DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ A LA PEDIATRIA Codi 14204134
Ensenyament
Grau en Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
ESCRIBANO SUBÍAS, JOAQUÍN
Adreça electrònica joaquin.escribano@urv.cat
albert.feliu@urv.cat
gemma.castillejo@urv.cat
rosamaria.collell@urv.cat
julia.arroyo@urv.cat
natalia.ferre@urv.cat
mariadelmar.albujar@urv.cat
ester.castellarnau@urv.cat
susana.larrosa@urv.cat
veronica.luque@urv.cat
esther.parada@urv.cat
olga.salvado@urv.cat
lusmey.fernandez@urv.cat
judit.arino@urv.cat
victor.fernandez@urv.cat
laia.ballonga@urv.cat
Professors/es
ESCRIBANO SUBÍAS, JOAQUÍN
FELIU ROVIRA, ALBERT
CASTILLEJO DE VILLASANTE, GEMMA
COLLELL HERNÁNDEZ, ROSA MARIA
ARROYO MOÑINO, JULIA
FERRE PALLAS, NATALIA
ALBUJAR FONT, MARIA DEL MAR
CASTELLARNAU FIGUERAS, ESTER
LARROSA CAPACÉS, SUSANA
LUQUE MORENO, VERÒNICA
PARADA RICART, ESTHER
SALVADÓ JUNCOSA, OLGA
FERNANDEZ ANTUÑA, LUSMEY
ARIÑO SAUMELL, JUDIT
FERNÁNDEZ VENTUREIRA, VÍCTOR
BALLONGA PÉREZ, LAIA
Web
Descripció general i informació rellevant <div><p><strong>En el cas que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.</strong></p></div><p> Aquesta assignatura pretén introduir els conceptes bàsics que permetin l’enteniment dels processos patològics més freqüents a l’edat pediàtrica que es desenvolupen en més detall a l’assignatura de Pediatria de cinquè curs </p><p>L'assignatura teòrica i pràctica s'impartirà en català o en castellà</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 L’alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una anamnesi del pacient i/o dels seus familiars
 A2 L'alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una exploració física general i per sistemes, apropiada a l'edat del pacient, al sexe, a l'estat mental i físic, d'una manera completa i sistemàtica
 A3 L'alumne ha de ser capaç de conèixer i interpretar els resultats de l'anamnesi, de l'examen físic i de les exploracions complementàries
 A12 Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació a la radiologia
 A14 Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació al Sistema musculoesquelètic
 A18 Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic del laboratori
 A19 Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic per la imatge
 A21 Conèixer els principis generals per al tractament del pacient
 A30 Saber en relació a la nutrició per al tractament del pacient
 A38 Col•laborar amb altres professionals i institucions per tal de promocionar la salut i prevenir malalties
 A41 Tenir els coneixements bàsics en els quals es basa la medicina per a resoldre problemes de salut
 A42 Conèixer l'estructura i la funció de l'organisme humà en estat de salut i de cadascun dels seus òrgans i aparells
 A43 Conèixer el cicle de la vida
 A45 Conèixer les alteracions de l’estructura i de la funció de l’organisme
 A46 Conèixer les causes de la malaltia i formes d'emmalaltir
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics
Utilitzar una bona tècnica de comunicació
Recollir les dades psicosocials significatives
Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants
Valorar i saber interpretar els aspectes relacionats amb la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat)
 A2 Prendre i valorar les constants vitals (freqüència cardíaca, freqüència respiratòria, tensió arterial i temperatura)
Valorar el nivell de consciència
Valorar la presència de simptomatologia vegetativa
Reconèixer una pal•lidesa
Reconèixer una icterícia
Reconèixer una cianosi
Reconèixer una deshidratació
Reconèixer les lesions cutànies elementals
Detectar asimetries
Explorar i valorar si hi ha adenopaties
Valorar les fontanel•les
Inspeccionar el tòrax i valorar l’estructura de la caixa toràcica, la mecànica respiratòria i l’ús de la musculatura accessòria
Auscultar i reconèixer el murmuri vesicular
Auscultar i reconèixer uns roncs
Auscultar i reconèixer unes sibilàncies
Auscultar i reconèixer uns crepitants
Auscultar i reconèixer l’estridor inspiratori
Auscultar i reconèixer un frec pleural
Auscultar i reconèixer un buf tubari
Reconèixer fremits (sinònim de tremolor....buscar!)
Localitzar els focus d’auscultació cardíaca
Auscultar els sorolls cardíacs normals
Reconèixer un buf sistòlic i diastòlic
Reconèixer un frec pericardíac
Prendre el pols arterial centrals i perifèrics
Valorar la perfusió perifèrica
Valorar els edemes
Inspeccionar l’abdomen i detectar eventracions, tumoracions, alteracions del moviment i circulació col•lateral
Palpar i reconèixer masses i viscera-megàlies i saber fer la palpació bimanual
Auscultar el peristaltisme intestinal
Fer i valorar la percussió de puny lumbar
Fer una exploració de penis i testicles
Valorar el llenguatge
Valorar la marxa
Identificar el signe de Romberg
Explorar els reflexes del nadó
Explorar la sensibilitat tàctil, dolorosa i vibratòria
Valorar alteracions del moviment
Reconèixer signes meningis
Valorar el desenvolupament psicomotor de nen
Reconèixer el dolor a la mobilització, els signes inflamatoris i les deformitats en les articulacions perifèriques
Explorar la mobilitat i el vessament articular
Explorar els malucs del nadó
Reconèixer i avaluar una cifosi i una escoliosi
Reconèixer fractures i luxacions
Fer una exploració otoscòpica
Explorar la cavitat bucal i l’orofaringe
Saber inspeccionar els globus oculars
Fer una exploració bàsica de l’agudesa visual
Explorar la pupil•la, les parpelles i les conjuntives
Explorar el fons de l’ull
Detectar i identificar deliri (estat confusional)
Detectar i identificar símptomes d’ansietat
Detectar i identificar símptomes depressius
Detectar i identificar deteriorament cognoscitiu
 A3 Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les
Definir els simptomes i signes guia
 A12 Interpretar la radiologia simple (tòrax, abdomen i esquelet)
Interpretar l' anatomia bàsica de la tomografia axial computada (TAC), ressonància magnètica (RM) i ecografia
 A14 Fer una antropometria
Explorar els malucs del nen
 A18 Conèixer les indicacions i contraindicacions de les exploracions més comunes
Saber interpretar els resultats de les diferents proves
 A19 Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge
Conèixer les indicacions, contraindicacions i riscs de les exploracions
 A21 Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
Saber fer ús d’un tractament multidisciplinari
Reconèixer la importància de la recerca bibliogràfica pels diversos mitjans
 A30 Indicar una dieta adequada
Indicar i seguir el compliment del tractament dietètic de la diabetis, risc cardiovascular, insuficiència renal i hepàtica, i obesitat
Valorar els estats de malnutrició
Valorar les indicacions terapèutiques i les vies d’administració de la nutrició artificial enteral, parenteral i pediàtrica
Indicar i fer el seguiment en la nutrició pediàtrica
 A38 Col•laborar amb professionals sanitària, educadors i responsables de l’administració pública
 A41 Conèixer els processos de desenvolupament que condueixen a l’establiment del pla corporal de l’organisme humà i els mecanismes cel•lulars i genètics corresponents.
 A42 Conèixer i descriure l’estructura macroscòpica i microscòpica normal dels diversos sistemes i aparells
Conèixer i descriure les funcions normals dels diversos sistemes i aparells de l’organisme, en els diversos nivells d’organització (des de l’organisme intacte fins als nivells cel•lular, subcel•lular i molecular)
Conèixer els mecanismes homeostàtics i de regulació dels diversos sistemes i aparells
Conèixer les bases teòriques i l’aplicació dels diversos mètodes d’exploració funcional del sistemes i dels aparells.
 A43 Ha de conèixer con afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida: fetus, neonats, infants, adolescència, adults, vellesa i mort.
 A45 Conèixer les principals síndromes que afecten l’organisme i els diversos sistemes i aparells i, en concret: el concepte, l’etiopatogènia genera, la fisiopatologia, la semiologia
 A46 Conèixer les causes externes de la malaltia: microbiologia
Conèixer les causes externes de la malaltia: toxicologia
Identificar i conèixer les causes de les principals patologies i el seu diagnòstic en els següents sistemes i aparells: circulatori, respiratori, nerviós, digestiu, urinari, locomotor, endocrí i metabòlic, inmunològic, sanguini i pell i òrgans dels sentits
Conèixer els signes i símptomes de les principals malalties fins al final del creixemnt i desenvolupament
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Programa teoric 1. Introducció a la pediatria. Concepte de Pediatria. Períodes de la infància. Ecologia pediatrica (taxes de mortalitat i causes).
2. Història clínica i exploració física de l'infant. Comunicació amb el nen i la família Interpretació de proves diagnòstiques
3. Patologia prenatal. Conceptes generals. Genètica. Mecanismes d'herència Anormalitats cromosòmiques. Síndrome de Down.
4. Concepte i característiques de l'nounat (RN). Exploració física de l'nounat. Cures d'el nounat. cribratge neonatal
5. Creixement i desenvolupament. Interpretació de les corbes de creixement i desenvolupament.
6. La programació metabòlica precoç. Influència de les primeres etapes desenvolupament sobre la salut de l'infant i de l'adult.
7. Desenvolupament psicomotor de l'infant. Signes d'alerta de l'retard psicomotor. Proves per a l'escrutini de el desenvolupament psicomotor.
8. Concepte de pubertat. Etapes clíniques de la pubertat masculina i femenina
9. Cures de l'infant sa. Examen de salut. Audició i visió. Plor de l'lactant. Somni d'el lactant. Hàbits de salut. Mesures preventives. Prevenció de l'obesitat, raquitisme, càries, hipertensió, accidents, i altres factors ambientals (tabaquisme, pol·lució).
10. Definició i significat de l'adolescència. Problemes clínics més importants en l'àrea biològica, psicològica i de comportament. L'adolescència com a problema de salut públic
11. Immunitzacions en la infància. Vacunació en circumstàncies especials
12. Requeriments nutricionals de l'infant. Lactància materna. Lactància artificial. Lactància mixta.
13. Alimentació complementària. Prevenció de l'obesitat
14. Processos adaptatius de el desenvolupament: maduració cardiopulmonar
15. Processos malformatius de el desenvolupament: malformacions nefrourològiques
Seminaris Casos clínics:

Es realitzaran 3 seminaris de casos clínics relacionats amb el creixement


Practiques Pràctiques en Centres d'atenció Primaria sota la supervisió d'un pediatre: 4 hores al dia durant una setmana (20 hores totals).

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A2
A3
A14
A21
A30
A41
A42
A43
A45
A46
15 22.5 37.5
Seminaris
A3
A12
A19
A46
6 12 18
Pràctiques clíniques
A1
A2
A3
A12
A18
A19
A38
A46
20 0 20
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
A1
A2
A3
A14
A21
A30
A41
A42
A43
A45
A46
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Durant la primera hora de classe presencial es farà una presentació de l'assignatura, objectius, avaluació,etc.

També es distribuiran els grups de pràctiques als CAPS.
Sessió Magistral Classes teòriques presencials
Seminaris Es distribuiran uns casos clínics estructurats que s'hauran de treballar en grup de forma prèvia a la sessió presencial. En aquesta sessió presencial s'exposaran les resultats obtinguts i es resoldran els dubtes generats.
Pràctiques clíniques L'alumne assistirà a la consulta de pediatria d'una Àrea Bàsica de Salut.
Atenció personalitzada Previa cita es podrà contactar amb el professor per aclarir dubtes.

Atenció personalitzada
Descripció
Per a la resolució de qualsevol dubte l'alumne podrà concretar una data de reunió amb el professor mitjançant un correu electrònic. Pràcticum: Les pràctiques es duran a terme sota la supervisió d'un pediatre Proves objectives de preguntes curtes o test: Hi haurà una revisió personalitzada de la correcció dels exàmens

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
A2
A3
A14
A21
A30
A41
A42
A43
A45
A46
Examen amb preguntes tipus test i/o preguntes curtes.

70% de la nota final
Seminaris
A3
A12
A19
A46
Es fan tres seminaris obligatoris. El dia de la sessió presencial es presentarà el cas clínic que prèviament s’haurà de treballar en grup. Desprès de les presentacions es discuteix/en el cas/os entre tots els participants.
30% de la nota final
Pràctiques clíniques
A1
A2
A3
A12
A18
A19
A38
A46
S'avaluarà l’assistència i aprofitament de les pràctiques mitjançant informe del pediatre tutor.
Requisit obligatori per l'avaluació. el contingut es valorara dins dels seminaris
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

És imprescindible aprovar l'examen de les sessions magistrals per a que es faci la mitja amb les altres parts avaluables de l'assignatura (pràctiques i seminaris).Per optar a Matrícula l'alumne haurà de superar la primera convocatòria de examen. A la puntución final dels alumnes aprovats se'ls podrà aplicar campana de Gauss per quartils per establir la nota defintiva


Fonts d'informació

Bàsica Nelson, Pediatria Esencial, Eds.:Marcdante & Kliegman, 2019
Lissauer T, Clayden G, Texto Ilustrado de Pediatría, 3ª ed. Elsevier, 2009
Gluckman, Heymann, Pediatrics & Perinatology. The scientific basis, 2ª ed. London: Arnold Publishers, 1996., 1996
Gentile, Semiologia Pediatrica, McGraw Hill Interamericana; Edición: 2ª, 2000
Siegler, R, Saffran, J, How Children Develop, Eds.: Worth Publishers. Edición 5ª., 2017

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PEDIATRIA/14204135

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
INTRODUCCIÓ A LA CLÍNICA/14204113

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
BIOLOGIA CEL·LULAR I FONAMENTS DE GENÈTICA/14204001
ANATOMIA GENERAL I DE L'APARELL LOCOMOTOR/14204003
BIOQUÍMICA I BIOLOGIA MOLECULAR/14204002
FISIOLOGIA HUMANA/14204004
 
Altres comentaris
El temari d'aquesta assignatura es continuarà a l'assignatura de Pediatria. En cas de confinament domiciliari o restriccions a la presencialitat per motius epidemiològics, el model de desenvolupament de les parts teòriques i pràctiques de l'assignatura podria realitzar-se de forma telemàtica, excepte les pràctiques al CAP que s'adaptarien a l'autoritzat per les autoritats sanitàries
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent