Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
L’alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una anamnesi del pacient i/o dels seus familiars |
| A2 |
L'alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una exploració física general i per sistemes, apropiada a l'edat del pacient, al sexe, a l'estat mental i físic, d'una manera completa i sistemàtica |
| A6 |
Registrar les troballes |
| A7 |
Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació al sistema cardiovascular |
| A29 |
Saber en relació als aspectes socials per al tractament del pacient |
| A42 |
Conèixer l'estructura i la funció de l'organisme humà en estat de salut i de cadascun dels seus òrgans i aparells |
| A43 |
Conèixer el cicle de la vida |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics
Utilitzar una bona tècnica de comunicació
Recollir les dades psicosocials significatives
Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants
Valorar i saber interpretar els aspectes relacionats amb la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat)
| | A2 |
Prendre i valorar les constants vitals (freqüència cardíaca, freqüència respiratòria, tensió arterial i temperatura)
Valorar el nivell de consciència
Reconèixer una pal•lidesa
Detectar asimetries
Explorar i valorar si hi ha adenopaties
Explorar la tiroide
Detectar una ingurgitació jugular
Inspeccionar el tòrax i valorar l’estructura de la caixa toràcica, la mecànica respiratòria i l’ús de la musculatura accessòria
Palpar el tòrax i les vibracions vocals
Percudir el tòrax
Auscultar i reconèixer el murmuri vesicular
Explorar i valorar adenopaties axil•lars
Palpar la punta cardíaca
Localitzar els focus d’auscultació cardíaca
Auscultar els sorolls cardíacs normals
Prendre el pols arterial centrals i perifèrics
Valorar els edemes
Palpar i reconèixer masses i viscera-megàlies i saber fer la palpació bimanual
Auscultar el peristaltisme intestinal
Percudir l’abdomen
Fer i valorar la percussió de puny lumbar
Explorar i valorar adenopaties supraclaviculars i inguinals
Explorar l’orientació i funcions superiors
Valorar el llenguatge
Explorar el camp visual
Explorar els parells cranials
Explorar la força i el to musculars
Valorar la marxa
Identificar el signe de Romberg
Explorar els reflexos osteo-tendinosos
Valorar el desenvolupament psicomotor de nen
Avaluar la postura
Explorar la mobilitat i el vessament articular
Explorar la maniobra de Lasègue
Fer una exploració otoscòpica
Saber explorar els sins paranasals
Explorar la cavitat bucal i l’orofaringe
Saber inspeccionar els globus oculars
Fer una exploració bàsica de l’agudesa visual
Explorar la pupil•la, les parpelles i les conjuntives
| | A6 |
Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada
| | A7 |
Prendre la pressió arterial
| | A29 |
Valorar les dades del nivell educatiu, cultural i socioeconòmic del pacient per adequar les pautes médiques
| | A42 |
Conèixer i descriure l’estructura macroscòpica i microscòpica normal dels diversos sistemes i aparells
| | A43 |
Ha de conèixer con afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida: fetus, neonats, infants, adolescència, adults, vellesa i mort.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Bases generals de la medicina i la propedèutica clínica |
Introducció general. Medicina com a art, ciència i servei públic. Relació metge-malalt. |
Bases de l’anamnesi i de l’exploració física |
1.- Comunicació metge – malalt i entrevista clínica
2.- Història clínica i anamnesi del símptoma
3.- Exploració física general
4. Semiologia de l’aparell cardiovascular
5. Semiologia de l’aparell respiratori
6. Semiologia de l’aparell digestiu
7. Semiologia de l’aparell genitourinari masculí i femení
8. Semiologia hematològica i del sistema limfàtic
9. Semiologia del sistema endocrí
10. Semiologia de l’aparell locomotor
11. Semiologia otorrinolaringològica
12. Semiologia oftalmològica
13. Semiologia dermatològica
14.- Semiologia del sistema nerviós. Examen mental |
Programa de classes pràctiques |
1. Habilitats clíniques bàsiques d'anamnesi
2. Habilitats clíniques bàsiques d'exploració física bàsic
3. Habilitats clíniques bàsiques d'exploració física ampliat
4. Habilitats clíniques bàsiques d'exploració física amb aparells
5. Aprenentatge de la comunicació metge-pacient
6. Tutories als centres d’atenció primària
7. Tutories virtual durant tot el curs
8. Valoració global del pacient mitjançant pacients reals |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
12 |
18 |
30 |
Pràctiques clíniques |
|
20 |
10 |
30 |
Pràctiques a laboratoris |
|
8 |
4 |
12 |
Webminari |
|
0 |
0 |
0 |
Atenció personalitzada |
|
0 |
0 |
0 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Classes teòriques magistrals sobre les bases de la propedèutica clínica, anamnesi i exploració física.
|
Pràctiques clíniques |
Estada als Centres d'Atenció Primària associats durant una setmana (4 hores/dia, durant 5 dies; 20 hores en total), amb tutorització i treball amb pacients reals.
L’assistència a aquestes pràctiques és OBLIGATORIA. |
Pràctiques a laboratoris |
Seminaris d'aprenentatge de l'exploració física de les persones a les aules d'habilitats.
L’assistència a aquests seminaris és OBLIGATORIA. |
Webminari |
En cas de que l’estat de l’epidèmia per la COVID19 no permeti realitzar activitats presencial, aquests seminaris es realitzaran de forma virtual en connexió síncrona a una aula online a l’espai Moodle de l’assignatura. Durant l’activitat es comentaran els continguts d’una presentació sobre anamnesi i tècniques d’exploració física. |
Atenció personalitzada |
Seguiment durant tot el curs de les estades als Centres d’Atenció Primària. |
Descripció |
L’estudiant pot
contactar amb el professor responsable de cada bloc temàtic de forma virtual,
mitjançant el correu electrònic, i si és necessari amb tutories presencials, al
despatx del professor. Qualsevol necessitat s’intentarà atendre de la millor manera per l’alumne. No obstant, això requereix disposar de cert marge de temps entre la sol·licitud i l’execució de la resposta. Per aquest motiu, cal que totes les incidències previsibles, es notifiquin amb suficient antelació. A causa
de l’emergència sanitària per l'epidèmia per la COVID19, l’atenció personalitzada es podrà realitzar
mitjançant reunions online o mitjançant altres eines virtuals, en horaris concertats ?prèviament per correu electrònic. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques clíniques |
|
ACTITUD I TREBALL AL CENTRE D'ATENCIÓ PRIMÀRIA (10% de la nota final):
- L'assistència a aquestes pràctiques és OBLIGATÒRIA.
L'absència d'un dia o més a les pràctiques al Centre d'Atenció Primària implicarà la recuperació de les hores.
- Durant l'estada al Centre d'Atenció Primària s’han de realitzar les habilitats que es descriuen al document “Full d’habilitats per realitzar” que es pot trobar al Moodle, a la secció “PRÀCTIQUES AL CAP”.
- L'avaluació del full d’habilitats de cada estudiant haurà de lliurar a l’espai indicat a Moodle perquè es consideri l’activitat superada (qualificació d’APTE) i és IMPRESCINDIBLE per a poder realitzar els exàmens teòrics i pràctics. |
10% |
Proves objectives de tipus test |
|
EXAMEN DE CONTINGUTS TEORICS (60% de la nota final):
Els continguts teòrics de les classes magistrals seran avaluats a través d'un qüestionari de 50 preguntes de tipus test amb opció múltiple amb una sola resposta correcta. L’idioma del qüestionari serà el català. L’examen durarà 60 minuts, es disposarà de totes les preguntes des de l’inici. Serà necessari respondre el 90% (45 preguntes) o més de les preguntes formulades. Cada resposta correcta suma un punt positiu i cada resposta errònia resta 0,25 punts. En cas que es superi el límit de respostes en blanc, s'aplicarà el mateix criteri de penalització de les respostes negatives (0,25 punts per cada resposta en blanc). Serà necessari obtenir una nota mínima de 5 sobre de 10 per considerar la prova aprovada i que pugui fer mitjana amb la resta de notes obtingudes de l’assignatura. Aquesta prova es realitzarà dins les proves programades durant el segon quadrimestre del curs acadèmic.
EXAMEN DE CONTINGUTS PRÀCTICS (30% de la nota final):
Els continguts dels seminaris pràctics s'avaluaran a través d'un qüestionari amb 20 preguntes de tipus test amb opció múltiple amb una sola resposta correcta. L’idioma del qüestionari serà el català. L’examen durarà 30 minuts, es disposarà de totes les preguntes des de l’inici. Serà necessari respondre el 90% (18 preguntes) o més de les preguntes formulades. Cada resposta correcta suma un punt positiu i cada resposta errònia resta 0,25 punts. En cas que es superi el límit de respostes en blanc, s'aplicarà el mateix criteri de penalització de les respostes negatives (0,25 punts per cada resposta en blanc). Serà necessari obtenir una nota mínima de 5 sobre de 10 per considerar la prova aprovada i que pugui fer mitjana amb la resta de notes obtingudes de l’assignatura. Aquesta prova es realitzarà dins les proves programades durant el segon quadrimestre del curs acadèmic. |
60%
+
30% |
Altres |
|
L'assistència als mòduls dels seminaris i a les pràctiques al Centre d'atenció primària és OBLIGATÒRIA i requisit indispensable per realitzar l'examen pràctic. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
SISTEMA D'AVALUACIÓ Per aprovar l'assignatura s'han de superar TOTES les avaluacions de forma independent amb una nota igual o superior a 5,0. La nota final serà el sumatori de les notes obtingudes només de les parts aprovades: avaluació de les pràctiques al laboratori (10%), prova de síntesis dels continguts teòrics (60%) i prova síntesis dels continguts pràctics (30%). Els estudiants amb una nota final entre 5,0-6,9
obtindran la qualificació d’APROVAT; els estudiants amb una nota final entre
7,0-8,9 obtindran la qualificació de NOTABLE; els estudiants amb una nota final
igual o superior a 9,0 obtindran la qualificació d’EXCEL·LENT. Els alumnes que
hagin obtingut notes en totes les avaluacions igual o superior a 9,0 podran
optar a la qualificació de MATRÍCULA D’HONOR. PRIMERA CONVOCATÒRIA Qüestionari amb 70 preguntes tipus test amb elecció múltiple, 50 sobre els continguts de les sessions magistrals i 20 preguntes sobre els continguts de les sessions pràctiques. SEGONA CONVOCATÒRIA L'estudiant haurà de realitzar proves de característiques similars de l'apartat pendent, teòric o pràctic segons correspongui, en funció de les competències que no hagi superat a la primera convocatòria, sempre que tingui justificada l'assistència obligatòria de l'assignatura (seminaris i estada al Centre d'Atenció Primària). PROGRAMACIÓ DELS EXAMENS Els exàmens es realitzaran de forma presencial segons la programació de l'agenda acadèmica. Depenent de les circumstàncies d'excepcionalitat sanitària que puguin derivar-se de la pandèmia de la COVID-19, l'avaluació s'adaptarà a un entorn presencial o virtual. En cas de que no sigui possible l'avaluació presencial a l'aula degut a indicacions de les autoritats sanitàries, el format de les proves serà similar però adaptat a la no presencialitat. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari. ALTRES CONSIDERACIONS D'acord amb la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant. Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, hauran de romandre apagats i fora de la vista. |
Bàsica |
|
Casado Vicente V, Cordón Granados F,
García Velasco G (editores). Exploración Fisíca (basado en la persona, el
síntoma y la evidencia). 2ª Edición, Barcelona, Ediciones SEMFyC, 2022. Pérez Arellano JL (ed.), Manual de Patología General Sisinio De
Castro, 8ª Edición, Madrid (España), Elsevier, 2019. Disponible en format
electrònic a: https://cercador.urv.cat/permalink/34CSUC_URV/sasjus/alma991005256238106715 Laso FJ. Introducción a la Medicina Clínica. 4ª Edicion, Barcelona,
Eslsevier, 2020. Disponible en format electrònic a: https://cercador.urv.cat/permalink/34CSUC_URV/1kimsti/alma991005256235906715 |
Complementària |
|
Kasper DL,
Fauci AS, Longo DL, Hauser SL, Jameson J, Loscalzo J. Harrison's Principles of Internal Medicine. 21ª Edición, New York, McGraw-Hill, 2022.
Rozman, C. Cardellach, F.
(eds). Medicina interna.
Farreras/Rozman. 19a
ed. Madrid [Spain]: Elsevier cop., 2020. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|