DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) CLÍNICA MÈDICA Codi 14204149
Ensenyament
Grau en Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
18 Obligatòria Sisè AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
CASTRO SALOMÓ, ANTONI
Adreça electrònica consuelo.vilades@urv.cat
joaquim.peraire@urv.cat
esther.sanz@urv.cat
josep.ribalta@urv.cat
luis.masana@urv.cat
alfredo.bardaji@urv.cat
juanjose.vendrell@urv.cat
salvadorjose.hernandez@urv.cat
ana.megia@urv.cat
ramon.descarrega@urv.cat
josemaria.manzanares@urv.cat
nicolauantoni.ortiz@urv.cat
antoni.castro@urv.cat
marialourdes.escoda@urv.cat
jose.guma@urv.cat
salvador.perello@urv.cat
jorge.joven@urv.cat
ali.jammoul@urv.cat
jorge.camps@urv.cat
mariaesther.solano@urv.cat
jesusmiguel.lopez@urv.cat
sergio.veloso@urv.cat
francesc.marimon@urv.cat
simonamihaela.iftime@urv.cat
silviadaniela.naf@urv.cat
luis.marcas@urv.cat
josepmaria.alegret@urv.cat
antonio.rabassa@urv.cat
franciscojose.martinez@urv.cat
mariaamparo.bodi@urv.cat
amadojoaquin.orti@urv.cat
mercedes.prats@urv.cat
ramon.decastro@urv.cat
alba.guasch@urv.cat
sandra.parra@urv.cat
mariacarmen.ligero@urv.cat
annamaria.texido@urv.cat
jaumejosepmaria.galceran@urv.cat
agustina.sirgo@urv.cat
silviaremedios.paredes@urv.cat
pedroantonio.pardo@urv.cat
kepa.amillano@urv.cat
mariareyes.aguinaco@urv.cat
joan.marsal@urv.cat
mariadelcarmen.boque@urv.cat
margarita.menacho@urv.cat
jordi.casanova@urv.cat
mariadelcarmen.abadiadebarbara@urv.cat
monica.magret@urv.cat
gonzalo.sirgo@urv.cat
andra.ceausu@urv.cat
daiana.ibarretxe@urv.cat
mariaalba.mane@urv.cat
raquel.catala@urv.cat
vicenc.pascual@urv.cat
mireia.feliu@urv.cat
alfonso.lorenzo@urv.cat
ramon.font@urv.cat
theodora.michalopoulou@urv.cat
laia.martinez@urv.cat
francisca.martinez@urv.cat
sergio.peralta@urv.cat
dulcenombremaria.rodriguez@urv.cat
davidgerardo.riesco@urv.cat
ajla.alibalic@urv.cat
mariaisabel.serrano@urv.cat
veronica.ruiz@urv.cat
albert.soley@urv.cat
vanessa.gazquez@urv.cat
conxita.rovira@urv.cat
anamaria.carrasquer@urv.cat
gaspar.dalmau@urv.cat
chadia.mizab@urv.cat
gil.bonet@urv.cat
maria.ferrev@urv.cat
julia.garro@urv.cat
joan.pelleja@urv.cat
laia.garcia@urv.cat
luzmaria.reyes@urv.cat
oanamaria.pavel@urv.cat
lilianapatricia.gutierrez@urv.cat
silvia.larrondo@urv.cat
tania.canals@urv.cat
xavier.ruiz@urv.cat
mariadelpilar.valdovinos@urv.cat
beatriz.villar@urv.cat
mariateresa.moreno@urv.cat
eva.anoro@urv.cat
annamaria.febrer@urv.cat
lidiabinela.lara@urv.cat
sandra.sangenis@urv.cat
beatriz.fuentes@urv.cat
normalorena.castillo@urv.cat
reinnicolas.willekens@urv.cat
paulaestefania.mejia@urv.cat
hildamercedes.villafuerte@urv.cat
hernaneduardo.tajes@urv.cat
joseluis.ferreiro@urv.cat
Professors/es
VILADES LABORDA, CONSUELO GLORIA
PERAIRE FORNER, JOSÉ JOAQUIN
SANZ GIRGAS, ESTHER
RIBALTA VIVES, JOSEP
MASANA MARÍN, LUIS
BARDAJÍ RUIZ, ALFREDO
VENDRELL ORTEGA, JUAN JOSÉ
HERNÁNDEZ FLIX, SALVADOR JOSÉ
MEGÍA COLET, ANA
DESCARREGA QUERALT, RAMON
MANZANARES ERRAZU, JOSÉ MARÍA
ORTIZ CASTELLÓN, NICOLAU ANTONI
CASTRO SALOMÓ, ANTONI
ESCODA TEIGELL, MARIA LOURDES
GUMÀ PADRÓ, JOSÉ
PERELLÓ ARAGONÈS, SALVADOR
JOVEN MARIED, JORGE
JAMMOUL JAMMOUL, ALI
CAMPS ANDREU, JORGE
SOLANO FRAILE, MARIA ESTHER
LÓPEZ DUPLA, JESÚS MIGUEL
VELOSO ESTEBAN, SERGIO
MARIMON CORTES, FRANCESC
IFTIMIE IFTIMIE, SIMONA MIHAELA
NAF CORTÉS, SILVIA DANIELA
MARCAS VILA, LUIS
ALEGRET COLOMÉ, JOSEP MARIA
RABASSA SOLER, ANTONIO
MARTÍNEZ CEREZO, FRANCISCO JOSÉ
BODI SAERA, MARIA AMPARO
ORTI LLAVERIA, AMADO JOAQUIN
PRATS VALENCIA, MERCEDES
DE CASTRO ARITMENDIZ, RAMON
GUASCH SINTES, ALBA
PARRA PÉREZ, SANDRA
LIGERO FERRER, MARIA CARMEN
TEXIDÓ BRUGUERA, ANNA MARIA
GALCERAN PADRÓS, JAUME JOSEP MARIA
SIRGO RODRÍGUEZ, AGUSTINA
PAREDES GONZALEZ-ALBO, SILVIA REMEDIOS
PARDO RECHE, PEDRO ANTONIO
AMILLANO PARRAGA, KEPA
AGUINACO CULEBRAS, MARIA REYES
MARSAL MOLERO, JOAN
BOQUÉ OLIVA, MARIA DEL CARMEN
MENACHO VILADOT, MARGARITA
CASANOVA MOLLÀ, JORDI
ABADIA DE BARBARÀ MARIN, MARIA DEL CARMEN
MAGRET IGLESIAS, MÒNICA
SIRGO RODRÍGUEZ, GONZALO
CEAUSU , ANDRA
IBARRETXE GEREDIAGA, DAIANA
MAÑÉ MARTÍNEZ, MARIA ALBA
CATALÀ PÉREZ, RAQUEL
PASCUAL RUBIO, VICENÇ
FELIU MASGORET, MIREIA
LORENZO QUEROL, ALFONSO
FONT FONT, RAMON
MICHALOPOULOU , THEODORA
MARTÍNEZ GUASCH, LAIA
MARTÍNEZ MADUEÑO, FRANCISCA
PERALTA MUÑOZ, SERGIO
RODRÍGUEZ MESA, DULCENOMBRE MARIA
RIESCO ACEVEDO, DAVID GERARDO
ALIBALIC SOSO, AJLA
SERRANO RODRIGUEZ, MARIA ISABEL
RUIZ GARCIA, VERÓNICA
SOLEY GARASA, ALBERT
GÁZQUEZ GARCÍA, ANA VANESSA
ROVIRA ANGLÈS, CONXITA
CARRASQUER CUCARELLA, ANA MARIA
DALMAU DUCH, GASPAR
MIZAB MELLAH, CHADIA
BONET PINEDA, GIL
FERRÉ VALLVERDÚ, MARIA
GARRO MARTÍNEZ, JULIA
PELLEJA CARNASA, JOAN
GARCIA BELLMUNT, LAIA
REYES CÉSPEDES, LUZ MARÍA
PAVEL , OANA MARIA
GUTIÉRREZ CARRASQUILLA, LILIANA PATRICIA
LARRONDO PÀMIES, SILVIA
CANALS PERNAS, TÀNIA
RUIZ PLAZAS, XAVIER
VALDOVINOS PERDICES, MARIA DEL PILAR
VILLAR NAVAS, BEATRIZ
MORENO LÓPEZ, MARIA TERESA
ANORO MURCIANO, EVA
FEBRER NAFRÍA, ANNA MARIA
LARA LEZAMA, LIDIA BINELA
SANGENÍS DÍEZ, SANDRA
FUENTES HUERTAS, BEATRIZ
CASTILLO ERASO, NORMA LORENA
WILLEKENS MORALES, REIN NICOLÁS
MEJIA NAVAS, PAULA ESTEFANIA
VILLAFUERTE LEDESMA, HILDA MERCEDES
TAJES PASCUAL, HERNAN EDUARDO
FERREIRO GUTIÉRREZ, JOSÉ LUIS
Web
Descripció general i informació rellevant <p><strong>En el cas que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.</strong></p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 L’alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una anamnesi del pacient i/o dels seus familiars
 A2 L'alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una exploració física general i per sistemes, apropiada a l'edat del pacient, al sexe, a l'estat mental i físic, d'una manera completa i sistemàtica
 A3 L'alumne ha de ser capaç de conèixer i interpretar els resultats de l'anamnesi, de l'examen físic i de les exploracions complementàries
 A4 L'alumne ha de ser capaç de conèixer i fer una orientació diagnòstica
 A5 Establir un pla d'actuació
 A6 Registrar les troballes
 A7 Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació al sistema cardiovascular
 A8 Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació al sistema respiratori
 A11 Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació al laboratori
 A12 Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació a la radiologia
 A15 Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació a la col·locació de vies i administració de medicació
 A17 Conèixer els principis generals de la investigació del pacient
 A18 Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic del laboratori
 A19 Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic per la imatge
 A20 Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics en relació a la investigació clínica
 A21 Conèixer els principis generals per al tractament del pacient
 A22 Saber en relació als fàrmacs per al tractament del pacient
 A23 Saber en relació als hemoderivats per al tractament del pacient
 A25 Saber en relació a l'anestèsia i control del dolor per al tractament del pacient
 A29 Saber en relació als aspectes socials per al tractament del pacient
 A30 Saber en relació a la nutrició per al tractament del pacient
 A31 Saber en relació a les cures i tractaments en situacions agudes per al tractament del pacient
 A32 Saber en relació a les cures cròniques per al tractament del pacient
 A33 Saber en relació a les cures pal·liatives per al tractament del pacient
 A36 Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc
 A45 Conèixer les alteracions de l’estructura i de la funció de l’organisme
 A46 Conèixer les causes de la malaltia i formes d'emmalaltir
 A47 Saber sobre la terapèutica en la qual es basa la medicina per a resoldre problemes de salut
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4-G Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa
 CT6-G Identificar el procés d’aprenentatge i l’orientació acadèmica i professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics
Utilitzar una bona tècnica de comunicació
Recollir les dades psicosocials significatives
Valorar les expectatives del pacient, pares i tutors
Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants
Valorar i saber interpretar els aspectes relacionats amb la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat)
 A2 Prendre i valorar les constants vitals (freqüència cardíaca, freqüència respiratòria, tensió arterial i temperatura)
Valorar el nivell de consciència
Valorar la presència de simptomatologia vegetativa
Reconèixer una pal•lidesa
Reconèixer una icterícia
Reconèixer una cianosi
Reconèixer una deshidratació
Reconèixer les lesions cutànies elementals
Detectar asimetries
Explorar i valorar si hi ha adenopaties
Explorar la tiroide
Detectar una ingurgitació jugular
Valorar les fontanel•les
Inspeccionar el tòrax i valorar l’estructura de la caixa toràcica, la mecànica respiratòria i l’ús de la musculatura accessòria
Palpar el tòrax i les vibracions vocals
Percudir el tòrax
Auscultar i reconèixer el murmuri vesicular
Auscultar i reconèixer uns roncs
Auscultar i reconèixer unes sibilàncies
Auscultar i reconèixer uns crepitants
Auscultar i reconèixer l’estridor inspiratori
Auscultar i reconèixer un frec pleural
Auscultar i reconèixer un buf tubari
Valorar la circulació col•lateral
Explorar i valorar adenopaties axil•lars
Detectar la presència d’acropàquia
Palpar la punta cardíaca
Reconèixer fremits (sinònim de tremolor....buscar!)
Localitzar els focus d’auscultació cardíaca
Auscultar els sorolls cardíacs normals
Reconèixer un buf sistòlic i diastòlic
Reconèixer un frec pericardíac
Prendre el pols arterial centrals i perifèrics
Valorar la perfusió perifèrica
Valorar els edemes
Reconèixer una trombosi venosa
Reconèixer una oclusió arterial
Reconèixer un xoc cardiovascular i una aturada cardíaca
Detectar i valorar una arítmia
Inspeccionar l’abdomen i detectar eventracions, tumoracions, alteracions del moviment i circulació col•lateral
Palpar i reconèixer masses i viscera-megàlies i saber fer la palpació bimanual
Auscultar el peristaltisme intestinal
Reconèixer una defensa i/o contractura abdominal
Explorar el signe de Blumberg i identificar els punts de McBurney i Murphy
Percudir l’abdomen
Fer i valorar la percussió de puny lumbar
Reconèixer un abdomen agut
Reconèixer una ascites
Reconèixer un globus vesical
Reconèixer hèrnies abdominals
Fer un tacte rectal
Explorar i valorar adenopaties supraclaviculars i inguinals
Fer una exploració mamària i adenopaties axil•lars
Fer una exploració prostàtica
Fer una exploració de penis i testicles
Explorar l’orientació i funcions superiors
Valorar el llenguatge
Explorar el camp visual
Explorar els parells cranials
Explorar un nistagme
Explorar la força i el to musculars
Identificar la presència d’asterixis
Valorar la marxa
Identificar el signe de Romberg
Explorar els reflexos osteo-tendinosos
Explorar els reflexes del nadó
Explorar la sensibilitat tàctil, dolorosa i vibratòria
Valorar alteracions del moviment
Reconèixer signes meningis
Explorar un malalt en coma
Explorar el cerebel
Reconèixer el dolor a la mobilització, els signes inflamatoris i les deformitats en les articulacions perifèriques
Fer una avaluació de les parts toves
Avaluar la postura
Explorar la mobilitat i el vessament articular
Explorar la maniobra de Lasègue
Explorar la pupil•la, les parpelles i les conjuntives
Explorar el fons de l’ull
 A3 Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les
Definir els simptomes i signes guia
 A4 Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
 A5 Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
 A6 Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada
Elaborar un informe clínic
 A7 Prendre la pressió arterial
Fer una oscil•lometria
Fer i interpretar un electrocardiograma (ECG) normal i anormal
 A8 Interpretar els trets bàsics d’una espirometria
Fer un Peak-Flow
Mesurar la saturació d’oxígen
Utilitzar l'oxigenoteràpia
Fer un repic (clapping)
Utilitzar inhaladors i aerosols
 A11 Fer una punció venosa
Interpretar el resultats
Determinar glucèmies capil•lars
Efectuar una tira bàsica d’orina
Interpretar els resultats dels exàmens analítics bàsics de sang, orina i líquids pleural, cefaloraquidi, ascític i articular
Detectar sang oculta a la femta
 A12 Interpretar la radiologia simple (tòrax, abdomen i esquelet)
Interpretar l' anatomia bàsica de la tomografia axial computada (TAC), ressonància magnètica (RM) i ecografia
 A15 Col•locar una via intravenosa
Col•locar una sonda nasogàstrica
Col•locar una sonda vesical
Administrar injectables intramusculars
 A17 Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert
Valorar el risc i el benefici de cada exploració
Conèixer el rendiment diagnòstic de les diferents exploracions
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les diferents proves
Conèixer el cost de l’exploració
Informar detalladament al pacient de les exploracions que es realitzaran
Obtenir el consentiment
 A18 Conèixer les indicacions i contraindicacions de les exploracions més comunes
Conèixer els procediments requerits per obtenir el material necessari per a la investigació
Saber interpretar els resultats de les diferents proves
 A19 Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge
Conèixer les indicacions, contraindicacions i riscs de les exploracions
Seleccionar les proves i els procediments diagnòstics o terapèutics adients en cada cas
Donar prioritat a les diverses tècniques de diagnòstic en relació amb la sospita clínica
Saber interpretar les diferents proves
 A20 Conèixer i saber realitzar sota supervisió puncions vasculars
Conèixer i saber realitzar sota supervisió una punció pleural, abdominal i lumbar
 A21 Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
Saber fer ús d’un tractament multidisciplinari
Reconèixer la importància de la recerca bibliogràfica pels diversos mitjans
Supervisar el compliment d’instruccions, tant en els aspectes de seguiment de pautes farmacològiques com de procediments exploratoris o de canvis en hàbits de salut
 A22 Conèixer els principis de bona prescripció
Conèixer els diversos grups farmacològics amb les seves indicacions, dosis, vies d’administració, interaccions, contraindicacions i efectes adversos
 A23 Conèixer les indicacions de la transfusió de diversos hemoderivats, el procediment d’extracció, compatibilitat, riscos transfusionals i complicacions
 A25 Establir els esglaons del tractament del dolor segons l’OMS (Organització Mundial de la Salut)
 A29 Valorar les dades del nivell educatiu, cultural i socioeconòmic del pacient per adequar les pautes médiques
 A30 Indicar una dieta adequada
Indicar i seguir el compliment del tractament dietètic de la diabetis, risc cardiovascular, insuficiència renal i hepàtica, i obesitat
Seleccionar els mètodes apropiats per assegurar una nutrició adequada a les necessitats individuals del pacient
Valorar els estats de malnutrició
 A31 Conèixer i/o tractar l'insuficiència respiratòria aguda, crisi asmàtica, bronquiolitis, broncospasme, pneumotòrax a tensió, epiglotitis, broncospiració, obstrucció respiratòria per cos estrany, edema de glotis, crisi d’hiperventilació, embòlia pulmonar, aturada respiratòria. A més, cal valorar la permeabilitat de la via aèria
Conèixer i/o tractar l'infart agut de miocardi, angor, insuficiència cardíaca, edema agut de pulmó, fibril•lació ventricular, asistòlia, dissociació electromecànica, altres arítmies amb repercussió hemodinàmica. A més, cal conèixer les indicacions de la desfibril•lació, la cardioversió elèctrica i el marcapassos
Conèixer i/o tractar el xoc, segons la seva etiologia: cardiogènic, hipovolèmic, sèptic, anafilàctic o per dolor
Conèixer i/o tractar la reacció al•lèrgica
Conèixer i/o tractar la intoxicació aguda greu
Conèixer i/o tractar la crisi hipertensiva
Conèixer i/o tractar la hemorràgia externa i interna
Conèixer i/o tractar les lesions traumàtiques cranials, medul•lars, toràciques, abdominals i d’extremitats
Conèixer i/o tractar el coma metabòlic
Conèixer i/o tractar les convulsions
Conèixer i/o tractar la hipotèrmia i hipertèrmia profunda
Conèixer i/o tractar la selecció de l’accidentat segons la gravetat i priorització dels tractaments
Conèixer i/o tractar el diagnòstic d’òbit i aproximació de la seva hora
Conèixer les situacions que precisen ingrés en unitats de cures intensives
 A32 Pronosticar el tipus, l’evolució i les limitacions de les malalties cròniques
Valorar les diferents opcions terapèutiques
Prevenir les complicacions de la malaltia
Conèixer i prescriure les modalitats de tractament domiciliari, sociosanitari i d’hospital de dia
Valorar el pronòstic i planificar el tractament segons l’evolució de la malaltia
 A33 Conèixer les cures pal•liatives en règim d’ingrés o domiciliàries
Conèixer el paper dels centres sociosanitaris
Conèixer el control de les cures domiciliàries
Conèixer les estratègies per alleugerir els símptomes molestos o dolorosos del pacient terminal
 A36 Conèixer els problemes de salut pública prioritaris en la comunitat
Conèixer els components de l’educació sanitària
Utilitzar adequadament el consell mèdic
Reconèixer els factors psicològics, físics o conductuals presents en el desencadenament i el manteniment d’una malaltia, tal com el tabaquisme, drogodependències, sedentarisme, falta de protecció solar, alteracions alimentaries, ...
Identificar els signes i símptomes de la malaltia per al seu diagnòstic precoç
Conèixer la validesa i el significat del diversos procediments utilitzats en el diagnòstic precoç de les malalties específiques
 A45 Conèixer les alteracions de l’estructura macroscòpica i microscòpica dels diversos òrgans i la relació amb la seva funció
Conèixer les principals síndromes que afecten l’organisme i els diversos sistemes i aparells i, en concret: el concepte, l’etiopatogènia genera, la fisiopatologia, la semiologia
Conèixer les causes de les malalties més freqüents i prevalents del nostre entorn
 A46 Identificar i conèixer les causes de les principals patologies i el seu diagnòstic en els següents sistemes i aparells: circulatori, respiratori, nerviós, digestiu, urinari, locomotor, endocrí i metabòlic, inmunològic, sanguini i pell i òrgans dels sentits
Identificar processos biològics específics de la dona
Conèixer els signes i símptomes de les principals malalties fins al final del creixemnt i desenvolupament
Identificar els fonaments dels transtorns psíquics
Conèixer la historia natural i com i quan intervenir en el seu pronòstic
 A47 Conèixer els principals grups farmacològics
Conèixer els conceptes bàsics de farmacodinàmia i farmacocinètica d’aquests grups
Conèixer els principis generals del mecanisme d’acció dels fàrmacs, les bases de les interaccions i les reaccions adverses
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4-G RA1. Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup. (Context)
RA2. Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment. (Comunicació)
RA3. Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup. (Compromís)
RA4. Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes. (Col·laboració)
 CT6-G RA1. Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional. (Autoconeixement)
RA2. Identificar el propi procés d’aprenentatge. (Aprenentatge)
RA3. Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi. (Entorn)
RA4. Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional. (Itineraris)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Pràctiques preprofessionals Hospitalàries en diferents especialitats mèdiques Sala d'Hospittalització
Dispensaris
Laboratori d'habilitats

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Pràctiques clíniques
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A11
A12
A15
A17
A18
A19
A20
A21
A22
A23
A25
A29
A30
A31
A32
A33
A36
A45
A46
A47
300 102 402
Simulació
A1
A2
A3
A4
A5
A6
15 15 30
Pràctiques a laboratoris
A15
6 6 12
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves pràctiques
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A11
A12
A15
A17
A18
A19
A20
A21
A22
A23
A25
A29
A30
A31
A32
A33
A36
A45
A46
A47
6 6 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripció de l'assignatura. Assistència
Pràctiques clíniques Pràctiques preprofessionals a les sales d'hospitalització, dispensaris,... en funció de la distribució que es faci.
Integració en un equip assistencial
Simulació Activitats amb pacients estandarditzats (pacients simulats)
Pràctiques a laboratoris Activitats puntuals en laboratori d'habilitats clíniques. Especialment per entrenament en les tècniques invasives més habituals i maniobres de reanimació cardiopulmonar bàsica i avançada
Atenció personalitzada Tutoria

Atenció personalitzada
Descripció
Tutoria

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A11
A12
A15
A17
A18
A19
A20
A21
A22
A23
A25
A29
A30
A31
A32
A33
A36
A45
A46
A47
De resultes de les pràctiques clíniques es realitzarà avaluació en format llistat competencial per part de tutor de pràctiques amb el que ha estat. 40%
Proves pràctiques
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A11
A12
A15
A17
A18
A19
A20
A21
A22
A23
A25
A29
A30
A31
A32
A33
A36
A45
A46
A47
La prova pàctica és una ACOE, avaluació de la competencia objectiva i estructurada en format multiestacions en la mesura que sigui possible. 60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaulació continua:

Per superar l'assignatura cal poder ser avaluat i això contempla:

Assistir a la totalitat de les pràctiques

Participar en les activitats programades que es realitzen al llarg del curs, en especial al laboratori d'habilitats clíniques i CFIS (centre de simulació)

Participar a les sessions de Transdisciplinària (> del 80%) i lliurar la ressenya encomanada.

Participar a les entrevistes amb pacients simulats. Participar a la prova d'avaluació de la competència objectiva i estructurada (ACOE).

Suspendre una de les parts suposa no superar l'assignatura.

La rotació clínica es considera superada si l'avaluació de la rúbrica resulta superior a 2,7 punts. Si el resultat és inferior no es considera superad la rotació. 

La ACOE s'aprova amb el 50% de la puntuació màxima de l'activitat. 


Fonts d'informació

Bàsica Loscalzo, Antony Fauci, Kasper, Hauser, Longo, Jameson, Harrison's. Principles of Internal Medicine, 21, 2022

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent