Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
L'alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una exploració física general i per sistemes, apropiada a l'edat del pacient, al sexe, a l'estat mental i físic, d'una manera completa i sistemàtica |
| A3 |
L'alumne ha de ser capaç de conèixer i interpretar els resultats de l'anamnesi, de l'examen físic i de les exploracions complementàries |
| A4 |
L'alumne ha de ser capaç de conèixer i fer una orientació diagnòstica |
| A5 |
Establir un pla d'actuació |
| A6 |
Registrar les troballes |
| A7 |
Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació al sistema cardiovascular |
| A17 |
Conèixer els principis generals de la investigació del pacient |
| A18 |
Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic del laboratori |
| A19 |
Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic per la imatge |
| A22 |
Saber en relació als fàrmacs per al tractament del pacient |
| A24 |
Saber en relació a la cirurgia per al tractament del pacient |
| A37 |
Tenir habilitats per a establir, basant-se en la millor evidència disponible, estratègies individualitzades que redueixin els riscs en els pacients |
| A46 |
Conèixer les causes de la malaltia i formes d'emmalaltir |
| A47 |
Saber sobre la terapèutica en la qual es basa la medicina per a resoldre problemes de salut |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Palpar la punta cardíaca
Reconèixer fremits (sinònim de tremolor....buscar!)
Localitzar els focus d’auscultació cardíaca
Auscultar els sorolls cardíacs normals
Reconèixer un buf sistòlic i diastòlic
Reconèixer un frec pericardíac
Prendre el pols arterial centrals i perifèrics
Valorar la perfusió perifèrica
Valorar els edemes
Reconèixer una trombosi venosa
| | A3 |
Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les
Definir els simptomes i signes guia
| | A4 |
Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
| | A5 |
Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
| | A6 |
Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada
Elaborar un informe clínic
| | A7 |
Prendre la pressió arterial
Fer una oscil•lometria
Fer i interpretar un electrocardiograma (ECG) normal i anormal
| | A17 |
Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert
Valorar el risc i el benefici de cada exploració
Conèixer el rendiment diagnòstic de les diferents exploracions
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les diferents proves
Conèixer el cost de l’exploració
Informar detalladament al pacient de les exploracions que es realitzaran
Obtenir el consentiment
| | A18 |
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les exploracions més comunes
Conèixer els procediments requerits per obtenir el material necessari per a la investigació
Saber interpretar els resultats de les diferents proves
| | A19 |
Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge
Conèixer les indicacions, contraindicacions i riscs de les exploracions
Seleccionar les proves i els procediments diagnòstics o terapèutics adients en cada cas
Donar prioritat a les diverses tècniques de diagnòstic en relació amb la sospita clínica
Saber interpretar les diferents proves
| | A22 |
Conèixer els principis de bona prescripció
Conèixer els diversos grups farmacològics amb les seves indicacions, dosis, vies d’administració, interaccions, contraindicacions i efectes adversos
| | A24 |
Conèixer les indicacions de la cirurgia en malalties cròniques i agudes
Conèixer els riscos tromboembòlics, els riscos en pacients descoagulats, prevenció i tractament d’infecció, riscos d’hemorràgia i isquèmia i síndrome compartimental
Conèixer la utilització de l’instrumental quirúrgic bàsic
| | A37 |
Conèixer les intervencions preventives i les estratègies de promoció de la salut en els diversos grups d’edat i col•lectius especials de la població
Aplicar la intervenció psicològica a la prevenció de riscos vinculats a hàbits de salut en persones que presentin malalties tals com hipertensió, metabolopaties, dolor crònic, ...
| | A46 |
Identificar i conèixer les causes de les principals patologies i el seu diagnòstic en els següents sistemes i aparells: circulatori, respiratori, nerviós, digestiu, urinari, locomotor, endocrí i metabòlic, inmunològic, sanguini i pell i òrgans dels sentits
| | A47 |
Conèixer els principals grups farmacològics
Conèixer els conceptes bàsics de farmacodinàmia i farmacocinètica d’aquests grups
Conèixer els principis generals del mecanisme d’acció dels fàrmacs, les bases de les interaccions i les reaccions adverses
Tenir coneixement de les diverses modalitats de tractament en cirurgia
Tenir coneixement de la resposta de l’organisme a l’agressió
Conèixer les bases de la cicatrització i tractament de les ferides.
Conèixer els fonaments físics de les tècniques emprades en les diferents terapèutiques i les seves aplicacions en cadascun dels trastorns dels diversos òrgans i sistemes.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Métodos de Exploración no invasivos |
|
2. Métodos de Exploración invasivos |
|
3. Insuficiencia cardiaca: fisiopatología y clínica |
|
4. Insuficiencia cardiaca: tratamiento |
|
5. Electrocardiograma introducción |
|
6. Electrocardiograma de los crecimientos de cavidades |
|
7. Electrocardiograma de los transtornos de conducción |
|
8. Bradiarritmias y marcapasos |
|
9. Taquiarritmias y desfibriladores |
|
10. Fibrilación auricular |
|
11. Cardiopatías Congénitas |
|
12. Patologia de la aorta |
|
13. Estenosis aórtica |
|
14. Insuficiencia aórtica |
|
15. Estenosis mitral |
|
16. Insuficiencia mitral |
|
17. Factores de riesgo y fisiopatología de la cardiopatía isquémica |
|
18. Infarto agudo de miocardio con elevación del segmento ST: diagnóstico y reperfusión |
|
19. Infarto agudo de miocardio con elevación del segmento ST: complicaciones |
|
20. Síndrome Coronario Agudo sin elevación del segmento ST |
|
21. Cardiopatía isquémica crónica |
|
22. Pericarditis aguda. Taponamiento y constricción. |
|
23. Miocardiopatía dilatada y miocarditis |
|
24. Miocardiopatía hipertrófica y tumores |
|
25. Miocardiopatía restrictiva y enfermedades sistémicas con afectación cardíaca. |
|
26. Fundamentos de la cirugía cardíaca |
|
27. Principales intervenciones de cirugía cardiaca en patología congénita y adquirida |
|
28. Concepto y métodos diagnósticos en patología vascular periférica |
|
29. Fundamentos y técnicas quirúrgicas en patología vascular |
|
30. Aneurismas arteriales |
|
31. Isquemia arterial aguda |
|
32. Isquemia arterial crónica primera parte |
|
33. Isquemia arterial crónica segunda parte |
|
34. Traumatismos arteriales |
|
35. Fístula arteriovenosa. Sd de Raynaud. |
|
36. Insuficiencia venosa. Varices. |
|
37. Trombosis venosas |
|
1. Electrocardiografía |
|
2. Electrocardiografía y arritmias |
|
3. Caso clínico de insuficiencia cardiaca |
|
4. Caso clínico de Síndrome Coronario Agudo |
|
5. Caso clínico isquemia arterial aguda |
|
6. Caso clínico isquemia arterial crónica |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Seminaris |
|
6 |
1.5 |
7.5 |
Sessió Magistral |
|
37 |
55.5 |
92.5 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
3 |
55.5 |
58.5 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació indicació d'objectius i avaluació |
Seminaris |
Seminaris pràctics |
Sessió Magistral |
Classes teòriques |
Atenció personalitzada |
Comunicació correu via moodle |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
Examen tipus test sobre la matèria impartida |
90% |
Altres |
|
Avaluació pràctiques de l'assignatura |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Unitat Docent d'Hospital Universitari Joan XXIII realitza un minim de 5 preguntes de concepte incloses en la prova test. L'avaluació descrita inclou sempre mes de un 30% d'elements dirigits a judici clinic i presa de decisions, competències adquirites també en seminaris i pràctiques L'avaluació de les pràctiques impacta a la nota de l'assignatura clínica I i/o Clinica II. |
Bàsica |
HARRISON, PRINCIPLES OF INTERNAL MEDICINE, 18, 2011
FARRERAS ROZMAN, MEDICINA INTERNA, 17, 2012
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
|
|
Altres comentaris |
Es recomana cursar simultàniament l'assignatura Clínica I |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|