccions entèriques: febre tifoidea, còlera, i shigelosi.
16. Epidemiologia i medicina preventiva de la poliomielitis i les hepatitis víriques.
17. Epidemiologia i medicina preventiva de les malalties de transmissió aèria. Malaltia meningocòcica i legionelosi.
18. Epidemiologia i medicina preventiva de la tuberculosi i la lepra.
19. Epidemiologia i medicina preventiva de la grip.
20. Epidemiologia i medicina preventiva de les malalties de transmissió sexual (MTS) i la síndrome d'immunodeficiència adquirida (SIDA).
21. Epidemiologia i medicina preventiva del tètan i la ràbia.
22. Epidemiologia i medicina preventiva de la brucel×losi, de la leptospirosi i la toxoplasmosi.
23. Epidemiologia i medicina preventiva la leishmaniosi, febres recurrents, rickettsiosi i la pesta.
24. Epidemiologia i medicina preventiva de les infeccions hospitalàries o nosocomials.
|
Unitat docent 4. EDUCACIÓ SANITÀRIA |
25. Paper de l'educació sanitària en la promoció i restauració de la salut de la població. Camps d'acció i agents de l'educació sanitària..
26. Les bases científiques de la modificació dels comportaments de salut. Mètodes i mitjans d'educació sanitària.
|
Unitat docent 5. PREVENCIÓ DELS PROBLEMES DE SALUT ESPECÍFICS DE CERTS GRUPS DE POBLACIÓ |
27. Epidemiologia i medicina preventiva dels problemes de salut materno-infantil. Epidemiologia i medicina preventiva dels problemes de salut de l'adolescent.
28. Epidemiologia i medicina preventiva dels problemes de salut del vell.
29. Epidemiologia i medicina preventiva dels problemes de salut en l'ambient de treball. Salut laboral.
|
Unitat docent 6. PREVENCIÓ D'ALTRES PROBLEMES DE SALUT |
30. Lluita contra les drogodependències i el consum excessiu d'alcohol.
31. Tabac i salut.
32. Higiene alimentària.
|
Unitat docent 7. PLANIFICACIÓ, GESTIÓ I AVALUACIÓ SANITÀRIES |
33. Sistemes sanitaris al món Sistema sanitari espanyol. Llei general de sanitat. Organitzacions sanitàries internacionals. Reglament sanitari internacional.
34. Sistema sanitari a Catalunya. Sistema català de salut.
35. Restauració de la salut: Assistència Primària de Salut i Hospitalària.
36. Planificació i programació en salut pública.
37. Economia de la salut.
38. Gestio clínica i gestió sanitària
|
Unitat docent 8. DEMOGRAFIA SANTÀRIA |
39. Demografia estàtica i dinàmica.
|
Unitat docent 9. PREVENCIÓ DE LA VIOLÈNCIA |
40. Epidemiologia i prevenció de la violència familiar i domèstica.
41. Epidemiologia i prevenció de la violència de gènere i la violència estructural a la societat. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0.3 |
0 |
0.3 |
Sessió Magistral |
|
36 |
45 |
81 |
Pràctiques a laboratoris |
|
18 |
27 |
45 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
18 |
4.5 |
22.5 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
Proves pràctiques |
|
0.15 |
0 |
0.15 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Durant la primera classe magistral es presentaran els objectius de l’assignatura, la seva estructura i el sistema d’avaluació. |
Sessió Magistral |
S'impartiran els continguts teòrics de part del temari |
Pràctiques a laboratoris |
S'impartiran els continguts de part del temari no tractat amb sessions magistrals |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Sessions teorico-pràctiques de tractament de dades en salut pública |
Atenció personalitzada |
Presencial: als despatxos dels professors previa cita. Virtual: comunicació mitjançant l'entorn Moodle i e-mails URV dels professors |
Descripció |
Els alumnes podran consultar als profesors a l'hora de les classes i les pràctiques. Es pot demanar atenció personalitzada per email (des del compte de correu electrònic URV d'estudiant). |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Els continguts de les sessions pràctiques s’avaluaran independentment durant la prova objectiva de tipus test o durant les mateixes sessions. |
|
Proves objectives de tipus test |
|
S'avaluaran els continguts i conceptes exposats en les classes magistrals (70%) i pràctiques a laboratoris (15%) separadament. L'examen consistirà en una prova objectiva amb preguntes de tipus test. |
85 |
Proves pràctiques |
|
Exercici individual sobre la materia impartida a les pràctiques a través de TIC en aules d'informàtica i els exercicis treballats a les pràctiques |
15 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria consistirà exclusivament en l'examen escrit amb un pes del 70% en la nota final. En el cas d'haver suspès l'assignatura en la primera convocatòria, per l'avaluació en 2ª convocatòria es guardarà la nota obtinguda a les proves pràctiques i les pràctiques de laboratori. A l'examen de la segona convocatòria la qualificació màxima que es pot obtenir és de 5 sobre 10. Pels repetidors que ja tenen aprovades les pràctiques (a laboratori i/o en aula d'informàtica) la nota d'aquesta/es part/s seguirà vigent durant un curs més. No estarà permès "l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster) així mateix durant les proves d'avaluació tampoc es podrà comunicar, copiar o transmetre informació per qualsevol mitjà a altres alumnes. L'incompliment d'aquestes restriccions comportarà la qualificació de suspens en la corresponen convocatòria. L'assistència a les sessions presencials no és obligatòria per tal de ser avaluat. |
Bàsica |
Piédrola Gil, Medicina preventiva y salud pública, 12ª ed., Barcelona [etc.] : Elsevier Masson, cop. 2016
|
Altra bibliografia recomanada:
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
BASES DE LA RECERCA I DOCUMENTACIÓ/14204005 | BIOESTADÍSTICA/14204006 | EPIDEMIOLOGIA GENERAL/14204110 | LECTURA CRÍTICA DE LA LITERATURA MÈDICA/14204215 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|