DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) FARMACOLOGIA CLÍNICA Codi 14204142
Ensenyament
Grau en Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Cinquè 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
GIRALT BATISTA, MONTSERRAT
Adreça electrònica mariafrancesca.ortin@urv.cat
montse.giralt@urv.cat
jesus.vizcaino@urv.cat
laura.canadell@urv.cat
mariadelmar.cervera@urv.cat
Professors/es
ORTÍN FONT, MARIA FRANCESCA
GIRALT BATISTA, MONTSERRAT
VIZCAINO MARIN, JESUS
CANADELL VILARRASA, LAURA
CERVERA MARTÍNEZ, MARIA DEL MAR
Web
Descripció general i informació rellevant <p><b>La llengua d'impartició és el català</b></p><p><strong>En el cas que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.</strong></p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A21 Conèixer els principis generals per al tractament del pacient
 A22 Saber en relació als fàrmacs per al tractament del pacient
 A25 Saber en relació a l'anestèsia i control del dolor per al tractament del pacient
 A29 Saber en relació als aspectes socials per al tractament del pacient
 A31 Saber en relació a les cures i tractaments en situacions agudes per al tractament del pacient
 A32 Saber en relació a les cures cròniques per al tractament del pacient
 A33 Saber en relació a les cures pal·liatives per al tractament del pacient
 A47 Saber sobre la terapèutica en la qual es basa la medicina per a resoldre problemes de salut
 A49 Conèixer sobre economia de la salut, gestió i planificació sanitària
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3-G Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d’estudi
 CT5-G Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A21 Reconèixer la importància de la recerca bibliogràfica pels diversos mitjans
Supervisar el compliment d’instruccions, tant en els aspectes de seguiment de pautes farmacològiques com de procediments exploratoris o de canvis en hàbits de salut
 A22 Conèixer els principis de bona prescripció
Conèixer els diversos grups farmacològics amb les seves indicacions, dosis, vies d’administració, interaccions, contraindicacions i efectes adversos
 A25 Establir els esglaons del tractament del dolor segons l’OMS (Organització Mundial de la Salut)
 A29 Valorar el suport familiar en la malaltia i el seu grau d’acord en l’adhesió al tractament
 A31 Conèixer i/o tractar l'insuficiència respiratòria aguda, crisi asmàtica, bronquiolitis, broncospasme, pneumotòrax a tensió, epiglotitis, broncospiració, obstrucció respiratòria per cos estrany, edema de glotis, crisi d’hiperventilació, embòlia pulmonar, aturada respiratòria. A més, cal valorar la permeabilitat de la via aèria
Conèixer i/o tractar l'infart agut de miocardi, angor, insuficiència cardíaca, edema agut de pulmó, fibril•lació ventricular, asistòlia, dissociació electromecànica, altres arítmies amb repercussió hemodinàmica. A més, cal conèixer les indicacions de la desfibril•lació, la cardioversió elèctrica i el marcapassos
Conèixer i/o tractar la intoxicació aguda greu
Conèixer i/o tractar la crisi hipertensiva
 A32 Valorar les diferents opcions terapèutiques
Conèixer les pautes d’analgèsia
 A33 Conèixer les estratègies per alleugerir els símptomes molestos o dolorosos del pacient terminal
 A47 Conèixer els principals grups farmacològics
Conèixer els conceptes bàsics de farmacodinàmia i farmacocinètica d’aquests grups
Conèixer els principis generals del mecanisme d’acció dels fàrmacs, les bases de les interaccions i les reaccions adverses
 A49 Conèixer el cost aproximat de les activitats diagnòstiques i terapèutiques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3-G RA1. Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo. (Comprensió)
RA2. Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina. (Anàlisi)
RA3. Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema. (Creativitat)
RA4. Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista. (Innovació)
RA5. Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores. (Avaluació)
 CT5-G RA1. Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques. (Qualitat)
RA2. Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada. (Construcció del discurs)
RA3. Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu. (Eficàcia)
RA1. Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral. (Comunicació no verbal i ús de la veu)
RA2. Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada. (Construcció del discurs)
RA3. Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori. (Eficàcia)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
CLASSES TEÒRIQUES Presentació de FARMACOLOGIA CLÍNICA. Objectius i activitats principals. Aplicació a la racionalització de les pautes terapèutiques. Presentació de com resoldre els casos clínics
T1. FARMACOLOGIA CLÍNICA EMBRIONÀRIA I FETAL. Pas de fàrmacs a través de la placenta. Farmacocinètica fetal. Condicions per a la producció de malformacions congènites. Fàrmacs teratògens: classificació. Principis a l'hora de prescriure fàrmacs en l'embaràs.
T2. FÀRMACS EN L'EMBARÀS. Influència de l'embaràs sobre l'acció dels fàrmacs: canvis farmacocinètics i canvis farmacodinàmics. Criteris d'utilització dels fàrmacs durant l'embaràs. Tractament de les afeccions més comuns en la dona embarassada.
T3. FÀRMACS EN LA LACTÀNCIA. Excreció de fàrmacs a través de la llet materna. Utilització dels fàrmacs durant la lactància: Qüestions a considerar. Fàrmacs contraindicats i fàrmacs que poden considerar-se segurs.
T4. FARMACOLOGIA CLÍNICA PEDIÀTRICA. Modificacions de la resposta als fàrmacs en el nen: alteracions farmacocinètiques i alteracions farmacodinàmiques. Característiques d'utilització de fàrmacs en el nen. Particularitats de l'ús de fàrmacs en la infància.
T5. FARMACOLOGIA CLÍNICA GERIÀTRICA. Factors determinants de les modificacions de la resposta als fàrmacs en l'ancià: factors farmacocinètics, farmacodinàmics i socials.
T6. UTILITZACIÓ DE FÀRMACS EN LA PATOLOGIA HEPÀTICA. Modificacions de la resposta als fàrmacs en cas d'afectació hepàtica: alteracions en el metabolisme i en l'excreció; canvis distributius per hipoproteïnèmia. Alteracions farmacodinàmiques. Iatrogènia hepàtica i digestiva.
T7. UTILITZACIÓ DE FÀRMACS EN LA PATOLOGIA RENAL. Modificacions de la resposta als fàrmacs en cas d'insuficiència renal; augment de la incidència de reaccions adverses; resposta terapèutica alterada; canvis responsables d'aquestes modificacions. Ajustament de dosis. Iatrogènia renal.
T8. FARMACOLOGIA SOCIAL. Factors que influeixen en el consum de medicaments. Automedicació. Compliment terapèutic.
T9. RECEPTA MÈDICA. Definició. Tipus de recepta mèdica. Què es pot prescriure amb recepta mèdica? Algunes recomanacions per evitar els errors de prescripció.
T10. INTERACCIONS FARMACOLÒGIQUES. Factors que augmenten la probabilitat d'interaccions farmacològiques. Mecanismes de producció d'interaccions. Normes generals per al control d'interaccions. Principals interaccions entre fàrmacs o grups farmacològics.
T11. REACCIONS ADVERSES INDUÏDES PER MEDICAMENTS. Importància de les reaccions adverses. Factors que intervenen en la seva aparició. Tipus de reaccions adverses. Mecanismes de producció dels diferents tipus de reaccions adverses.
T12. TOXICOMANIES. Dependència física i psíquica. Mecanismes de dependència. Importància medicosocial. Algunes de les toxicomanies més freqüents. Mesures terapèutiques enfront de les toxicomanies.
SEMINARIS S1. FARMACOTERÀPIA DE LA INSUFICIÈNCIA CARDÍACA. Maneig clínic dels diferents grups farmacològics. Criteris d'elecció i d'aplicació.
S2. FARMACOTERÀPIA DE LA CARDIOPATIA ISQUÈMICA. Prevenció farmacològica. Maneig clínic dels diferents grups farmacològics. Criteris d'elecció i d'aplicació.
S3. FARMACOTERÀPIA DE LA HIPERTENSIÓ ARTERIAL. Maneig clínic terapèutic dels fàrmacs antihipertensius. Criteris d'elecció i d'aplicació.
S4. FARMACOTERÀPIA DE LA DIABETIS I DE LES SEVES COMPLICACIONS. Maneig clínic dels diferents grups farmacològics. Criteris d'aplicació.
S5. TERAPÈUTICA DEL DOLOR. Farmacologia clínica i utilització terapèutica dels analgèsics, dels antiinflamatoris no esteroïdals i dels fàrmacs coadjuvants emprats en el tractament del dolor.
S6. TERAPÈUTICA DE L'APARELL RESPIRATORI. Farmacoteràpia broncodilatadora i antiasmàtica. Maneig clínic d'antitussigens, mucolítics i expectorants. Criteris d'utilització. Valoració crítica de l'eficàcia mucolítica.
S7. TOXICOLOGIA FARMACOLÒGICA. Tractament de les intoxicacions per fàrmacs i altres agents. Urgències toxicològiques.
PRÀCTIQUES P1. CASOS CLÍNICS TERAPÈUTICS. Disseny d'un tractament a partir d'un cas clínic. Revisió bibliogràfica.
P2. SELECCIÓ DE MEDICAMENTS. Objectius de la selecció de medicaments. Criteris de selecció de medicaments. Establiment d'un procés de selecció de medicaments. Guia de l’OMS de la bona prescripció.
P3. FARMACOVIGILÀNCIA. Objectius de la farmacovigilància. Estratègies i metodologies per a la detecció i anàlisi de reaccions adverses produïdes per medicaments. Notificació voluntària de reaccions adverses produïdes per medicaments: TARGETA GROGA. Establiment de la relació causal entre la reacció adversa i el fàrmac sospitós de produir-la: algoritmes de causalitat. Resolució de problemes clínics lligats a tractaments farmacològics.
P4. ASSAIG CLÍNIC. La recerca farmacològica en l'home i el desenvolupament de nous medicaments. Tipus d'assaigs clínics. Declaració de Helsinki i legislació espanyola. Anàlisi i avaluació d'un assaig clínic.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A21
A29
A47
A49
12 12 24
Seminaris
A21
A22
A25
A31
A32
A33
A47
9 5.4 14.4
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A21
A22
A32
A47
A49
16 17.6 33.6
Atenció personalitzada
0 0 0
 
Proves objectives de tipus test
A21
A29
A47
A49
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Exposició de les directrius de la assignatura a tots els alumnes simultàniament.
Sessió Magistral Exposició de temes principals a tots els alumnes simultàniament mitjançant lliçó magistral i medis audiovisuals. Aquests coneixements s'avaluaran a l'examen final mitjançant una prova tipus test.
Seminaris Exposició de temes específics dels seminaris, amb anàlisi a partir de casos clínics. Interactivitat professor-alumne. Medis audiovisuals. Informació previa al moodle.
Es realitzaran en dos grups a cada unitat docent.
Aquests coneixements seran objecte d'avaluació durant les sessions presencials i a la prova tipus test.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Desenvolupament de les pràctiques.
Es realitzara en 4 grups per unitat docent i es subdividira a l'aula en grups de 4 o 5 estudiants.
L'assistència a les sessions presencials és obligatòria.
Hi ha 4 pràctiques, on cada una de les practiques té 2 hores inicial de presentacio i 2 hores finals de resolució. Amb un periode intermig per resoldre-les
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Presencials: Previ acord amb el professor per e-mail. Virtuals: A través del moodle o correu electrònic. Fòrum obert de dubtes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A21
A22
A25
A31
A32
A33
A47
Es faràn preguntes als estudiants per tal de resoldre els casos clínics relacionats amb els seminaris. A cada estudiant se li preguntara mínim 2 seminaris 10%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A21
A22
A32
A47
A49
L'assistència a les pràctiques i la realització dels treballs pràctics tutoritzat seran obligatòries.
Un 10% de la nota avaluarà els aspectes de presentació del treball i bibliografia utilitzada.
50%
Proves objectives de tipus test
A21
A29
A47
A49
Es realitzarà una prova tipus test de 80 preguntes de resposta múltiple (1 vàlida d'entre 5). Les preguntes de l'examen teòric faran referència als continguts del programa teòric i del programa de seminaris. Cada resposta correcte valdrà 1 punt i cada resposta errònia restarà 0,25 punts. Per realitzar l'esmentada prova l'alumne disposarà de 90 minuts.
Serà necessari contestar el 90% de les preguntes per avaluar el test. La prova es realitzarà la setmana de parcials.
40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Criteris generals d'avaluació i qualificació Per aprovar l'assignatura caldrà: 1. Aprovar el bloc teòric (prova test+ seminaris) 2. Assistir a les pràctiques 3. Aprovar els treballs pràctics.

SEGONA CONVOCATÒRIA
Realitzar la part pendent de l'assignatura: prova test en cas de tenir suspès el bloc teòric i/o prova pràctica en el cas d'haver suspès el bloc pràctic (data segona convocatòria calendari d'exàmens).

ESTUDIANTS DE MOBILITAT
Hauran de complir els mateixos requisits especificats anteriorment amb l'excepció que el bloc pràctic d'assistència obligatòria es podrà seguir a través de l'aula virtual del moodle. Els seminaris es podràn seguir per teams, previa comunicació al professor de la seva assistència. Els exàmens i la presentació de les pràctiques s'ha de fer presencial en la data de primera convocatòria del gener.


Fonts d'informació

Bàsica LAURENCE, D. R, Clinical pharmacology, ,

Complementària SPEIGHT, T. M., Avery's drug treatment, ,
HARDMAN, J. G., Las bases farmacológicas de la terapéutica., ,
GRAHAME-SMITH, D. G., Oxford textbook of clinical pharmacology and drug therapy., ,
VELASCO, A., Farmacología I y II., ,
DUKES, M. N. G, Meyler's side effects of drugs: an encyclopedia of adverse reactions and interactions., ,

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FARMACOLOGIA GENERAL/14204140
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent