Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A21 |
Conèixer els principis generals per al tractament del pacient |
| A22 |
Saber en relació als fàrmacs per al tractament del pacient |
| A25 |
Saber en relació a l'anestèsia i control del dolor per al tractament del pacient |
| A36 |
Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc |
| A47 |
Saber sobre la terapèutica en la qual es basa la medicina per a resoldre problemes de salut |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT2-G |
Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l’ús eficient de les TIC. |
| CT3-G |
Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d’estudi |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A21 |
Reconèixer la importància de la recerca bibliogràfica pels diversos mitjans
Supervisar el compliment d’instruccions, tant en els aspectes de seguiment de pautes farmacològiques com de procediments exploratoris o de canvis en hàbits de salut
| | A22 |
Conèixer els principis de bona prescripció
Conèixer els diversos grups farmacològics amb les seves indicacions, dosis, vies d’administració, interaccions, contraindicacions i efectes adversos
| | A25 |
Conèixer les indicacions i riscos de l’anestèsia local, raquídia i general
| | A36 |
Utilitzar adequadament el consell mèdic
| | A47 |
Conèixer els principals grups farmacològics
Conèixer els conceptes bàsics de farmacodinàmia i farmacocinètica d’aquests grups
Conèixer els principis generals del mecanisme d’acció dels fàrmacs, les bases de les interaccions i les reaccions adverses
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT2-G |
RA1. Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital. (Ser digital)
RA2. Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença. (Cercar)
RA3. Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques. (Organitzar)
RA4. Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta. (Crear)
RA5. Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació. (Compartir)
| | CT3-G |
RA1. Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo. (Comprensió)
RA2. Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina. (Anàlisi)
RA3. Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema. (Creativitat)
RA4. Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista. (Innovació)
RA5. Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores. (Avaluació)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
PROGRAMA DE CLASSES TEÒRIQUES |
Consta de dotze seccions i 47 temes que es detallen a continuació. |
SECCIÓ 1.
PRINCIPIS GENERALS |
TEMA 1. Concepte de Farmacologia. Objecte de la Farmacologia i parts de què consta. L'ensenyament de la Farmacologia en el currículum de Medicina. Tipus de medicaments. Fonts d'obtenció dels fàrmacs.
TEMA 2. Formes farmacèutiques. Característiques diferencials. Vies d'administració de medicaments.
TEMA 3. Conceptes bàsics de farmacocinètica. Cicle general dels fàrmacs a l'organisme. Metabolisme dels fàrmacs. Vies metabòliques de fase I i de fase II: sistemes enzimàtics implicats. Concepte de metabòlit actiu. Modificacions del metabolisme dels fàrmacs. Farmacogenètica i farmacogenòmica.
TEMA 4. Tipus de dianes farmacològiques. Canals iònics. Receptors acoblats a proteïnes G. Missatgers secundaris. Receptors intracel·lulars. Altres llocs d'acció dels fàrmacs.
TEMA 5. Toxicitat dels medicaments. Relació toxicitat-eficàcia: Índex terapèutic. Teratogènesi. Carcinogènesi. Altres mesures de la toxicitat. Reaccions adverses als medicaments. |
SECCIÓ 2.
FARMACOLOGIA DEL SISTEMA NERVIÓS AUTÒNOM I PERIFÈRIC. |
TEMA 6. Neurotransmissió adrenèrgica. Fàrmacs agonistes adrenèrgics alfa i beta. Aplicacions clíniques.
TEMA 7. Fàrmacs antagonistes adrenèrgics alfa i beta. Aplicacions terapèutiques. Modificadors de la transmissió noradrenèrgica.
TEMA 8. Neurotransmissió colinèrgica. Agonistes colinèrgics directes i inhibidors de l'acetilcolinesterasa. Aplicacions clíniques dels fàrmacs colinèrgics. Antagonistes colinèrgics muscarínics. Aplicacions clíniques.
TEMA 9. Fàrmacs que actuen en l'àmbit de la placa motriu: despolaritzants i curaritzants. Utilització clínica. |
SECCIÓ 3.
FÀRMACS QUE ACTUEN SOBRE MEDIADORS CEL·LULARS I MECANISMES DE MEMBRANA. |
TEMA 10. Fàrmacs actius sobre el sistema renina-angiotensina: inhibidors de l'enzim convertidor i antagonistes del receptor d'angiotensina. Eicosanoides: prostaglandines, tromboxans i leucotriens. Derivats prostaglandínics d'interès terapèutic. Fàrmacs reguladors de l'òxid nítric.
TEMA 11. Receptors d'histamina. Fàrmacs antihistamínics. Antagonistes H1 i H2. Inhibidors de l'alliberament d'histamina. Aplicacions clíniques. Receptors de serotonina: agonistes i antagonistes serotoninèrgics. Aplicacions terapèutiques.
TEMA 12. Fàrmacs blocadors de canals del calci. Blocadors de canals de sodi: anestèsics locals. Inhibidors de l'ATPasa Na+/K+. |
SECCIO 4.
FARMACOLOGIA DEL SISTEMA NERVIÓS CENTRAL
|
Tema 13. Bases bioquímiques de les malalties mentals. Tractament dels trastorns d'ansietat i de les crisis d'angoixa. Fàrmacs ansiolítics.
Tema 14. Hipnòtics, concepte i utilització. Criteris clínics i farmacològics en el tractament dels insomnis. Benzodiazepines i anàlegs. Altres hipnòtics.
Tema 15. Fàrmacs estimulants del sistema nerviós central, psicoestimulants i al·lucinògens. Noòtrops i neuroprotectors. Inhibidors de la acetilcolinesterasa del SNC. Memantina.
Tema 16. Fàrmacs antidepressius. Classificació. Inhibidors selectius de la recaptació de serotonina. Antidepressius tricíclics. Inhibidors de la monoamino-oxidasa. Altres antidepressius.
Tema 17. Tractament farmacològic de les psicosis. Antipsicòtics de primera i segona generació. Compliment terapèutic. Fàrmacs antimaníacs.
Tema 18. Tractament farmacològic de la malaltia de Parkinson. Fàrmacs útils en el tractament de les corees i en altres trastorns del moviment. Relaxants musculars no anticolinèrgics.
Tema 19. Fàrmacs antiepilèptics. Característiques generals de la farmacoteràpia. Classificació i mecanismes d’acció dels fàrmacs anticonvulsivants. Condicionants farmacocinètics.
|
SECCIÓ 5.
FARMACOLOGIA DEL DOLOR
|
Tema 20. Analgèsia. Concepte i classificació dels analgèsics. Derivats opioides naturals i sintètics. Altres analgèsics narcòtics. Fàrmacs antagonistes i agonistes parcials dels receptors opioides. Altres analgèsics: paracetamol, metamizol i antiinflamatoris no esteroidals.
Tema 21. Fonaments de l'anestèsia general. Mètodes per obtenir una anestèsia general. Anestèsics d'acció generalitzada.
|
SECCIÓ 6.
SISTEMA CARDIOVASCULAR
|
Tema 22. Fàrmacs utilitzats en el tractament de la insuficiència cardíaca. Fàrmacs inotrops positius : glucòsids cardiotònics. Fàrmacs que augmenten l'AMP-c intracel·lular: agonistes beta-adrenèrgics, inhibidors de la fosfodiesterasa. Fàrmacs dopaminèrgics. Inhibidors de l'enzim convertidor de l'angiotensina. Antagonistes selectius del receptor AT1 de l'angiotensina. Diürètics. Altres.
Tema 23. Fàrmacs antiarítmics. Antagonistes del canal del Na+ (grups Ia, Ib i Ic); blocadors dels receptors beta (grup II); prolongadors del potencial d'acció (grup III) i blocadors del canal del calci (grup IV).
Tema 24. Fàrmacs antianginosos. Nitrats i nitrits. Inhibidors de l'activitat simpàtica: blocadors alfa i beta. Fàrmacs que actuen directament sobre el múscul llis vascular: blocadors dels canals del calci. Fàrmacs antihipertensius. Indicacions i contraindicacions dels diferents grups farmacològics. Efectes adversos i precaucions.
Tema 25. Farmacologia de la coagulació. Fàrmacs antiagregants plaquetaris. Fàrmacs anticoagulants. Fibrinolítics. Fàrmacs procoagulants.
|
SECCIÓ 7.
FARMACOLOGIA DEL METABOLISME I DE L'EQUILIBRI HIDROSALÍ
|
Tema 26. Substàncies utilitzades en els estats anèmics: vitamina B12, àcid fòlic, ferro. Factors estimuladors de l’eritropoesi. Vitamines d'interès farmacològic. Vitamina A i derivats: retinol, retinal i àcid retinoic. Vitamina E. Fàrmacs en la intoxicació per metalls.
Tema 27. Control de la calcèmia. Tractament farmacològic de les alteracions del metabolisme del calci i del fòsfor. Parathormona, vitamina D3 i metabòlits actius. Calcitonines. Bisfosfonats i altres. Teràpia hormonal substitutiva en l’osteopènia.
Tema 28. Fàrmacs en les dislipèmies. Estatines: indicacions i efectes adversos. Fibrats. Resines de bescanvi iònic i altres fàrmacs. Fàrmacs utilitzats en els trastorns de l'àcid úric. Fàrmacs en el tractament de l’obesitat.
|
SECCIÓ 8.
FARMACOLOGIA ONCOLÒGICA
|
Tema 29. Quimioteràpia antineoplàstica. Principis generals. Classificació de fàrmacs en funció del seu mecanisme d'acció. Reaccions adverses. Fàrmacs complementaris. Medicina de precisió.
|
SECCIÓ 9.
TERAPÈUTICA ANTIINFECCIOSA
|
Tema 30. Generalitats dels antibiòtics I: classificació i activitat antibacteriana. Conceptes generals de la terapèutica antiinfecciosa.
Tema 31. Generalitats dels antibiòtics II: Mecanismes d'acció dels diferents antibacterians i mecanismes de resistència als antibiòtics. Associació d’antibiòtics.
Tema 32. Antibiòtics betalactàmics: Classificació i característiques farmacològiques més rellevants. Cefalosporines i cefamicines. Altres fàrmacs relacionats.
Tema 33. Aminoglucòsids, macròlids i lincosamides. Antibiòtics glucopeptídics. Tetraciclines. Quinolones. Sulfamides i cloramfenicol. Trimetoprim.
Tema 34. Fàrmacs utilitzats en el tractament de les malalties produïdes per fongs.
Tema 35. Fàrmacs utilitzats en el tractament de les malalties produïdes per virus.
Tema 36. Fàrmacs utilitzats en les malalties produïdes per paràsits més freqüents en el nostre entorn.
Tema 37. Quimioteràpia antituberculosa. Fàrmacs de primera i segona línia. Pautes terapèutiques i quimioprofilaxi. Fàrmacs utilitzats en el tractament de la lepra.
Tema 38. Tractament farmacològic de les malalties infeccioses adquirides en la comunitat. Tractament empíric de les principals malalties infeccioses.
|
SECCIÓ 10.
FARMACOLOGIA DE L'APARELL RESPIRATORI
|
Tema 39. Substàncies utilitzades en el tractament de l'asma bronquial. Fàrmacs broncodilatadors i moduladors de la resposta inflamatòria bronquial. Fàrmacs en el tractament simptomàtic de la tos. Altres fàrmacs que actuen en afeccions de l'aparell respiratori.
|
SECCIÓ 11.
FARMACOLOGIA DE L'APARELL DIGESTIU
|
Tema 40. Fàrmacs que modifiquen la motilitat gastrointestinal. Procinètics i antiemètics. Laxants i antidiarreics.
Tema 41. Fàrmacs que modifiquen les secrecions digestives. Terapèutica antiulcerosa. Fàrmacs en la malaltia inflamatòria intestinal. Altres fàrmacs útils en trastorns que afecten al tracte gastrointestinal.
|
SECCIÓ 12.
FARMACOLOGIA DEL SISTEMA ENDOCRÍ. |
TEMA 42. Generalitats de la farmacologia endocrinològica. Hormonoteràpia restitutiva i medicamentosa. Modificacions farmacològiques de l'equilibri hormonal: possibilitats d'actuació. Farmacologia del sistema hipotàlamo-hipofisari.
TEMA 43. Farmacologia de la secreció tiroïdal i del metabolisme del iode.
TEMA 44. Pàncrees i metabolisme glucídic. Fàrmacs utilitzats en el tractament de la diabetis: hipoglucemiants orals. Incretinomimètics. Insulines i pautes d'administració. Tractament farmacològic de les hipoglicèmies: glucagó.
TEMA 45. Hormones del còrtex suprarenal: corticosteroides endògens. Corticosteroides sintètics i utilització clínica. Efectes adversos. Inhibidors de la funció corticosuprarenal: aplicacions.
TEMA 46. Utilitat terapèutica dels andrògens i anabolitzants. Antiandrògens. Utilitat terapèutica dels estrògens i progestàgens i dels seus blocadors específics.
TEMA 47. Farmacologia de la fertilitat i la concepció. Fàrmacs en la insuficiència erèctil. |
PROGRAMA DE PRÀCTIQUES |
Consta de 7 pràctiques. Les 4 primeres es realitzen en sessions de seminaris teòrics i de problemes, les següents amb programes informàtics de simulació per ordinador i la pràctica 7 és de recerca bibliogràfica sobre medicaments. |
PRÀCTICA 1. |
Principis generals de farmacocinètica. Pas de fàrmacs a través de membranes, ionització. Absorció de fàrmacs i factors que la modifiquen. Concepte de biodisponibilitat. Distribució de fàrmacs en l'organisme. Unió a proteïnes plasmàtiques: concepte de fàrmac lliure i fixat i la seva importància clínica. Volum de distribució i la seva mesura. La distribució placentària i hematoencefàlica. Corbes de nivell plasmàtic. Paràmetres farmacocinètics. Cinètica de les dosis úniques. Estudi de la fase d'absorció. |
PRÀCTICA 2. |
Excreció dels fàrmacs. Via renal i via biliar. Altres vies d'excreció. Modificacions dels processos d'excreció de fàrmacs: aplicació i importància clínica. Concepte d'aclariment renal i la seva mesura. Models compartimentals i cinètica plasmàtica de les dosis múltiples. |
PRÀCTICA 3. |
Principis generals de farmacodinàmia. Interacció fàrmac-receptor. Conceptes d'afinitat, selectivitat i eficàcia. Farmacologia experimental 1: Determinació de la KD per a receptors farmacològics. |
PRÀCTICA 4. |
Farmacologia experimental 2: Determinació de l'activitat farmacològica in vitro. Càlcul del pD2 d'un fàrmac en el model d'íleum de conill porquí en bany d'òrgans. Antagonisme competitiu i no competitiu. |
PRÀCTICA 5. |
Farmacologia experimental 3: Determinació de l'activitat farmacològica in vivo: Avaluació de diferents fàrmacs sobre la funció cardiovascular en rata anestesiada. Simulació per ordinador. |
PRÀCTICA 6. |
Farmacologia experimental 4: Determinació de l'activitat analgèsica in vivo. Anàlisi estadística. |
PRÀCTICA 7. |
Fonts d'informació del medicament. Fonts en paper i fonts telemàtiques. Recerca d'informació sobre medicaments a Pubmed. Referències bibliogràfiques. |
Aprenentatge basat en problemes (ABP) o Problem Based Learning (PBL). |
Resolució d'un problema sobre Farmacologia del càncer. Desenvolupament des de la vessant més clínica del tractament d'un cas concret de neoplàsia. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0.1 |
0 |
0.1 |
Sessió Magistral |
|
55 |
55 |
110 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
26 |
2 |
28 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
5 |
2.5 |
7.5 |
Atenció personalitzada |
|
0.1 |
0 |
0.1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
6 |
0 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Exposició del desenvolupament del curs el primer dia de classe. |
Sessió Magistral |
Explicació dels temes en aula ordinària amb suport de power point. Els continguts estaran a la plataforma moodle. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Aprenentatge i avaluació d'aspectes teòrics i pràctics de l'assignatura, mitjançant tècniques d'exposició oral, problemes, informàtica, programes de simulació per ordinador, recerca d'informació sobre medicaments via telemàtica i diàleg amb els alumnes. Grups reduïts. |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Resolució i exposició d'un PBL per part dels alumnes. Dues sessions d'una hora amb presència del professor per guiar l'aprenentatge en grups reduïts. Treball en equip dels diferents grups sense el professor per desenvolupar la tasca assignada a cada grup. Presentació dels resultats de manera escrita i oral en una última sessió on s'exposaran els diferents PBLs. |
Atenció personalitzada |
Atenció a l'estudiant per qualsevol dubte, problema o tutoria relacionada amb el curs.
Els alumnes hauran de demanar cita per correu electrònic amb el professor/a corresponent. |
Descripció |
El professor responsable de l'assignatura és Francesc Sureda. Despatx de farmacologia: 3a planta edifici 0 de la FMCS. Demaneu hora per mail per consultes.
Correu: francesc.sureda@urv.cat La resta de professors de l'assignatura estan a la disposició dels alumnes, via correu electrònic, per a qualsevol consulta relacionada amb les seves classes. Vegeu adreces a la primera pàgina del DocNet i a la presentació de l'assignatura penjada al Moodle. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
Les pràctiques són obligatòries. Els alumnes que no hi assisteixin, no se'n podran examinar.
L'examen de les pràctiques 1 i 2 es realitzarà mitjançant una prova al finalitzar la P2. L'examen de les pràctiques 3 i 4 també es realitzen in situ al acabar aquestes pràctiques. L'examen de les pràctiques 5 a 7 es farà l'endemà de la pràctica 7, al segon quadrimestre.
La nota final de pràctiques serà la mitjana de les 7 notes. La mitjana ha de ser mínim de 5 per aprovar .
|
The average of the practices counts for 30% of the final grade. |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
El PBL és obligatori.
S'avalua la participació de l'alumne en les dues hores de sessions presencials. Es valora el treball escrit i l'exposició oral del tema. Nota mínima per aprovar: 5. |
The PBL grade counts for 10% of the final grade. |
Proves objectives de tipus test |
|
Els temes desenvolupats en les classes magistrals s'avaluen en tres parcials al llarg del curs. Cada parcial consistirà en un examen escrit tipus test de 50 preguntes amb 5 opcions de resposta. S'han de respondre 45 preguntes obligatòriament perquè l'examen sigui corregit. Les respostes correctes compten 1, les incorrectes resten 0,25 i en blanc 0. Cal treure un 5 mínim de cada parcial per fer la mitjana. |
The average of the 3 test exams counts for 60% of the final grade. |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Primera convocatòria: Per ser qualificat cal assistir a les pràctiques i a les sessions del PBL. Hi ha tres blocs avaluables: parcials escrits (60% nota), pràctiques (30% nota) i PBL (10% nota). Per aprovar s'ha de treure com a mínim: un 5 de cada parcial, un 5 de la mitjana de les pràctiques i un 5 del PBL. La qualificació final de l'assignatura s'obtindrà de la suma de les notes dels 3 blocs tenint en compte el pes de cada un. No hi ha examen final de 1a convocatòria. Segona convocatòria: No es pot fer examen de pràctiques en 2a convocatòria si no s'ha assistit a les pràctiques durant el curs. Els alumnes que suspenguin algun examen parcial o no s'hi presentin, o la mitjana de pràctiques no arribi al 5, s'hauran d'examinar en 2a convocatòria de la part que han suspès. La resta de notes es mantenen. Els exàmens de la 2a convocatòria constaran d'un test per a cada parcial, del mateix tipus i amb les mateixes condicions que els parcials, i un examen escrit amb 7 preguntes curtes, una per a cada pràctica (l'alumne només haurà de respondre les preguntes de les pràctiques que tingui suspeses). Per aprovar l'assignatura s'ha de tenir un 5 mínim de cada parcial i un 5 mínim de la mitjana de les pràctiques. La qualificació final de l'assignatura s'obtindrà de la suma de les notes dels 3 blocs avaluables igual que en 1a convocatòria. Repetidors: Els alumnes que tinguin la Farmacologia General suspesa o NP de cursos anteriors, poden fer els tres exàmens parcials o presentar-se directament a la 2a convocatòria. Si tenen les pràctiques suspeses, les han de repetir o presentar-se a l'examen de pràctiques de 2a convocatòria. Si el PBL o les pràctiques estan aprovats de cursos anteriors, les notes es guarden i no cal repetir-ho durant aquest curs. Per aprovar l'assignatura s'ha de tenir un 5 mínim de cada parcial i un 5 mínim de la mitjana de les pràctiques. La qualificació final de l'assignatura s'obtindrà de la suma de les notes dels 3 blocs avaluables. |
Bàsica |
|
BIBLIOGRAFIA BÀSICA: - BRENNER I STEVENS. Farmacología Básica. 5a. edició. Elsevier. Barcelona, 2018. - H.P. RANG, J.M. RITTER, R.J. FLOWER, G. HENDERSON. Rang y Dale Farmacología, 8a edició, Elsevier. Madrid, 2016. - J. FLÓREZ, Farmacología Humana, 6a edició, Ed. Elsevier Masson. Barcelona, 2014 - D.E. GOLAN, A.N. TASHJIAN Jr., E.J. ARMSTRONG i A.W. ARMSTRONG. Principios de Farmacología. Bases fisiopatológicas del tratamiento farmacológico. 3a edició traducida al castellano, Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins. 2012. - B.G. KATZUNG, Farmacología básica y clínica, 12a edició, McGraw-Hill. México, 2013 - Unitat de Farmacologia. URV, Guions i presentacions de la unitat. Moodle de l'assignatura. Adreces d’interès en Farmacologia: - Agencia Española de Medicamentos y Productos Sanitarios: https://www.aemps.gob.es/home.htm - Vademecum: http://www.vademecum.es - Revistes del Ministerio de Sanidad: http://www.msc.es/biblioPublic/publicaciones/revistas/home.htm - Fundació de l'Institut Català de Farmacologia:https://www.icf.uab.cat/ca/ficf/fundacio - Centre d'Informació del Medicament de la Generalitat de Catalunya: http://www.cedimcat.info/ - Actualidad en Farmacología y Terapéutica de la Societat Espanyola de Farmacologia: http://www.socesfar.es/index.php/revista - Diccionari enciclopèdic de medicina: http://www.medic.cat/ |
Complementària |
James M. Ritter & Rod J. Flower & Graeme Henderson & Yoon Kong Loke & David MacEwan , Rang y Dale. Farmacología, 9a, 2020
J. Flórez, Farmacología Humana, 6a, 2014
BRENNER I STEVENS, Farmacología Básica, 5a, 2018
B.G. KATZUNG, Farmacología básica y clínica, 12a,
D.E. GOLAN, A.N. TASHJIAN Jr., E.J. ARMSTRONG i A.W. ARMSTRONG., Principios de Farmacología. Bases fisiopatológicas del tratamiento farmacológico., 3a en castellano,
I. STOCKLEY, Interacciones farmacológicas, 3a,
A. LEE, Reacciones adversas a los medicamentos, Pharma editores 2007,
|
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA: - I. STOCKLEY, Interacciones farmacológicas, 3a edició, Pharma Editores, S.L. Barcelona, 2009 - A. LEE, Reacciones adversas a los medicamentos. Pharma editores. Barcelona, 2007 |
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
PATOLOGIA GENERAL/14204114 | MICROBIOLOGIA I PARASITOLOGIA GENERALS/14204147 | ANATOMIA PATOLÒGICA GENERAL/14204145 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
BASES DE LA RECERCA I DOCUMENTACIÓ/14204005 | FISIOLOGIA HUMANA/14204004 | BIOESTADÍSTICA/14204006 | ANATOMIA DEL SISTEMA NERVIÓS I ÒRGANS DELS SENTITS/14204106 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|