DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) TÈCNICA ANATÒMICA Codi 14204209
Ensenyament
Grau en Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
JOVE SANS, MARÍA MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.jove@urv.cat
laia.just@urv.cat
antonyjoseph.cevallos@urv.cat
Professors/es
JOVE SANS, MARÍA MONTSERRAT
JUST BORRÀS, LAIA
CEVALLOS ALAVA, ANTONY JOSEPH
Web http://www.fmcs.urv.net/cmb/unitats.htm
Descripció general i informació rellevant <div><p><strong>En el cas que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.</strong></p></div><div><br /></div><p> Assignatura totalment pràctica. Els alumnes aprenen les tècniques de dissecció en el cadàver i consoliden els coneixements de les assignatures d’Anatomia Humana.</p><p><b>L'assignatura s'impartirà en català.</b></p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A42 Conèixer l'estructura i la funció de l'organisme humà en estat de salut i de cadascun dels seus òrgans i aparells
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A42 Conèixer i descriure l’estructura macroscòpica i microscòpica normal dels diversos sistemes i aparells
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Sala de dissecció: Normativa de higiene; comportament a la sala; respecte i agraïment als donants. Presentació del pla d’acollida de la sala de dissecció.

Característiques de la dissecció en el cadàver. Mètodes de conservació. Peculiaritats tècniques de la dissecció.

Material quirúrgic de dissecció.

L’assignatura és totalment pràctica. Es treballa en grups de 4 alumnes. Cada grup te assignada una peça anatòmica a dissecar. Han de demostrar coneixements anatòmics de la regió i aprendre les tècniques de dissecció.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Presentacions / exposicions
A42
9 4.5 13.5
Sessió Magistral
A42
18 27 45
Treballs
A42
9 4.5 13.5
Atenció personalitzada
6 0 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Familiarització amb la sala de dissecció i el material necessari per poder dissecar.
Informació normes d'ús de la sala de dissecció: comportament a la sala, respecte i agraïment als donants.
Presentacions / exposicions Cada grup de treball, ha d'exposar el seu treball a final de curs, en forma de presentació oral.
Sessió Magistral L'assignatura és pràctica. Els alumnes treballen en grups de quatre. Cada grup te assignada uns regió anatòmica a dissecar. Han de demostrar coneixements anatòmics de la regió i aprendre les tècniques de dissecció.
MATERIAL NECESSARI:
- Bata blanca de màniga llarga amb punys només per a la sala de dissecció.
- Material bàsic de dissecció: pinces amb i sense dents, mànec bisturí i tisores.
Treballs Dissecció de peces anatòmiques.
Cada grup de treball ha d'elaborar un treball final de l'assignatura, en forma de presentació oral.
Atenció personalitzada Presencials: Durant les sessions a la sala de dissecció
concertar cita prèvia:
montserrat.jove@urv.cat

Atenció personalitzada
Descripció

Presencial: a la sala durant les sessions.

Sempre que es vulgui: Demanar cita prèvia: montserrat.jove@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A42
TREBALL FINAL
S'ha de realitzar un treball final de l'assignatura que mostri tota la feina de dissecció.
La memòria/presentació del treball te un valor de un 20 % de l'assignatura.
L'exposició oral en grup del treball final te un valor de un 20 % de l'assignatura (l'avaluació de l'exposició oral la faran els professors amb rúbriques -90%- i els companys dels altres grups -10%-). Hauran d'exposar tots els membres del grup amb l'ordre que els professors decideixin.
40%
Treballs
A42
El treball a la sala de dissecció en cada sessió, serà avaluat:
10% pels companys del propi grup a final de curs.
90% per part dels professors diàriament, de la següent forma:
- Actitud de l’alumne a la sala i amb els companys.
- Predisposició i interès per aprendre.
- Habilitats relacionades amb les tècniques de dissecció
- Capacitat de treball amb grup.
- Capacitat organitzativa.
- Nivell de preparació de les sessions
60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica LOUKAS M, BENNINGER B, SHANE TUBS R, Guía fotográfica de disección del cuerpo humano, Primera, Elsevier España S.A.; 2013
GOSLING JA. [ y col.], Anatomía Humana, 2ª ed., Madrid: Mosby - Doyma; 1994.
KÖPF-MAIER P, Wolf-Heidegger's Atlas de Anatomía. I. Aparato Locomotor, II. Vísceras. , , Madrid: Marbán Libros, S.L.; 2000
JACOBS JJ., Manual de disección humana de Shearrer., 7ª ed., México: Interamericana / McGraw-Hill; 1991.
Llusá Pérez M,Merí Vived, A, Ruano Gil, D., Manual y Atlas Fotográfico de Anatomía del AparatoLocomotor., , Madrid: Medica panamericana; 2004
Netter FH., Atlas de Anatomia Humana, 5 ed.,
Nielsen M, Miller S, Atlas de Anatomia Humana, , Madrid: Editorial Médica Panamericana, S.A.; 2012.
Putz R, Pabst R, Sobotta Atlas de anatomía humana (2 v)., 23ª ed., Madrid: Elsevier España S.A.; 2012
Rohen JW, Yokochi C, Lütjen-Drecoll E., Atlas deanatomía humana. Estudio fotográfico del cuerpo humano., 7ª ed., Madrid: Elsevier Science; 2011.
Rouviere H, Delmas A, Delmas V., Anatomía Humana. Descriptiva, Topográfica y Funcional. 4 v., 12 ed, Barcelona: Masson; 2012.
SCHÜNKE M, SCHUKTE E, SCHUMACHER, U., Prometheus texto y altas de Anatomia. Tomo Anatomia General y Aparato Locomotor., , Madrid: Editorial Médica Panamericana; 2005.
SCHÜNKE M, SCHUKTE E, SCHUMACHER, U., Prometheus texto y altas de Anatomia. Tomo 2 Órganos internos., 2ª ed., Madrid: Editorial Médica Panamericana; 2011
SCHÜNKE M, SCHUKTE E, SCHUMACHER, U., Prometheus texto y altas de Anatomia. Tomo 3 Cabeza, cuello y Neuroanatomia., 2ª ed., Madrid: Editorial Médica Panamericana; 2011.
Drake RL, Vogl W, Mitchell AWM., Gray Anatomía para estudiantes., 4ª ed., Elsevier 2020
Netter, F.H., Atlas de anatomía humana., 7a ed, Clinical Key Student Medicina
Sobotta., Atlas de anatomía humana. Vol. 1 Anatomía general y aparato locomotor., , Clinical Key Student Medicina
Sobotta., Atlas de anatomía humana. Vol. 2 Órganos internos., , Clinical Key Student Medicina
Sobotta., Atlas de anatomía humana. Vol. 3 Cabeza, cuello y neuroanatomía., , Clinical Key Student Medicina
Anne M Gilroy, Prometheus, Brian R MacPherson, Lawrence M RossURL ., Prometeus : Atlas de Anatomía., , Panamericana.

Drake RL, Vogl W, Mitchell AWM. Gray Anatomía para estudiantes. 4ª ed. Madrid: Elsevier España S.A.; 2020. Disponible en format electrònic a la plataforma Clinical Key Student Medicina: (https://www-clinicalkey-com.sabidi.urv.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20190012423). Recordeu que per accedir-hi cal validar-se amb SABIDI i entrar a la plataforma amb el vostre compte personal (mateixes dades que altres comptes d'Scopus o WoS)

Netter, F.H. Atlas de anatomía humana.7a ed. Disponible a Clinical Key Student Medicina: https://www-clinicalkey-com.sabidi.urv.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20180031849. Cal validar-se amb SABIDI i posteriorment obrir compte personal amb els mateixes dades d'accés utilitzades per entrar a Scopus o Web of Science.

Sobotta. Atlas de anatomía humana. Vol. 1 Anatomía general y aparato locomotor. Disponible a Clinical Key Student Medicina: https://www-clinicalkey-com.sabidi.urv.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20170046840. Cal validar-se amb SABIDI i posteriorment obrir compte personal amb els mateixes dades d'accés utilitzades per entrar a Scopus o Web of Science.

Sobotta. Atlas de anatomía humana. Vol. 2 Órganos internos. Disponible a Clinical Key Student Medicina: https://www-clinicalkey-com.sabidi.urv.cat/student/content/book/3-s2.0-B978849113367450002X. Cal validar-se amb SABIDI i posteriorment obrir compte personal amb els mateixes dades d'accés utilitzades per entrar a Scopus o Web of Science.

Sobotta. Atlas de anatomía humana. Vol. 3 Cabeza, cuello y neuroanatomía. Disponible a Clinical Key Student Medicina: : https://www-clinicalkey-com.sabidi.urv.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20170046864. Cal validar-se amb SABIDI i posteriorment obrir compte personal amb els mateixes dades d'accés utilitzades per entrar a Scopus o Web of Science.

Prometeus : Atlas de Anatomía. Anne M Gilroy, Prometheus, Brian R MacPherson, Lawrence M RossURL . Panamericana.http://www.medicapanamericana.com.sabidi.urv.cat/visorebookv2/ebook/9788491102182#{%22Pagina%22:%22Portada%22,%22Vista%22:%22Indice%22,%22Busqueda%22:%22%22}

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Per accedir a la sala de dissecció els alumnes HAURAN DE COMPLIR RIGOROSAMENT EL PLA D'ACOLLIDA DELS ALUMNES QUE INCLOU EL MANUAL DE BIOSEGURETAT I BONES PRÀCTIQUES I QUE TROBARAN A LA PÀGINA DE L'ASSIGNATURA DEL MOODLE.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent