DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) ÀMBITS D'ACTUACIÓ:ATENCIÓ SOCIOSANITÀRIA,URGÈNCIES,INTENSIUS,INVESTIG,MEDICINA LEGAL,GESTIÓ I ALTRES Codi 14204155
Ensenyament
Grau en Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Sisè AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
AZON MASOLIVER, ANTONI
Adreça electrònica francisco.garcia@urv.cat
josep.pujol@urv.cat
rosamaria.sansegundo@urv.cat
marialuisa.diaz@urv.cat
pedro.zaballos@urv.cat
pedro.romero@urv.cat
mariagrazia.foglia@urv.cat
antoni.azon@urv.cat
ali.jammoul@urv.cat
cristobal.anez@urv.cat
inmaculada.vallverdu@urv.cat
enric.figuerola@urv.cat
mariaamparo.bodi@urv.cat
amadojoaquin.orti@urv.cat
meritxell.arenas@urv.cat
sandra.parra@urv.cat
david.parada@urv.cat
franciscojavier.rodriguezf@urv.cat
jordi.sanchez@urv.cat
eduard.sole@urv.cat
monica.magret@urv.cat
gonzalo.sirgo@urv.cat
amada.culebradas@urv.cat
carlavanessa.merma@urv.cat
cristina.ibarz@urv.cat
vicenc.pascual@urv.cat
alejandro.filloy@urv.cat
mariapilar.sala@urv.cat
miquel.just@urv.cat
inmaculada.gil@urv.cat
cristina.grau@urv.cat
mariaisabel.mendez@urv.cat
marc.baget@urv.cat
priscila.caballero@urv.cat
javiermariano.camaron@urv.cat
Professors/es
GARCÍA SAYAGO, FRANCISCO
PUJOL MONTCUSÍ, JOSE ANTONIO
SAN SEGUNDO MOZO, ROSA MARÍA
DÍAZ FERNÁNDEZ, MARIA LUISA
ZABALLOS DIEGO, PEDRO
ROMERO AROCA, PEDRO
FOGLIA FERNÁNDEZ, MARIA GRAZIA
AZON MASOLIVER, ANTONI
JAMMOUL JAMMOUL, ALI
AÑEZ SIMON, CRISTOBAL
VALLVERDÚ PERAPOCH, INMACULADA
FIGUEROLA MASSANA, ENRIC
BODI SAERA, MARIA AMPARO
ORTI LLAVERIA, AMADO JOAQUIN
ARENAS PRAT, MERITXELL
PARRA PÉREZ, SANDRA
PARADA DOMINGUEZ, DAVID
RODRÍGUEZ FERNÁNDEZ, FRANCISCO JAVIER
SÁNCHEZ SÁNCHEZ, JORDI
SOLÉ FORTEZA, EDUARD
MAGRET IGLESIAS, MÒNICA
SIRGO RODRÍGUEZ, GONZALO
CULEBRADAS BARRERA, AMADA
MERMA LINARES, CARLA VANESSA
IBARZ GINÉ, CRISTINA
PASCUAL RUBIO, VICENÇ
FILLOY RIUS, ALEJANDRO
SALA FRANCINO, MARIA PILAR
JUST SAROBE, MIQUEL
GIL FAURE, INMACULADA
GRAU SALVAT, CRISTINA
MÉNDEZ MARÍN, MARIA ISABEL
BAGET BERNALDIZ, MARC
CABALLERO CASANOVES, PRISCILA
CAMARÓN MALLÉN, JAVIER MARIANO
Web
Descripció general i informació rellevant <div></div><div><br /></div><p> Aquesta assignatura es també el que anomenem rotatori . Els alumnes passareu per diferents departaments hospitalaris o de la pròpia universitat per viure de primera mà com és la tasca assistencial o de laboratori. Aquí col·laborareu en allò que us digui el responsable de la assignatura i aprendreu com es el dia a dia d'una unitat concreta.&nbsp;&nbsp;</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 L’alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una anamnesi del pacient i/o dels seus familiars
 A2 L'alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una exploració física general i per sistemes, apropiada a l'edat del pacient, al sexe, a l'estat mental i físic, d'una manera completa i sistemàtica
 A3 L'alumne ha de ser capaç de conèixer i interpretar els resultats de l'anamnesi, de l'examen físic i de les exploracions complementàries
 A4 L'alumne ha de ser capaç de conèixer i fer una orientació diagnòstica
 A5 Establir un pla d'actuació
 A6 Registrar les troballes
 A7 Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació al sistema cardiovascular
 A8 Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació al sistema respiratori
 A9 Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació a otorrinolaringologia
 A10 Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació a oftalmologia
 A11 Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació al laboratori
 A12 Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació a la radiologia
 A13 Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació a la cirurgia general i primeres cures
 A14 Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació al Sistema musculoesquelètic
 A15 Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació a la col·locació de vies i administració de medicació
 A17 Conèixer els principis generals de la investigació del pacient
 A18 Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic del laboratori
 A19 Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic per la imatge
 A20 Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics en relació a la investigació clínica
 A21 Conèixer els principis generals per al tractament del pacient
 A22 Saber en relació als fàrmacs per al tractament del pacient
 A23 Saber en relació als hemoderivats per al tractament del pacient
 A24 Saber en relació a la cirurgia per al tractament del pacient
 A25 Saber en relació a l'anestèsia i control del dolor per al tractament del pacient
 A26 Saber en relació a la psicologia per al tractament del pacient
 A27 Saber en relació a la rehabilitació i fisioteràpia per al tractament del pacient
 A28 Saber en relació a la radioteràpia per al tractament del pacient
 A29 Saber en relació als aspectes socials per al tractament del pacient
 A30 Saber en relació a la nutrició per al tractament del pacient
 A31 Saber en relació a les cures i tractaments en situacions agudes per al tractament del pacient
 A32 Saber en relació a les cures cròniques per al tractament del pacient
 A33 Saber en relació a les cures pal·liatives per al tractament del pacient
 A34 Saber en relació a les teràpies alternatives o complementàries per al tractament del pacient
 A35 Saber en relació a la derivació del pacient per al seu tractament
 A36 Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc
 A37 Tenir habilitats per a establir, basant-se en la millor evidència disponible, estratègies individualitzades que redueixin els riscs en els pacients
 A38 Col•laborar amb altres professionals i institucions per tal de promocionar la salut i prevenir malalties
 A39 Implementar accions preventives per promocionar la salut tant a nivell individual com poblacional
 A40 Desenvolupar estratègies de salut i screening
 A41 Tenir els coneixements bàsics en els quals es basa la medicina per a resoldre problemes de salut
 A42 Conèixer l'estructura i la funció de l'organisme humà en estat de salut i de cadascun dels seus òrgans i aparells
 A43 Conèixer el cicle de la vida
 A44 Conèixer els aspectes conductuals de les relacions entre un individu i la família, els companys, l'entorn social, la societat en general i l'entorn físic
 A45 Conèixer les alteracions de l’estructura i de la funció de l’organisme
 A46 Conèixer les causes de la malaltia i formes d'emmalaltir
 A47 Saber sobre la terapèutica en la qual es basa la medicina per a resoldre problemes de salut
 A48 Saber sobre l'epidemiologia i salut pública en la qual es basa la medicina per a resoldre problemes de salut
 A49 Conèixer sobre economia de la salut, gestió i planificació sanitària
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4-G Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa
 CT6-G Identificar el procés d’aprenentatge i l’orientació acadèmica i professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics
Utilitzar una bona tècnica de comunicació
Recollir les dades psicosocials significatives
Valorar les expectatives del pacient, pares i tutors
Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants
Valorar i saber interpretar els aspectes relacionats amb la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat)
 A2 Prendre i valorar les constants vitals (freqüència cardíaca, freqüència respiratòria, tensió arterial i temperatura)
Valorar el nivell de consciència
Valorar la presència de simptomatologia vegetativa
Reconèixer una pal•lidesa
Reconèixer una icterícia
Reconèixer una cianosi
Reconèixer una deshidratació
Reconèixer les lesions cutànies elementals
Detectar asimetries
Explorar i valorar si hi ha adenopaties
Explorar la tiroide
Detectar una ingurgitació jugular
Valorar les fontanel•les
Inspeccionar el tòrax i valorar l’estructura de la caixa toràcica, la mecànica respiratòria i l’ús de la musculatura accessòria
Palpar el tòrax i les vibracions vocals
Percudir el tòrax
Auscultar i reconèixer el murmuri vesicular
Auscultar i reconèixer uns roncs
Auscultar i reconèixer unes sibilàncies
Auscultar i reconèixer uns crepitants
Auscultar i reconèixer l’estridor inspiratori
Auscultar i reconèixer un frec pleural
Auscultar i reconèixer un buf tubari
Valorar la circulació col•lateral
Explorar i valorar adenopaties axil•lars
Detectar la presència d’acropàquia
Palpar la punta cardíaca
Reconèixer fremits (sinònim de tremolor....buscar!)
Localitzar els focus d’auscultació cardíaca
Auscultar els sorolls cardíacs normals
Reconèixer un buf sistòlic i diastòlic
Reconèixer un frec pericardíac
Prendre el pols arterial centrals i perifèrics
Valorar la perfusió perifèrica
Valorar els edemes
Reconèixer una trombosi venosa
Reconèixer una oclusió arterial
Reconèixer un xoc cardiovascular i una aturada cardíaca
Detectar i valorar una arítmia
Inspeccionar l’abdomen i detectar eventracions, tumoracions, alteracions del moviment i circulació col•lateral
Palpar i reconèixer masses i viscera-megàlies i saber fer la palpació bimanual
Auscultar el peristaltisme intestinal
Reconèixer una defensa i/o contractura abdominal
Explorar el signe de Blumberg i identificar els punts de McBurney i Murphy
Percudir l’abdomen
Fer i valorar la percussió de puny lumbar
Reconèixer un abdomen agut
Reconèixer una ascites
Reconèixer un globus vesical
Reconèixer hèrnies abdominals
Fer un tacte rectal
Explorar i valorar adenopaties supraclaviculars i inguinals
Visualitzar la vagina i el coll uterí
Fer un tacte vaginal
Fer una exploració abdominal de la gestant
Fer una exploració mamària i adenopaties axil•lars
Fer una exploració prostàtica
Fer una exploració de penis i testicles
Explorar l’orientació i funcions superiors
Valorar el llenguatge
Explorar el camp visual
Explorar els parells cranials
Explorar un nistagme
Explorar la força i el to musculars
Identificar la presència d’asterixis
Valorar la marxa
Identificar el signe de Romberg
Explorar els reflexos osteo-tendinosos
Explorar els reflexes del nadó
Explorar la sensibilitat tàctil, dolorosa i vibratòria
Valorar alteracions del moviment
Reconèixer signes meningis
Explorar un malalt en coma
Explorar el cerebel
Reconèixer i avaluar el desalineament de les extremitats
Fer una anàlisi funcional del recorregut articular
Reconèixer el dolor a la mobilització, els signes inflamatoris i les deformitats en les articulacions perifèriques
Fer una avaluació de les parts toves
Avaluar la postura
Explorar la mobilitat i el vessament articular
Reconèixer fractures i luxacions
Reconèixer una lesió de nervi perifèric
Fer una exploració otoscòpica
Fer una exploració acumètrica
Saber explorar els sins paranasals
Explorar la cavitat bucal i l’orofaringe
Saber inspeccionar els globus oculars
Fer una exploració bàsica de l’agudesa visual
Explorar la pupil•la, les parpelles i les conjuntives
Explorar el fons de l’ull
Detectar i identificar deliri (estat confusional)
Detectar i identificar símptomes depressius
Detectar i identificar consum de tòxics
Detectar i identificar deteriorament cognoscitiu
 A3 Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les
Definir els simptomes i signes guia
 A4 Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
 A5 Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
 A6 Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada
Elaborar un informe clínic
 A7 Prendre la pressió arterial
Fer i interpretar un electrocardiograma (ECG) normal i anormal
 A8 Mesurar la saturació d’oxígen
Utilitzar l'oxigenoteràpia
Utilitzar inhaladors i aerosols
 A9 Utilitzar el mirall frontal simple i el mirall de Clar
Fer una otoscòpia
Fer una laringoscòpia
Fer un tapament anterior d’una epistaxi
Fer un pneumotapament d’una epistaxi posterior
Extreure cossos estranys de la laringe
Extreure cossos estranys de la gola, les fosses nasals i les orelles
 A10 Explorar un fons d’ull
Fer una eversió de les parpelles
Extreure cossos estranys superficials del globus ocular
Utilitzar la làmpada de fenadura
Interpretar una campimetria
 A11 Fer una punció venosa
Interpretar el resultats
Determinar glucèmies capil•lars
Efectuar una tira bàsica d’orina
Interpretar els resultats dels exàmens analítics bàsics de sang, orina i líquids pleural, cefaloraquidi, ascític i articular
 A12 Interpretar la radiologia simple (tòrax, abdomen i esquelet)
Interpretar l' anatomia bàsica de la tomografia axial computada (TAC), ressonància magnètica (RM) i ecografia
 A13 Aplicar mesures d’asèpsia en ferides simples
Col•locar sutures en ferides simples
Fer cures cutànies
Fer un primer tractament de cremades, segons l’origen de l’agent agressor
Conèixer la tècnica de la punció pleural, abdominal i lumbar
Fer un primer tractament d’una hemorràgia externa
 A14 Fer un test muscular manual
Col•locar un collaret cervical a un accidentat
 A15 Col•locar una via intravenosa
Col•locar una sonda nasogàstrica
Col•locar una sonda vesical
 A17 Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert
Valorar el risc i el benefici de cada exploració
Conèixer el rendiment diagnòstic de les diferents exploracions
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les diferents proves
Conèixer el cost de l’exploració
Informar detalladament al pacient de les exploracions que es realitzaran
Obtenir el consentiment
 A18 Conèixer les indicacions i contraindicacions de les exploracions més comunes
Conèixer els procediments requerits per obtenir el material necessari per a la investigació
Saber interpretar els resultats de les diferents proves
 A19 Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge
Conèixer les indicacions, contraindicacions i riscs de les exploracions
Seleccionar les proves i els procediments diagnòstics o terapèutics adients en cada cas
Donar prioritat a les diverses tècniques de diagnòstic en relació amb la sospita clínica
Saber interpretar les diferents proves
 A20 Conèixer i saber realitzar sota supervisió una punció pleural, abdominal i lumbar
 A21 Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
Saber fer ús d’un tractament multidisciplinari
Reconèixer la importància de la recerca bibliogràfica pels diversos mitjans
Supervisar el compliment d’instruccions, tant en els aspectes de seguiment de pautes farmacològiques com de procediments exploratoris o de canvis en hàbits de salut
 A22 Conèixer els principis de bona prescripció
Conèixer els diversos grups farmacològics amb les seves indicacions, dosis, vies d’administració, interaccions, contraindicacions i efectes adversos
 A23 Conèixer les indicacions de la transfusió de diversos hemoderivats, el procediment d’extracció, compatibilitat, riscos transfusionals i complicacions
 A24 Conèixer les indicacions de la cirurgia en malalties cròniques i agudes
Conèixer la utilització de l’instrumental quirúrgic bàsic
 A25 Conèixer la valoració preoperatòria
Conèixer les indicacions i riscos de l’anestèsia local, raquídia i general
Valorar el tipus i grau de dolor utilitzant les diferents taules de mesura reconegudes
Reconèixer les seves causes i les seves repercussions psicològiques i físiques, i diferenciar el dolor agut del dolor crònic
Establir els esglaons del tractament del dolor segons l’OMS (Organització Mundial de la Salut)
 A26 Detectar estats emocionals associats a altres quadres clínics que comprometin la seva evolució
 A27 Conèixer el paper integral de la rehabilitació en la recuperació després de determinades malalties
 A28 Conèixer les indicacions generals de la radioteràpia
Valorar la resposta al tractament, així comi les possibles reaccions i/o seqüeles secundàries a aquest tractament
 A29 Valorar les dades del nivell educatiu, cultural i socioeconòmic del pacient per adequar les pautes médiques
Valorar el suport familiar en la malaltia i el seu grau d’acord en l’adhesió al tractament
 A30 Indicar una dieta adequada
Valorar els estats de malnutrició
Valorar les indicacions terapèutiques i les vies d’administració de la nutrició artificial enteral, parenteral i pediàtrica
 A31 Reconèixer i orientar la terapèutica d'un pacient recuperat després d’un tractament d’urgència
Reconèixer i orientar la terapèutica de l’accident vascular cerebral, hipertensió endocranial aguda
Reconèixer i orientar la terapèutica del politraumatisme
Reconèixer i orientar la terapèutica de la compressió medul•lar aguda
Reconèixer i orientar la terapèutica de les lesions vasculars amb risc d’hemorràgia
Reconèixer i orientar la terapèutica d'un pacient amb cremades
Reconèixer i orientar la terapèutica de la retenció aguda d’orina, distensió vesical
Reconèixer i orientar la terapèutica de la distensió gàstrica aguda
Reconèixer i orientar la terapèutica de l’epistaxi i hematèmesi
Reconèixer i orientar la terapèutica de la septicèmia
Reconèixer i orientar la terapèutica de la crisi vasovagal
Reconèixer i orientar la terapèutica de la crisi convulsiva i estat postictal
Reconèixer i orientar la terapèutica de la crisi tirotòxica
Reconèixer i orientar la terapèutica de la trombosi venosa profunda
Reconèixer i orientar la terapèutica de l’isquèmia arterial
Reconèixer i orientar la terapèutica de l’abstinència alcohòlica i d’opiacis
Reconèixer i orientar la terapèutica de la deshidratació greu
Reconèixer i orientar la terapèutica de l’hipertèrmia maligna
Reconèixer i orientar la terapèutica de la preparació per al trasllat d’un pacient traumàtic
Conèixer i/o tractar l'insuficiència respiratòria aguda, crisi asmàtica, bronquiolitis, broncospasme, pneumotòrax a tensió, epiglotitis, broncospiració, obstrucció respiratòria per cos estrany, edema de glotis, crisi d’hiperventilació, embòlia pulmonar, aturada respiratòria. A més, cal valorar la permeabilitat de la via aèria
Conèixer i/o tractar l'infart agut de miocardi, angor, insuficiència cardíaca, edema agut de pulmó, fibril•lació ventricular, asistòlia, dissociació electromecànica, altres arítmies amb repercussió hemodinàmica. A més, cal conèixer les indicacions de la desfibril•lació, la cardioversió elèctrica i el marcapassos
Conèixer i/o tractar el xoc, segons la seva etiologia: cardiogènic, hipovolèmic, sèptic, anafilàctic o per dolor
Conèixer i/o tractar les convulsions
Conèixer les situacions que precisen ingrés en unitats de cures intensives
Conèixer la ventilació assistida
Conèixer el monitoratge neurològic, cardiovascular i respiratori
Conèixer els riscos dels tractaments invasius
Conèixer els límits de la teràpia intensiva; significat de teràpia desproporcionada
Conèixer el concepte de mort cerebral
Conèixer els aspectes legals de la donació d’òrgans
Presentació i defensa davant del Tribunal universitari d'un projecte de fi de grau, consistent en un exercici dels continguts formatius rebuts i les competències adquirides
 A32 Pronosticar el tipus, l’evolució i les limitacions de les malalties cròniques
Valorar les diferents opcions terapèutiques
Prevenir les complicacions de la malaltia
Valorar les necessitats psicològiques, mèdiques, familiars i ambientals del pacient crònic
Valorar el grau d’incapacitat física
Conèixer les cures i els riscos de la immobilitat
Conèixer el paper de la rehabilitació
Conèixer i prescriure les modalitats de tractament domiciliari, sociosanitari i d’hospital de dia
Valorar el pronòstic i planificar el tractament segons l’evolució de la malaltia
Participar en els tractaments multimodals
Conèixer les pautes d’analgèsia
 A33 Conèixer les cures pal•liatives en règim d’ingrés o domiciliàries
Conèixer el paper dels centres sociosanitaris
Conèixer el control de les cures domiciliàries
Conèixer les estratègies per alleugerir els símptomes molestos o dolorosos del pacient terminal
Conèixer el paper de la família
Conèixer les necessitats psicològiques i ambientals del pacient terminal
Conèixer les tècniques de suport al pacient moribund i al seu entorn
 A34 Conèixer els principis generals de les teràpies alternatives o complementàries
 A35 Valorar la derivació d’un pacient estable
Valorar la derivació d’un pacient inestable
Valorar la derivació d’un pacient que precisa suport sociosanitari
 A36 Conèixer els problemes de salut pública prioritaris en la comunitat
Conèixer els components de l’educació sanitària
Utilitzar adequadament el consell mèdic
Reconèixer els factors psicològics, físics o conductuals presents en el desencadenament i el manteniment d’una malaltia, tal com el tabaquisme, drogodependències, sedentarisme, falta de protecció solar, alteracions alimentaries, ...
Identificar els signes i símptomes de la malaltia per al seu diagnòstic precoç
Conèixer la validesa i el significat del diversos procediments utilitzats en el diagnòstic precoç de les malalties específiques
 A37 Conèixer les intervencions preventives i les estratègies de promoció de la salut en els diversos grups d’edat i col•lectius especials de la població
Aplicar la intervenció psicològica a la prevenció de riscos vinculats a hàbits de salut en persones que presentin malalties tals com hipertensió, metabolopaties, dolor crònic, ...
 A38 Col•laborar amb professionals sanitària, educadors i responsables de l’administració pública
Integrar els components de la protecció de la salut (medi ambient i aliments) en la valoració pronòstica
Reconèixer i emprar les eines de planificació i priorització en el servei públic de salut
Conèixer les bases científiques, riscos i l’aplicabilitat de les medicines alternatives
 A39 Conèixer els conceptes i criteris econòmics bàsics que condicionen la pràctica assistencial
Conèixer conceptes de demografia i de variabilitat biopsicosocial
Conèixer el funcionament del sistema públic de salut
Sensibilitzar a la població del risc que comporta no recòrrer, en determinades circumstàncies, a l’ajuda médica
Promocionar l’adherencia al tractament valorant les motivacions del pacient per acceptar el seguiment d’instruccions mèdiques i les conseqüències de la no-adhesió al mateix
 A40 Aplicar un protocol de despistatge de patologies d’alta prevalença sistemàticament a tots els individus en risc per edat, sexe, fenotip, ...
Desenvolupar les estratègies de control i prevenció de les malalties transmisibles
Desenvolupar les estratègies de prevenció de les malalties cróniques i degeneratives
Promocionar campanyes de prevenció de riscos tenint en compte les que ja existeixen (consum de tabac i drogues, educació sexual sanitaria i prevenció d’accidents de trànsit), i sensibilitzar la població sanitària del seu interès i benefici
Promocionar el bon ús dels medicaments
Conèixer les bases científiques i operatives de les vacunacions
Avaluar les vacunacions en situacions personals i clíniques especials
 A41 Saber descriure la cèl•lula i identificar els diversos orgànuls cel•lulars
Saber establir les relacions entre les estructures intracel•lulars i les funcions que realitzen
Conèixer els processos de desenvolupament que condueixen a l’establiment del pla corporal de l’organisme humà i els mecanismes cel•lulars i genètics corresponents.
Conèixer els fenòmens i mecanismes físics a nivell molecular, cel•lular i orgànic e els estats de salut i malalia
Conèixer i aplicar els conceptes, mètodes i tècniques de la biofísica en l’estudi de les funciones de l’organisme humà.
Conèixer les bases físiques de les tècniques de diagnosi i teràpia
Conèixer l’estructura de les biomolècules per entendre les propietats determinants de la seva funció biològica en el context cel•lular i de l’organisme
Conèixer les estructures i les funcions bàsiques de les cèl•lules de l’organisme humà, amb l’aplicació dels conceptes i el llenguatge bioquímics
Aprendre a utilitzar l’enfocament bioquímic en l’estudi de les funcions cel•lulars i de l’organisme
Conèixer les bases teòriques i pràctiques de les tècniques bioquímiques aplicades a la investigació i la mesura de les funcions cel•lulars.
Conèixer les bases moleculars de la malaltia
Conèixer les bases genètiques que li permetin comprendre la fisiopatologia
Conèixer les bases de la teràpia gènica per comprendre el futur desenvolupament de la mateixa
Conèixer els elements bàsics i indispensables per utilitzar els mètodes estadístics descriptius i inferencials aplicats a les ciències biomèdiques.
 A42 Conèixer i descriure l’estructura macroscòpica i microscòpica normal dels diversos sistemes i aparells
Conèixer i descriure les funcions normals dels diversos sistemes i aparells de l’organisme, en els diversos nivells d’organització (des de l’organisme intacte fins als nivells cel•lular, subcel•lular i molecular)
Conèixer els mecanismes homeostàtics i de regulació dels diversos sistemes i aparells
Conèixer les bases teòriques i l’aplicació dels diversos mètodes d’exploració funcional del sistemes i dels aparells.
 A43 Ha de conèixer con afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida: fetus, neonats, infants, adolescència, adults, vellesa i mort.
 A44 Tenir present, en la relació amb el malalt, el paper de la família i dels amics en l’aprenentatge i el manteniment dels hàbits de salut i de les conductes malsanes
Tenir present, en la relació amb el malalt, els aspectes de la relació laboral que poden incidir en la salut de l’individu
Tenir present, en la relació amb el malalt, les insuficiències de l’entorn físic que incideixen en la seva malaltia.
Tenir present, en la relació amb el malalt, l’adequació del subjecte a les normes de la cultura en què viu immers.
 A45 Conèixer les alteracions de l’estructura macroscòpica i microscòpica dels diversos òrgans i la relació amb la seva funció
Conèixer les principals síndromes que afecten l’organisme i els diversos sistemes i aparells i, en concret: el concepte, l’etiopatogènia genera, la fisiopatologia, la semiologia
Conèixer les causes de les malalties més freqüents i prevalents del nostre entorn
 A46 Conèixer les causes externes de la malaltia: microbiologia
Conèixer les causes externes de la malaltia: toxicologia
Conèixer les causes externes de la malaltia: ocupacional
Identificar i conèixer les causes de les principals patologies i el seu diagnòstic en els següents sistemes i aparells: circulatori, respiratori, nerviós, digestiu, urinari, locomotor, endocrí i metabòlic, inmunològic, sanguini i pell i òrgans dels sentits
Identificar processos biològics específics de la dona
Conèixer els signes i símptomes de les principals malalties fins al final del creixemnt i desenvolupament
Identificar els fonaments dels transtorns psíquics
Conèixer la historia natural i com i quan intervenir en el seu pronòstic
 A47 Conèixer els principals grups farmacològics
Conèixer els conceptes bàsics de farmacodinàmia i farmacocinètica d’aquests grups
Conèixer els principis generals del mecanisme d’acció dels fàrmacs, les bases de les interaccions i les reaccions adverses
Tenir coneixement de les diverses modalitats de tractament en cirurgia
Tenir coneixement de la resposta de l’organisme a l’agressió
Conèixer les bases de la cicatrització i tractament de les ferides.
Conèixer els fonaments físics de les tècniques emprades en les diferents terapèutiques i les seves aplicacions en cadascun dels trastorns dels diversos òrgans i sistemes.
 A48 Tenir els fonaments científics i les bases operatives de la metodologia epidemiològica aplicada a les necessitats professionals del metge general.
Conèixer i ser capaç d’aplicar els mètodes assistencials i de recerca, propis de la medicina preventiva actual
Tenir una visió sanitària envers les prioritats de la població en matèria de salut pública.
 A49 Conèixer la planificació i l’administració sanitàries
Conèixer la gestió sanitària
Tenir capacitat per analitzar les implicacions organitzatives, econòmiques i socials que comporten les actuacions mèdiques
Conèixer el cost aproximat de les activitats diagnòstiques i terapèutiques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4-G RA1. Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup. (Context)
RA2. Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment. (Comunicació)
RA3. Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup. (Compromís)
RA4. Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes. (Col·laboració)
 CT6-G RA1. Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional. (Autoconeixement)
RA2. Identificar el propi procés d’aprenentatge. (Aprenentatge)
RA3. Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi. (Entorn)
RA4. Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional. (Itineraris)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
L'assignatura "Altres àmbits d'actuació" és una assignatura de 6 curs, que equival a les pràctiques del rotatori. Cada alumne podra escollir l'ambit que més l'interessi en funció del seu curriculum obtingut durant el grau.
Els continguts propis de cada ambit seran donats pel responsable de cada àmbit en les unitats docents corresponents on hagin escollit o els toqui fer les pràctiques
Cada àmbit te unes competències particulars , així com la forma de com s'avaluarà.

El pla sobre de competencies i avaluació de cada àmbit us el pot proporcionar el Dr Azón , coordinador de l'assignatura. Tan mateix com són moltes les unitats que abarca la assignatura que seria millor que cada alumne parli amb el responsable de la unitat on rotarà per conèixer més a fons les competències de cada àrea.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Pràctiques clíniques
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
A17
A18
A19
A20
A21
A22
A23
A24
A25
A26
A27
A28
A29
A30
A31
A32
A33
A34
A35
A36
A37
A38
A39
A40
A41
A42
A43
A44
A45
A46
A47
A48
A49
105 40.8 145.8
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves pràctiques
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
A17
A18
A19
A20
A21
A22
A23
A24
A25
A26
A27
A28
A29
A30
A31
A32
A33
A34
A35
A36
A37
A38
A39
A40
A41
A42
A43
A44
A45
A46
A47
A48
A49
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Cada responsable de l'area a treballar us explicarà el modus operandi de cada lloc perque us siguin entendores i més fàcils les tasques que se us assignaran dins del departament
Pràctiques clíniques Pràctiques pre-professionals en diferents àmbits clínics o de recerca.
Atenció personalitzada Per a questions d'interés gral de l'assignatura contactareu amb : antoni.azon@urv.cat
El Dr Azón us orientarà sobre dubtes que tingueu i us dirà qui és el responsable de cada àmbit d'actuació en les diferents unitats docents .
Us facilitaraà el contacte amb el responsable

Atenció personalitzada
Descripció
Per a questions d'interés gral de l'assignatura contactareu amb : antoni.azon@urv.cat El Dr Azón us orientarà sobre dubtes que tingueu i us dirà qui és el responsable de cada àmbit d'actuació en les diferents unitats docents . Us facilitarà el contacte amb el responsable adient

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves pràctiques
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
A17
A18
A19
A20
A21
A22
A23
A24
A25
A26
A27
A28
A29
A30
A31
A32
A33
A34
A35
A36
A37
A38
A39
A40
A41
A42
A43
A44
A45
A46
A47
A48
A49
Tot i que cada àrea pot avaluar de forma determinada i específica , la majoria sereu avaluats amb un full que destacarà:
1 Nivell de coenixements
2 Habilitat en la realització de la historia clínica i exploració física
3: Habilitat en el recull i transmissió de dades
4. Habilitats tècniques
5. Habilitat en el diagnòstic diferencial
6. Relació amb el pacient
7. Integració a l'quip, participació en sessions i relació amb el grup
8. Conducta professional
100
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Cada responsable en l'àmbit d'actuació ha planificat en un full d'avaluació les competencies i coneixements que s'han d'assolir.

Serà ell qui avalurà la vostra feina i dedicació al seu departament.

Al acabar la rotació el professor signara la fitxa de l'alumne i li passareu la fulla d'avaluació amb les vostres dades:

El responsable o be l'alumne serà l'encarregat d'enviar o portar la nota a les secretaries de la UNitat Docent (Nuria Miró a Reus, o Pilar Budesca a Tarragona) .La mitja de la suma de totes les notes donarà la nota final de l'alumne en aquesta assignatura


Fonts d'informació

Bàsica

Us seran proporcionades pel responsable de cada àmbit

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent