Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A41 |
Tenir els coneixements bàsics en els quals es basa la medicina per a resoldre problemes de salut |
| A42 |
Conèixer l'estructura i la funció de l'organisme humà en estat de salut i de cadascun dels seus òrgans i aparells |
| A43 |
Conèixer el cicle de la vida |
| A47 |
Saber sobre la terapèutica en la qual es basa la medicina per a resoldre problemes de salut |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A41 |
Saber descriure la cèl•lula i identificar els diversos orgànuls cel•lulars
Saber establir les relacions entre les estructures intracel•lulars i les funcions que realitzen
Conèixer els processos de desenvolupament que condueixen a l’establiment del pla corporal de l’organisme humà i els mecanismes cel•lulars i genètics corresponents.
| | A42 |
Conèixer i descriure l’estructura macroscòpica i microscòpica normal dels diversos sistemes i aparells
Conèixer i descriure les funcions normals dels diversos sistemes i aparells de l’organisme, en els diversos nivells d’organització (des de l’organisme intacte fins als nivells cel•lular, subcel•lular i molecular)
Conèixer els mecanismes homeostàtics i de regulació dels diversos sistemes i aparells
Conèixer les bases teòriques i l’aplicació dels diversos mètodes d’exploració funcional del sistemes i dels aparells.
| | A43 |
Ha de conèixer con afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida: fetus, neonats, infants, adolescència, adults, vellesa i mort.
| | A47 |
Conèixer els principals grups farmacològics
Conèixer els conceptes bàsics de farmacodinàmia i farmacocinètica d’aquests grups
Conèixer els principis generals del mecanisme d’acció dels fàrmacs, les bases de les interaccions i les reaccions adverses
Tenir coneixement de les diverses modalitats de tractament en cirurgia
Tenir coneixement de la resposta de l’organisme a l’agressió
Conèixer les bases de la cicatrització i tractament de les ferides.
Conèixer els fonaments físics de les tècniques emprades en les diferents terapèutiques i les seves aplicacions en cadascun dels trastorns dels diversos òrgans i sistemes.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. ENVELLIMENT: Visió integral (Hallmarks)
|
Concepte de envelliment biològic i cronològic.
Canvis cel·lulars i tissulars que es produeixen durant l'envelliment biològic (hallmarks).
Concepte i mecanismes fonamentals d'adaptació cel·lular: creixement, regeneració, hiperplàsia, hipertròfia, atrofia, involució, apoptosi, degeneració i necrosi. Recuperació funcional y restauració estructural. |
2. MECANISMES BÀSICS DE REPARACIÓ vs. REGENERACIÓ
|
Concepte de lesió cel·lular i tissular.
Variabilitat de resposta tissular i repostes subcel·lulars.
Introducció als conceptes de enginyeria tissular, medicina regenerativa i teràpies anti-aging:
Factors de creixement i factors d’adhesió.
Regeneració mitjançant la millora de la comunicació cel·lular.
Vesícules extracel·lulars en regeneració.
Concepte i mecanismes fonamentals de la mort cel·lular. |
3. REACCIÓ INFLAMATÒRIA
|
La resolució de la inflamació: principis i reptes.
Coordinació de la resposta inflamatòria pel sistema immunitari i citocines. Interacció de cèl·lules immunocompetents.
Falles de la reacció inflamatòria aguda i crònica. Biomarcadors de la resposta cel·lular i humoral dels processos inflamatoris.
|
4. ERRT: TEIXIT CONNECTIU
|
Teixit connecti fibrós laxe i dens. Angiogènesi. Miofibroblasts. Cicatrització.
Envelliment i reparació de lligaments i tendons.
Envelliment, reparació i regeneració del teixit cartilaginós. Condrogènesi. Reparació del cartílag articular i fibrocartílag. Histofisiologia del envelliment del cartílag: cartílag articular, fibrocartílag. Coadjuvants/agravants del envelliment/reparació del cartílag
Envelliment, reparació i regeneració del teixit ossi. Osteogènesi. Remodelació òssia. Osteosíntesi-osteolisi. Remodelació permanent. Metabolisme ossi i calci. Remodelació del os compacte. Remodelació del os trabecular. Histofisiología de la remodelació. Factors que afecten la remodelació òssia del adult. Envelliment ossi: osteoporosi. Reparació de fractures.
|
5. ERRT: TEIXIT NERVIÒS |
Desenvolupament, regeneració y plasticitat neuronal.
Sistema nerviós central: Mecanismes de lesió. Resposta glial. El paper dels factors tròfics. Neurodegeneració neuronal.
Sistema nerviós perifèric: Tipus de lesió: afecció del soma, afecció de les terminacions sensitives i motores. Requeriments moleculars per la regeneració axonal després d’una lesió del nervi perifèric. Reinnervació dels òrgans diana reparats. Recuperació funcional.
|
6. ERRT: TEIXITS MUSCULOESQUELÈTICS |
Concepte de regeneració i reparació muscular. Lesió muscular. Necrosi i canvis degeneratius de la fibra muscular. Regeneració muscular: mioblasts, miofibrilles regenerades. Límits de la regeneració muscular. Resposta nerviosa. Reinervació. Cèl•lules satèl•lits de Mauro. Factors d’activació de les cèl•lules satèl•lits de Mauro. Teoria alternativa de Reznik. Tipus de nexes i mecanismes de lesió. Conseqüències morfofuncionals. Mecanismes implicats. Modificacions neuromusculars secundàries en la senilitat.
|
7. ERRT: TEIXITS EPITELIALS |
Renovació de les cèl•lules epitelials. Cèl•lules indiferenciades i cèl•lules mare.
Regeneració del teixit epitelial: la epidermis i el fetge.
|
8. FACTORS QUE MODIFIQUEN LA QUALITAT DE LA RESPOSTA DE REPARACIÓ I REGENERACIÓ TISSULAR
|
Regulació endocrina de la regeneració. Edat i capacitat regenerativa. Estimulació de la regeneració. Efecte de la activitat sobre la regeneració. Regeneració en condicions patològiques.
|
Pràctiques de laboratori
|
1. Observació amb microscòpia òptica de preparacions del teixit cartilaginós normal. Condrogènesi. Envelliment del cartílag. Observació pel microscopi.
2. Observació amb microscòpia òptica de preparacions del teixit ossi normal. Osteogènesi. Envelliment de l’os. Observació pel microscopi. Osteogènesi.
3. Observació amb microscòpia òptica de preparacions del teixit nerviós perifèric normal. Observació dels canvis produïts en la regeneració axonal.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Seminaris |
|
9 |
9 |
18 |
Pràctiques a laboratoris |
|
9 |
9 |
18 |
Activitats d’auto seguiment |
|
0 |
1 |
1 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
18 |
45 |
63 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació genèrica de l' assignatura |
Seminaris |
Resolució al seminari, en grups reduïts, d’un problema directament relacionat amb els temes teòrics. |
Pràctiques a laboratoris |
Realització de pràctiques en el microscopi òptic |
Activitats d’auto seguiment |
Realització de qüestionaris tipus test de resposta múltiple associats als diferents temes. |
Atenció personalitzada |
Resolució de dubtes a la Unitat d'Histologia i Neurobiologia o per correu electrònic |
Descripció |
L’atenció
personalitzada es podrà concertar mitjançant correu electrònic adreçat a la professora responsable de l’assignatura: mariarosa.fenoll@urv.cat Qualsevol dubte en relació a la coordinació de les pràctiques la ressoldrà el coordinador de pràctiques: victor.cilleros@urv.cat Els
dubtes que siguin d’interès general per a tots els estudiants es contestaran a
través del fòrum del Moodle, preservant la identitat de l’estudiant que ha
formulat la pregunta.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Els coneixements adquirits en els seminaris s’avaluaran juntament amb els coneixements teòrics en el conjunt dels exàmens. El contingut dels seminaris a l’examen serà proporcional al temps dedicat al programa de seminaris en el total de l'assignatura (10 % ). L’avaluació continuada de la participació i aprofitament dels seminaris podrà ajudar a obtenir l’excel•lent i la matrícula d’honor si s’escau. |
10 % de contingut dels seminaris en l'examen tipus test |
Pràctiques a laboratoris |
|
Activista d'avaluació continuada:
Pràctiques de laboratori: L’assistència a les sessions pràctiques de laboratori és obligatòria. Es pot faltar amb justificant a 1 pràctica (entregar el justificant com a màxim 7 dies després de realitzar-se la pràctica). La no realització de les pràctiques implicarà no poder-se presentar a l’examen de l’assignatura en primera convocatòria. Els coneixements adquirits en les sessions pràctiques s’avaluaran juntament amb els coneixements teòrics. El contingut de les pràctiques a l’examen correspondrà al 5%.
Avaluació continuada:
S'avaluarà la participació activa en el desenvolupament de la pràctica i la realització de bons dibuixos, esquemes interpretatius de les imatges histològiques i informes histològics. Les pràctiques de laboratori tindran un pes màxim del 10% de la nota final de l'assignatura. |
10% |
Activitats d’auto seguiment |
|
Activista d'avaluació continuada:
Realització de qüestionaris tipus test de resposta múltiple associats als diferents temes. Els qüestionaris es podran repetir varies vegades i s'utilitzarà la nota més alta obtinguda de tots els intents per l'avaluació continuada. Aquesta activitat no és obligatòria per l'alumne però la seva realització tindrà un pes màxim del 10% de la nota final de l'assignatura. |
10% |
Proves objectives de tipus test |
|
Prova final (primera i segona convocatòria).
En aquesta prova s’avaluarà tota la matèria teòrica i pràctica impartida en les sessions magistrals, els seminaris i les pràctiques de laboratori.
Aquesta prova serà una prova objectiva de tipus test, i consistirà en 30 preguntes amb una sola resposta correcta i tindrà un valor del 80 % .
La puntuació màxima total de la prova serà de 8 punts i se superarà amb una puntuació de 4.
Les preguntes mal contestades restaran 0,3 punts.
Cal superar aquesta prova per poder sumar les qualificacions obtingudes amb l’avaluació continuada.
Els alumnes que no superin la primera convocatòria es podran presentar a la 2ona. |
80% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La matèria teòrica, pràctica i els seminaris s'impartiran en català. Els examens seran també en català. Alguna/es pràctiques es podran impartir en anglès. Avaluació continuada i prova objectiva de tipus test: L'avaluació de la matèria es realitzarà mitjançant una avaluació continuada i per una prova objectiva tipus test. Cal aprovar la prova per aprovar l'assignatura. Avaluació 2a convocatòria: Igual que la de la 1a convocatòria. Els alumnes que no superin l'examen de la primera convocatòria es podran presentar a l'examen de la 2ona convocatòria. Les notes de l'avaluació continuada es guardaran per ser sumades a les de l'examen sempre que aquest s'aprovi. D'acord amb l'article 21 NAM Grau, s'estableix que durant les proves d'avaluació no es podrà accedir a l'aula amb dispositius de comunicació i transmissió de dades |
Bàsica |
DAVIES J., Tissue Regeneration - From Basic Biology to Clinical Application, (open access, https//w.w.w.interchopen.com)., Ed Intech, 2012.
KIERSZENBAUM, A, Histologia y Biologia Celular., 4arta, Elsevier 2017
ROSS – PAWLINA., Histologia. Texto y Atlas. Correlación con Biologia Molecular yCelular., 8ena, Ed. Panamericana, 2020.
Robbins y Cotran:, Patalogía Estructural y Funcional., 9ena, Elsevier, 2015.
Watson-Jones, Fracturas y heridas articulares., 3era, J. N. Wilson, 1981.
Gonzalez Lopez, Gerardo Marti?n, Terapia celular con celulas madre y medicina regenerativa, https://cercador.urv.cat/permalink/34CSUC_URV/sasjus/alma991058472521306706,
Ascencio Gonzalez, Daniel, Medicina regenerativa e ingenieria tisular del laboratorio a la clinica, https://cercador.urv.cat/permalink/34CSUC_URV/sasjus/alma991058473599606706,
Turksen, Kursad, Cell biology and translational medicine. advances and challenges / Volume 1, Stem cells in regenerative medicine, https://cercador.urv.cat/permalink/34CSUC_URV/sasjus/alma991003455209706715, Springer, 2018
Chun, Heung Jae, Novel biomaterials for regenerative medicine, https://cercador.urv.cat/permalink/34CSUC_URV/sasjus/alma991003496319706715, Springer, 2018
Van Pham, Phuc, Stem cells : biology and engineering, https://cercador.urv.cat/permalink/34CSUC_URV/sasjus/alma991003500889706715, Springer, 2018
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
HISTOLOGIA DEL SISTEMA NERVIÓS/14204104 | HISTOLOGIA DELS ÒRGANS, APARELLS I SISTEMES/14204103 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
HISTOLOGIA I DIFERENCIACIÓ CEL·LULAR/14204102 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|