DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) ERGONOMIA APLICADA Codi 14204232
Ensenyament
Grau en Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
CISA RIBAS, GISELA
Adreça electrònica iris.miralles@urv.cat
gisela.cisa@urv.cat
Professors/es
MIRALLES RULL, MARIA IRIS
CISA RIBAS, GISELA
Web
Descripció general i informació rellevant <p><strong>En el cas que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.</strong></p><p> Ergonomia Aplicada és una assignatura optativa SEMIPRESENCIAL de 3 crèdits ECTS, destinada als tres ensenyaments de la FMCS. Idealment hauria de ser cursat durant l'últim curs de grau, en el cas de fisioteràpia i nutrició. Es tracta d’una assignatura semipresencial on el treball autònom de l’alumnat és l’eix central i el professorat actuarà de guia en el procés d’aprenentatge. Complementàriament hi haurà una sèrie de sessions síncrones de metodologia inversa on es reforçaran els conceptes teòrics més complexos, l’alumnat plantejarà els dubtes en relació al temari i/o activitats i es comentaran els dubtes i errors més freqüents. Durant aquest curs l’estudiantat aprendrà els principis teòrics de l'ergonomia aplicant-los en una situació real. S'analitzarà un lloc de treball i es determinaran les actuacions necessàries per millorar-lo. També haureu de dissenyar un programa educacional de prevenció adreçat als problemes ocupacionals observats anteriorment. Per a poder-ho fer de forma autònoma se us proporciona tot el material necessari amb antelació i de forma successiva, el qual cal revisar per poder-ho aplicar al cas pràctic. </p><p>La llengua del curs és el Català o el Castellà (indistintament)&nbsp; i&nbsp; la informació escrita es proporcionarà indistintament en castellà, català o anglès. </p><div><br /></div><div><br /></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A27 Saber en relació a la rehabilitació i fisioteràpia per al tractament del pacient
 A32 Saber en relació a les cures cròniques per al tractament del pacient
 A34 Saber en relació a les teràpies alternatives o complementàries per al tractament del pacient
 A36 Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc
 A37 Tenir habilitats per a establir, basant-se en la millor evidència disponible, estratègies individualitzades que redueixin els riscs en els pacients
 A38 Col•laborar amb altres professionals i institucions per tal de promocionar la salut i prevenir malalties
 A39 Implementar accions preventives per promocionar la salut tant a nivell individual com poblacional
 A40 Desenvolupar estratègies de salut i screening
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A27 Conèixer el paper integral de la rehabilitació en la recuperació després de determinades malalties
Conèixer les indicacions de ortesi i pròtesi
Conèixer les tècniques de teràpia manual, agents físics, electroteràpia i mecanoteràpia
 A32 Pronosticar el tipus, l’evolució i les limitacions de les malalties cròniques
Valorar les diferents opcions terapèutiques
Prevenir les complicacions de la malaltia
Valorar les necessitats psicològiques, mèdiques, familiars i ambientals del pacient crònic
Valorar el grau d’incapacitat física
Conèixer les cures i els riscos de la immobilitat
Conèixer el paper de la rehabilitació
Conèixer i prescriure les modalitats de tractament domiciliari, sociosanitari i d’hospital de dia
Valorar el pronòstic i planificar el tractament segons l’evolució de la malaltia
Participar en els tractaments multimodals
Conèixer les pautes d’analgèsia
Valorar la invalidesa permanent
Conèixer l’estimulació precoç i psicoteràpia del nen
 A34 Conèixer els principis generals de les teràpies alternatives o complementàries
Saber valorar el possible efecte d'aquestes teràpies quan s'associen als tractaments convencionals (acupuntura, massatge terapèutic, homeopatia, musicoteràpia, medicina naturista, osteopatia, quiropràxia, bioretroalimentació, etc.)
 A36 Conèixer els problemes de salut pública prioritaris en la comunitat
Conèixer els components de l’educació sanitària
Utilitzar adequadament el consell mèdic
Reconèixer els factors psicològics, físics o conductuals presents en el desencadenament i el manteniment d’una malaltia, tal com el tabaquisme, drogodependències, sedentarisme, falta de protecció solar, alteracions alimentaries, ...
Identificar els signes i símptomes de la malaltia per al seu diagnòstic precoç
Conèixer la validesa i el significat del diversos procediments utilitzats en el diagnòstic precoç de les malalties específiques
 A37 Conèixer les intervencions preventives i les estratègies de promoció de la salut en els diversos grups d’edat i col•lectius especials de la població
Aplicar la intervenció psicològica a la prevenció de riscos vinculats a hàbits de salut en persones que presentin malalties tals com hipertensió, metabolopaties, dolor crònic, ...
 A38 Col•laborar amb professionals sanitària, educadors i responsables de l’administració pública
Integrar els components de la protecció de la salut (medi ambient i aliments) en la valoració pronòstica
Reconèixer i emprar les eines de planificació i priorització en el servei públic de salut
Conèixer les bases científiques, riscos i l’aplicabilitat de les medicines alternatives
 A39 Conèixer els conceptes i criteris econòmics bàsics que condicionen la pràctica assistencial
Conèixer conceptes de demografia i de variabilitat biopsicosocial
Conèixer el funcionament del sistema públic de salut
Sensibilitzar a la població del risc que comporta no recòrrer, en determinades circumstàncies, a l’ajuda médica
Promocionar l’adherencia al tractament valorant les motivacions del pacient per acceptar el seguiment d’instruccions mèdiques i les conseqüències de la no-adhesió al mateix
 A40 Aplicar un protocol de despistatge de patologies d’alta prevalença sistemàticament a tots els individus en risc per edat, sexe, fenotip, ...
Desenvolupar les estratègies de control i prevenció de les malalties transmisibles
Desenvolupar les estratègies de prevenció de les malalties cróniques i degeneratives
Promocionar campanyes de prevenció de riscos tenint en compte les que ja existeixen (consum de tabac i drogues, educació sexual sanitaria i prevenció d’accidents de trànsit), i sensibilitzar la població sanitària del seu interès i benefici
Promocionar el bon ús dels medicaments
Conèixer les bases científiques i operatives de les vacunacions
Avaluar les vacunacions en situacions personals i clíniques especials
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1: Introducció a l'ergonomia



• Definició de l'ergonomia: antecedents i principis generals.
• Ciències relacionades amb l'ergonomia.
• L'ergonomia i ciències de la salut
• Els camps de treball de l'ergonomia.
• Etapes de disseny ergonòmic.
- present i futur de l'ergonomia
Tema 2: Anàlisi ergonòmic


1. L'ergonomia en el treball: introducció.
2. Anàlisi ergonòmic del lloc de treball.
3. Requeriments de lloc de treball.
4. diagnòstic ergonòmic.
Tema 3: Informe ergonòmic i guia de recomanacions adaptades al lloc de treball



1. Informe ergonòmic: desenvolupament de l’informe i determinació de prioritats.
2. Guia de recomanacions: pautes de prevenció.
Unitat 4: Riscos Laborals


1. Riscos professionals: Introducció.
2. Els riscos laborals del professional de la salut:
3. Malalties professionals més freqüents en l’àmbit de la salut

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A4
A32
1 1 2
Sessió Magistral
A4
A6
A32
3 6 9
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A4
A6
A32
A36
20 40 60
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'introduirà les dues vesants de l'assignatura: l'ergonomia i la seva relació amb la fisioteràpia
Sessió Magistral Es desenvoluparan els continguts teòrics de l'assignatura
Supòsits pràctics/ estudi de casos L'alumne treballarà els continguts teòrics plantejats aplicant-los a l'anàlisi ergonòmic d'un lloc de treball real
Atenció personalitzada S'atendrà als alumnes de forma individual o en petits grups i es resoldran els dubtes que es plantegin

Atenció personalitzada
Descripció

L'atenció personalitzada de l'assignatura es farà a través de tutories presencials o virtuals, a través de moodle, videoconferència o correu electrònic (gisela.cisa@urv.cat). Cal demanar cita prèvia per correu electrònic a:

gisela.cisa@urv.cat

iris.miralles@urv.cat


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A4
A6
A32
A36
Activitats formatives proposades durant el curs a través del Moodle.

Activitat en grup
Activitats individuals 10%
Activitats en grup 90%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es realitzarà a través d'avaluació contínua, que consistirà en:

- Avaluació individual: 10% de la nota final

- Avaluació grupal: 90% de la nota final

Cal assenyalar que els diferents aspectes de l'avaluació (individual i grupal) no són mútuament excloents: l'estudiant ha d'obtenir com a mínim un aprovat en cada una d'elles per tal d'obtenir la qualificació final de l'assignatura. Si una activitat està suspesa, es podrà tornar a presentar amb les correccions oportunes dins el termini establert pel professor. Si tot i així, l'activitat segueix estant suspesa, l'assignatura quedarà suspesa.

La presentació de les activitats fora de termini o no presentar alguna d'elles significa el suspens automàtic de l'assignatura.

La presentació de totes les activitats (individuals i grupals, escrites i orals) en anglès suposarà un 10% més de la nota final de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Mondelo, Pedro., Ergonomía 1. Fundamentos: Diseño de puestos de Trabajo. , Edicions UPC, , 1995
Mondelo, Pedro., Ergonomía 2. Confort y estrés térmico., Edicions UPC,, 1997
Mondelo, Pedro., Ergonomía 3. Diseño de puestos de Trabajo., Edicions UPC,, 2001
Mondelo, Pedro. , Ergonomía 4. Trabajo en oficinas., Edicions UPC,, 2013
Cruz G, Alberto J., Ergonomía aplicada., Madrid: Starbook,, 2011.
Kumar S, Ergonomics for rehabilitation professionals., Boca Raton: CRC Press,, 2009.
Vaquero JL, Ceña R, Prevención de riesgos laborales: seguridad, higiene y ergonomía. , Madrid: Pirámide, 1996
Roughton JE., Ergonomic problems in the workplace a guide to effective management. , Rockville: Government Institutes Inc., , 1996.
Jover L., Ergonomía evaluación y diseño del entorno. , Madrid Alianza, 2000
Idoate García, Víctor, Ergonomía de hospitales y centros de salud , Pamplona : [l'autor], DL , 2004
Ramírez Cavassa, César, Ergonomía y productividad, México, [etc.] : Editorial Limusa, cop. , 2006
Duffy V, Lightner N., Advances in Human Factors and Ergonomics in Healthcare and Medical Devices, ,
Cal/OSHA consultation service. California Department of Industrial Relations, Easy Ergonomics: A Practical Approach for Improving the Workplace, ,
Asensio-Cuesta. S, Bastante-Ceca. MJ, Diego-Más. JA., Evaluación Ergonómica de Puestos de Trabajo, Madrid: Ediciones paraninfo, 2012

Complementària Andersen SN, Broberg O., Participatory ergonomics simulation of hospital work systems: The influence of simulation media on simulation outcome., Appl Ergon., 2015 Nov;51:331-42.
Romagnoli KM, Boyce RD, Empey PE, Ning Y, Adams S, Hochheiser H., Design and evaluation of a pharmacogenomics information resource for pharmacists., J Am Med Inform Assoc., 2017 Jul 1;24(4):822-31.
Peña CS, Tuncay V, Benenati JF, Powell A, Gandhi RT, Schiro BJ, van Alfen M, Katzen BT., Improving IR Ergonomics Using a Flexible C-Arm System., J Vasc Interv Radiol., 2021 Feb;32(2):220-5.
Van't Hullenaar CDP, Bos P, Broeders IAMJ., Ergonomic assessment of the first assistant during robot-assisted surgery., J Robot Surg., 2019 Apr;13(2):283-8.

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es recomana cursar aquesta assignatura durant l'últim curs del grau de fisioteràpia o nutrició. L'assignatura s'imparteix en català. La documentació proporcionada a través de moodle pot estar indistintament en català, castellà o anglès
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent