Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Definir l'anatomia i fisiologia humanes, destacar les relacions dinàmiques entre l'estructura i la funció, especialment de l'aparell locomotor i els sistemes nerviosos i cardiorespiratori. |
| A2 |
Explicar els canvis fisiològics i estructurals que es poden produir com a conseqüència de l'aplicació de la fisioteràpia. |
| A3 |
Discutir els factors que influeixen sobre el creixement i desenvolupament humans al llarg de tota la vida. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma colaborativa i responsabilitat compartida en un equip de caràcter interdisciplinari mostrant habilitats en les relacions interpersonals. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Comprendre la transmissió sinàptica, en particular la transmissió neuromuscular, relacionant l'acció nerviosa i la contractació de la musculatura.
Conèixer com variacions del voltatge en resposta a diferents estímuls generen potencials d'acció.
Discriminar les sensacions que percep el sistema nerviós a l'estimular diferents tipus de receptors sensorials, incidint en la transmissió del dolor per facilitar la intervenció fisioterapeuta.
Explicar la importància de la resposta motriu somàtica i vegetativa als estímuls dels receptors musculars, així com la coordinació motora del cerebel en l'aplicació de tractaments fisioterapèutics.
Comprendre el control vegetatiu sobre receptors musculars, glandulars i viscerals, així com coneix les funcions intel·lectuals del cervell.
| | A2 |
Comprendre les característiques estructurals i metabòliques del múscul, així com la mecànica de la contracció, amb la finalitat d'intervenir en procediments fisioterapèutics en l'exercici i en la rehabilitació.
Discriminar la sensacions que percep el sistema nerviós al estimular diferents tipus de receptors sensorials, incidint en la transmissió del dolor per facilitar la intervenció fisioterapeuta
Explicar la importància de la resposta motriu somàtica i vegetativa als estímuls dels receptors musculars, així com la coordinació motora del cerebel en l'aplicació de tractaments fisioterapèutics.
| | A3 |
Coneixer com varíen al llarg de la vida les característiques estructurals i metabòliques del múscul i la mecànica de la contracció, així com la percepció i les diferents respostes del sistema nerviós
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B4 |
Fer el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats.
| | B5 |
Participar de forma activa i compartir informació, coneixement i experiències
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
FISIOLOGIA (contingut teòric) |
TEMA 1: Organització funcional del cos humà. Homeòstasi
TEMA 2: Organització funcional del sistema nerviós. Generació i conducció dels potencials d'acció. Transmissió sinàptica i neurotransmissors
TEMA 3: Sensibilitat somàtica. Receptors sensitius i transducció de la senyal. Sensibilitat tàctil, posicional, tèrmica i dolorosa
TEMA 4: Sensibilitat especial. Sentit de la visió, audició-equilibri, olfacte i gust
TEMA 5: Control motor somàtic. Fisiologia del múscul esquelètic. Acoblament excitació-contracció muscular. Mecanisme de la contracció muscular. Mecànica del moviment corporal. Estudi comparatiu amb el múscul cardíac i llis
TEMA 6: Funcions motores de la medul·la espinal. Reflexos medul·lars
TEMA 7: Control de la funció motora per l'escorça cerebral i el tronc de l'encèfal
TEMA 8: Funcions del cerebel. Contribució dels ganglis basals al control motor global
TEMA 9: Control autònom. Organització funcional de les divisions simpàtica i parasimpàtica
TEMA 10: Funcions intel·lectuals del cervell. Aprenentatge i memòria
|
BIOQUÍMICA (contingut teòric) |
TEMA 1: Composició química de las matèria viva.
TEMA 2: Estructura i funcions de proteïnes.
TEMA 3: Enzims i regulació de l'activitat enzimàtica.
TEMA 4: Bioenergètica i introducció al metabolisme.
TEMA 5: Metabolisme de carbohidrats.
TEMA 6: Metabolisme lipídic.
TEMA 7: Metabolisme d'aminoàcids. |
FISIOLOGIA (contingut pràctic) |
Pràctica 1. Fisiologia de la contracció muscular
Pràctica 2. Exploració neurològica I. Exploració de la sensibilitat somàtica i especial
Pràctica 3. Exploració neurofisiològica de l'activitat cerebral
Pràctica 4. Exploració neurològica II. Exploració dels reflexos, parells cranials i cerebel
|
FISIOLOGIA (contingut de seminaris) |
Tres seminaris. Treball actualitzat sobre continguts desenvolupats en el programa teòric |
BIOQUÍMICA (contingut pràctic) |
Seminaris casos
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
39 |
58.5 |
97.5 |
Seminaris |
|
11 |
22 |
33 |
Pràctiques a laboratoris |
|
10 |
1.5 |
11.5 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
3 |
0 |
3 |
Proves mixtes |
|
0 |
2 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’apartat de fisiologia i bioquímica en l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició i desenvolupament detallat dels continguts teòrics. |
Seminaris |
Resolució de problemes i preguntes |
Pràctiques a laboratoris |
Pràctiques relacionades amb el contingut teòric |
Atenció personalitzada |
Consulta de dubtes i tutoria |
Descripció |
FISIOLOGIA:
Montserrat Bellés
Despatx de Fisiologia (edifici 4. 4a planta)
montserrat.belles@urv.cat
BIOQUÍMICA:
Maria Cabré
Despatx de Bioquímica (103)
maria.cabre@urv.cat
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Assistència obligatòria. Es valorarà actitud i prova final. |
23,3% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Assistència obligatòria. Es valorarà actitud i prova final. |
13.4%
|
Proves objectives de tipus test |
|
Es valorarà els continguts impartits en les classes magistrals |
60% |
Proves mixtes |
|
Qüestionaris moodle |
3.3% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els continguts de Fisiologia i Bioquímica s'avaluen independentment. El percentatge de càrrega docent és: Fisiologia (67%) i Bioquímica (33%) Per aprovar l'assignatura l'alumne haurà de tenir nota de totes les activitats que s'avaluen, i obtenir un mínim de 5 (sobre 10) en Fisiologia i en Bioquímica. Els alumnes que no hagin aprovat l'assignatura en primera convocatòria hauran d'examinar-se en la segona d'aquells exàmens en què no hagin superat la nota de 5 (sobre 10). Es mantindrà la nota d'assistència i participació a seminaris, i nota dels qüestionaris Moodle obtinguda en la primera convocatòria. Es pot millorar la nota obtinguda en l'avaluació continuada a la 2a convocatòria previ avís, amb la renuncia de la nota prèvia. Es prohibeix l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves a excepció del consentiment exprés del professor. Quan una situació excepcional, prèviament justificada, requereixi d'una avaluació personalitzada els criteris de la prova a realitzar seran els que el professor responsable de l'assignatura decideixi en el seu moment. |
Bàsica |
Tortora GJ, Derrickson B, Principios de Anatomía y Fisiología, 13a ed. Panamericana, 2014
Fox SI, Fisiología Humana, 14a ed. Mc Graw Hill, 2016
Mulroney SE, Myers AK, Netter. Fundamentos de Fisiología, 2a ed. Elsevier Masson, 2016
Silverthorn DU, Fisiología Humana. Un enfoque integrado, 6a ed. Panamericana, 2014
Feduchi E, Blasco I, Romero CS, Yáñez E, Bioquímica. Conceptos esenciales, Ed.Médica Panamericana, 2010
|
|
Complementària |
Koeppen BM, Stanton BA, Berne y Levy. Fisiología, 7a ed. Elsevier Mosby, 2018
Guyton AC, Hall JE, Tratado de Fisiología Médica, 13a ed. Elsevier, 2016
Dvorkin MA, Cardinale DP, Iermoni RH, Best y Taylor. Bases Fisiológicas de la Práctica Médica, 14a ed. Panamericana, 2010
Herrera E, Ramos MP, Roca P, Viana M, Bioquímica Bàsica, Ed. Elsevie, 2014
Tymoczko JL, Berg JM, Stryer L, Bioquímica. Curso básico, Ed. Reverté, 2014
Baynes JW, Dominiczak MH, Bioquímica Médica, 5a ed. Elsevier, 2019
McKee T, McKee JR, Bioquímica. Las bases moleculares de la vida, 5a ed. Mc Graw Hill, 2014
Nelson, Cox., Lehninger. Principios de bioquímica, 6a ed. Omega, 2014
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|