DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) FISIOLOGIA I Codi 14214001
Ensenyament
Grau de Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
CABRÉ BARGALLÓ, MARIA
BELLÉS MATEU, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.bigorra@urv.cat
montserrat.belles@urv.cat
maria.cabre@urv.cat
mvictoria.linares@urv.cat
sandraibeth.salazar@urv.cat
Professors/es
BIGORRA SOLANES, MONTSERRAT
BELLÉS MATEU, MONTSERRAT
CABRÉ BARGALLÓ, MARIA
LINARES VIDAL, M. VICTORIA
SALAZAR ESTEBAN, SANDRA IBETH
Web
Descripció general i informació rellevant Composició química de la matèria viva: propietats i funcions biològiques. Fisiologia del sistema nerviós. Control nerviós del moviment.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Definir l'anatomia i fisiologia humanes, destacar les relacions dinàmiques entre l'estructura i la funció, especialment de l'aparell locomotor i els sistemes nerviosos i cardiorespiratori.
 A2 Explicar els canvis fisiològics i estructurals que es poden produir com a conseqüència de l'aplicació de la fisioteràpia.
 A3 Discutir els factors que influeixen sobre el creixement i desenvolupament humans al llarg de tota la vida.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma colaborativa i responsabilitat compartida en un equip de caràcter interdisciplinari mostrant habilitats en les relacions interpersonals.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Comprendre la transmissió sinàptica, en particular la transmissió neuromuscular, relacionant l'acció nerviosa i la contractació de la musculatura.
Conèixer com variacions del voltatge en resposta a diferents estímuls generen potencials d'acció.
Discriminar les sensacions que percep el sistema nerviós a l'estimular diferents tipus de receptors sensorials, incidint en la transmissió del dolor per facilitar la intervenció fisioterapeuta.
Explicar la importància de la resposta motriu somàtica i vegetativa als estímuls dels receptors musculars, així com la coordinació motora del cerebel en l'aplicació de tractaments fisioterapèutics.
Comprendre el control vegetatiu sobre receptors musculars, glandulars i viscerals, així com coneix les funcions intel·lectuals del cervell.
 A2 Comprendre les característiques estructurals i metabòliques del múscul, així com la mecànica de la contracció, amb la finalitat d'intervenir en procediments fisioterapèutics en l'exercici i en la rehabilitació.
Discriminar la sensacions que percep el sistema nerviós al estimular diferents tipus de receptors sensorials, incidint en la transmissió del dolor per facilitar la intervenció fisioterapeuta
Explicar la importància de la resposta motriu somàtica i vegetativa als estímuls dels receptors musculars, així com la coordinació motora del cerebel en l'aplicació de tractaments fisioterapèutics.
 A3 Coneixer com varíen al llarg de la vida les característiques estructurals i metabòliques del múscul i la mecànica de la contracció, així com la percepció i les diferents respostes del sistema nerviós
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Fer el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats.
 B5 Participar de forma activa i compartir informació, coneixement i experiències
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
FISIOLOGIA (contingut teòric) TEMA 1: Organització funcional del cos humà. Homeòstasi

TEMA 2: Organització funcional del sistema nerviós. Generació i conducció dels potencials d'acció. Transmissió sinàptica i neurotransmissors

TEMA 3: Sensibilitat somàtica. Receptors sensitius i transducció de la senyal. Sensibilitat tàctil, posicional, tèrmica i dolorosa

TEMA 4: Sensibilitat especial. Sentit de la visió, audició-equilibri, olfacte i gust

TEMA 5: Control motor somàtic. Fisiologia del múscul esquelètic. Acoblament excitació-contracció muscular. Mecanisme de la contracció muscular. Mecànica del moviment corporal. Estudi comparatiu amb el múscul cardíac i llis

TEMA 6: Funcions motores de la medul·la espinal. Reflexos medul·lars

TEMA 7: Control de la funció motora per l'escorça cerebral i el tronc de l'encèfal

TEMA 8: Funcions del cerebel. Contribució dels ganglis basals al control motor global

TEMA 9: Control autònom. Organització funcional de les divisions simpàtica i parasimpàtica

TEMA 10: Funcions intel·lectuals del cervell. Aprenentatge i memòria
BIOQUÍMICA (contingut teòric) TEMA 1: Composició química de las matèria viva.
TEMA 2: Estructura i funcions de proteïnes.
TEMA 3: Enzims i regulació de l'activitat enzimàtica.
TEMA 4: Bioenergètica i introducció al metabolisme.
TEMA 5: Metabolisme de carbohidrats.
TEMA 6: Metabolisme lipídic.
TEMA 7: Metabolisme d'aminoàcids.
FISIOLOGIA (contingut pràctic) Pràctica 1. Fisiologia de la contracció muscular
Pràctica 2. Exploració neurològica I. Exploració de la sensibilitat somàtica i especial
Pràctica 3. Exploració neurofisiològica de l'activitat cerebral
Pràctica 4. Exploració neurològica II. Exploració dels reflexos, parells cranials i cerebel

FISIOLOGIA (contingut de seminaris) Tres seminaris. Treball actualitzat sobre continguts desenvolupats en el programa teòric
BIOQUÍMICA (contingut pràctic) Seminaris casos


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
39 58.5 97.5
Seminaris
B4
B5
11 22 33
Pràctiques a laboratoris
B4
10 1.5 11.5
Atenció personalitzada
B4
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
A1
3 0 3
Proves mixtes
A1
0 2 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’apartat de fisiologia i bioquímica en l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició i desenvolupament detallat dels continguts teòrics.
Seminaris Resolució de problemes i preguntes
Pràctiques a laboratoris Pràctiques relacionades amb el contingut teòric
Atenció personalitzada Consulta de dubtes i tutoria

Atenció personalitzada
Descripció
FISIOLOGIA: Montserrat Bellés Despatx de Fisiologia (edifici 4. 4a planta) montserrat.belles@urv.cat BIOQUÍMICA: Maria Cabré Despatx de Bioquímica (103) maria.cabre@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
B4
B5
Assistència obligatòria. Es valorarà actitud i prova final. 23,3%
Pràctiques a laboratoris
B4
Assistència obligatòria. Es valorarà actitud i prova final. 13.4%
Proves objectives de tipus test
A1
Es valorarà els continguts impartits en les classes magistrals 60%
Proves mixtes
A1
Qüestionaris moodle 3.3%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els continguts de Fisiologia i Bioquímica s'avaluen independentment.

El percentatge de càrrega docent és: Fisiologia (67%) i Bioquímica (33%)

Per aprovar l'assignatura l'alumne haurà de tenir nota de totes les activitats que s'avaluen, i obtenir un mínim de 5 (sobre 10) en Fisiologia i en Bioquímica.

Els alumnes que no hagin aprovat l'assignatura en primera convocatòria hauran d'examinar-se en la segona d'aquells exàmens en què no hagin superat la nota de 5 (sobre 10). Es mantindrà la nota d'assistència i participació a seminaris, i nota dels qüestionaris Moodle obtinguda en la primera convocatòria.

Es pot millorar la nota obtinguda en l'avaluació continuada a la 2a convocatòria previ avís, amb la renuncia de la nota prèvia.

Es prohibeix l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves a excepció del consentiment exprés del professor.

Quan una situació excepcional, prèviament justificada, requereixi d'una avaluació personalitzada els criteris de la prova a realitzar seran els que el professor responsable de l'assignatura decideixi en el seu moment.


Fonts d'informació

Bàsica Tortora GJ, Derrickson B, Principios de Anatomía y Fisiología, 13a ed. Panamericana, 2014
Fox SI, Fisiología Humana, 14a ed. Mc Graw Hill, 2016
Mulroney SE, Myers AK, Netter. Fundamentos de Fisiología, 2a ed. Elsevier Masson, 2016
Silverthorn DU, Fisiología Humana. Un enfoque integrado, 6a ed. Panamericana, 2014
Feduchi E, Blasco I, Romero CS, Yáñez E, Bioquímica. Conceptos esenciales, Ed.Médica Panamericana, 2010

Complementària Koeppen BM, Stanton BA, Berne y Levy. Fisiología, 7a ed. Elsevier Mosby, 2018
Guyton AC, Hall JE, Tratado de Fisiología Médica, 13a ed. Elsevier, 2016
Dvorkin MA, Cardinale DP, Iermoni RH, Best y Taylor. Bases Fisiológicas de la Práctica Médica, 14a ed. Panamericana, 2010
Herrera E, Ramos MP, Roca P, Viana M, Bioquímica Bàsica, Ed. Elsevie, 2014
Tymoczko JL, Berg JM, Stryer L, Bioquímica. Curso básico, Ed. Reverté, 2014
Baynes JW, Dominiczak MH, Bioquímica Médica, 5a ed. Elsevier, 2019
McKee T, McKee JR, Bioquímica. Las bases moleculares de la vida, 5a ed. Mc Graw Hill, 2014
Nelson, Cox., Lehninger. Principios de bioquímica, 6a ed. Omega, 2014

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent