DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) CLÍNICA PSIQUIÀTRICA Codi 14204153
Ensenyament
Grau en Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Sisè AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
VALERO OYARZABAL, JOAQUÍN SILVESTRE
Adreça electrònica modesto.perez@urv.cat
joaquinsilvestre.valero@urv.cat
vanessa.sanchezg@urv.cat
mariamontserrat.sole@urv.cat
franciscojavier.arrufat@urv.cat
esteban.sepulveda@urv.cat
alba.valiente@urv.cat
Professors/es
PEREZ RETUERTO, MODESTO
VALERO OYARZABAL, JOAQUÍN SILVESTRE
SÁNCHEZ GISTAU, VANESSA
SOLÉ MOIX, MARIA MONTSERRAT
ARRUFAT NEBOT, FRANCISCO JAVIER
SEPULVEDA RAMOS, ESTEBAN
VALIENTE PALLEJÀ, ALBA
Web
Descripció general i informació rellevant <p><strong>En el cas que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.</strong></p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 L’alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una anamnesi del pacient i/o dels seus familiars
 A2 L'alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una exploració física general i per sistemes, apropiada a l'edat del pacient, al sexe, a l'estat mental i físic, d'una manera completa i sistemàtica
 A3 L'alumne ha de ser capaç de conèixer i interpretar els resultats de l'anamnesi, de l'examen físic i de les exploracions complementàries
 A4 L'alumne ha de ser capaç de conèixer i fer una orientació diagnòstica
 A47 Saber sobre la terapèutica en la qual es basa la medicina per a resoldre problemes de salut
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4-G Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa
 CT6-G Identificar el procés d’aprenentatge i l’orientació acadèmica i professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics
Utilitzar una bona tècnica de comunicació
Recollir les dades psicosocials significatives
Valorar les expectatives del pacient, pares i tutors
Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants
Valorar i saber interpretar els aspectes relacionats amb la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat)
 A2 Detectar i identificar deliri (estat confusional)
Detectar i identificar símptomes d’ansietat
Detectar i identificar símptomes depressius
Detectar i identificar símptomes psicòtics
Detectar i identificar consum de tòxics
Detectar i identificar deteriorament cognoscitiu
 A3 Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les
Definir els simptomes i signes guia
 A4 Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
 A47 Conèixer els principals grups farmacològics
Conèixer els conceptes bàsics de farmacodinàmia i farmacocinètica d’aquests grups
Conèixer els principis generals del mecanisme d’acció dels fàrmacs, les bases de les interaccions i les reaccions adverses
Tenir coneixement de les diverses modalitats de tractament en cirurgia
Tenir coneixement de la resposta de l’organisme a l’agressió
Conèixer les bases de la cicatrització i tractament de les ferides.
Conèixer els fonaments físics de les tècniques emprades en les diferents terapèutiques i les seves aplicacions en cadascun dels trastorns dels diversos òrgans i sistemes.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4-G RA1. Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup. (Context)
RA2. Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment. (Comunicació)
RA3. Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup. (Compromís)
RA4. Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes. (Col·laboració)
 CT6-G RA1. Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional. (Autoconeixement)
RA2. Identificar el propi procés d’aprenentatge. (Aprenentatge)
RA3. Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi. (Entorn)
RA4. Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional. (Itineraris)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Les pràctiques de la clínica psiquiàtrica Les pràctiques duren dues setmanes. Aquest curs assisteixen a dos serveis de dilluns a divendres, de 9 a 14 hores, és a dir 25 hores setmanals.

El servei on es fa el rotatori pot ser de hospitalització (Curta estada: aguts) o de la xarxa comunitaria (infantil o de adults)




Cada alumne de pràctiuqes ha de realitzarlas a la unitat que se li assigna i ha de acompanyar al tutor corresponent

Podrà assistir a les activitats i entrevistes dels malalts, així com a les reunions que tinguin lloc en aquesta unitat

Cada alumne té un metge referent el qual l'indicarà algun malalt al que ha d'explorar psicopatològicament amb major profunditat que als altres.

Cada alumne en finalitzar les pràctiques ha de realitzar un escrit que tracti sobre els següents punts:

- Descripció de l'exploració psicopatològica efectuada al malalt que li fou adjudicat especialment.

- Descripció psicopatològica dels altres tres pacients escollits pel propi alumne.

- Comentaris sobre les reunions o grups en els que ha participat.
Entrega de la Memòria de Pràctiques Una vegada finalitzades les pràctiques, l'alumne entregarà els escrits que li han sol.licitat relatius a les seves pràctiques a l'Hospital, constituint en conjunt la Memòria de Pràctiques. Haurà d'entregar-la abans dels trenta dies d'haver acabat cada alumne, les seves pràctiques al Departament de Formació i Investigació de l'Institut Pere Mata.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 4 6
Pràctiques clíniques
A1
A3
A4
CT4-G
CT6-G
45 0 45
Treballs
A1
A3
A4
A47
10 30 40
Atenció personalitzada
2 2 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries El primer dia de pràctiques se'ls explica als alumnes durant 2 hores, tot el que han de fer durant els 15 dies que dura el rotatori de psiquiatria. Hauran de portar una fotografia per posar al carnet que hauran de portar durant tot el rotatori. També hauran de omplir un document aanb les dades personals i signar un rebut de entrega de un document de prevenció de riscos laborals. Per últim, se´ls solicita la signatura corresponent a la Llei de Protecció de Dades. Per facilitar la possible rotació en unitats infantojuvenils se recomana que portin els certificats de delictes de naturalessa sexual.
Pràctiques clíniques Cada alumne realitza aquestes pràctiques al pavelló que se li assigna. Ha d'assistir a les activitats i entrevistes dels malalts, així com a les reunions que tenen lloc en el seu servei. Cada alumne té un metge referent el qual l'indica el malalt al que ha d'explorar amb major profunditat . L'alumne pot, preguntar, plantejar o comentar quantes qüestions consideri oportunes al personal del grup terapèutic (curadors, infermers, psicòlegs, metges, etc.) però no disposa de la Història Clínica del pacient.
Treballs Una vegada finalitzades les pràctiques, l'alumne entregarà els escrits que li han sol·licitat relatius a les seves pràctiques a l'Hospital, constituint en conjunt la Memòria de Pràctiques. Haurà d'entregar-la abans dels trenta dies d'haver acabat cada alumne, les seves pràctiques al Departament de Formació i Investigació de l'Institut Pere Mata. Cada alumne individualment al finalitzar les pràctiques al pavelló de llarga estada ha de realitzar un escrit que tracti els següents punts: • Elaboració reflexiva de les entrevistes tingudes amb el malalt que li va ser especialment adjudicat. • Elaboració d'altres trobades tingudes amb tres malalts, escollits pel propi alumne, d'entre els que s'ha relacionat al pavelló. Cada alumne en finalitzar les pràctiques al pavelló de curta estada ha de realitzar un escrit que tracti sobre els següents punts: • Descripció de l'exploració psicopatològica efectuada al malalt que li fou adjudicat especialment. • Descripció psicopatològica dels altres tres pacients escollits pel propi alumne. • Comentaris sobre les reunions o grups en els que ha participat.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Cada alumne efectua les pràctiques de forma individualitzada, no en grup, amb un tutor a cada servei. A més, al Departament de Formació del Centre, poden consultar qualsevol dubte o sol·licitar entrevistar-se amb algun dels professors responsables

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A1
A3
A4
CT4-G
CT6-G
Avaluació Directa. Aspectes a avaluar:
• Actitud durant les pràctiques.
• En relació amb els pacients.
• En relació amb l'equip assistencial.
• Interès i nivell de participació.
• Preguntes, qüestions i suggeriments plantejats (qualitat i oportunitat).
• Implicació o disposició a participar en tasques o activitats que hagin pogut sorgir al pavelló, en relació a les pràctiques.
• Assumir la tasca encomanada.
• Assistència i puntualitat.
• Diària (és correcta o falta algun dia).
• Horària (és correcta o arriba tard, se'n va aviat, "desapareix").
50%
Treballs
A1
A3
A4
A47
Avaluació de la Memòria escrita. Aspectes a avaluar:
• Recollida de dades del pacient principal.
• Qualitat de les entrevistes.
• Descripció de les dades.
• Recollida de dades dels altres tres o quatre pacients.
• Qualitat de les entrevistes.
• Descripció de les dades.
• Descripció de reunions i espais institucionals als que ha assistit durant les pràctiques.
• Opinió personal elaborada, sobre les pràctiques.
50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Quan hi hagi una discordança entre l'avaluació efectuada directament a l'alumne i l'efectuada a través del seu treball escrit, a més de donar major valor a allò observat durant les pràctiques, s'intentarà analitzar els motius o circumstàncies que han pogut influir en aquesta disharmonia. Bé perquè el treball escrit sigui més ric, profund i elaborat del que podíem pressuposar a partir dels aspectes anteriorment avaluats, bé per tractar-se d'un escrit poc elaborat, superficial o amb plantejaments estereotipats. En segona convocatòria, l'alumne hauria de repetir els 15 dies de pràctiques y entregar els corresponents treballss La nota de l'observació directa podrà ser modificada, només, si en avaluar el treball escrit sembla oportú fer-ho.


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent