DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) LECTURA CRÍTICA DE LA LITERATURA MÈDICA Codi 14204215
Ensenyament
Grau en Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
MURPHY , MICHELLE
Adreça electrònica josep.ribalta@urv.cat
michelle.murphy@urv.cat
natalia.ferre@urv.cat
montse.guardiola@urv.cat
Professors/es
RIBALTA VIVES, JOSEP
MURPHY , MICHELLE
FERRE PALLAS, NATALIA
GUARDIOLA GUIONNET, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant <p><strong>En el cas que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.</strong></p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A20 Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics en relació a la investigació clínica
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT1-G Utilitzar informació en llengua estrangera d’una manera eficaç
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A20 Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...), -Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...), - Conèixer les fórmules de la comunicació escrita, -Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració, -Fer una exposició científica davant d’un auditori de col•legues, -Conèixer la metodologia científica per obtenir una medicina basada en l’evidència, -Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada, -Explica i justifica breument les seves opinions i projectes, -Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors, -Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut, -Recull en apunts part de la informació que s'imparteix en una classe, -Produeix un text oral gramaticalment correcte, -Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç, -Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa, -Produeix un text escrit gramaticalment correcte, -Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric, -Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT1-G Utilitzar informació en llengua estrangera d’una manera eficaç
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Classe 1: Mètode científic Aspectes a tenir en compte durant la redacció de documents científics.
Classe 2: Estructura i components d’un article científic Guia dels continguts essencials de cada part de l’article.
Classe 3: Procés de revisió d’un article científic. Procés de revisió i presa de decisió.
Paper dels revisors.
Papers dels editors.
Seminar 1: Títol, resum i introducció. Quin missatge ha de transmetre el títol?

Quina informació ha de contenir el resum?

Resums estructurats vs resums no estructurats.

Informació que ha de transmetre la introducció.

Exercici en equip: com crear i com relacionar els títols amb els documents.

Elaboració d'hipòtesis i dels objectius d'un document.

Exercici en equip: redactar un resum.

Informació que ha de contenir cada secció.
Seminar 2: Mètodes, resultats i discussió. Exercici en equip:
1) elaboració dels mètodes i dels resultats d'un article.

2) identificació d'informació rellevant per a la introducció o la discussió d'un document.
Seminar 3: Revisió d’un article. Estructura de l’informe d’avaluació.

Punts forts i limitacions de l’article.
Seminar 4: Debat entre 2 equips sobre un article assignat Exercici en equip:
Indicacions que cal seguir en l’avaluació d’un article.
Debat entre equips sobre un argument a favor o en contra de la conclusió principal de l'article assignat.
Seminar 5: Presentació de l’informe d’avaluació de l’article assignat Un membre de cada equip serà escollit a l’atzar per presentar (amb un powerpoint) l’informe elaborat per l’equip.
Seminar 6: Informe editorial i decisió final. Els factors a considerar en la presa de la decisió.

Els equips de redacció utilitzen els informes del revisor per decidir com procedir amb un article presentat per a la seva publicació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A20
6 9 15
Seminaris
A20
CT1-G
12 6 18
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A20
CT1-G
2 29 31
Supervisió
A20
CT1-G
1 0.5 1.5
Atenció personalitzada
1 0.5 1.5
 
Proves objectives de preguntes curtes
A20
2 5 7
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del curs.
Sessió Magistral En 3 classes teòriques es parlarà dels antecedents i dels punts essencials de l’assignatura.
Seminaris S’adquiriran les habilitats necessàries per dur a terme l’avaluació crítica d'un article científic durant els seminaris en que es treballarà en equip.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es resoldran els dubtes que sorgeixin sobre l'article en equip a l'aula per tal d'avançar l'elaboració de l'informe i la presentació crític.
Supervisió Els tutors supervisaran el progrés de cada equip amb la redacció d'un informe crític a través de Moodle.

Cada equip tindrà com a mínim una sessió de tutoria per resoldre dubtes sobre el seu treball.
Atenció personalitzada Aquest concepte està inclòs en la supervisió.

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes podran consultar als profesors a l'hora de les classes i seminaris. Es pot demanar atenció personalitzada per email (des del compte de correu electrònic d'estudiants URV).

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A20
CT1-G
Les habilitats adquirides durant els seminaris seran avaluades com a part del treball en equip.

Els continguts dels seminaris seran també avaluats a la prova final.
20
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A20
CT1-G
El treball pràctic (avaluació crítica d'un article científic assignat prèviament) serà avaluat en equips i, individualment. 40
Proves objectives de preguntes curtes
A20

L'examen consta de preguntes curtes i / o preguntes d'opció múltiple per avaluar el coneixement dels continguts i els conceptes adquirits.

Si els professors ho creuen oportú, l'examen serà de forma virtual.

Tant si és presencial com virtual, l'examen és estrictament una avaluació individual.
40
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació continuada té un pes del 60% en la nota final i és eliminatòria.

S'ha d'aprovar de forma independent l'avaluació continuada (30/60) i l'examen escrit (20/40).

L'assistència a les sessions presencials és obligatòria per tal de ser avaluat. No pot ser inferior al 80% sempre i quan hi ha un motiu justificat per perdre una sessió presencial. Si es perd alguna sessió d'exposició de treballs no es podrà recuperar.

La segona convocatòria consistirà exclusivament en l'examen escrit amb un pes del 40% en la nota final. En el cas d'haver suspès l'assignatura en la primera convocatòria, per a l'avaluació en 2ª convocatòria es guardarà la nota obtinguda en l'avaluació continuada. Qui hagi suspès l'avaluació continuada no podrà aprovar l'assignatura amb la segona convocatòria.

Pels repetidors que ja tenen aprovada l'avaluació continuada, es guardarà la nota d'aquesta part durant un curs.


Fonts d'informació

Bàsica Gehlbach, SH, Interpreting the medical literature. Practical epidemiology for clinicians., , MacMillan, NY
Alejandro M, Astete B, El artículo científico original. Estructura, estilo y lectura crítica., , Escuela Andaluza de Salud Pública
Huth EJ, Cómo escribir y publicar trabajos en ciencias de la salud, , Masson-Salvat, Medicina
Day RA, Cómo escribir y publicar trabajos científicos., , Organización Panamericana de la Salud, Publicación
David Clayton & Michael Hills, Statistical Models in Epidemiology, , Oxford university Press

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Les classes i seminaris es faran en anglès sempre que sigui possible. La participació dels alumnes en anglès serà positivament avaluada. No obstant això, els treballs escrits i les presentacions en PowerPoint han d’estar preparats de tal manera que la llengua escollida s’empri correctament.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent