Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A27 |
Saber en relació a la rehabilitació i fisioteràpia per al tractament del pacient |
| A32 |
Saber en relació a les cures cròniques per al tractament del pacient |
| A34 |
Saber en relació a les teràpies alternatives o complementàries per al tractament del pacient |
| A36 |
Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc |
| A37 |
Tenir habilitats per a establir, basant-se en la millor evidència disponible, estratègies individualitzades que redueixin els riscs en els pacients |
| A38 |
Col•laborar amb altres professionals i institucions per tal de promocionar la salut i prevenir malalties |
| A39 |
Implementar accions preventives per promocionar la salut tant a nivell individual com poblacional |
| A40 |
Desenvolupar estratègies de salut i screening |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A27 |
Conèixer el paper integral de la rehabilitació en la recuperació després de determinades malalties
Conèixer les indicacions de ortesi i pròtesi
Conèixer les tècniques de teràpia manual, agents físics, electroteràpia i mecanoteràpia
| | A32 |
Pronosticar el tipus, l’evolució i les limitacions de les malalties cròniques
Valorar les diferents opcions terapèutiques
Prevenir les complicacions de la malaltia
Valorar les necessitats psicològiques, mèdiques, familiars i ambientals del pacient crònic
Valorar el grau d’incapacitat física
Conèixer les cures i els riscos de la immobilitat
Conèixer el paper de la rehabilitació
Conèixer i prescriure les modalitats de tractament domiciliari, sociosanitari i d’hospital de dia
Valorar el pronòstic i planificar el tractament segons l’evolució de la malaltia
Participar en els tractaments multimodals
Conèixer les pautes d’analgèsia
Valorar la invalidesa permanent
Conèixer l’estimulació precoç i psicoteràpia del nen
| | A34 |
Conèixer els principis generals de les teràpies alternatives o complementàries
Saber valorar el possible efecte d'aquestes teràpies quan s'associen als tractaments convencionals (acupuntura, massatge terapèutic, homeopatia, musicoteràpia, medicina naturista, osteopatia, quiropràxia, bioretroalimentació, etc.)
| | A36 |
Conèixer els problemes de salut pública prioritaris en la comunitat
Conèixer els components de l’educació sanitària
Utilitzar adequadament el consell mèdic
Reconèixer els factors psicològics, físics o conductuals presents en el desencadenament i el manteniment d’una malaltia, tal com el tabaquisme, drogodependències, sedentarisme, falta de protecció solar, alteracions alimentaries, ...
Identificar els signes i símptomes de la malaltia per al seu diagnòstic precoç
Conèixer la validesa i el significat del diversos procediments utilitzats en el diagnòstic precoç de les malalties específiques
| | A37 |
Conèixer les intervencions preventives i les estratègies de promoció de la salut en els diversos grups d’edat i col•lectius especials de la població
Aplicar la intervenció psicològica a la prevenció de riscos vinculats a hàbits de salut en persones que presentin malalties tals com hipertensió, metabolopaties, dolor crònic, ...
| | A38 |
Col•laborar amb professionals sanitària, educadors i responsables de l’administració pública
Integrar els components de la protecció de la salut (medi ambient i aliments) en la valoració pronòstica
Reconèixer i emprar les eines de planificació i priorització en el servei públic de salut
Conèixer les bases científiques, riscos i l’aplicabilitat de les medicines alternatives
| | A39 |
Conèixer els conceptes i criteris econòmics bàsics que condicionen la pràctica assistencial
Conèixer conceptes de demografia i de variabilitat biopsicosocial
Conèixer el funcionament del sistema públic de salut
Sensibilitzar a la població del risc que comporta no recòrrer, en determinades circumstàncies, a l’ajuda médica
Promocionar l’adherencia al tractament valorant les motivacions del pacient per acceptar el seguiment d’instruccions mèdiques i les conseqüències de la no-adhesió al mateix
| | A40 |
Aplicar un protocol de despistatge de patologies d’alta prevalença sistemàticament a tots els individus en risc per edat, sexe, fenotip, ...
Desenvolupar les estratègies de control i prevenció de les malalties transmisibles
Desenvolupar les estratègies de prevenció de les malalties cróniques i degeneratives
Promocionar campanyes de prevenció de riscos tenint en compte les que ja existeixen (consum de tabac i drogues, educació sexual sanitaria i prevenció d’accidents de trànsit), i sensibilitzar la població sanitària del seu interès i benefici
Promocionar el bon ús dels medicaments
Conèixer les bases científiques i operatives de les vacunacions
Avaluar les vacunacions en situacions personals i clíniques especials
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1: Introducció a l'ergonomia
|
• Definició de l'ergonomia: antecedents i principis generals.
• Ciències relacionades amb l'ergonomia.
• L'ergonomia i ciències de la salut
• Els camps de treball de l'ergonomia.
• Etapes de disseny ergonòmic.
- present i futur de l'ergonomia
|
Tema 2: Anàlisi ergonòmic
|
1. L'ergonomia en el treball: introducció.
2. Anàlisi ergonòmic del lloc de treball.
3. Requeriments de lloc de treball.
4. diagnòstic ergonòmic.
|
Tema 3: Informe ergonòmic i guia de recomanacions adaptades al lloc de treball
|
1. Informe ergonòmic: desenvolupament de l’informe i determinació de prioritats.
2. Guia de recomanacions: pautes de prevenció.
|
Unitat 4: Riscos Laborals
|
1. Riscos professionals: Introducció.
2. Els riscos laborals del professional de la salut:
3. Malalties professionals més freqüents en l’àmbit de la salut
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
3 |
6 |
9 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
20 |
40 |
60 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
S'introduirà les dues vesants de l'assignatura: l'ergonomia i la seva relació amb la fisioteràpia
|
Sessió Magistral |
Es desenvoluparan els continguts teòrics de l'assignatura
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
L'alumne treballarà els continguts teòrics plantejats aplicant-los a l'anàlisi ergonòmic d'un lloc de treball real
|
Atenció personalitzada |
S'atendrà als alumnes de forma individual o en petits grups i es resoldran els dubtes que es plantegin |
Descripció |
L'atenció personalitzada de l'assignatura es farà a través de tutories presencials o virtuals, a través de moodle, videoconferència o correu electrònic (gisela.cisa@urv.cat). Cal demanar cita prèvia per correu electrònic a: gisela.cisa@urv.cat iris.miralles@urv.cat |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
Activitats formatives proposades durant el curs a través del Moodle.
Activitat en grup
|
Activitats individuals 10%
Activitats en grup 90% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Es realitzarà a través d'avaluació contínua, que consistirà en: - Avaluació individual: 10% de la nota final - Avaluació grupal: 90% de la nota final Cal assenyalar que els diferents aspectes de l'avaluació (individual i grupal) no són mútuament excloents: l'estudiant ha d'obtenir com a mínim un aprovat en cada una d'elles per tal d'obtenir la qualificació final de l'assignatura. Si una activitat està suspesa, es podrà tornar a presentar amb les correccions oportunes dins el termini establert pel professor. Si tot i així, l'activitat segueix estant suspesa, l'assignatura quedarà suspesa. La presentació de les activitats fora de termini o no presentar alguna d'elles significa el suspens automàtic de l'assignatura. La presentació de totes les activitats (individuals i grupals, escrites i orals) en anglès suposarà un 10% més de la nota final de l'assignatura. |
Bàsica |
Mondelo, Pedro., Ergonomía 1. Fundamentos: Diseño de puestos de Trabajo. , Edicions UPC, , 1995
Mondelo, Pedro., Ergonomía 2. Confort y estrés térmico., Edicions UPC,, 1997
Mondelo, Pedro., Ergonomía 3. Diseño de puestos de Trabajo., Edicions UPC,, 2001
Mondelo, Pedro. , Ergonomía 4. Trabajo en oficinas., Edicions UPC,, 2013
Cruz G, Alberto J., Ergonomía aplicada., Madrid: Starbook,, 2011.
Kumar S, Ergonomics for rehabilitation professionals., Boca Raton: CRC Press,, 2009.
Vaquero JL, Ceña R, Prevención de riesgos laborales: seguridad, higiene y ergonomía. , Madrid: Pirámide, 1996
Roughton JE., Ergonomic problems in the workplace a guide to effective management. , Rockville: Government Institutes Inc., , 1996.
Jover L., Ergonomía evaluación y diseño del entorno. , Madrid Alianza, 2000
Idoate García, Víctor, Ergonomía de hospitales y centros de salud , Pamplona : [l'autor], DL , 2004
Ramírez Cavassa, César, Ergonomía y productividad, México, [etc.] : Editorial Limusa, cop. , 2006
Duffy V, Lightner N., Advances in Human Factors and Ergonomics in Healthcare and Medical Devices, ,
Cal/OSHA consultation service. California Department of Industrial Relations, Easy Ergonomics: A Practical Approach for Improving the Workplace, ,
Asensio-Cuesta. S, Bastante-Ceca. MJ, Diego-Más. JA., Evaluación Ergonómica de Puestos de Trabajo, Madrid: Ediciones paraninfo, 2012
|
|
Complementària |
Andersen SN, Broberg O., Participatory ergonomics simulation of hospital work systems: The influence of simulation media on simulation outcome., Appl Ergon., 2015 Nov;51:331-42.
Romagnoli KM, Boyce RD, Empey PE, Ning Y, Adams S, Hochheiser H., Design and evaluation of a pharmacogenomics information resource for pharmacists., J Am Med Inform Assoc., 2017 Jul 1;24(4):822-31.
Peña CS, Tuncay V, Benenati JF, Powell A, Gandhi RT, Schiro BJ, van Alfen M, Katzen BT., Improving IR Ergonomics Using a Flexible C-Arm System., J Vasc Interv Radiol., 2021 Feb;32(2):220-5.
Van't Hullenaar CDP, Bos P, Broeders IAMJ., Ergonomic assessment of the first assistant during robot-assisted surgery., J Robot Surg., 2019 Apr;13(2):283-8.
|
|
|
Altres comentaris |
Es recomana cursar aquesta assignatura durant l'últim curs del grau de fisioteràpia o nutrició.
L'assignatura s'imparteix en català. La documentació proporcionada a través de moodle pot estar indistintament en català, castellà o anglès |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|