Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
L’alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una anamnesi del pacient i/o dels seus familiars |
| A2 |
L'alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una exploració física general i per sistemes, apropiada a l'edat del pacient, al sexe, a l'estat mental i físic, d'una manera completa i sistemàtica |
| A3 |
L'alumne ha de ser capaç de conèixer i interpretar els resultats de l'anamnesi, de l'examen físic i de les exploracions complementàries |
| A4 |
L'alumne ha de ser capaç de conèixer i fer una orientació diagnòstica |
| A5 |
Establir un pla d'actuació |
| A6 |
Registrar les troballes |
| A21 |
Conèixer els principis generals per al tractament del pacient |
| A22 |
Saber en relació als fàrmacs per al tractament del pacient |
| A23 |
Saber en relació als hemoderivats per al tractament del pacient |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics
Utilitzar una bona tècnica de comunicació
Recollir les dades psicosocials significatives
Valorar les expectatives del pacient, pares i tutors
Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants
Valorar i saber interpretar els aspectes relacionats amb la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat)
| | A2 |
Visualitzar la vagina i el coll uterí
Fer un tacte vaginal
Fer una exploració abdominal de la gestant
Fer una exploració mamària i adenopaties axil•lars
| | A3 |
Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les
Definir els simptomes i signes guia
| | A4 |
Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
| | A5 |
Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
| | A6 |
Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada
Elaborar un informe clínic
| | A21 |
Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
Saber fer ús d’un tractament multidisciplinari
Reconèixer la importància de la recerca bibliogràfica pels diversos mitjans
Supervisar el compliment d’instruccions, tant en els aspectes de seguiment de pautes farmacològiques com de procediments exploratoris o de canvis en hàbits de salut
| | A22 |
Conèixer els principis de bona prescripció
Conèixer els diversos grups farmacològics amb les seves indicacions, dosis, vies d’administració, interaccions, contraindicacions i efectes adversos
| | A23 |
Conèixer les indicacions de la transfusió de diversos hemoderivats, el procediment d’extracció, compatibilitat, riscos transfusionals i complicacions
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Nivell de coneixements: |
1. Temari de l’assignatura d’Obstetrícia i Ginecologia. |
Habilitat en la realització de la història clínica i la exploració física: |
2. Saber fer una anamnesi completa i interpretar-la tant de la pacient ginecològica com de l’obstètrica.
3. Saber fer una exploració ginecològica i de l’embarassada i interpretar-la.
4. Conèixer les proves complementàries habituals (ecografia ginecològica, ecografia obstètrica i prenatal, histeroscòpia, colposcòpia), valorant les indicacions, el risc i benefici i sabent interpretar els resultats d’aquestes.
5. Saber interpretar el llibre de registre del control de l’embaràs.
|
Habilitat en el diagnòstic diferencial. |
6. Adquirir els coneixements bàsics per poder fer el diagnòstic diferencial davant dels simptomatologia ginecològica més habitual.
7. Adquirir els coneixements per valorar la simptomatologia de la gestant.
|
Habilitats tècniques: |
8. Aprendre a fer i a interpretar un RCTG.
9. Adquirir el coneixements necessaris per l’atenció al part eutòcic.
10. Aprendre a utilitzar adequadament els fàrmacs més usats.
11. Adquirir coneixements sobre procediments quirúrgics específics, com sutura d’episiorràfia, conització cervical, histerectomia per via vaginal, cirurgia per via laparoscòpica.
|
Relació amb el pacient: |
12. Adquirir la capacitat d’interrogar la pacient, així com d’informar-la de les exploracions i conducta a seguir.
13. Cal respectar la voluntat de la pacient en cas de no autoritzar l’exploració ginecològica per part de l’alumne.
|
Integració a l’equip assistencial, participació en sessions i relació amb l’staff. |
14. Grau d’iniciativa per participar en l’activitat assistencial.
15. Assistència i participació a les sessions clíniques del servei d’Obstetrícia i ginecologia.
16. Capacitat per treballar amb companys, tutors, infermeria.
17. Grau d’iniciativa per adquirir nous coneixements (cerques bibliogràfiques, preguntes al tutor).
18. Grau de participació en la recerca de dades en la documentació dels pacients.
|
Conducta professional. |
19. Assistència a l’activitat i puntualitat.
20. Confidencialitat i secret professional.
21. Indumentària apropiada.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
5 |
5 |
10 |
Atenció personalitzada |
|
130 |
10 |
140 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
La durada de la Pràctica Clínica Obstètrica Ginecològica és de tres setmanes completes (15 dies laborals). |
Atenció personalitzada |
UNITAT DOCENT HOSPITAL UNIVERSITARI JOAN XXIII
PRÀCTIQUES A LA UNITAT
L’objectiu de les pràctiques de l’assignatura d’Obstetrícia i Ginecologia és que l’alumne entri en contacte amb l’activitat clínica assistencial, presenciant casos reals de l’especialitat d’obstetrícia i ginecología. S’analitzaran aquells procediments específics de l’especialitat però l’objectiu més important de la pràctica ha de ser el tracte a la pacient i el treball en equip professional(discusió de casos clínics, comites, sessions).
TUTOR:
Cada grup de practiques s’haurà de dirigir el primer dia a presentar-se a la Dra. Ballesteros (coordinadora de l’assignatura, Dispensari 5 1º planta Gabinets) per tal fer la presentació de les pràctiques i la distribució dels alumnes. En cas de no ser-hi i haurà una persona assignada a aquesta tasca.
Per qualsevol dubte que tingueu en relació a les practiques us heu de dirigir a ella de forma presencial o a través del mail ( mballesteros.hj23.ics@gencat.cat)
DISTRIBUCIÓ:
Les pràctiques de l’estudiant de 4rt pel Servei d’Obstetrícia i Ginecologia tenen una durada de 3 setmanes que es distribuirán la primera setmana de pràctiques
Per tal d’adquirir les competències especifiques, durant aquest període cal:
1. Assistència diària del 100% en horari de 09:00 a 12:00h.
2. Assistència al seminari pràctic amb maniquí.
3. S’ha d’elaborar l’anàlisi d’un cas clínic escollit durant la rotació. El qual ha de constar d’entrevista amb el pacient, adjuntar evolució , proves complementaries i orientació diagnòstica, així com revisió de la bibliografia contrastant amb el cas clínic presentat. S’ha de penjar al Moodle a Tasca pràctiques junt amb el full de registre de activitats signades.
4. REGISTRE DE L’ACTIVITAT (full de registre)
Us heu de descarregar el full orientatiu de les activitats que podeu realitzar durant les 3 setmanes de rotació a l’hospital i que serviran per registrar la realització de la pràctica i la valoració final de l’aprofitament. Un cop complet aquest full s’ha de penjar al Moodle.
UNITAT DOCENT HUSJREUS
Per tal d’adquirir les competències especifiques, durant aquest període cal:
1. Assistència del 100% en horari de 08:00 a 14:00h.
2. Realizar un mínim de tres guardies de 12hores (1 per setmana) durant la rotació.
3. S’ha d’assistir a un mínim de 4 sessions del servei (comités, sessió clínica, sessió bibliográfica, tallers específics). El format de la sessió pot ser virtual.
4. S’ha d’elaborar l’anàlisi d’un cas clínic escollit durant la rotació, que será avaluada per un tribunal al final del período de practiques. Aquesta presentació s’ha de penjar en el Moodle.
5. REGISTRE DE L’ACTIVITAT (full de registre)
Tota l’activitat abans esmentada s’ha d’acreditar mitjançant signatura per part del metge responsable en el full de registre de l’activitat.
6. Al finalitzar la rotació s’ha de fer una memòria de la pràctica realitzada que s’ha de penjar al Moodle junt amb el full de registre d’activitat.
7. El full d’avaluació del tutor signat s’ha de penjar al Moodle. |
Descripció |
Unitat Docent Hospital Joan XXIII Els estudiants estan tutoritzats per la Dra. Ballesteros la qual es la responsable de la distribució dintre de la unitat, seguiment i avaluació de les pràctiques.
Unitat Docent Hospital Sant Joan Reus
<p> Cada estudiant tindrà assignat un professor que el tutoritzarà durant les tres setmanes de pràctiques i el guiarà en l'elaboració del treball sobre un cas clínic. </p> |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Activitats Introductòries |
|
Presentació del tutor i explicació de l'activitat a realizar. |
0% |
Atenció personalitzada |
|
UNITAT DOCENT HUSJREUS
Mètodes d’avaluació
a) Full d’avaluació de l’activitat per part del metge assignat responsable. Es puntuarà sobre habilitats específiques de la rotació, que detallarà el professor responsable en base a les competències que s’hagin d’assolir. (avaluació contínua)
b. Memòria de les pràctiques realitzades,
|
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Avaluació Unitat Docent Hospital Joan XXIII 2023-24 L'assignatura serà
impartida en català i/o castellà.
1. Seminaris (10%)
· Avaluació grups de seminari.
(10%) . Es obligatòria la participació a TOTS els seminaris.
Es puntuaran el de Placenta
previa DPPNI, hemorragia III T, i el de Càncer coll.
2. Pràctiques: (obligatòries) 20%
· Presentació del Cas Clínic
(10%)
· Tenir 5 dels 10 ítems emplenats
de pràctiques: imprescindible per superar les pràctiques.
· Pràctiques maniquí (5%)
. Avaluació Actituts/Capacitats
:Puntualitat/Assistència , Motivació, Comunicació (davant pacient i família/
equip mèdic) i Treball en equip(5%)
3. Examen:
· Parcial Obstetrícia: (35%)
65 preguntes test
Es fa penalització d'un 0.25 per
resposta errònia i un % 10 màxim de respostes en blanc. L'aprovat estarà en un
6.
· Parcial Ginecologia: (35%)
60 preguntes test. Es fa
penalització d'un 0.25 per resposta errònia i un % 10 màxim de respostes en
blanc. L'aprovat estarà en un 6.
4. Final Obstetrícia i
ginecologia :
· Tant l'examen d'Obstetrícia com
Ginecologia constarà d'un examen tipus test amb 40 preguntes.
Les preguntes fallades no resten.
La valoració serà : > 24-29 aprovat; 30-34 notable; 35-40 excel·lent
5. Avaluació:
Per tal d'aprovar l'assignatura:
Cal aprovar les dues parts per
separat (obstetrícia i ginecologia) + Assistència Seminaris +Assistir a
pràctiques amb presentació de 5 ítems realitzats + Cas Clínic + Pràctiques
Maniquí . |
Bàsica |
Eduardo González Bosquet y Jesus Gonzalez Bosquet, GONZALEZ MERLO. GINECOLOGIA, ELSEVIER, 2020
Jesús González Merlo & José María Lailla Vicens & Ernesto Fabre González & E, GONZALEZ MERLO. OBSTETRICIA., ELSEVIER, 2018
Steven G. Gabbe & Jennifer R. Niebyl & Joe Leigh Simpson & Mark B Landon &am, OBSTETRICIA., ELSEVIER, 2019
|
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
UNITAT DOCENT HUJOAN XXIII REGLAMENT EN RELACIÓ A LA VESTIMENTA DE LES PRÀCTIQUES. És obligatori per l’assistència a les pràctiques de ginecologia i obstetrícia anar adequadament vestit. Així per l’assistència a planta i dispensaris s’ha d’anar equipat amb pijama blanc (pantalons i jaqueta). Per l’assistència a quiròfan Pijama verd i esclops de goma verds. Per l’assistència a Sala de parts i urgències de ginecologia: Pijama blanc o verd, preferiblement verd per si s'ha d'entrar a paritoris o a una cesària. El pijama verd serà adquirit per les màquines de dispensació de la segona planta amb l'emprenta digital |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|