DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) FISIOLOGIA I Codi 14214001
Ensenyament
Grau de Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
BLANCO PÉREZ, JORDI
Adreça electrònica maria.cabre@urv.cat
jordi.blanco@urv.cat
Professors/es
CABRÉ BARGALLÓ, MARIA
BLANCO PÉREZ, JORDI
Web
Descripció general i informació rellevant Composició química de la matèria viva: propietats i funcions biològiques. Fisiologia de la contracció muscular: control nerviós del moviment.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Definir l'anatomia i fisiologia humanes, destacar les relacions dinàmiques entre l'estructura i la funció, especialment de l'aparell locomotor i els sistemes nerviosos i cardiorespiratori.
 A2 Explicar els canvis fisiològics i estructurals que es poden produir com a conseqüència de l'aplicació de la fisioteràpia.
 A3 Discutir els factors que influeixen sobre el creixement i desenvolupament humans al llarg de tota la vida.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma colaborativa i responsabilitat compartida en un equip de caràcter interdisciplinari mostrant habilitats en les relacions interpersonals.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Comprendre la transmissió sinàptica, en particular la transmissió neuromuscular, relacionant l'acció nerviosa i la contractació de la musculatura.
Conèixer com variacions del voltatge en resposta a diferents estímuls generen potencials d'acció.
Discriminar les sensacions que percep el sistema nerviós a l'estimular diferents tipus de receptors sensorials, incidint en la transmissió del dolor per facilitar la intervenció fisioterapeuta.
Explicar la importància de la resposta motriu somàtica i vegetativa als estímuls dels receptors musculars, així com la coordinació motora del cerebel en l'aplicació de tractaments fisioterapèutics.
Comprendre el control vegetatiu sobre receptors musculars, glandulars i viscerals, així com coneix les funcions intel·lectuals del cervell.
 A2 Comprendre les característiques estructurals i metabòliques del múscul, així com la mecànica de la contracció, amb la finalitat d'intervenir en procediments fisioterapèutics en l'exercici i en la rehabilitació.
Discriminar la sensacions que percep el sistema nerviós al estimular diferents tipus de receptors sensorials, incidint en la transmissió del dolor per facilitar la intervenció fisioterapeuta
Explicar la importància de la resposta motriu somàtica i vegetativa als estímuls dels receptors musculars, així com la coordinació motora del cerebel en l'aplicació de tractaments fisioterapèutics.
 A3 Coneixer com varíen al llarg de la vida les característiques estructurals i metabòliques del múscul i la mecànica de la contracció, així com la percepció i les diferents respostes del sistema nerviós
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Fer el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats.
 B5 Participar de forma activa i compartir informació, coneixement i experiències
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
FISIOLOGIA (contingut teòric) INTRODUCCIÓ A LA FISIOLOGIA:

TEMA 1: Sistemes fisiològics. Homeòstasi.

FISIOLOGIA DE LA CONTRACCIÓ EN MÚSCUL ESQUELÈTIC:

TEMA 2: Múscul. Funcions dels músculs.

TEMA 3: El calci com a factor de regulació de la contracció muscular.

TEMA 4: Mecànica de la contracció del múscul esquelètic. Unitat motora.

TEMA 5: Substrats oxidats pel múscul en relació a la pràctica d’'exercici (intensitat i durada).

TEMA 6: Músculs cardíac i llis. Estudi comparatiu amb el múscul esquelètic

CONTROL DEL MOVIMENT. SISTEMA NERVIÓS:

TEMA 7: Sistema nerviós. Funcions del sistema nerviós. Funció de la barrera hematoencefàlica.

TEMA 8: Sistema sensorial. Transducció sensorial.

TEMA 9: Somatestèsia. Fisiologia del dolor.

TEMA 10: Sentits químics. Sentit del gust. Sentit de l'olfacte.

TEMA 11: Sentit de l'audició i de l’equilibri.

TEMA 12: Visió. Fotorecepció. Percepció e integració cortical.

TEMA 13: Sistema motor. Funcions motores de la medul·la espinal i reflexos medul·lar.

TEMA 14: Funcions motores del tronc de l'encèfal. Control del to muscular i de la postura.

TEMA 15: Control cortical de les funcions motores. Organització del moviment motor. Funcions del cerebel. Fisiologia del cerebel. Còrtex cerebel·lós. Funcions i connexions dels ganglis bassals.

TEMA 16: Sistema nerviós autònom o vegetatiu.

TEMA 17: Funcions superiors cerebrals. Mecanismes del comportament: sistema límbic. So i vigília.

TEMA 18: Vells i exercici.
BIOQUÍMICA (contingut teòric) TEMA 1. Composició química de las matèria viva

TEMA 2. Glícids

TEMA 3. Lípids

TEMA 4. Proteïnes

TEMA 5. Nucleòtids i àcids nucleics

TEMA 6. Membranes biològiques

TEMA 7. Enzims i catàlisi

TEMA 8. Introducció al metabolisme

TEMA 9. Metabolisme oxidatiu

TEMA 10. Metabolisme dels glícids

TEMA 11. Metabolisme dels lípids

TEMA 12. Metabolisme dels aminoàcids
FISIOLOGIA (contingut pràctic) 2 pràctiques de laboratori
1 pràctica en aula de lliteres
1 pràctica en aula informàtica
3 seminaris (completar conceptes amb l'estudi de problemes/casos)
BIOQUÍMICA (contingut pràctic) Seminaris casos


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
39 58.5 97.5
Seminaris
B4
B5
11 22 33
Pràctiques a laboratoris
B4
10 1.5 11.5
Atenció personalitzada
B4
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
A1
3 0 3
Proves mixtes
A1
0 2 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’apartat de fisiologia i bioquímica en l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició i desenvolupament detallat dels continguts teòrics.
Seminaris Resolució de problemes i preguntes
Pràctiques a laboratoris Pràctiques relacionades amb el contingut teòric
Atenció personalitzada Consulta de dubtes i tutoria

Atenció personalitzada
Descripció
FISIOLOGIA: Jordi Blanco Despatx de Fisiologia jordi.blanco@urv.cat BIOQUÍMICA: Maria Cabré Despatx de Bioquímica (103) maria.cabre@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
B4
B5
Es valorarà l'assistència, participació i prova final. 23,3%
Pràctiques a laboratoris
B4
Assitència obligatòria. Es valorarà l'assistència, actitud i prova final. 13.4%
Proves objectives de tipus test
A1
Es valorarà els continguts impartits en les classes magistrals 60%
Proves mixtes
A1
Qüestionaris moodle 3.3%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els continguts de Fisiologia i Bioquímica s'avaluen independentment.

El percentatge de càrrega docent és: Fisiologia (67%) i Bioquímica (33%)

Per aprovar l'assignatura l'alumne haurà de tenir nota de totes les activitats que s'avaluen, i obtenir un mínim de 5 (sobre 10) en Fisiologia i en Bioquímica.

Per aprovar la part de Fisiologia s'ha d'obtenir un mínim de 5 (sobre 10) en l'examen de teoria.

Els alumnes que no hagin aprovat l'assignatura en primera convocatòria hauran d'examinar-se en la segona d'aquells exàmens en què no hagin superat la nota de 5 (sobre 10). Es mantindrà la nota d'assistència i participació a seminaris, i nota dels qüestionaris Moodle obtinguda en la primera convocatòria.

Es pot millorar la nota obtinguda en l'avaluació continuada a la 2a convocatòria previ avís, amb la renuncia de la nota prèvia.

Es prohibeix l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves a excepció del consentiment exprés del professor.

Quan una situació excepcional, prèviament justificada, requereixi d'una avaluació personalitzada els criteris de la prova a realitzar seran els que el professor responsable de l'assignatura decideixi en el seu moment.


Fonts d'informació

Bàsica

FISIOLOGIA

Fox SI. Fisiología Humana. Ed. Mc Graw-Hill. 12ª ed. 2011.

Tortora GJ, Derrickson B. Principios de Anatomía y Fisiología. Ed. Panamericana. 13ª ed. 2012.

Constanzo LS. Fisiología. Ed. Elsevier-Saundersl. 5ª ed. 2014.

Mulroney SE, MYers AK. Netter. Fundamentos de Fisiología. Ed. Elsevier Masson. 2011. 

BIOQUÍMICA

Bioquímica. Conceptos esenciales. Feduchi E, Blasco I, Romero CS, Yáñez E (2010) Ed.Médica Panamericana.

Complementària

FISIOLOGIA

Textos de Consulta

Bruce Ruce M.K., Bruce A.S. Berne y Levy. Fisiología. 6ª ed. Elsevier Mosby. 2009

Guyton AC, Hall JE. Tratado de Fisiología Médica. 12ª ed. Elsevier. 2011.

Dvorkin MA, Cardinale DP, Iermoni RH. Best y Taylor. Bases Fisiológicas de la Práctica Médica. 14ª ed. Panamericana. 2010.

Silverthorn DU. Fisiología Humana. Un enfoque integrado. 4ª ed. Panamericana. 2008.

López Chicharro J, Fernández Vaquero A. Fisiología del ejercicio. 3ª ed. Panamericana. 2006.

Documentació addicional

Es recomanarà al llarg del curs, articles o documents que es considerin d’interès per l’assignatura


BIOQUÍMICA

Bioquímica Bàsica. Herrera E, Ramos MP, Roca P, Viana M (2014). Ed. Elsevier.

Bioquímica. Curso básico. Tymoczko JL, Berg JM, Stryer L (2014). Ed. Reverté.

Bioquímica Médica. 3a ed. Baynes JW, Dominiczak MH (2011). Ed. Elsevier.

Bioquímica. Las bases moleculares de la vida. McKee T, McKee JR. (2009) Ed.Mc Graw Hill.

Lehninger. Principios de bioquímica. Nelson, Cox. (2009). Ed. Omega.

Altres recursos:

Ayudas al aprendizaje de Bioquímica, Biotecnología y Biología Molecular http://www.biorom.uma.es/contenido/index.html

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent