Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
L’alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una anamnesi del pacient i/o dels seus familiars |
| A2 |
L'alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una exploració física general i per sistemes, apropiada a l'edat del pacient, al sexe, a l'estat mental i físic, d'una manera completa i sistemàtica |
| A3 |
L'alumne ha de ser capaç de conèixer i interpretar els resultats de l'anamnesi, de l'examen físic i de les exploracions complementàries |
| A4 |
L'alumne ha de ser capaç de conèixer i fer una orientació diagnòstica |
| A47 |
Saber sobre la terapèutica en la qual es basa la medicina per a resoldre problemes de salut |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT4-G |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa |
| CT6-G |
Identificar el procés d’aprenentatge i l’orientació acadèmica i professional |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics
Utilitzar una bona tècnica de comunicació
Recollir les dades psicosocials significatives
Valorar les expectatives del pacient, pares i tutors
Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants
Valorar i saber interpretar els aspectes relacionats amb la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat)
| | A2 |
Detectar i identificar deliri (estat confusional)
Detectar i identificar símptomes d’ansietat
Detectar i identificar símptomes depressius
Detectar i identificar símptomes psicòtics
Detectar i identificar consum de tòxics
Detectar i identificar deteriorament cognoscitiu
| | A3 |
Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les
Definir els simptomes i signes guia
| | A4 |
Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
| | A47 |
Conèixer els principals grups farmacològics
Conèixer els conceptes bàsics de farmacodinàmia i farmacocinètica d’aquests grups
Conèixer els principis generals del mecanisme d’acció dels fàrmacs, les bases de les interaccions i les reaccions adverses
Tenir coneixement de les diverses modalitats de tractament en cirurgia
Tenir coneixement de la resposta de l’organisme a l’agressió
Conèixer les bases de la cicatrització i tractament de les ferides.
Conèixer els fonaments físics de les tècniques emprades en les diferents terapèutiques i les seves aplicacions en cadascun dels trastorns dels diversos òrgans i sistemes.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT4-G |
RA1. Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup. (Context)
RA2. Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment. (Comunicació)
RA3. Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup. (Compromís)
RA4. Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes. (Col·laboració)
| | CT6-G |
RA1. Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional. (Autoconeixement)
RA2. Identificar el propi procés d’aprenentatge. (Aprenentatge)
RA3. Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi. (Entorn)
RA4. Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional. (Itineraris)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Les pràctiques de la clínica psiquiàtrica |
Les pràctiques duren dues setmanes. Aquest curs assisteixen a dos serveis de dilluns a divendres, de 9 a 14 hores, és a dir 25 hores setmanals.
El servei on es fa el rotatori pot ser de hospitalització (Curta estada: aguts) o de la xarxa comunitaria (infantil o de adults)
Cada alumne de pràctiuqes ha de realitzarlas a la unitat que se li assigna i ha de acompanyar al tutor corresponent
Podrà assistir a les activitats i entrevistes dels malalts, així com a les reunions que tinguin lloc en aquesta unitat
Cada alumne té un metge referent el qual l'indicarà algun malalt al que ha d'explorar psicopatològicament amb major profunditat que als altres.
Cada alumne en finalitzar les pràctiques ha de realitzar un escrit que tracti sobre els següents punts:
- Descripció de l'exploració psicopatològica efectuada al malalt que li fou adjudicat especialment.
- Descripció psicopatològica dels altres tres pacients escollits pel propi alumne.
- Comentaris sobre les reunions o grups en els que ha participat. |
Entrega de la Memòria de Pràctiques |
Una vegada finalitzades les pràctiques, l'alumne entregarà els escrits que li han sol.licitat relatius a les seves pràctiques a l'Hospital, constituint en conjunt la Memòria de Pràctiques. Haurà d'entregar-la abans dels trenta dies d'haver acabat cada alumne, les seves pràctiques al Departament de Formació i Investigació de l'Institut Pere Mata. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
4 |
6 |
Pràctiques clíniques |
|
45 |
0 |
45 |
Treballs |
|
10 |
30 |
40 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
2 |
4 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
El primer dia de pràctiques se'ls explica als alumnes durant 2 hores, tot el que han de fer durant els 15 dies que dura el rotatori de psiquiatria. Hauran de portar una fotografia per posar al carnet que hauran de portar durant tot el rotatori. També hauran de omplir un document aanb les dades personals i signar un rebut de entrega de un document de prevenció de riscos laborals. Per últim, se´ls solicita la signatura corresponent a la Llei de Protecció de Dades. Per facilitar la possible rotació en unitats infantojuvenils se recomana que portin els certificats de delictes de naturalessa sexual. |
Pràctiques clíniques |
Cada alumne realitza aquestes pràctiques al pavelló que se li assigna. Ha d'assistir a les activitats i entrevistes dels malalts, així com a les reunions que tenen lloc en el seu servei. Cada alumne té un metge referent el qual l'indica el malalt al que ha d'explorar amb major profunditat . L'alumne pot, preguntar, plantejar o comentar quantes qüestions consideri oportunes al personal del grup terapèutic (curadors, infermers, psicòlegs, metges, etc.) però no disposa de la Història Clínica del pacient. |
Treballs |
Una vegada finalitzades les pràctiques, l'alumne entregarà els escrits que li han sol·licitat relatius a les seves pràctiques a l'Hospital, constituint en conjunt la Memòria de Pràctiques. Haurà d'entregar-la abans dels trenta dies d'haver acabat cada alumne, les seves pràctiques al Departament de Formació i Investigació de l'Institut Pere Mata. Cada alumne individualment al finalitzar les pràctiques al pavelló de llarga estada ha de realitzar un escrit que tracti els següents punts: • Elaboració reflexiva de les entrevistes tingudes amb el malalt que li va ser especialment adjudicat. • Elaboració d'altres trobades tingudes amb tres malalts, escollits pel propi alumne, d'entre els que s'ha relacionat al pavelló. Cada alumne en finalitzar les pràctiques al pavelló de curta estada ha de realitzar un escrit que tracti sobre els següents punts: • Descripció de l'exploració psicopatològica efectuada al malalt que li fou adjudicat especialment. • Descripció psicopatològica dels altres tres pacients escollits pel propi alumne. • Comentaris sobre les reunions o grups en els que ha participat. |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Cada alumne efectua les pràctiques de forma individualitzada, no en grup, amb un tutor a cada servei.
A més, al Departament de Formació del Centre, poden consultar qualsevol dubte o sol·licitar entrevistar-se amb algun dels professors responsables |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques clíniques |
|
Avaluació Directa. Aspectes a avaluar:
• Actitud durant les pràctiques.
• En relació amb els pacients.
• En relació amb l'equip assistencial.
• Interès i nivell de participació.
• Preguntes, qüestions i suggeriments plantejats (qualitat i oportunitat).
• Implicació o disposició a participar en tasques o activitats que hagin pogut sorgir al pavelló, en relació a les pràctiques.
• Assumir la tasca encomanada.
• Assistència i puntualitat.
• Diària (és correcta o falta algun dia).
• Horària (és correcta o arriba tard, se'n va aviat, "desapareix"). |
50% |
Treballs |
|
Avaluació de la Memòria escrita. Aspectes a avaluar:
• Recollida de dades del pacient principal.
• Qualitat de les entrevistes.
• Descripció de les dades.
• Recollida de dades dels altres tres o quatre pacients.
• Qualitat de les entrevistes.
• Descripció de les dades.
• Descripció de reunions i espais institucionals als que ha assistit durant les pràctiques.
• Opinió personal elaborada, sobre les pràctiques. |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Quan hi hagi una discordança entre l'avaluació efectuada directament a l'alumne i l'efectuada a través del seu treball escrit, a més de donar major valor a allò observat durant les pràctiques, s'intentarà analitzar els motius o circumstàncies que han pogut influir en aquesta disharmonia. Bé perquè el treball escrit sigui més ric, profund i elaborat del que podíem pressuposar a partir dels aspectes anteriorment avaluats, bé per tractar-se d'un escrit poc elaborat, superficial o amb plantejaments estereotipats. En segona convocatòria, l'alumne hauria de repetir els 15 dies de pràctiques y entregar els corresponents treballss La nota de l'observació directa podrà ser modificada, només, si en avaluar el treball escrit sembla oportú fer-ho. |
Bàsica |
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|