DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) CLÍNICA II Codi 14204132
Ensenyament
Grau en Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Cinquè AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
MEGÍA COLET, ANA
SABENCH PEREFERRER, FÀTIMA
CASTRO SALOMÓ, ANTONI
Adreça electrònica consuelo.vilades@urv.cat
joaquin.escribano@urv.cat
juancarlos.quer@urv.cat
eneko.barberia@urv.cat
juan.domenech@urv.cat
antonio.sanchez@urv.cat
ana.megia@urv.cat
ramon.descarrega@urv.cat
antonio.pont@urv.cat
eduardo.corbella@urv.cat
antoni.castro@urv.cat
fatima.sabench@urv.cat
ricardo.closa@urv.cat
ali.jammoul@urv.cat
mariaesther.solano@urv.cat
mariateresa.auguet@urv.cat
jordi.vadillo@urv.cat
francesc.marimon@urv.cat
simonamihaela.iftime@urv.cat
luis.marcas@urv.cat
josepmaria.alegret@urv.cat
mariayolanda.royo@urv.cat
antonio.rabassa@urv.cat
inmaculada.vallverdu@urv.cat
franciscojose.martinez@urv.cat
julia.arroyo@urv.cat
natalia.ferre@urv.cat
mariaamparo.bodi@urv.cat
mercedes.prats@urv.cat
sandra.parra@urv.cat
mariacarmen.ligero@urv.cat
annamaria.texido@urv.cat
marialuisa.pinana@urv.cat
silviaremedios.paredes@urv.cat
francesc.feliu@urv.cat
franciscojavier.rodriguezf@urv.cat
rosamaria.jorba@urv.cat
mariadelcarmen.boque@urv.cat
margarita.menacho@urv.cat
jordi.casanova@urv.cat
margarida.vives@urv.cat
jose.sarra@urv.cat
gisela.calbet@urv.cat
carolina.lopez@urv.cat
raquel.catala@urv.cat
angelcarlos.pueyo@urv.cat
ramon.font@urv.cat
alberto.pardo@urv.cat
ajla.alibalic@urv.cat
marta.paris@urv.cat
albert.soley@urv.cat
mariaasuncion.seminario@urv.cat
sonia.castro@urv.cat
benet.gomez@urv.cat
vanessa.lopez@urv.cat
anamaria.falco@urv.cat
conxita.rovira@urv.cat
chadia.mizab@urv.cat
maria.ferrev@urv.cat
helena.ascaso@urv.cat
julia.garro@urv.cat
rosa.sagrista@urv.cat
manuel.prados@urv.cat
mohsen.mohandes@urv.cat
xavier.ruiz@urv.cat
beatriz.villar@urv.cat
roxanajhaneth.zavala@urv.cat
laia.pujol@urv.cat
mariamerce.pascual@urv.cat
valentinandres.valdes@urv.cat
Professors/es
VILADES LABORDA, CONSUELO GLORIA
ESCRIBANO SUBÍAS, JOAQUÍN
QUER BONIQUET, JUAN CARLOS
BARBERIA MARCALAIN, ENEKO
DOMENECH CALVET, JUAN
SÁNCHEZ MARÍN, ANTONIO
MEGÍA COLET, ANA
DESCARREGA QUERALT, RAMON
PONT SALVADÓ, ANTONI
CORBELLA JACOB, EDUARDO
CASTRO SALOMÓ, ANTONI
SABENCH PEREFERRER, FÀTIMA
CLOSA MONASTEROLO, RICARDO
JAMMOUL JAMMOUL, ALI
SOLANO FRAILE, MARIA ESTHER
AUGUET QUINTILLÀ, MARIA TERESA
VADILLO BARGALLÓ, JORDI
MARIMON CORTES, FRANCESC
IFTIMIE IFTIMIE, SIMONA MIHAELA
MARCAS VILA, LUIS
ALEGRET COLOMÉ, JOSEP MARIA
ROYO CUADRA, MARIA YOLANDA
RABASSA SOLER, ANTONIO
VALLVERDÚ PERAPOCH, INMACULADA
MARTÍNEZ CEREZO, FRANCISCO JOSÉ
ARROYO MOÑINO, JULIA
FERRE PALLAS, NATALIA
BODI SAERA, MARIA AMPARO
PRATS VALENCIA, MERCEDES
PARRA PÉREZ, SANDRA
LIGERO FERRER, MARIA CARMEN
TEXIDÓ BRUGUERA, ANNA MARIA
PIÑANA CAMPON, MARIA LUISA
PAREDES GONZALEZ-ALBO, SILVIA REMEDIOS
FELIU VILLARÓ, FRANCESC
RODRÍGUEZ FERNÁNDEZ, FRANCISCO JAVIER
JORBA MARTIN, ROSA MARIA
BOQUÉ OLIVA, MARIA DEL CARMEN
MENACHO VILADOT, MARGARITA
CASANOVA MOLLÀ, JORDI
VIVES ESPELTA, MARGARIDA
SARRA ESCARRE, JOSÉ
CALBET MONTCUSÍ, GISELA
LÓPEZ NAVARRO, CAROLINA
CATALÀ PÉREZ, RAQUEL
PUEYO GIL, ÁNGEL CARLOS
FONT FONT, RAMON
PARDO BALTEIRO, ALBERTO
ALIBALIC SOSO, AJLA
PARÍS SANS, MARTA
SOLEY GARASA, ALBERT
SEMINARIO RUIZ, MARIA ASUNCIÓN
CASTRO OREIRO, SONIA
GÓMEZ MOYA, BENET
LÓPEZ RODRÍGUEZ, VANESSA
FALCO CALLAU, ANA MARIA
ROVIRA ANGLÈS, CONXITA
MIZAB MELLAH, CHADIA
FERRÉ VALLVERDÚ, MARIA
ASCASO TIL, HELENA
GARRO MARTÍNEZ, JULIA
SAGRISTÀ VIDAL, ROSA MARIA
PRADOS SAAVEDRA, MANUEL
MOHANDES YUSEFIAN, MOHSEN
RUIZ PLAZAS, XAVIER
VILLAR NAVAS, BEATRIZ
ZAVALA ARAUCO, ROXANA JHANETH
PUJOL GALARZA, LAIA
PASCUAL QUERALT, MARIA MERCÈ
VALDÉS LANDEROS, VALENTIN ANDRÉS
Web
Descripció general i informació rellevant <p><strong>En el cas que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.</strong></p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 L’alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una anamnesi del pacient i/o dels seus familiars
 A2 L'alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una exploració física general i per sistemes, apropiada a l'edat del pacient, al sexe, a l'estat mental i físic, d'una manera completa i sistemàtica
 A3 L'alumne ha de ser capaç de conèixer i interpretar els resultats de l'anamnesi, de l'examen físic i de les exploracions complementàries
 A4 L'alumne ha de ser capaç de conèixer i fer una orientació diagnòstica
 A5 Establir un pla d'actuació
 A6 Registrar les troballes
 A11 Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació al laboratori
 A12 Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació a la radiologia
 A13 Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació a la cirurgia general i primeres cures
 A17 Conèixer els principis generals de la investigació del pacient
 A18 Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic del laboratori
 A21 Conèixer els principis generals per al tractament del pacient
 A22 Saber en relació als fàrmacs per al tractament del pacient
 A23 Saber en relació als hemoderivats per al tractament del pacient
 A24 Saber en relació a la cirurgia per al tractament del pacient
 A30 Saber en relació a la nutrició per al tractament del pacient
 A31 Saber en relació a les cures i tractaments en situacions agudes per al tractament del pacient
 A36 Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc
 A45 Conèixer les alteracions de l’estructura i de la funció de l’organisme
 A46 Conèixer les causes de la malaltia i formes d'emmalaltir
 A47 Saber sobre la terapèutica en la qual es basa la medicina per a resoldre problemes de salut
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4-G Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa
 CT6-G Identificar el procés d’aprenentatge i l’orientació acadèmica i professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics
Utilitzar una bona tècnica de comunicació
Recollir les dades psicosocials significatives
Valorar les expectatives del pacient, pares i tutors
Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants
Valorar i saber interpretar els aspectes relacionats amb la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat)
 A2 Prendre i valorar les constants vitals (freqüència cardíaca, freqüència respiratòria, tensió arterial i temperatura)
Valorar el nivell de consciència
Valorar la presència de simptomatologia vegetativa
Reconèixer una pal•lidesa
Reconèixer una icterícia
Reconèixer una cianosi
Reconèixer una deshidratació
Reconèixer les lesions cutànies elementals
Detectar asimetries
Explorar i valorar si hi ha adenopaties
Explorar la tiroide
Detectar una ingurgitació jugular
Valorar les fontanel•les
Inspeccionar el tòrax i valorar l’estructura de la caixa toràcica, la mecànica respiratòria i l’ús de la musculatura accessòria
Palpar el tòrax i les vibracions vocals
Percudir el tòrax
Auscultar i reconèixer el murmuri vesicular
Auscultar i reconèixer uns roncs
Auscultar i reconèixer unes sibilàncies
Auscultar i reconèixer uns crepitants
Auscultar i reconèixer l’estridor inspiratori
Auscultar i reconèixer un frec pleural
Auscultar i reconèixer un buf tubari
Valorar la circulació col•lateral
Explorar i valorar adenopaties axil•lars
Detectar la presència d’acropàquia
Palpar la punta cardíaca
Reconèixer fremits (sinònim de tremolor....buscar!)
Localitzar els focus d’auscultació cardíaca
Auscultar els sorolls cardíacs normals
Reconèixer un buf sistòlic i diastòlic
Reconèixer un frec pericardíac
Prendre el pols arterial centrals i perifèrics
Valorar la perfusió perifèrica
Valorar els edemes
Reconèixer una trombosi venosa
Reconèixer una oclusió arterial
Reconèixer un xoc cardiovascular i una aturada cardíaca
Detectar i valorar una arítmia
Inspeccionar l’abdomen i detectar eventracions, tumoracions, alteracions del moviment i circulació col•lateral
Palpar i reconèixer masses i viscera-megàlies i saber fer la palpació bimanual
Auscultar el peristaltisme intestinal
Reconèixer una defensa i/o contractura abdominal
Explorar el signe de Blumberg i identificar els punts de McBurney i Murphy
Percudir l’abdomen
Fer i valorar la percussió de puny lumbar
Reconèixer un abdomen agut
Reconèixer una ascites
Reconèixer un globus vesical
Reconèixer hèrnies abdominals
Fer un tacte rectal
Explorar i valorar adenopaties supraclaviculars i inguinals
Fer una exploració mamària i adenopaties axil•lars
Fer una exploració prostàtica
Fer una exploració de penis i testicles
Explorar l’orientació i funcions superiors
Valorar el llenguatge
Explorar el camp visual
Explorar els parells cranials
Explorar un nistagme
Explorar la força i el to musculars
Identificar la presència d’asterixis
Valorar la marxa
Identificar el signe de Romberg
Explorar els reflexos osteo-tendinosos
Explorar els reflexes del nadó
Explorar la sensibilitat tàctil, dolorosa i vibratòria
Valorar alteracions del moviment
Reconèixer signes meningis
Explorar un malalt en coma
Explorar el cerebel
Explorar la cavitat bucal i l’orofaringe
Explorar la pupil•la, les parpelles i les conjuntives
Explorar el fons de l’ull
 A3 Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les
Definir els simptomes i signes guia
 A4 Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
 A5 Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
 A6 Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada
Elaborar un informe clínic
 A11 Interpretar el resultats
Interpretar els resultats dels exàmens analítics bàsics de sang, orina i líquids pleural, cefaloraquidi, ascític i articular
Detectar sang oculta a la femta
 A12 Interpretar la radiologia simple (tòrax, abdomen i esquelet)
Interpretar l' anatomia bàsica de la tomografia axial computada (TAC), ressonància magnètica (RM) i ecografia
 A13 Aplicar mesures d’asèpsia en ferides simples
Col•locar sutures en ferides simples
Fer cures cutànies
Fer un primer tractament de cremades, segons l’origen de l’agent agressor
Realitzar tècniques de permeabilitat de la via aèria
Fer la reanimació cardiopulmonar bàsica i avançada
Conèixer la tècnica de la punció pleural, abdominal i lumbar
Desbridar abscessos simple
Fer un primer tractament d’una hemorràgia externa
 A17 Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert
Valorar el risc i el benefici de cada exploració
Conèixer el rendiment diagnòstic de les diferents exploracions
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les diferents proves
Conèixer el cost de l’exploració
Informar detalladament al pacient de les exploracions que es realitzaran
Obtenir el consentiment
 A18 Conèixer les indicacions i contraindicacions de les exploracions més comunes
Conèixer els procediments requerits per obtenir el material necessari per a la investigació
Saber interpretar els resultats de les diferents proves
 A21 Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
 A22 Conèixer els principis de bona prescripció
Conèixer els diversos grups farmacològics amb les seves indicacions, dosis, vies d’administració, interaccions, contraindicacions i efectes adversos
 A23 Conèixer les indicacions de la transfusió de diversos hemoderivats, el procediment d’extracció, compatibilitat, riscos transfusionals i complicacions
 A24 Conèixer les indicacions de la cirurgia en malalties cròniques i agudes
Conèixer els riscos tromboembòlics, els riscos en pacients descoagulats, prevenció i tractament d’infecció, riscos d’hemorràgia i isquèmia i síndrome compartimental
Conèixer la utilització de l’instrumental quirúrgic bàsic
 A30 Indicar una dieta adequada
Valorar els estats de malnutrició
 A31 Conèixer i/o tractar l'insuficiència respiratòria aguda, crisi asmàtica, bronquiolitis, broncospasme, pneumotòrax a tensió, epiglotitis, broncospiració, obstrucció respiratòria per cos estrany, edema de glotis, crisi d’hiperventilació, embòlia pulmonar, aturada respiratòria. A més, cal valorar la permeabilitat de la via aèria
Conèixer i/o tractar l'infart agut de miocardi, angor, insuficiència cardíaca, edema agut de pulmó, fibril•lació ventricular, asistòlia, dissociació electromecànica, altres arítmies amb repercussió hemodinàmica. A més, cal conèixer les indicacions de la desfibril•lació, la cardioversió elèctrica i el marcapassos
Conèixer i/o tractar el xoc, segons la seva etiologia: cardiogènic, hipovolèmic, sèptic, anafilàctic o per dolor
Conèixer i/o tractar la reacció al•lèrgica
Conèixer i/o tractar la intoxicació aguda greu
Conèixer i/o tractar la crisi hipertensiva
Conèixer i/o tractar la hemorràgia externa i interna
Conèixer i/o tractar les lesions traumàtiques cranials, medul•lars, toràciques, abdominals i d’extremitats
Conèixer i/o tractar el coma metabòlic
Conèixer i/o tractar les convulsions
Conèixer i/o tractar la hipotèrmia i hipertèrmia profunda
Conèixer i/o tractar la selecció de l’accidentat segons la gravetat i priorització dels tractaments
 A36 Conèixer els problemes de salut pública prioritaris en la comunitat
Conèixer els components de l’educació sanitària
Utilitzar adequadament el consell mèdic
Reconèixer els factors psicològics, físics o conductuals presents en el desencadenament i el manteniment d’una malaltia, tal com el tabaquisme, drogodependències, sedentarisme, falta de protecció solar, alteracions alimentaries, ...
Identificar els signes i símptomes de la malaltia per al seu diagnòstic precoç
Conèixer la validesa i el significat del diversos procediments utilitzats en el diagnòstic precoç de les malalties específiques
 A45 Conèixer les alteracions de l’estructura macroscòpica i microscòpica dels diversos òrgans i la relació amb la seva funció
Conèixer les principals síndromes que afecten l’organisme i els diversos sistemes i aparells i, en concret: el concepte, l’etiopatogènia genera, la fisiopatologia, la semiologia
Conèixer les causes de les malalties més freqüents i prevalents del nostre entorn
 A46 Conèixer les causes externes de la malaltia: microbiologia
Identificar i conèixer les causes de les principals patologies i el seu diagnòstic en els següents sistemes i aparells: circulatori, respiratori, nerviós, digestiu, urinari, locomotor, endocrí i metabòlic, inmunològic, sanguini i pell i òrgans dels sentits
Identificar processos biològics específics de la dona
Conèixer els signes i símptomes de les principals malalties fins al final del creixemnt i desenvolupament
 A47 Conèixer els principals grups farmacològics
Conèixer els conceptes bàsics de farmacodinàmia i farmacocinètica d’aquests grups
Conèixer els principis generals del mecanisme d’acció dels fàrmacs, les bases de les interaccions i les reaccions adverses
Tenir coneixement de les diverses modalitats de tractament en cirurgia
Tenir coneixement de la resposta de l’organisme a l’agressió
Conèixer les bases de la cicatrització i tractament de les ferides.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4-G RA1. Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup. (Context)
RA2. Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment. (Comunicació)
RA3. Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup. (Compromís)
RA4. Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes. (Col·laboració)
 CT6-G RA1. Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional. (Autoconeixement)
RA2. Identificar el propi procés d’aprenentatge. (Aprenentatge)
RA3. Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi. (Entorn)
RA4. Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional. (Itineraris)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Realització de pràctiques clíniques amb malalts i entorns simulats amb l'objectiu d'assolir l'expertesa en realització d'hiostòria clínica i examen físic, priorització de problemes, diagnòstic diferencial, conducta diagnòstica i terapèutica, a més de interrelació amb el pacient i la família.
L’activitat sobre professionalisme mèdic i deontologia consistirà en tres sessions presencials introductòries, uns exercicis on-line sobre escenaris clínics on detectaran actituds positives o conflictes ètics o deontològics, i la realització d’un portafoli d’ètica. El portafoli consisteix en la realització per cada grup de pràctiques, d’un cas clínic que presentarà un conflicte ètic, seguint la normativa que es presentarà al Moodle. Cada grup contindrà amb l'assignació d'un tutor per a la realització del cas i serà defensat en un seminari conjunt amb un altre grup on es deliberarà sobre el contingut dels casos.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
Pràctiques clíniques
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A11
A12
A13
A17
A18
A21
A22
A23
A24
A30
A31
A36
A45
A46
A47
150 0 150
Simulació
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A36
3 0 3
Pràctiques a laboratoris
A2
A5
A12
A13
A21
A31
A36
A45
A46
2 0 2
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A3
A4
A5
A6
A11
A12
A17
A18
A21
A22
A30
A31
A36
A45
A46
A47
2 0 2
Pràctiques de camp
0 0 0
Atenció personalitzada
0.5 0 0.5
 
Proves pràctiques
A1
0 0 0
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció de l'assignatura
Pràctiques clíniques Pràctiques amb pacients reals en entorn assistencial.
Simulació Simulació amb pacients estandarditzats
Pràctiques a laboratoris Laboratori d'habilitats clíniques. entrenament en habilitats tècniques
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Discussió de casos clínics
Pràctiques de camp
Atenció personalitzada Tutoria

Atenció personalitzada
Descripció
Tutoria

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A11
A12
A13
A17
A18
A21
A22
A23
A24
A30
A31
A36
A45
A46
A47
S'avaluen en format de llistat competencial i/o rúbriques, en funció de la Unitat docent. 20%
Simulació
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A36
Avaluació de la activitat de simulació 20%
Pràctiques a laboratoris
A2
A5
A12
A13
A21
A31
A36
A45
A46
Pràctica obligada per poder aprovar l'assignatura 0%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A3
A4
A5
A6
A11
A12
A17
A18
A21
A22
A30
A31
A36
A45
A46
A47
Avaluació de la participació en les PBL i/o treballs 20%
Proves pràctiques
A1
mini-CEX 20
Altres  

Portafoli ètica

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació d'aquesta assignatura és una avaluació continua, per tant, no hi ha convocatòries.

El 100% de la nota de l'assignatura s'obté de l'avaluació de les proves pràctiques.

Principalment llistat competencial i mini-CEX en funció de la unitat docent, però també PBL i l'avaluació de les pràctiques al laboratori d'habilitats i les pràctiques amb pacient estandarditzat instructor avaluador (pacient simulat) . 

També es considerarà el portafoli d'ètica i els seus casos clínics.

Caldrà assistir a >80% de les sessions de Transdisciplinària i lliurar la corresponent ressenya.

El percentatge del pes de cada instrument d'avaluació es pot modificar a criteri del professorat, avisant a la sessió introductòria.

Cal assistir a totes les activitats pràctiques i d'avaluació de cada unitat docent per poder aprovar l'assignatura, és requisit sine qua non.

Els criteris d'avaluació són susceptibles de ser modificats pel professorat, notificant-se a la sessió introductòria.

NO ES PODEN CURSAR ALHORA CLÍNICA I i CLÍNICA II. TAMPOC CLÍNICA II i ROTATORI


Fonts d'informació

Bàsica Antony Fauci, Harrison's. Principles of internal medicine, 18,
Mensa et al, Guia de terapéutica antimicrobiana 2013, 2013,
Porcel et al, Medicina perioperatoria, 2012,
Loscalzo, Antony Fauci, Kasper, Hauser, Longo, Jameson, Harrison's. Principles of Internal Medicine, 21, 2022
Loscalzo, Antony Fauci, Kasper, Hauser, Longo, Jameson, Harrison's. Principles of Internal Medicine, 21, 2022

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent