DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ PRÀCTICA A LA RECERCA Codi 14204159
Ensenyament
Grau en Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Cinquè 1Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
RIBALTA VIVES, JOSEP
GUARDIOLA GUIONNET, MONTSERRAT
Adreça electrònica joaquin.escribano@urv.cat
josep.ribalta@urv.cat
fatima.sabench@urv.cat
mariateresa.auguet@urv.cat
montse.guardiola@urv.cat
pere.rehues@urv.cat
Professors/es
ESCRIBANO SUBÍAS, JOAQUÍN
RIBALTA VIVES, JOSEP
SABENCH PEREFERRER, FÀTIMA
AUGUET QUINTILLÀ, MARIA TERESA
GUARDIOLA GUIONNET, MONTSERRAT
REHUES MASIP, PERE
Web
Descripció general i informació rellevant <div><p><strong>En el cas que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.</strong></p></div><p>L'assignatura consisteix en simular la dinàmica de treball d’un equip d’investigació a l’hora de dissenyar un projecte de recerca.&nbsp;</p><p>La llengua d'impartició per a les classes teòriques i els seminaris és el català, excepte per la classe de revisions sistemàtiques que s'imparteix en castellà. L'ús de l'anglès per a la realització de les diferents tasques de l'assignatura es valorarà positivament.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT1-M Desenvolupar l’autonomia suficient per a treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT1-M RA1. L’estudiant planifica i desenvolupa de forma autònoma, organitzada i científica el projecte. (Procés)
RA2. L’estudiant genera un document científic en estructura i continguts. (Memòria / Informe)
RA3. L’estudiant presenta i defensa el treball (davant un tribunal, en el cas del TFM). (Defensa)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Classes teòriques L'assignatura consisteix en simular la dinàmica de treball d’un equip d’investigació a l’hora de dissenyar un projecte de recerca:

Hi ha 4 classes teòriques:

1. Explicació de la dinàmica i funcionament de l’assignatura.
Presentació del mètode científic i les característiques del funcionament d’un equip de recerca. El disseny del projecte de recerca s’explica seguint els tres eixos que es fan servir en l’elaboració de projectes H2020: 1) Fonament científic que justifica el coneixement i l’oportunitat del tema a investigar; 2) disseny experimental i planificació de l’execució del projecte; 3) aplicabilitat.

2. Com s’elabora una revisió sistemàtica de la bibliografia per tal de conèixer allò que se sap d’un determinat tema?

3. Aspectes ètics en l’elaboració d’un projecte de recerca. Funcionament del Comitè ètic.

4. El Treball de Fi de Grau (TFG): Com podem aplicar els continguts de l'assignatura al TFG?
Seminaris pràctics Hi ha 4 seminaris on es treballa en grup, simulant un grup de recerca.

Cada grup decideix el tema a investigar i es va donant forma a la proposta seguint els tres eixos explicats a la classe teòrica: fonament científic, disseny experimental, aplicabilitat.

Quan hi ha una primera proposta s’exposa a la classe i es recullen totes les aportacions per tal de millorar-la. Mitjançant l’app PollEverywhere s'avalua el projecte mitjançant una votació secreta de tota la classe dels tres apartats, simulant la puntuació que hauria obtingut en una avaluació real. Aquest procés es repeteix les vegades que calgui.

Hi ha una presentació final amb la proposta definitiva del projecte que també se sotmet a votació secreta.

L'avaluació serà continuada i es basarà en la participació tant en l’elaboració de la pròpia proposta com en la contribució que es faci a millorar les propostes dels altres grups. També es tindrà en compte la valoració final obtinguda per cada projecte en la votació secreta.

ANGLÈS: La llengua d’impartició és el Català però donada la importància de l’anglès en la recerca animarem la classe a fer servir-lo en les explicacions teòriques per part dels professors o en les presentacions per part dels grups. Aquest punt és voluntari i sempre serà pactat amb els estudiants.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Seminaris
CT1-M
22 22 44
Presentacions / exposicions
CT1-M
12 17 29
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Durant la primera classe teòrica s’explicarà la dinàmica de funcionament de l’assignatura i els criteris d’avaluació.
Seminaris Durant els seminaris, els “grups de recerca”, formats per 4-5 persones treballaran en l’elaboració de la seva proposta de projecte de recerca seguint les directrius donades a la classe teòrica. Tindran el suport permanent dels professors i comptaran amb l'opinió crítica i els suggeriments dels altres equips de recerca.
Presentacions / exposicions Durant els seminaris, els equips exposaran la seva proposta de projecte per tal de recollir les propostes de millora i incorporar-les. Aquests presentacions podran ser en anglès.
Atenció personalitzada Els professors assistiran als alumnes durant tots els seminaris i pràctiques.
Donada la naturalesa de l'assignatura, els alumnes poden comptar amb el suport permanent dels professors, fora de les hores de classe, mentre duri l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
Els professors oferiran suport permanent durant totes les hores lectives. Donada la naturalesa de l'assignatura, aquest suport serà permanent també fora de les hores de classe (en funció de la disponibilitat dels professors i previ contacte per email). josep.ribalta@urv.cat montse.guardiola@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
CT1-M
Durant els seminaris s’avaluarà la participació en l’elaboració del propi projecte així com les aportacions fetes a classe per millora els altres projectes .
70%
Presentacions / exposicions
CT1-M
A l’últim seminari els estudiants realitzaran les presentacions finals dels projectes de recerca treballats davant d’un tribunal format pels professors. S’avaluaran els següents aspectes:
- plantejament d’una hipòtesi original i amb interès mèdic (fonament científic),
- disseny de la metodologia que permetrà demostrar la hipòtesi (disseny experimental),
- claredat en l’exposició pública i capacitat de respondre les preguntes.
30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assitència és bàsica en aquesta assignatura. No podrà ser inferior al 80% i les absències hauran d'estar justificades.

Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants que es trobin en situacions particulars, si us plau contacteu amb el Josep Ribalta (josep.ribalta@urv.cat) o la Montse Guardiola (montse.guardiola@urv.cat):

- estudiants de mobilitat

- estudiants amb dificultats per assistir a les classes

- estudiants que ja han cursat l'assignatura en cursos anteriors com a optativa

- altres casuístiques

Donada la naturalesa pràctica de l'assignatura i l'avaluació continuada, és poc probable que calgui arribar a una segona convocatòria. Si fos el cas, ja sigui per un rendiment o una assistència insuficients, l'alumne haurà de presentar i defensar un nou projecte de recerca.

La llengua d'impartició per a les classes teòriques i els seminaris és el català, excepte per la classe de revisions sistemàtiques que s'imparteix en castellà. L'ús de l'anglès per a la realització de les diferents tasques de l'assignatura es valorarà positivament.


Fonts d'informació

Bàsica PB Menawar, Consejos a un joven científico, 2011, Ed. Crítica
, , ,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent