DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) MALALTIES SANGUÍNIES I HEMATOPOIÈTIQUES Codi 14204129
Ensenyament
Grau en Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Cinquè 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
GUMÀ PADRÓ, JOSÉ
AUGUET QUINTILLÀ, MARIA TERESA
SABENCH PEREFERRER, FÀTIMA
Adreça electrònica luis.masana@urv.cat
antonio.sanchez@urv.cat
antoni.castro@urv.cat
marialourdes.escoda@urv.cat
jose.guma@urv.cat
jesusmiguel.lopez@urv.cat
mariateresa.auguet@urv.cat
francesc.marimon@urv.cat
simonamihaela.iftime@urv.cat
joseantonio.porras@urv.cat
sandra.parra@urv.cat
mariareyes.aguinaco@urv.cat
margarida.vives@urv.cat
jose.sarra@urv.cat
marta.paris@urv.cat
albert.soley@urv.cat
sandra.cabrera@urv.cat
jessicaangela.binetti@urv.cat
Professors/es
MASANA MARÍN, LUIS
SÁNCHEZ MARÍN, ANTONIO
CASTRO SALOMÓ, ANTONI
ESCODA TEIGELL, MARIA LOURDES
GUMÀ PADRÓ, JOSÉ
LÓPEZ DUPLA, JESÚS MIGUEL
AUGUET QUINTILLÀ, MARIA TERESA
MARIMON CORTES, FRANCESC
IFTIMIE IFTIMIE, SIMONA MIHAELA
PORRAS LEDANTES, JOSE ANTONIO
PARRA PÉREZ, SANDRA
AGUINACO CULEBRAS, MARIA REYES
VIVES ESPELTA, MARGARIDA
SARRA ESCARRE, JOSÉ
PARÍS SANS, MARTA
SOLEY GARASA, ALBERT
CABRERA GOMEZ, SANDRA
BINETTI , JESSICA ANGELA
Web
Descripció general i informació rellevant <p><strong>En el cas que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.</strong></p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 L'alumne ha de ser capaç de conèixer i interpretar els resultats de l'anamnesi, de l'examen físic i de les exploracions complementàries
 A4 L'alumne ha de ser capaç de conèixer i fer una orientació diagnòstica
 A5 Establir un pla d'actuació
 A6 Registrar les troballes
 A17 Conèixer els principis generals de la investigació del pacient
 A18 Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic del laboratori
 A19 Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic per la imatge
 A21 Conèixer els principis generals per al tractament del pacient
 A22 Saber en relació als fàrmacs per al tractament del pacient
 A23 Saber en relació als hemoderivats per al tractament del pacient
 A31 Saber en relació a les cures i tractaments en situacions agudes per al tractament del pacient
 A32 Saber en relació a les cures cròniques per al tractament del pacient
 A40 Desenvolupar estratègies de salut i screening
 A45 Conèixer les alteracions de l’estructura i de la funció de l’organisme
 A46 Conèixer les causes de la malaltia i formes d'emmalaltir
 A47 Saber sobre la terapèutica en la qual es basa la medicina per a resoldre problemes de salut
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les
Definir els simptomes i signes guia
 A4 Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
 A5 Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
 A6 Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada
Elaborar un informe clínic
 A17 Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert
Valorar el risc i el benefici de cada exploració
Conèixer el rendiment diagnòstic de les diferents exploracions
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les diferents proves
Conèixer el cost de l’exploració
Informar detalladament al pacient de les exploracions que es realitzaran
Obtenir el consentiment
 A18 Conèixer les indicacions i contraindicacions de les exploracions més comunes
Conèixer els procediments requerits per obtenir el material necessari per a la investigació
Saber interpretar els resultats de les diferents proves
 A19 Seleccionar les proves i els procediments diagnòstics o terapèutics adients en cada cas
Donar prioritat a les diverses tècniques de diagnòstic en relació amb la sospita clínica
Saber interpretar les diferents proves
 A21 Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
Saber fer ús d’un tractament multidisciplinari
Reconèixer la importància de la recerca bibliogràfica pels diversos mitjans
Supervisar el compliment d’instruccions, tant en els aspectes de seguiment de pautes farmacològiques com de procediments exploratoris o de canvis en hàbits de salut
 A22 Conèixer els diversos grups farmacològics amb les seves indicacions, dosis, vies d’administració, interaccions, contraindicacions i efectes adversos
 A23 Conèixer les indicacions de la transfusió de diversos hemoderivats, el procediment d’extracció, compatibilitat, riscos transfusionals i complicacions
 A31 Reconèixer i orientar la terapèutica d'un pacient recuperat després d’un tractament d’urgència
 A32 Pronosticar el tipus, l’evolució i les limitacions de les malalties cròniques
Valorar les diferents opcions terapèutiques
Prevenir les complicacions de la malaltia
Valorar les necessitats psicològiques, mèdiques, familiars i ambientals del pacient crònic
Valorar el grau d’incapacitat física
Conèixer les cures i els riscos de la immobilitat
Conèixer el paper de la rehabilitació
Conèixer i prescriure les modalitats de tractament domiciliari, sociosanitari i d’hospital de dia
Valorar el pronòstic i planificar el tractament segons l’evolució de la malaltia
Participar en els tractaments multimodals
Conèixer les pautes d’analgèsia
Valorar la invalidesa permanent
 A40 Desenvolupar les estratègies de prevenció de les malalties cróniques i degeneratives
 A45 Conèixer les alteracions de l’estructura macroscòpica i microscòpica dels diversos òrgans i la relació amb la seva funció
Conèixer les principals síndromes que afecten l’organisme i els diversos sistemes i aparells i, en concret: el concepte, l’etiopatogènia genera, la fisiopatologia, la semiologia
Conèixer les causes de les malalties més freqüents i prevalents del nostre entorn
 A46 Identificar i conèixer les causes de les principals patologies i el seu diagnòstic en els següents sistemes i aparells: circulatori, respiratori, nerviós, digestiu, urinari, locomotor, endocrí i metabòlic, inmunològic, sanguini i pell i òrgans dels sentits
Conèixer els signes i símptomes de les principals malalties fins al final del creixemnt i desenvolupament
Conèixer la historia natural i com i quan intervenir en el seu pronòstic
 A47 Conèixer els principals grups farmacològics
Conèixer els conceptes bàsics de farmacodinàmia i farmacocinètica d’aquests grups
Conèixer els principis generals del mecanisme d’acció dels fàrmacs, les bases de les interaccions i les reaccions adverses
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Introducció a les malalties de la sang
Les anèmies
Les síndromes mielodisplàsiques i mieloproliferatives
Hemoteràpia i transplantament de precursors hematopoètics
Patologia de la Melsa
Neoplàsies hematològiques
Amiloidosi
Trastorns de la hemostàsia. Diàtesi hemorràgica i Trombofilia

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A3
A4
A21
A46
1 1 2
Sessió Magistral
A3
A4
A5
A6
A17
A18
A19
A21
A22
A23
A31
A32
A40
A45
A46
A47
32 40 72
Seminaris
A3
A4
A5
A6
A17
A18
A21
A40
A46
A47
5 5 10
Pràctiques clíniques
A3
A4
A5
A6
A17
A18
A19
A21
A22
A23
A31
A32
A40
A45
A46
A47
15 15 30
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A3
A4
A5
A40
1 0 1
Atenció personalitzada
0.25 0.25 0.5
 
Proves objectives de tipus test
A3
A4
A5
A6
A17
A18
A19
A21
A22
A23
A31
A32
A40
A45
A46
A47
1 0 1
Proves pràctiques
A3
A4
A5
A6
A17
A18
A19
A21
A22
A23
A31
A32
A40
A45
A46
A47
0.5 0 0.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció al coneixement de les malalties de sistema immunològic i el plantejament de l'assignatura
Sessió Magistral Sessions dirigides a adquirir el coneixement de les diferents síndromes hematològics, el diagnòstic i la opció terapèutica mes adequada
Seminaris Activitat basada en la discussió de grans síndromes i les opcions de maneig mes oportunes
Pràctiques clíniques Pràctiques amb pacients reals
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Discussió de casos
Atenció personalitzada Tutoria

Atenció personalitzada
Descripció
Tutoria

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats Introductòries
A3
A4
A21
A46
Introducció a la patologia hematològica 5%
Sessió Magistral
A3
A4
A5
A6
A17
A18
A19
A21
A22
A23
A31
A32
A40
A45
A46
A47
Conceptes teòrics i pràctiques en referència al coneixement, diagnòstic i tractament de les malalties hematològiques 70%
Seminaris
A3
A4
A5
A6
A17
A18
A21
A40
A46
A47
El maneig de les grans síndromes hematològiques 20%
Pràctiques clíniques
A3
A4
A5
A6
A17
A18
A19
A21
A22
A23
A31
A32
A40
A45
A46
A47
Actitud davant del malalt 15%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A3
A4
A5
A40
Aporta nota per la clínica II. Requisit indispensable per aprovar l'assignatura 0%
Proves pràctiques
A3
A4
A5
A6
A17
A18
A19
A21
A22
A23
A31
A32
A40
A45
A46
A47
Mini-CEX i llistat competencial / rúbrica ens funció d'unitat docent.
Condició per tal d'aprovar l'assignatura
0%
Proves objectives de tipus test
A3
A4
A5
A6
A17
A18
A19
A21
A22
A23
A31
A32
A40
A45
A46
A47
Avaluació dels objectius d'aprenentatge proposats amb l'assignatura 100%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació es basa en un examen multitest amb preguntes teòriques i de casos clínics. Les preguntes tindran 4 respostes amb una sola resposta vàlida. Les errades resten 1/3.


Fonts d'informació

Bàsica Antony Fauci, Harrison's Principles of internal medicine, 17,

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
CLÍNICA II/14204132

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent