Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
L'alumne ha de ser capaç de conèixer i interpretar els resultats de l'anamnesi, de l'examen físic i de les exploracions complementàries |
| A5 |
Establir un pla d'actuació |
| A16 |
Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació a la psiquiatria |
| A17 |
Conèixer els principis generals de la investigació del pacient |
| A26 |
Saber en relació a la psicologia per al tractament del pacient |
| A44 |
Conèixer els aspectes conductuals de les relacions entre un individu i la família, els companys, l'entorn social, la societat en general i l'entorn físic |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT3-G |
Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d’estudi |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
| | A5 |
Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
| | A16 |
Fer una exploració psicomètrica bàsica i neuropsicològica
| | A17 |
Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert
| | A26 |
Detectar estats emocionals associats a altres quadres clínics que comprometin la seva evolució
| | A44 |
Tenir present, en la relació amb el malalt, el paper de la família i dels amics en l’aprenentatge i el manteniment dels hàbits de salut i de les conductes malsanes
Tenir present, en la relació amb el malalt, l’adequació del subjecte a les normes de la cultura en què viu immers.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT3-G |
RA1. Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo. (Comprensió)
RA2. Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina. (Anàlisi)
RA3. Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema. (Creativitat)
RA4. Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista. (Innovació)
RA5. Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores. (Avaluació)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1 Introducció a la Psiquiatria Tema 2 L'entrevista clínica psiquiàtrica Tema 3 Bases biològiques dels trastorns mentals Tema 4 Genètica dels trastorns mentals I Tema 5 Genètica dels trastorns mentals II Tema 6 Epidemiologia: Nocions bàsiques. Aplicació en Psiquiatria Tema 7 Exploració psicopatològica de la consciència, atenció, orientació , memòria, sensopercepció i del pensament Tema 8 Exploració psicopatològica del llenguatge ,l’afectivitat,la psicomotricitat i la intel·ligència Tema 9 Trastorns d’ansietat. T. de pànic. T. d’ansietat generalitzada. Fòbies. T. Obsessiu-compulsiu Tema 10 Trastorns secundaris en situacions estressants. T. per estrès agut i post-traumàtic. T. d’adaptació. Patologia psicosomàtica Tema 11 Trastorns somatomorfs. T. de somatització. T. dissociatius. T. facticis. T. Hipocondríacs Tema 12 Trastorns de personalitat Tema 13 Trastorns psicòtics i del comportament per consum d’alcohol Tema 14 Trastorns mentals i del comportament per consum de substàncies psico-tropes Tema 15 Trastorns del comportament alimentari Tema 16 Trastorns del control dels impulsos Tema 17 Trastorns depressius. Distímia Tema 18Trastorns bipolars de l’estat d’ànim Tema 19 Esquizofrènies Tema 20 Trastorns delirants Tema 21 Trastorns mentals secundaris a malalties mediques Tema 22 Psico-geriatría. Tema 23 Trastorns emocionals. Trastorns d’expressió somàtica i/o del comportament en el nen o adolescent Tema 24 Trastorns del desenvolupament intel·lectual. El trastorn de l’espectre autista Tema 25 Trastorns de la comunicació i de l'aprenentatge. Tema 26 Urgències psiquiàtriques. Conductes destructives. |
Cas clinic 1
Cas clinic 2
Cas clinic 3
Cas clinic 4
Cas clinic 5
Cas clinic 6
Cas clinic 7
Cas clinic 8
Cas clinic 9
Cas clinic 10
Cas clinic 11
Cas clinic 12
Es faran 6 proves d'avaluació tipus test intercalades entre els casos clínics
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
8 |
8 |
16 |
Sessió Magistral |
|
18 |
18 |
36 |
Seminaris |
|
18 |
36 |
54 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
6 |
11 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
6 |
12 |
18 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
El programa està constituït per 26 temes. Els primers son d'introducció general. Per introduir nocions generals de Psiquiatria, conèixer les característiques de l'entrevista psiquiátrica, exposar les bases biològiques i genètiques dels trastorns mentals i per explicar l’exploració psicopatològica, introduint exemples clínics que faciliten la seva comprensió. Aquests primers temes es consideren fonamentals per poder passar seguidament a l’estudi dels diferents trastorns psiquiàtrics. |
Sessió Magistral |
En els temes teòrics el professor efectuarà una exposició en què procurarà transmetre als alumnes els conceptes i orientacions que permetin completar la informació bibliogràfica. Aquesta informació provindrà de la donada pel mateix professor, de la recomanada com a bibliografia general al final d’aquest text i l’obtinguda per l’alumne a iniciativa pròpia. El professor lliurarà el material amb antelació i els alumnes hauran de portar preguntes preparades per discutir a classe. Els alumnes es distribuiran en els mateixos grups que els seminaris i hauran d'haver aportat preguntes a un mínim del 70% de les classes per aprovar aquesta avaluació |
Seminaris |
Al llarg del curs es proporcionarà als alumnes material sobre 12 casos clínics que prepararan fora de classe i s’exposaran en grup, tal i com detallem a continuació. Amb la finalitat que l’alumne s’acostumi a plantejar de forma sistemàtica i ordenada una sèrie de qüestions en relació amb els diferents casos clínics i sigui capaç d’organitzar les respostes a les qüestions que es plategen, els hi lliurem un guió que serveix de guia.
Encara que es tracti de la mateixa patologia o trastorn psiquiàtric , cada cas clínic és diferent i aporta elements formatius específics. Les diferències quantitatives o qualitatives de les manifestacions clíniques, la seva forma d'inici o evolució, les característiques personals del pacient, el seu tipus de relació amb l'entorn familiar, social, cultural, laboral, etc. obligaran a efectuar reflexions i oferir solucions apropiades a cada situació. Així doncs, establim un esquema genèric de qüestions a plantejar en cada cas, que podrà ser modificat o ampliat segons el criteri de l’alumne i la seva valoració de la situació plantejada en cada cas. Aquest guió resumeix les qüestions a plantejar per part de l’alumne en cada cas clínic i es resumeix tot seguit:
1 Símptomes que presenta el pacient 1.1 Símptomes o dades referides en el cas clínic i que consideres com a fonamentals. 1.2 Símptomes que et semblen secundaris o complementaris. 1.3 Símptomes o dades que et semblen contradictoris .
2 Quines qüestions preguntaries o exploraries, si poguessis fer-ho. 2.1 A qui efectuaries les preguntes. 2.2 De quina manera o com ho faries . 2.3 Explica el perquè d'aquestes preguntes o exploracions i de quina manera el tipus de resposta influirà en l'orientació del cas.
3 En el supòsit que consideris necessari o aconsellable efectuar alguna o algunes exploracions complementàries o tècniques especials, especifica-les. 3.1 Explica què pot aportar cada una d'elles. 3.2 Dona la teva opinió sobre el grau de necessitat d'efectuar cada una d'elles,
en funció del quadre clínic correcte, de la dificultat de la seva realització i del cost econòmic.
4 Argumenta l'orientació diagnostica que consideris més adequada, entre les que has valorat com a possibles.
5 Exposa el tractament i/o decisions, en sentit ampli i detallat, que consideris més oportú efectuar o recomanar.
6 Valora el pronòstic del cas i de la situació i la possible repercussió en la seva qualitat de vida.
7 Escriu com donaries una explicació verbal al malalt (i/o acompanyants) tenint en compte la preocupació del pacient o família; com veus la situació i recomanacions o tractament que suggereixes.
8 Reflexiona i dona la teva opinió sobre les qüestions humanes, ètiques, socials... que et planteja aquest cas i el seu context. Sigues sincer i compromet-te com a persona i com a futur metge.
D’altra banda hi haurà 4 seminaris de temes d'especial interès desenvolupats per experts. L'alumne no ha de preparar res ni presentar cap documentació ni abans ni després, però l'assistència és obligatòria.
|
Atenció personalitzada |
Els professors de classes teòriques i el tutor de seminaris:
- Donen a l'alumne informació sobre el funcionament de l'assignatura.
- Exposen els continguts fonamentals a aprendre i les habilitats a incorporar, tant en el marc de la classe teòrica com en el dels seminaris corresponents.
La tutoria, en el marc dels grups de seminaris constituïts per grups reduïts d'alumnes, permet als alumnes disposar un punt de referència on poder consultar i contrastar les qüestions i dubtes que puguin sorgir al llarg del desenvolupament de l’assignatura.
- El tutor proporciona a l’alumne informació personalitzada sobre la seva evolució i sobre el seu paper en el context del grup. L’alumne, si ho sol·licita, pot comentar personalment els seus resultats de cada avaluació amb el tutor.
|
Descripció |
El professor de classes teòriques i el tutor de seminaris: -
Donen a l'alumne informació sobre el funcionament de l'assignatura. - Exposen
els continguts fonamentals a aprendre i les habilitats a incorporar, tan en
el marc de la classe teòrica com en el dels seminaris corresponents. La
tutoria, en el marc dels grups de seminaris,
permet als alumnes disposar un punt de referència on poder consultar i
contrastar les qüestions i dubtes que puguin sorgir al llarg del
desenvolupament de l’assignatura. - El tutor proporciona a l’alumne
informació personalitzada sobre la seva evolució i sobre els seu paper en el
context del grup. L’alumne, si ho sol·licita, pot comentar personalment els
seus resultats de cada avaluació amb el tutor. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Els alumnes hauran de portar preguntes preparades per discutir a classe. Els alumnes es distribuiran en els mateixos grups que els seminaris i hauran d'haver aportat preguntes a un mínim del 70% de les classes per aprovar aquesta avaluació |
10% |
Seminaris |
|
L'avaluació centrada en proves de desenvolupament es fa al voltant d'una presentació i discussió de casos clínics. Per poder exposar, comentar i reflexionar sobre els casos clínics, els alumnes tindran un professor tutor específic durant tot el curs que organitza el seguiment dels temes conjuntament amb el professor de classes teòriques. Està previst que hi hagi quatre grups a Tarragona (Joan XXIII) i quatre a Reus (Facultat de Medicina), que es reuniran sempre de manera simultània (les dates indicades en el calendari). Es registrarà l'assistència que serà obligatòria. En cada grup, en les reunions de seminari un alumne de forma rotatòria fa el paper de secretari i animador de grup. Els alumnes han de centrar la discussió sobre el cas clínic plantejat, seguint els criteris establerts, de manera que són ells mateixos els que activen el grup, evitant posicions de passivitat o de dependència del tutor. El tutor intervé orientant la manera de resoldre els dubtes que puguin sorgir-hi i facilitant que els alumnes més inhibits participin. L’actitud del tutor serà facilitadora i clarificadora, evitant que sigui directiva i substitutòria de l'estudi personal de la bibliografia. A l’inici de cada reunió del seminari, els alumnes lliuraran al tutor un escrit en què han desenvolupat les qüestions que els hi han semblat més pertinents relatives al cas clínic.
Cada alumne haurà d'assistir i aportar per escrit com mínim 10 dels 12 casos clínics treballats als seminaris. Si no es compleix aquest criteri no s'avaluaran les preguntes de test corresponents i per tant suspendrà l'assignatura.
La puntuació final d´aquest 40% s' obtindrá del cálcul de la mitjana ponderada (nota final = nota x mitjana general/mitjana del tutor)
|
40% |
Proves objectives de tipus test |
|
Es desenvoluparan 6 sessions d'avaluació en les que cada alumne resoldrà, individualment, preguntes amb resposta d’elecció múltiple sobre qüestions relacionades amb les classes teòriques. Aquesta prova es farà els primers 30 minuts de la sessió d’avaluació i una vegada el tutor hagi recollit les respostes es dedicaran les següents 30 minuts a resoldre les preguntes i les dubtes sorgides.
S'avaluaran les preguntes de totes les avaluacions i el criteri per aprovar és tenir, com mínim, el 60 % de respostes correctes.
|
50% |
Altres |
|
Examen final: El faran els alumnes que no han seguit l'avaluació continuada. Consistirà a contestar a 60 preguntes amb resposta d'elecció múltiple i per aprovar haurà de superar el 60% de respostes correctes. Els errors no resten. Segona convocatòria. Examen escrit. Cinc preguntes obertes a desenvolupar. |
100% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En tractar-se d'un procés d'avaluació continuada (preguntes a preparar prèvies a les classes teòriques, avaluacions parcials i seminaris), la nota final és resultat de tot d'aquest procés. Per aprovar la nota mínima és un 5 sobre 10. No és obligatori realitzar el procés d'avaluació continuada. Els alumnes poder escollir realitzar una avaluació única (examen final tipus test) i ho han de notificar al coordinador de l'assignatura a l'inici del curs. Pels alumnes que han suspès l'avaluació continuada o l'examen final existeix una segona convocatòria. Es tracta d'un examen escrit amb preguntes obertes). S'aprova amb un 5. Les classes seran impartides en castellà/català en funció del professor. Les avaluacions seran en castellà. |
Bàsica |
|
BIBLIOGRAFÍA RECOMANADA *Manual de psiquiatría general, Lobo Satúa, Antonio. Elsevier,
Buenos Aires 2013 *Introducción a la psicopatología y la psiquiatría, Vallejo
Ruiloba, Julio, Masson, 2015 Octava edición *Manual de psicopatologia general ,Obiols, Jordi . Biblioteca
Nueva, 2008 ALTRES TITOLS DISPONIBLES EN FORMAT ELECTRÒNIC: |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|