Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
L’alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una anamnesi del pacient i/o dels seus familiars |
| A2 |
L'alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una exploració física general i per sistemes, apropiada a l'edat del pacient, al sexe, a l'estat mental i físic, d'una manera completa i sistemàtica |
| A3 |
L'alumne ha de ser capaç de conèixer i interpretar els resultats de l'anamnesi, de l'examen físic i de les exploracions complementàries |
| A4 |
L'alumne ha de ser capaç de conèixer i fer una orientació diagnòstica |
| A5 |
Establir un pla d'actuació |
| A6 |
Registrar les troballes |
| A11 |
Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació al laboratori |
| A12 |
Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació a la radiologia |
| A13 |
Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació a la cirurgia general i primeres cures |
| A17 |
Conèixer els principis generals de la investigació del pacient |
| A18 |
Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic del laboratori |
| A21 |
Conèixer els principis generals per al tractament del pacient |
| A22 |
Saber en relació als fàrmacs per al tractament del pacient |
| A23 |
Saber en relació als hemoderivats per al tractament del pacient |
| A24 |
Saber en relació a la cirurgia per al tractament del pacient |
| A30 |
Saber en relació a la nutrició per al tractament del pacient |
| A31 |
Saber en relació a les cures i tractaments en situacions agudes per al tractament del pacient |
| A36 |
Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc |
| A45 |
Conèixer les alteracions de l’estructura i de la funció de l’organisme |
| A46 |
Conèixer les causes de la malaltia i formes d'emmalaltir |
| A47 |
Saber sobre la terapèutica en la qual es basa la medicina per a resoldre problemes de salut |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT4-G |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa |
| CT6-G |
Identificar el procés d’aprenentatge i l’orientació acadèmica i professional |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics
Utilitzar una bona tècnica de comunicació
Recollir les dades psicosocials significatives
Valorar les expectatives del pacient, pares i tutors
Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants
Valorar i saber interpretar els aspectes relacionats amb la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat)
| | A2 |
Prendre i valorar les constants vitals (freqüència cardíaca, freqüència respiratòria, tensió arterial i temperatura)
Valorar el nivell de consciència
Valorar la presència de simptomatologia vegetativa
Reconèixer una pal•lidesa
Reconèixer una icterícia
Reconèixer una cianosi
Reconèixer una deshidratació
Reconèixer les lesions cutànies elementals
Detectar asimetries
Explorar i valorar si hi ha adenopaties
Explorar la tiroide
Detectar una ingurgitació jugular
Valorar les fontanel•les
Inspeccionar el tòrax i valorar l’estructura de la caixa toràcica, la mecànica respiratòria i l’ús de la musculatura accessòria
Palpar el tòrax i les vibracions vocals
Percudir el tòrax
Auscultar i reconèixer el murmuri vesicular
Auscultar i reconèixer uns roncs
Auscultar i reconèixer unes sibilàncies
Auscultar i reconèixer uns crepitants
Auscultar i reconèixer l’estridor inspiratori
Auscultar i reconèixer un frec pleural
Auscultar i reconèixer un buf tubari
Valorar la circulació col•lateral
Explorar i valorar adenopaties axil•lars
Detectar la presència d’acropàquia
Palpar la punta cardíaca
Reconèixer fremits (sinònim de tremolor....buscar!)
Localitzar els focus d’auscultació cardíaca
Auscultar els sorolls cardíacs normals
Reconèixer un buf sistòlic i diastòlic
Reconèixer un frec pericardíac
Prendre el pols arterial centrals i perifèrics
Valorar la perfusió perifèrica
Valorar els edemes
Reconèixer una trombosi venosa
Reconèixer una oclusió arterial
Reconèixer un xoc cardiovascular i una aturada cardíaca
Detectar i valorar una arítmia
Inspeccionar l’abdomen i detectar eventracions, tumoracions, alteracions del moviment i circulació col•lateral
Palpar i reconèixer masses i viscera-megàlies i saber fer la palpació bimanual
Auscultar el peristaltisme intestinal
Reconèixer una defensa i/o contractura abdominal
Explorar el signe de Blumberg i identificar els punts de McBurney i Murphy
Percudir l’abdomen
Fer i valorar la percussió de puny lumbar
Reconèixer un abdomen agut
Reconèixer una ascites
Reconèixer un globus vesical
Reconèixer hèrnies abdominals
Fer un tacte rectal
Explorar i valorar adenopaties supraclaviculars i inguinals
Fer una exploració mamària i adenopaties axil•lars
Fer una exploració prostàtica
Fer una exploració de penis i testicles
Explorar l’orientació i funcions superiors
Valorar el llenguatge
Explorar el camp visual
Explorar els parells cranials
Explorar un nistagme
Explorar la força i el to musculars
Identificar la presència d’asterixis
Valorar la marxa
Identificar el signe de Romberg
Explorar els reflexos osteo-tendinosos
Explorar els reflexes del nadó
Explorar la sensibilitat tàctil, dolorosa i vibratòria
Valorar alteracions del moviment
Reconèixer signes meningis
Explorar un malalt en coma
Explorar el cerebel
Explorar la cavitat bucal i l’orofaringe
Explorar la pupil•la, les parpelles i les conjuntives
Explorar el fons de l’ull
| | A3 |
Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les
Definir els simptomes i signes guia
| | A4 |
Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
| | A5 |
Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
| | A6 |
Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada
Elaborar un informe clínic
| | A11 |
Interpretar el resultats
Interpretar els resultats dels exàmens analítics bàsics de sang, orina i líquids pleural, cefaloraquidi, ascític i articular
Detectar sang oculta a la femta
| | A12 |
Interpretar la radiologia simple (tòrax, abdomen i esquelet)
Interpretar l' anatomia bàsica de la tomografia axial computada (TAC), ressonància magnètica (RM) i ecografia
| | A13 |
Aplicar mesures d’asèpsia en ferides simples
Col•locar sutures en ferides simples
Fer cures cutànies
Fer un primer tractament de cremades, segons l’origen de l’agent agressor
Realitzar tècniques de permeabilitat de la via aèria
Fer la reanimació cardiopulmonar bàsica i avançada
Conèixer la tècnica de la punció pleural, abdominal i lumbar
Desbridar abscessos simple
Fer un primer tractament d’una hemorràgia externa
| | A17 |
Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert
Valorar el risc i el benefici de cada exploració
Conèixer el rendiment diagnòstic de les diferents exploracions
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les diferents proves
Conèixer el cost de l’exploració
Informar detalladament al pacient de les exploracions que es realitzaran
Obtenir el consentiment
| | A18 |
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les exploracions més comunes
Conèixer els procediments requerits per obtenir el material necessari per a la investigació
Saber interpretar els resultats de les diferents proves
| | A21 |
Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
| | A22 |
Conèixer els principis de bona prescripció
Conèixer els diversos grups farmacològics amb les seves indicacions, dosis, vies d’administració, interaccions, contraindicacions i efectes adversos
| | A23 |
Conèixer les indicacions de la transfusió de diversos hemoderivats, el procediment d’extracció, compatibilitat, riscos transfusionals i complicacions
| | A24 |
Conèixer les indicacions de la cirurgia en malalties cròniques i agudes
Conèixer els riscos tromboembòlics, els riscos en pacients descoagulats, prevenció i tractament d’infecció, riscos d’hemorràgia i isquèmia i síndrome compartimental
Conèixer la utilització de l’instrumental quirúrgic bàsic
| | A30 |
Indicar una dieta adequada
Valorar els estats de malnutrició
| | A31 |
Conèixer i/o tractar l'insuficiència respiratòria aguda, crisi asmàtica, bronquiolitis, broncospasme, pneumotòrax a tensió, epiglotitis, broncospiració, obstrucció respiratòria per cos estrany, edema de glotis, crisi d’hiperventilació, embòlia pulmonar, aturada respiratòria. A més, cal valorar la permeabilitat de la via aèria
Conèixer i/o tractar l'infart agut de miocardi, angor, insuficiència cardíaca, edema agut de pulmó, fibril•lació ventricular, asistòlia, dissociació electromecànica, altres arítmies amb repercussió hemodinàmica. A més, cal conèixer les indicacions de la desfibril•lació, la cardioversió elèctrica i el marcapassos
Conèixer i/o tractar el xoc, segons la seva etiologia: cardiogènic, hipovolèmic, sèptic, anafilàctic o per dolor
Conèixer i/o tractar la reacció al•lèrgica
Conèixer i/o tractar la intoxicació aguda greu
Conèixer i/o tractar la crisi hipertensiva
Conèixer i/o tractar la hemorràgia externa i interna
Conèixer i/o tractar les lesions traumàtiques cranials, medul•lars, toràciques, abdominals i d’extremitats
Conèixer i/o tractar el coma metabòlic
Conèixer i/o tractar les convulsions
Conèixer i/o tractar la hipotèrmia i hipertèrmia profunda
Conèixer i/o tractar la selecció de l’accidentat segons la gravetat i priorització dels tractaments
| | A36 |
Conèixer els problemes de salut pública prioritaris en la comunitat
Conèixer els components de l’educació sanitària
Utilitzar adequadament el consell mèdic
Reconèixer els factors psicològics, físics o conductuals presents en el desencadenament i el manteniment d’una malaltia, tal com el tabaquisme, drogodependències, sedentarisme, falta de protecció solar, alteracions alimentaries, ...
Identificar els signes i símptomes de la malaltia per al seu diagnòstic precoç
Conèixer la validesa i el significat del diversos procediments utilitzats en el diagnòstic precoç de les malalties específiques
| | A45 |
Conèixer les alteracions de l’estructura macroscòpica i microscòpica dels diversos òrgans i la relació amb la seva funció
Conèixer les principals síndromes que afecten l’organisme i els diversos sistemes i aparells i, en concret: el concepte, l’etiopatogènia genera, la fisiopatologia, la semiologia
Conèixer les causes de les malalties més freqüents i prevalents del nostre entorn
| | A46 |
Conèixer les causes externes de la malaltia: microbiologia
Identificar i conèixer les causes de les principals patologies i el seu diagnòstic en els següents sistemes i aparells: circulatori, respiratori, nerviós, digestiu, urinari, locomotor, endocrí i metabòlic, inmunològic, sanguini i pell i òrgans dels sentits
Identificar processos biològics específics de la dona
Conèixer els signes i símptomes de les principals malalties fins al final del creixemnt i desenvolupament
| | A47 |
Conèixer els principals grups farmacològics
Conèixer els conceptes bàsics de farmacodinàmia i farmacocinètica d’aquests grups
Conèixer els principis generals del mecanisme d’acció dels fàrmacs, les bases de les interaccions i les reaccions adverses
Tenir coneixement de les diverses modalitats de tractament en cirurgia
Tenir coneixement de la resposta de l’organisme a l’agressió
Conèixer les bases de la cicatrització i tractament de les ferides.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT4-G |
RA1. Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup. (Context)
RA2. Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment. (Comunicació)
RA3. Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup. (Compromís)
RA4. Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes. (Col·laboració)
| | CT6-G |
RA1. Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional. (Autoconeixement)
RA2. Identificar el propi procés d’aprenentatge. (Aprenentatge)
RA3. Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi. (Entorn)
RA4. Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional. (Itineraris)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Realització de pràctiques clíniques amb malalts i entorns simulats amb l'objectiu d'assolir l'expertesa en realització d'hiostòria clínica i examen físic, priorització de problemes, diagnòstic diferencial, conducta diagnòstica i terapèutica, a més de interrelació amb el pacient i la família. |
|
|
|
L’activitat sobre professionalisme mèdic i deontologia consistirà en tres sessions presencials introductòries, uns exercicis on-line sobre escenaris clínics on detectaran actituds positives o conflictes ètics o deontològics, i la realització d’un portafoli d’ètica. El portafoli consisteix en la realització per cada grup de pràctiques, d’un cas clínic que presentarà un conflicte ètic, seguint la normativa que es presentarà al Moodle. Cada grup contindrà amb l'assignació d'un tutor per a la realització del cas i serà defensat en un seminari conjunt amb un altre grup on es deliberarà sobre el contingut dels casos. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Pràctiques clíniques |
|
150 |
0 |
150 |
Simulació |
|
3 |
0 |
3 |
Pràctiques a laboratoris |
|
2 |
0 |
2 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
2 |
0 |
2 |
Pràctiques de camp |
|
0 |
0 |
0 |
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Proves pràctiques |
|
0 |
0 |
0 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció de l'assignatura |
Pràctiques clíniques |
Pràctiques amb pacients reals en entorn assistencial. |
Simulació |
Simulació amb pacients estandarditzats |
Pràctiques a laboratoris |
Laboratori d'habilitats clíniques. entrenament en habilitats tècniques |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Discussió de casos clínics |
Pràctiques de camp |
|
Atenció personalitzada |
Tutoria |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques clíniques |
|
S'avaluen en format de llistat competencial i/o rúbriques, en funció de la Unitat docent. |
20% |
Simulació |
|
Avaluació de la activitat de simulació |
20% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Pràctica obligada per poder aprovar l'assignatura |
0% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Avaluació de la participació en les PBL i/o treballs |
20% |
Proves pràctiques |
|
mini-CEX |
20 |
Altres |
|
Portafoli ètica |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació d'aquesta assignatura és una avaluació continua, per tant, no hi ha convocatòries. El 100% de la nota de l'assignatura s'obté de l'avaluació de les proves pràctiques. Principalment llistat competencial i mini-CEX en funció de la unitat docent, però també PBL i l'avaluació de les pràctiques al laboratori d'habilitats i les pràctiques amb pacient estandarditzat instructor avaluador (pacient simulat) . També es considerarà el portafoli d'ètica i els seus casos clínics. Caldrà assistir a >80% de les sessions de Transdisciplinària i lliurar la corresponent ressenya. El percentatge del pes de cada instrument d'avaluació es pot modificar a criteri del professorat, avisant a la sessió introductòria. Cal assistir a totes les activitats pràctiques i d'avaluació de cada unitat docent per poder aprovar l'assignatura, és requisit sine qua non. Els criteris d'avaluació són susceptibles de ser modificats pel professorat, notificant-se a la sessió introductòria. NO ES PODEN CURSAR ALHORA CLÍNICA I i CLÍNICA II. TAMPOC CLÍNICA II i ROTATORI |
Bàsica |
Antony Fauci, Harrison's. Principles of internal medicine, 18,
Mensa et al, Guia de terapéutica antimicrobiana 2013, 2013,
Porcel et al, Medicina perioperatoria, 2012,
Loscalzo, Antony Fauci, Kasper, Hauser, Longo, Jameson, Harrison's. Principles of Internal Medicine, 21, 2022
Loscalzo, Antony Fauci, Kasper, Hauser, Longo, Jameson, Harrison's. Principles of Internal Medicine, 21, 2022
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|