Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Definir l'anatomia i fisiologia humanes, destacar les relacions dinàmiques entre l'estructura i la funció, especialment de l'aparell locomotor i els sistemes nerviosos i cardiorespiratori. |
| A2 |
Explicar els canvis fisiològics i estructurals que es poden produir com a conseqüència de l'aplicació de la fisioteràpia. |
| A3 |
Discutir els factors que influeixen sobre el creixement i desenvolupament humans al llarg de tota la vida. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma colaborativa i responsabilitat compartida en un equip de caràcter interdisciplinari mostrant habilitats en les relacions interpersonals. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Comprendre la transmissió sinàptica, en particular la transmissió neuromuscular, relacionant l'acció nerviosa i la contractació de la musculatura.
Conèixer com variacions del voltatge en resposta a diferents estímuls generen potencials d'acció.
Discriminar les sensacions que percep el sistema nerviós a l'estimular diferents tipus de receptors sensorials, incidint en la transmissió del dolor per facilitar la intervenció fisioterapeuta.
Explicar la importància de la resposta motriu somàtica i vegetativa als estímuls dels receptors musculars, així com la coordinació motora del cerebel en l'aplicació de tractaments fisioterapèutics.
Comprendre el control vegetatiu sobre receptors musculars, glandulars i viscerals, així com coneix les funcions intel·lectuals del cervell.
| | A2 |
Comprendre les característiques estructurals i metabòliques del múscul, així com la mecànica de la contracció, amb la finalitat d'intervenir en procediments fisioterapèutics en l'exercici i en la rehabilitació.
Discriminar la sensacions que percep el sistema nerviós al estimular diferents tipus de receptors sensorials, incidint en la transmissió del dolor per facilitar la intervenció fisioterapeuta
Explicar la importància de la resposta motriu somàtica i vegetativa als estímuls dels receptors musculars, així com la coordinació motora del cerebel en l'aplicació de tractaments fisioterapèutics.
| | A3 |
Coneixer com varíen al llarg de la vida les característiques estructurals i metabòliques del múscul i la mecànica de la contracció, així com la percepció i les diferents respostes del sistema nerviós
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B4 |
Fer el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats.
| | B5 |
Participar de forma activa i compartir informació, coneixement i experiències
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
FISIOLOGIA (contingut teòric) |
INTRODUCCIÓ A LA FISIOLOGIA:
TEMA 1: Sistemes fisiològics. Homeòstasi.
FISIOLOGIA DE LA CONTRACCIÓ EN MÚSCUL ESQUELÈTIC:
TEMA 2: Múscul. Funcions dels músculs.
TEMA 3: El calci com a factor de regulació de la contracció muscular.
TEMA 4: Mecànica de la contracció del múscul esquelètic. Unitat motora.
TEMA 5: Substrats oxidats pel múscul en relació a la pràctica d’'exercici (intensitat i durada).
TEMA 6: Vells i exercici.
TEMA 7: Músculs cardíac i llis. Estudi comparatiu amb el múscul esquelètic
CONTROL DEL MOVIMENT. SISTEMA NERVIÓS:
TEMA 8: Sistema nerviós. Funcions del sistema nerviós. Funció de la barrera hematoencefàlica.
TEMA 9: Sistema sensorial. Transducció sensorial.
TEMA 10: Somatestèsia. Fisiologia del dolor.
TEMA 11: Sentits químics. Sentit del gust. Sentit de l'olfacte.
TEMA 12: Sentit de l'audició i de l’equilibri.
TEMA 13: Visió. Fotorecepció. Percepció e integració cortical.
TEMA 14: Sistema motor. Funcions motores de la medul•la espinal i reflexos medul•lar.
TEMA 15: Funcions motores del tronc de l'encèfal. Control del to muscular i de la postura.
TEMA 16: Control cortical de les funcions motores. Organització del moviment motor. Funcions del cerebel. Fisiologia del cerebel. Còrtex cerebel•lós. Funcions i connexions dels ganglis bassals.
TEMA 17: Sistema nerviós autònom o vegetatiu.
TEMA 18: Funcions superiors cerebrals. Mecanismes del comportament: sistema límbic. So i vigília.
|
BIOQUÍMICA (contingut teòric) |
Tema 1. Composició química de las matèria viva
Elements químics presents en la matèria viva. Polímers biològics i els seus monòmers.
Grups funcionals. Interaccions dèbils. L'aigua com a dissolvent. Pressió osmòtica. Àcids i bases. Solucions amortidores, importància biològica, amortidors fisiològics.
Tema 2. Glícids
Monosacàrids; classificació, isomeria, modificats. Oligosacàrids, enllaç glicosídic. Polisacàrids; homopolisacàrids, heteropolisacàrids. Glisosaminoglicans. Glicoconjugats.
Tema 3. Lípids
Àcids grassos. Acilglicerols. Ceres. Fosfoglicèrids. Esfingolípids. Terpens. Esteroides. Icosanoides. Vitamines liposolubles.
Tema 4. Proteïnes
Aminoàcids; característiques, classificació, propietats àcid-base, modificats, no proteics. Enllaç peptídic. Pèptids d’interès biològic. Nivells d’estructura proteica. Estructura primària. Estructura secundària; hèlix alfa, conformació beta, girs beta. Estructura terciària i desnaturalització. Estructura quaternària. Proteïnes fibroses.
Tema 5. Nucleòtids i àcids nucleics
Bases púriques i pirimidíniques. Nucleòsids i nucleòtids. Estructura i funció del DNA. Estructura i funció del RNA. D’altres funcions del nucleòtids.
Tema 6. Membranes biològiques
Composició i estructura de les membranes. Mecanismes de pas a través de membranes; difusió simple, transport passiu, transport actiu impulsat per ATP i per gradient iònic, canals iònics. Receptors de membrana.
Tema 7. Enzims i catàlisi
Classificació i nomenclatura. Cofactors, coenzims i paper de les vitamines. Mecanisme d’acció dels enzims. Inhibició enzimàtica. Regulació enzimàtica. Regulació al•lostèrica. Regulació per modificació covalent.
Tema 8. Introducció al metabolisme
Cicle de la matèria i flux d'energia a la biosfera. Catabolisme i anabolisme. Rutes metabòliques interconnectades. Metabolisme i bioenergètica. Reaccions acoblades. ATP. Molècules transportadores d’electrons. Control del metabolisme.
Tema 9. Metabolisme oxidatiu
Acetil CoA. Cicle dels àcids tricarboxílics; reaccions, rendiment, regulació, reaccions anapleròtiques, caràcter amfibòlic. Cadena respiratòria mitocondrial; complexes, transport d'electrons. Fosforilació oxidativa; concepte d'acoblament, ATPasa mitocondrial. Llançadores.
Tema 9. Metabolisme dels glícids
Paper central de la glucosa-6-P; destins possibles. Glicòlisi. Destins del piruvat. Gluconeogènesi. Ruta de les pentoses fosfat. Metabolisme del glicogen; glicogenòlisi, glicogenogènesi.
Tema 11. Metabolisme dels lípids
Digestió i absorció de lípids. Lipoproteïnes. Metabolisme dels àcids grassos; lipòlisi, degradació i biosíntesi dels àcids grassos. Cossos cetònics; síntesi i utilització.
Tema 12. Metabolisme dels compostos nitrogenats
Degradació de proteïnes. Degradació d’aminoàcids; transaminació, desaminació, cicle de l’urea, destí dels esquelets carbonats. Biosíntesi d’aminoàcids. Metabolisme dels nucleòtids; degradació, rutes de salvament, síntesi de novo.
|
FISIOLOGIA (contingut pràctic) |
2 pràctiques de laboratori
1 pràctica en aula de lliteres
1 pràctica en aula informàtica
3 seminaris (fisiologia del dolor)
|
BIOQUÍMICA (contingut pràctic) |
Seminaris casos
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
39 |
58.5 |
97.5 |
Seminaris |
|
11 |
22 |
33 |
Pràctiques a laboratoris |
|
10 |
1.5 |
11.5 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
2 |
1.5 |
3.5 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
0 |
1 |
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
0 |
1 |
Proves mixtes |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’apartat de fisiologia i bioquímica en l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició i desenvolupament detallat dels continguts teòrics. |
Seminaris |
Resolució de problemes i preguntes |
Pràctiques a laboratoris |
Pràctiques relacionades amb el contingut teòric |
Resolució de problemes, exercicis |
Sessió d'avaulació amb exercicis relacionats amb les pràctiques de laboratori |
Atenció personalitzada |
Consulta de dubtes i tutoria |
Descripció |
FISIOLOGIA:
Mª Luisa Albina
Despatx de Fisiologia
marialuisa.albina@urv.cat
BIOQUÍMICA:
Maria Cabré
Despatx de Bioquímica (103)
maria.cabre@urv.cat
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Es valorarà els continguts mijançant proves objectives de preguntes tipus test. |
60% |
Seminaris |
|
Es valorarà l'assistència, participació i prova final. |
20% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Assitència obligatòria, informe de cada pràctica. |
6.7%
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
Exercicis relacionats amb les pràctiques de laboratori |
10
|
Altres |
|
Qüestionaris moodle |
3.3 % |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els continguts de Fisiologia i Bioquímica s'avaluen independentment. El percentatge de càrrega docent és: Fisiologia (66,7%) i Bioquímica (33,3%) Per aprovar l'assignatura, l'alumne haurà de tenir una nota mínima de 5 (sobre 10) en Fisiologia i en Bioquímica. |
Bàsica |
|
FISIOLOGIA Textos Bàsics Fox SI. Fisiología Humana. Ed. Interamericana-Mc Graw-Hill. 7ª ed. 2003. Pocock G, Richards CD. Fisiología Humana. La base de la medicina. Ed. Masson. 2ª ed. 2005. Tortora GJ, Grabowski SR. Principios de Anatomía y Fisiología. Ed. Oxford University Press. 9ª ed. 2002. Constanzo LS. Fisiología. Ed. Elsevier-Saundersl. 4ª ed. 2011. Mulroney SE, MYers AK. Netter. Fundamentos de Fisiología. Ed. Elsevier Masson. 2011. BIOQUÍMICA Bioquímica. Conceptos esenciales. Feduchi E, Blasco I, Romero CS, Yáñez E (2010) Ed.Médica Panamericana. |
Complementària |
|
FISIOLOGIA Textos de Consulta Bruce Ruce M.K., Bruce A.S. Berne y Levy. Fisiología. 6ª ed. Elsevier Mosby. 2009 Guyton AC, Hall JE. Tratado de Fisiología Médica. 12ª ed. Elsevier. 2011. Dvorkin MA, Cardinale DP, Iermoni RH. Best y Taylor. Bases Fisiológicas de la Práctica Médica. 14ª ed. Panamericana. 2010. Silverthorn DU. Fisiología Humana. Un enfoque integrado. 4ª ed. Panamericana. 2008. López Chicharro J, Fernández Vaquero A. Fisiología del ejercicio. 3ª ed. Panamericana. 2006. Documentació addicional Es recomanarà al llarg del curs, articles o documents que es considerin d’interès per l’assignatura BIOQUÍMICA Bioquímica Médica. 3a ed. Baynes JW, Dominiczak MH (2011). Ed. Elsevier. Bioquímica. Las bases moleculares de la vida. McKee T, McKee JR. (2009) Ed.Mc Graw Hill. Bioquímica. Fundamentos para Medicina y Ciencias de la Vida. Werner Müller-Esterl (2008) Ed. Reverté. Lehninger. Principios de bioquímica. Nelson, Cox. (2008). Ed. Omega. Altres recursos: Ayudas al aprendizaje de Bioquímica, Biotecnología y Biología Molecular http://www.biorom.uma.es/contenido/index.html |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|