Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
L'alumne ha de ser capaç de conèixer i interpretar els resultats de l'anamnesi, de l'examen físic i de les exploracions complementàries |
| A5 |
Establir un pla d'actuació |
| A18 |
Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic del laboratori |
| A23 |
Saber en relació als hemoderivats per al tractament del pacient |
| A47 |
Saber sobre la terapèutica en la qual es basa la medicina per a resoldre problemes de salut |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les
Definir els simptomes i signes guia
| | A5 |
Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
| | A18 |
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les exploracions més comunes
Conèixer els procediments requerits per obtenir el material necessari per a la investigació
Saber interpretar els resultats de les diferents proves
| | A23 |
Conèixer les indicacions de la transfusió de diversos hemoderivats, el procediment d’extracció, compatibilitat, riscos transfusionals i complicacions
| | A47 |
Conèixer els principals grups farmacològics
Conèixer els conceptes bàsics de farmacodinàmia i farmacocinètica d’aquests grups
Conèixer els principis generals del mecanisme d’acció dels fàrmacs, les bases de les interaccions i les reaccions adverses
Tenir coneixement de les diverses modalitats de tractament en cirurgia
Tenir coneixement de la resposta de l’organisme a l’agressió
Conèixer les bases de la cicatrització i tractament de les ferides.
Conèixer els fonaments físics de les tècniques emprades en les diferents terapèutiques i les seves aplicacions en cadascun dels trastorns dels diversos òrgans i sistemes.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
UNITAT DOCENT 1: Immunohematologia |
1.1- Immunologia bàsica aplicada a la Medicina Transfusional
- presentació de l'assignatura
- conceptes bàsics d’antigen i anticós
- antigens presents a la membrana eritrocitària
- Grup ABO
- Sistema Rh
- Altres grups sanguinis importants
1.2- Al·loimmunització
- Conceptes bàsics d’al·loimmunització.
- Al·loimmunització per transfusió
- Al·loimmunització per gestació. La Malaltia hemolítica del fetus i del nadó
1.3- Autoimmunitat
- Concepte de tolerancia. Fonaments de les malalties autoinmunes
- Anèmia hemolítica autoinmune. Dificultats transfusionals
1.4- Sistema HLA |
UNITAT DOCENT 2: Obtenció, preparació, modificació i conservació de components sanguinis |
2.1- Donació de sang
- Criteris de selección del donant de sang
- Donació convencional
- Donació per afèresi
- Solucions de conservació
- Qualitat y donació de sang
- Aspectes legislatius de la donació de sang
2.2- Fraccionament, modificació i conservació dels components sanguinis
- Fraccionament primari de la donació de sang: hematíes, plasma i plaquetes
- Modificació dels components sanguinis: inactivació vírica, irradiació, fraccionament
- Conservació i caducitat dels components sanguinis
- Fraccionament del plasma
- Hemoderivats. Tipus i indicacions
2.3- Laboratori de seguretat transfusional
- Proves de laboratori obligatòries
- Despistatge de Malalties transmisibles. Serologia. Tècniques d’àcids nucleics
- Risc residual de transmissió de malalties infeccioses
- Estudis immunohematològics
|
UNITAT DOCENT 3: Transfusió de components sanguinis |
3.1- Introducció. Conceptes bàsics de Medicina Transfusional
- Evolució histórica de la transfusió
- Sostenibilitat, seguretat i variabilitat
3.2- Fonaments fisiopatològics de la transfusió d’hematies
- Oxigen. Transport i utilització cel•lular.
- Anèmia. Concepte. Simptomatologia. Repercussions clíniques
- Mecanismes de compensació de l’anèmia
- Hipòxia i administración d’hematies
3.3- Abans de la transfusió. Laboratori transfusional
- Aspectes normatius
- Sol·licitud de transfusió
- Consentiment informat
- Mostra pretransfusional. Característiques. Validesa
- Proves pretransfusionals. Grup ABO / Rh (D). Escrutini d’anticossos irregulars
- Proves de compatibilitat
- Actitud davant d’unes proves de compatibilitat positives
3.4- Administració de components sanguinis
- Abans de la transfusió. Constants. Equip de transfusió
- La transfusió. Recomprovació del grup ABO a capçalera. Els primers minuts
- Desprès de la transfusió
- Riscos associats a la transfusió. Riscos immunes. Riscos infecciosos. Altres riscos
- Hemovigilància
- Prevenció i tractament de les reaccions adverses a la transfusió
3.5- Indicacions de la transfusió
- Indicacions de la transfusió d’hematies
- Indicacións de la transfusió de plaquetes
- Indicacions de la transfusió de plasma
3.6 Transfusió pediátrica.
- Diferències fisiològiques entre un nadó i un adult d’importància transfusional
- Transfusió neonatal
- Les proves pre-transfusionals
3.7- Transfusió i hemorràgia aguda. Transfusió d'extrema urgència.
- Què és una hemorràgia massiva ? Què és una transfusió massiva ?
- Càlcul de l’hemorràgia
- Procediment davant d’una transfusió d’extrema urgència.
- Com actuem quan no disposem de dades de laboratori?
- Com actuem quan disposem de dades de laboratori ?
- Revisió de les guies clíniques
|
UNITAT DOCENT 4: Teràpia cel•lular i tissular |
4.1- Cèl·lules mare.
- Cèl·lules mare: definició i característiques
- Cèl·lules mare embrionàries. Cèl·lules mare de l’adult
- Cèl·lules mare totipotents, pluripotents, multipotents
- Conceptes bàsics de Medicina Regenerativa
4.2- Cèl·lules progenitores hematopoètiques
- Trasplantament de CPH.
- Fonts d’obtenció. Tècniques d’obtenció
- Tipus de trasplantament: al·logènic, autogènic i singènic
- Infusió de CPH
- Soport transfusional i TPH
4.3- Afèresis terapèutiques
- Eritroafèresis
- Leucoafèresi
- Recanvi plasmàtic
4.4- Teixits
- Teixits humans útils per a trasplantament
- Banc de Teixits
- Banc de llet materna |
Seminari 1 |
La donació de sang, un deure cívic
- Per què és necessari donar sang?
- Quin ha de ser el rols dels professionals de la salut?
- Quin missatge hem de transmetre a la societat?
|
Seminari 2 |
Alternatives a la transfusió al•logènica
- Actitud davant de la negativa d’un pacient a rebre transfusions
- Hi ha alternatives?
- Les alternatives a la transfusió tenen una bona relació risc / benefici?
|
Seminari 3 |
Trasplantament d'òrgans
- Qui pot ser donant?
- Quins òrgans es trasplanten?
- El camí de l'òrgan: del donant al receptor
|
Pràctica 1 |
-DONACIÓ: Problemes de selecció de donants |
Pràctica 2 |
-IMMUNOHEMATOLOGIA BÀSICA: Grup ABO, Rh, Escrutini d'anticossos irregulars. Resolució de problemes bàsics |
Pràctica 3 |
-TRANSFUSIÓ: Circuit transfusional. Des de la sol·licitud fins al final de la Transfusió |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Seminaris |
|
8 |
10 |
18 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
18 |
27 |
45 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
9 |
12 |
21 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Descripció del contingut de l'assignatura.
Conceptes bàsics d'Immunohematologia
Conceptes bàsics de Medicina Transfusional |
Seminaris |
Promoció de la donació. Ètica i transfusió. Alternatives a la transfusió. Transplantaments |
Resolució de problemes, exercicis |
Classes teòriques dels continguts que figuren en el programa de l'assignatura |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es resoldran, discutiran i/o avaluaran cassos clínics relacionats a: Selecció de donants, Transfusió pediàtrica, Obtenció de cèl·lules progeniitores hematopoètiques |
Atenció personalitzada |
Tutoria |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
A l'examen final es realitzarà una prova objectiva de preguntes curtes referent als temes avaluats i tractats en els seminaris de l'assignatura |
20% |
Resolució de problemes, exercicis |
|
A l'examen final del curs es realitzarà una prova mixta que combina preguntes de desenvolupament i /o preguntes curtes, per avaluar els coneixements teòrics que s'han adquirit en les sessions magistrals de l'assignatura. |
60% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
A l'examen final del curs es realitzarà una prova pràctica consistent en la ressolució d'un problema plantejat en la ressolució de cassos clínics revisats durant l'assignatura |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els estudiants que no hagin superat l'assignatura, podran presentar-se a la 2ª convocatòria. El centre determinarà el calendari de proves al que es donarà la corresponent difusió. |
Bàsica |
DVORKIN MA; CARDINALI DP, IERMOLI RH, Bases Fisiológicas de la práctica Médica, Panamericana (14ª ed), 2010
POCOCK G, RICHARDS CD, Fisiológía Humana. La base de la medicina, Masson (2ºed), 2005
HILLMAN RS, AULT KA, Hematology in clinical Practice, McGraw-Hill, 2002
, Technical Manual AABB, 17th, 2011
S.R. Leal i col. , Documento Sevilla de consenso sobre alternativas a la transfusión de sangre alogénica, , 2013
DBL McClelland i col., Manual de uso óptimo de la sangre, Scottish National Blood Service, 2010
DBL MCClelland i col., Handbook of Transfusion Medicine, UK Blood Service, 2007
, Guía sobre transfusión de componentes sanguíneos y derivados plasmáticos, Sociedad Española de Transfusión Sanguínea y Terapia Celular, 2010
|
|
Complementària |
, Banc de Sang i Teixits, ,
|
http://www.bancsang.net/ca/index.html |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|