DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) DROGODEPENDÈNCIES Codi 14204207
Ensenyament
Grau en Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
RUIZ HERRERO, JOAQUIN
Adreça electrònica josealfonso.gutierrez@urv.cat
elisabet.vilella@urv.cat
joaquin.ruizh@urv.cat
samuel.pombo@urv.cat
franciscojavier.arrufat@urv.cat
Professors/es
GUTIÉRREZ ZOTES, JOSÉ ALFONSO
VILELLA CUADRADA, ELISABET
RUIZ HERRERO, JOAQUIN
POMBO CHORTO, SAMUEL
ARRUFAT NEBOT, FRANCISCO JAVIER
Web
Descripció general i informació rellevant <div><p><strong>En el cas que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.</strong></p></div><div><br /></div><p> En aquesta assignatura la docència es farà en castellà i català, mitjançant classes presencials i en format híbrid, telemàtic si s'escau. Inclou :Conceptes generals. Epidemiologia. Tipus d'addicions. Politoxicomania. Clínica somàtica. El malalt, la família i l'entorn. Actitud del metge i de l'equip pluridisciplinari. Pautes de desintoxicació. Tipus de tractament rehabilitador. </p><p>Les pràctiques tenen caràcter&nbsp; obligatori&nbsp; i la no realització exclou de la possibilitat de fer l'examen teòric</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 L’alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una anamnesi del pacient i/o dels seus familiars
 A3 L'alumne ha de ser capaç de conèixer i interpretar els resultats de l'anamnesi, de l'examen físic i de les exploracions complementàries
 A4 L'alumne ha de ser capaç de conèixer i fer una orientació diagnòstica
 A5 Establir un pla d'actuació
 A17 Conèixer els principis generals de la investigació del pacient
 A18 Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic del laboratori
 A21 Conèixer els principis generals per al tractament del pacient
 A26 Saber en relació a la psicologia per al tractament del pacient
 A29 Saber en relació als aspectes socials per al tractament del pacient
 A31 Saber en relació a les cures i tractaments en situacions agudes per al tractament del pacient
 A36 Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc
 A40 Desenvolupar estratègies de salut i screening
 A44 Conèixer els aspectes conductuals de les relacions entre un individu i la família, els companys, l'entorn social, la societat en general i l'entorn físic
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics
Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants
 A3 Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les
Definir els simptomes i signes guia
 A4 Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
 A5 Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
 A17 Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert
 A18 Conèixer les indicacions i contraindicacions de les exploracions més comunes
Saber interpretar els resultats de les diferents proves
 A21 Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
Saber fer ús d’un tractament multidisciplinari
 A26 Detectar estats emocionals associats a altres quadres clínics que comprometin la seva evolució
 A29 Valorar les dades del nivell educatiu, cultural i socioeconòmic del pacient per adequar les pautes médiques
Valorar el suport familiar en la malaltia i el seu grau d’acord en l’adhesió al tractament
 A31 Reconèixer i orientar la terapèutica de l’abstinència alcohòlica i d’opiacis
 A36 Reconèixer els factors psicològics, físics o conductuals presents en el desencadenament i el manteniment d’una malaltia, tal com el tabaquisme, drogodependències, sedentarisme, falta de protecció solar, alteracions alimentaries, ...
Identificar els signes i símptomes de la malaltia per al seu diagnòstic precoç
Conèixer la validesa i el significat del diversos procediments utilitzats en el diagnòstic precoç de les malalties específiques
 A40 Promocionar campanyes de prevenció de riscos tenint en compte les que ja existeixen (consum de tabac i drogues, educació sexual sanitaria i prevenció d’accidents de trànsit), i sensibilitzar la població sanitària del seu interès i benefici
Promocionar el bon ús dels medicaments
 A44 Tenir present, en la relació amb el malalt, el paper de la família i dels amics en l’aprenentatge i el manteniment dels hàbits de salut i de les conductes malsanes
Tenir present, en la relació amb el malalt, els aspectes de la relació laboral que poden incidir en la salut de l’individu
Tenir present, en la relació amb el malalt, les insuficiències de l’entorn físic que incideixen en la seva malaltia.
Tenir present, en la relació amb el malalt, l’adequació del subjecte a les normes de la cultura en què viu immers.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
A Conceptualització i contextualització de la drogodependencia


B Descripció de les sustancies psicoactives generadores de dependencia i dels efectes i símptomes clínics derivats del seu consum.




C Xarxa assistencial.Programas d´intervenció, prevenció i promoció de la salut.Questions mèdico-legals. Serveis assistencials
Criteris de derivació i Coordinació



Tema 1 Introducció. Conceptes. Classificació. Epidemiologia. Record històric.

Tema 2 Alcoholisme I:Concepte.Epidemiologia , clínica i diagnòstic.

Tema 3 Alcoholisme II: Trastorns psicopatològics. Tractament

Tema 4 Psicoestimulants: Cocaïna, amfetamines, drogues de disseny. Clínica. Trastorns psicopatològics. Tractament.


Tema 5 Opiacis I:Concepte.Classificació.Clínica i diagnòstic.

Tema 6 Opiacis II: Trastorns psicopatològics i tractament

Tema 7 Psicodislèptics.: Classificació. Epidemiologia. Clínica i Maneig.
Tema 8 Psicofàrmacs: Classificació,clínica i maneig.

3 SEMINARIS:
1.-Alcoholismes diferencials.
2.Entrevista motivacional: Posicionament i abordatge psicoterapèutic.

3 : La Patologia Dual: La connexió amb els trastorns mentals


3 CASOS CLÍNICS:
Nº 1 : Cas clínic sobre alcoholisme.
Nº 2 : Cas clínic sobre cocaïna.
Nº 3 : Cas clínic sobre opiacis.
Nº4: Cas clínic sobre psicodisplèptics.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A4
A21
A31
18 27 45
Seminaris
A5
A40
6 3 9
Pràctiques a laboratoris
A3
A4
A36
8 4 12
Atenció personalitzada
10 0 10
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Per tal de garantir la docència de l'assignatura s'adopta un model mixte presencial/virtual de les classes teòriques i pràctiques.
Activitats Introductòries El primer dia de les sessions magistrals i de les dels seminaris,es realitzarà una presentació del programa docent de la assignatura,la metodologia i desenvolupament dels monogràfics teorico-practics ,del sistema d'avaluació i de la dinàmica de de les clases.
Sessió Magistral Desenvolupament del temari de l'assignatura.Classes teòriques presencials amb suport virtual mitjançan plataforma Teams o espai Moodle .L'alumne podrà plantejar qualsevol qüestió o solicitar els aclariments que calgin per tal de facilitar la comprensió del tema.
Seminaris
Apartat SEMINARIS
1.- 3 classes de forma presencial : amb els següents temes: "Alcoholismes diferencials", "Entrevista Motivacional" i "Patologia Dual". S’avualarà l’assistència.
2.-Treball col·lectiu: tots els alumnes participen de forma activa i interactiva.
3.-Creació de fòrums de debat o discussió monogràfics del contingut de cada seminari, amb tasca de comentari i realització d'activitats de discussió i comprensió del cada seminari (45% de la nota màxima de les pràctiques ).
4.-Apartat GLOSSARI
Activitat de seguiment: Glossari del curs (5 % de la nota màxima de les pràctiques)

La realització de les tasques dels diferents apartats obliguen a la complecció i superació de les pràctiques de l'assignatura.
Pràctiques a laboratoris Plantejaments casos clìnics i Medis audio-visuals.
Treball en grups per tal d'aprofundir en la identificació de símptomes clínics,diagnòstic precoz i maneig de la clínica addictiva.Propostes de intervenció y consideracions generals. Apartat CASOS CLÍNICS


Treball en grups

1.Creació de grups de treball.
Auto-assignació dels alumnes als grups de treball de practiques (50% de la nota màxima de pràctiques)

2.Realització de les tasques plantejades als casoso clínics.




.
Atenció personalitzada A més dels espais al voltant de les classes i/o seminaris i pràctiques per dirigir-se als responsables hi ha la possibilitat de contactar mitjançant correu electrònic

Atenció personalitzada
Descripció

L'alumne s'ha de posar en contacte amb algun dels professors a l'adreça electrònica ;joaquin.ruizh@urv.cat;samuel.pombo@urv.cat per tal de concertar una cita.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A5
A40
Treball grupal del tema de seminari amb aportacions individuals als fòrums de debat proposats.Puntua la freqüencia i la qualitat de les aportacions. seminaris més practiques sumen un total de 2 punts sobre la nota final
Pràctiques a laboratoris
A3
A4
A36
Casos clínics a resoldre de forma grupal amb presentació conjunta de les conclusions i respostes per cada grup. Seminaris més practiques sumen un total de 2 punts
sobre la nota final
Altres   <p>Examen teòric presencial tipus test amb resposta múltiple </p> Representa un total de 8 punts sobre la nota final
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , , ,
Gabriel Rubio y otros, Trastornos psiquiatricos y abuso de sustancias Gabriel Rubio y otros panamericana 2002 Llibre, Panamericana, 2002
Alonso-Fernandez,F, Alcoholdependencia, MASSON-SALVAT, 1992
Harold I.Kaplan 8ª edición., Sinopsis de psiquiatria, Panamericana, 2000
Bobes García,J;Casas Brugé,M;, Manual de evaluación y tratamiento de drogodependencias, Ars Médica, 2003
Lorenzo et al., Drogodependencias.Farmacología.Patología.Psicología., 3ª edición.Panamericana, 2009
American Psychological Association, DSM-V, American Psychological Association, 2013
OMS, CIE-10, Meditor, 2010

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent