DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) FISIOLOGIA I Codi 14214001
Ensenyament
Grau de Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
ALBINA CHICOTE, MARÍA LUISA
Adreça electrònica montserrat.belles@urv.cat
marialuisa.albina@urv.cat
maria.cabre@urv.cat
rosamaria.morla@urv.cat
Professors/es
BELLES MATEU, MONTSERRAT
ALBINA CHICOTE, MARÍA LUISA
CABRÉ BARGALLÓ, MARIA
MORLA NOVELL, ROSA MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant Composició química de la matèria viva: propietats i funcions biològiques. Fisiologia de la contracció muscular: control nerviós del moviment

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Definir l'anatomia i fisiologia humanes, destacar les relacions dinàmiques entre l'estructura i la funció, especialment de l'aparell locomotor i els sistemes nerviosos i cardiorespiratori.
 A2 Explicar els canvis fisiològics i estructurals que es poden produir com a conseqüència de l'aplicació de la fisioteràpia.
 A3 Discutir els factors que influeixen sobre el creixement i desenvolupament humans al llarg de tota la vida.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma colaborativa i responsabilitat compartida en un equip de caràcter interdisciplinari mostrant habilitats en les relacions interpersonals.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Comprendre la transmissió sinàptica, en particular la transmissió neuromuscular, relacionant l'acció nerviosa i la contractació de la musculatura.
Conèixer com variacions del voltatge en resposta a diferents estímuls generen potencials d'acció.
Discriminar les sensacions que percep el sistema nerviós a l'estimular diferents tipus de receptors sensorials, incidint en la transmissió del dolor per facilitar la intervenció fisioterapeuta.
Explicar la importància de la resposta motriu somàtica i vegetativa als estímuls dels receptors musculars, així com la coordinació motora del cerebel en l'aplicació de tractaments fisioterapèutics.
Comprendre el control vegetatiu sobre receptors musculars, glandulars i viscerals, així com coneix les funcions intel·lectuals del cervell.
 A2 Comprendre les característiques estructurals i metabòliques del múscul, així com la mecànica de la contracció, amb la finalitat d'intervenir en procediments fisioterapèutics en l'exercici i en la rehabilitació.
Discriminar la sensacions que percep el sistema nerviós al estimular diferents tipus de receptors sensorials, incidint en la transmissió del dolor per facilitar la intervenció fisioterapeuta
Explicar la importància de la resposta motriu somàtica i vegetativa als estímuls dels receptors musculars, així com la coordinació motora del cerebel en l'aplicació de tractaments fisioterapèutics.
 A3 Coneixer com varíen al llarg de la vida les característiques estructurals i metabòliques del múscul i la mecànica de la contracció, així com la percepció i les diferents respostes del sistema nerviós
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Fer el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats.
 B5 Participar de forma activa i compartir informació, coneixement i experiències
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
FISIOLOGIA (contingut teòric) INTRODUCCIÓ A LA FISIOLOGIA:

TEMA 1: Sistemes fisiològics. Homeòstasi.

FISIOLOGIA DE LA CONTRACCIÓ EN MÚSCUL ESQUELÈTIC:

TEMA 2: Múscul. Funcions dels músculs.

TEMA 3: El calci com a factor de regulació de la contracció muscular.

TEMA 4: Mecànica de la contracció del múscul esquelètic. Unitat motora.

TEMA 5: Substrats oxidats pel múscul en relació a la pràctica d’'exercici (intensitat i durada).

TEMA 6: Vells i exercici.

TEMA 7: Músculs cardíac i llis. Estudi comparatiu amb el múscul esquelètic

CONTROL DEL MOVIMENT. SISTEMA NERVIÓS:

TEMA 8: Sistema nerviós. Funcions del sistema nerviós. Funció de la barrera hematoencefàlica.

TEMA 9: Sistema sensorial. Transducció sensorial.

TEMA 10: Somatestèsia. Fisiologia del dolor.

TEMA 11: Sentits químics. Sentit del gust. Sentit de l'olfacte.

TEMA 12: Sentit de l'audició i de l’equilibri.

TEMA 13: Visió. Fotorecepció. Percepció e integració cortical.

TEMA 14: Sistema motor. Funcions motores de la medul•la espinal i reflexos medul•lar.

TEMA 15: Funcions motores del tronc de l'encèfal. Control del to muscular i de la postura.

TEMA 16: Control cortical de les funcions motores. Organització del moviment motor. Funcions del cerebel. Fisiologia del cerebel. Còrtex cerebel•lós. Funcions i connexions dels ganglis bassals.

TEMA 17: Sistema nerviós autònom o vegetatiu.

TEMA 18: Funcions superiors cerebrals. Mecanismes del comportament: sistema límbic. So i vigília.

BIOQUÍMICA (contingut teòric) Tema 1. Composició química de las matèria viva
Elements químics presents en la matèria viva. Polímers biològics i els seus monòmers.
Grups funcionals. Interaccions dèbils. L'aigua com a dissolvent. Pressió osmòtica. Àcids i bases. Solucions amortidores, importància biològica, amortidors fisiològics.

Tema 2. Glícids
Monosacàrids; classificació, isomeria, modificats. Oligosacàrids, enllaç glicosídic. Polisacàrids; homopolisacàrids, heteropolisacàrids. Glisosaminoglicans. Glicoconjugats.

Tema 3. Lípids
Àcids grassos. Acilglicerols. Ceres. Fosfoglicèrids. Esfingolípids. Terpens. Esteroides. Icosanoides. Vitamines liposolubles.

Tema 4. Proteïnes
Aminoàcids; característiques, classificació, propietats àcid-base, modificats, no proteics. Enllaç peptídic. Pèptids d’interès biològic. Nivells d’estructura proteica. Estructura primària. Estructura secundària; hèlix alfa, conformació beta, girs beta. Estructura terciària i desnaturalització. Estructura quaternària. Proteïnes fibroses.

Tema 5. Nucleòtids i àcids nucleics
Bases púriques i pirimidíniques. Nucleòsids i nucleòtids. Estructura i funció del DNA. Estructura i funció del RNA. D’altres funcions del nucleòtids.

Tema 6. Membranes biològiques
Composició i estructura de les membranes. Mecanismes de pas a través de membranes; difusió simple, transport passiu, transport actiu impulsat per ATP i per gradient iònic, canals iònics. Receptors de membrana.

Tema 7. Enzims i catàlisi
Classificació i nomenclatura. Cofactors, coenzims i paper de les vitamines. Mecanisme d’acció dels enzims. Inhibició enzimàtica. Regulació enzimàtica. Regulació al•lostèrica. Regulació per modificació covalent.

Tema 8. Introducció al metabolisme
Cicle de la matèria i flux d'energia a la biosfera. Catabolisme i anabolisme. Rutes metabòliques interconnectades. Metabolisme i bioenergètica. Reaccions acoblades. ATP. Molècules transportadores d’electrons. Control del metabolisme.

Tema 9. Metabolisme oxidatiu
Acetil CoA. Cicle dels àcids tricarboxílics; reaccions, rendiment, regulació, reaccions anapleròtiques, caràcter amfibòlic. Cadena respiratòria mitocondrial; complexes, transport d'electrons. Fosforilació oxidativa; concepte d'acoblament, ATPasa mitocondrial. Llançadores.

Tema 9. Metabolisme dels glícids
Paper central de la glucosa-6-P; destins possibles. Glicòlisi. Destins del piruvat. Gluconeogènesi. Ruta de les pentoses fosfat. Metabolisme del glicogen; glicogenòlisi, glicogenogènesi.

Tema 11. Metabolisme dels lípids
Digestió i absorció de lípids. Lipoproteïnes. Metabolisme dels àcids grassos; lipòlisi, degradació i biosíntesi dels àcids grassos. Cossos cetònics; síntesi i utilització.

Tema 12. Metabolisme dels compostos nitrogenats
Degradació de proteïnes. Degradació d’aminoàcids; transaminació, desaminació, cicle de l’urea, destí dels esquelets carbonats. Biosíntesi d’aminoàcids. Metabolisme dels nucleòtids; degradació, rutes de salvament, síntesi de novo.
FISIOLOGIA (contingut pràctic) 2 pràctiques de laboratori
1 pràctica en aula de lliteres
1 pràctica en aula informàtica
3 seminaris (fisiologia del dolor)
BIOQUÍMICA (contingut pràctic) Seminaris casos


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A2
A3
39 58.5 97.5
Seminaris
B4
B5
11 22 33
Pràctiques a laboratoris
B4
B5
10 1.5 11.5
Resolució de problemes, exercicis
A1
A2
2 1.5 3.5
Atenció personalitzada
A1
A2
A3
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
A1
A2
A3
1 0 1
Proves objectives de tipus test
A1
A2
A3
1 0 1
Proves mixtes
A1
A2
A3
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’apartat de fisiologia i bioquímica en l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició i desenvolupament detallat dels continguts teòrics.
Seminaris Resolució de problemes i preguntes
Pràctiques a laboratoris Pràctiques relacionades amb el contingut teòric
Resolució de problemes, exercicis Sessió d'avaulació amb exercicis relacionats amb les pràctiques de laboratori
Atenció personalitzada Consulta de dubtes i tutoria

Atenció personalitzada
Descripció
FISIOLOGIA: Mª Luisa Albina Despatx de Fisiologia marialuisa.albina@urv.cat BIOQUÍMICA: Maria Cabré Despatx de Bioquímica (103) maria.cabre@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
A2
A3
Es valorarà els continguts mijançant proves objectives de preguntes tipus test. 60%
Seminaris
B4
B5
Es valorarà l'assistència, participació i prova final. 20%
Pràctiques a laboratoris
B4
B5
Assitència obligatòria, informe de cada pràctica. 6.7%
Resolució de problemes, exercicis
A1
A2
Exercicis relacionats amb les pràctiques de laboratori 10
Altres  

Qüestionaris moodle

3.3 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els continguts de Fisiologia i Bioquímica s'avaluen independentment.

El percentatge de càrrega docent és: Fisiologia (66,7%) i Bioquímica (33,3%)

Per aprovar l'assignatura, l'alumne haurà de tenir una nota mínima de 5 (sobre 10) en Fisiologia i en Bioquímica.


Fonts d'informació

Bàsica

FISIOLOGIA

Textos Bàsics

Fox SI. Fisiología Humana. Ed. Interamericana-Mc Graw-Hill. 7ª ed. 2003.

Pocock G, Richards CD. Fisiología Humana. La base de la medicina. Ed. Masson. 2ª ed. 2005.

Tortora GJ, Grabowski SR. Principios de Anatomía y Fisiología. Ed. Oxford University Press. 9ª ed. 2002.

Constanzo LS. Fisiología. Ed. Elsevier-Saundersl. 4ª ed. 2011.

Mulroney SE, MYers AK. Netter. Fundamentos de Fisiología. Ed. Elsevier Masson. 2011. 

BIOQUÍMICA

Bioquímica. Conceptos esenciales. Feduchi E, Blasco I, Romero CS, Yáñez E (2010) Ed.Médica Panamericana.

Complementària

FISIOLOGIA

Textos de Consulta

Bruce Ruce M.K., Bruce A.S. Berne y Levy. Fisiología. 6ª ed. Elsevier Mosby. 2009

Guyton AC, Hall JE. Tratado de Fisiología Médica. 12ª ed. Elsevier. 2011.

Dvorkin MA, Cardinale DP, Iermoni RH. Best y Taylor. Bases Fisiológicas de la Práctica Médica. 14ª ed. Panamericana. 2010.

Silverthorn DU. Fisiología Humana. Un enfoque integrado. 4ª ed. Panamericana. 2008.

López Chicharro J, Fernández Vaquero A. Fisiología del ejercicio. 3ª ed. Panamericana. 2006.

Documentació addicional

Es recomanarà al llarg del curs, articles o documents que es considerin d’interès per l’assignatura


BIOQUÍMICA

Bioquímica Médica. 3a ed. Baynes JW, Dominiczak MH (2011). Ed. Elsevier.

Bioquímica. Las bases moleculares de la vida. McKee T, McKee JR. (2009) Ed.Mc Graw Hill.

Bioquímica. Fundamentos para Medicina y Ciencias de la Vida. Werner Müller-Esterl (2008) Ed. Reverté.

Lehninger. Principios de bioquímica. Nelson, Cox. (2008). Ed. Omega.

Altres recursos:

Ayudas al aprendizaje de Bioquímica, Biotecnología y Biología Molecular http://www.biorom.uma.es/contenido/index.html

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent