Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Explicar els canvis fisiològics i estructurals que es poden produir com a conseqüència de l'aplicació de la fisioteràpia. |
| A4 |
Explicar els principis i les teories de la física, la biomecànica, la Cinesiologia i l'ergonomia, aplicables a la fisioteràpia. |
| A5 |
Aplicar els principis dels procediments de mesura basats en la biomecànica i en la electrofisiologia. |
| A6 |
Aplicar els principis ergonòmics i antropomètrics. |
| A11 |
Identificar els aspectes generals de la patologia relacionada amb la fisioteràpia de tots els aparells i sistemes amb els seus tractaments mèdics, quirúrgics, fisioterapèutics i ortopèdics. |
| A12 |
Identificar els canvis estructurals, fisiològics, funcionals i de conducta que es produeixen com a conseqüència de la intervenció de la fisioteràpia. |
| A14 |
Aplicar els procediments fisioterapèutics generals: cinesiteràpia, massatge i massoteràpia, electroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia, hidroteràpia, balneoteràpia, climatoterapia, talassoteràpia, termoteràpia, crioteràpia, vibroteràpia, fototeràpia, pressoteràpia i els derivats d'altres agents físics. Identificar els procediments fisioterapèutics basats en mètodes i tècniques específics d'actuacions fisioterapèutiques que s'apliquen en les diferents patologies de tots els aparells i sistemes, i en totes les especialitats de medicina i cirurgia, així com en la promoció i conservació de la salut i en la prevenció de la malaltia. Utilitzar els mètodes en els processos neurològics, de l'aparell locomotor (teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, osteopatia i Quiropràxia), de l'aparell respiratori, del sistema cardiocirculatori, en les alteracions de l'estàtica i la dinàmica, en els mètodes específics ortopèdics ia les tècniques terapèutiques reflexes, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Aplicar els principis i teories físiques models senzills biomecànics i bioelèctrics
Analitzar sistemes de forces en models biomecànics senzills en situació d'equilibri.
Descriure el comportament reològic dels principals teixits.
Identificar les magnituds físiques que intervenen en el cos humà tant en estat de repòs com d'exercici.
Identificar els riscos associats a la utilització d'agents físics en fisioteràpia.
Conèixer les bases mecàniques dels diferents teixits i la seva directa implicació en els mètodes de recuperació.
Conèixer les bases mecàniques de cada articulació i la seva directa implicació en els mètodes de recuperació
Conèixer els efectes de les forces mecàniques sobre l'organisme.
| | A4 |
Definir les magnituds i unitats físiques utilitzades en fisioteràpia.
Explicar les relacions entre les magnituds que intervenen en els principis i teories físiques utilitzades.
Aplicar els principis i teories físiques models senzills biomecànics i bioelèctrics.
Analitzar sistemes de forces en models biomecànics senzills en situació d'equilibri.
Identificar les magnituds físiques que intervenen en el cos humà tant en estat de repòs com d'exercici.
Analitzar les magnituds físiques que intervenen en els sistemes mecànics utilitzats en tècniques de fisioteràpia
Descriure els sistemes de producció dels agents físics utilitzats en fisioteràpia.
Avaluar el conjunt de prestacions dels equips utilitzats en fisioteràpia a partir de les especificacions d'aquests equips.
Identificar les magnituds i unitats utilitzades en els equips productors d'agents físics i els seus mecanismes de control.
Identificar els riscos associats a la utilització d'agents físics en fisioteràpia.
Reconèixer els agents físics que intervenen en les tècniques, els seus mecanismes de control i els riscos associats.
Ser conscient de les aportacions realitzades per altres disciplines a la fisioteràpia
Mostrar interès per utilitzar amb precisió conceptes i relacions propis de la física.
Conèixer els principis teòrics i les bases de la biomecànica
Relacionar els principis de la biomecànica amb el coneixement bàsic del cos humà: anatomia, fisiologia, histologia.
Relacionar els principis de la biomecànica amb les teories de base de la fisioteràpia, la cinesiologia i l'ergonomia.
Conèixer els efectes de les forces mecàniques sobre l'organisme.
Coneixer els principis i teories dels agents físics i les seves aplicacions en fisioteràpia.
| | A5 |
Definir les magnituds i unitats físiques utilitzades en fisioteràpia.
Explicar les relacions entre les magnituds que intervenen en els principis i teories físiques utilitzades.
Analitzar sistemes de forces en models biomecànics senzills en situació d'equilibri.
Identificar les magnituds físiques que intervenen en el cos humà tant en estat de repòs com d'exercici.
Analitzar les magnituds físiques que intervenen en els sistemes mecànics utilitzats en tècniques de fisioteràpia
Descriure els sistemes de producció dels agents físics utilitzats en fisioteràpia.
Reconèixer els agents físics que intervenen en les tècniques, els seus mecanismes de control i els riscos associats.
Mostrar interès per utilitzar amb precisió conceptes i relacions propis de la física.
Analitzar el moviment humà.
Conèixer els principis i aplicacions dels procediments de mesura basats en la biomecànica
| | A6 |
Aplicar els principis i teories físiques models senzills biomecànics i bioelèctrics.
Ser conscient de les aportacions realitzades per altres disciplines a la fisioteràpia
Relacionar els principis de la biomecànica amb les teories de base de la fisioteràpia, la cinesiologia i l'ergonomia.
Conèixer els efectes de les forces mecàniques sobre l'organisme.
Relacionar les bases biomecàniques amb els principis ergonòmics i antropomètrics
Aplicar els principis ergonòmics i antropomètrics que tenen una base biomecànica.
| | A11 |
Reconèixer els agents físics que intervenen en les tècniques, els seus mecanismes de control i els riscos associats.
Conèixer les bases mecàniques dels diferents teixits i la seva directa implicació en els mètodes de recuperació
Relacionar els principis biomecànics articulars amb la patologia articular i les tècniques de fisioteràpia.
Conèixer els efectes de les forces mecàniques sobre l'organisme.
| | A12 |
Descriure el comportament reològic dels principals teixits.
Analitzar les magnituds físiques que intervenen en els sistemes mecànics utilitzats en tècniques de fisioteràpia
Conèixer les bases mecàniques dels diferents teixits i la seva directa implicació en els mètodes de recuperació
Conèixer les bases mecàniques de cada articulació i la seva directa implicació en els mètodes de recuperació
Relacionar els principis biomecànics articulars amb la patologia articular i les tècniques de fisioteràpia.
Conèixer els efectes de les forces mecàniques sobre l'organisme.
| | A14 |
Avaluar el conjunt de prestacions dels equips utilitzats en fisioteràpia a partir de les especificacions d'aquests equips.
Conèixer les bases del moviment humà.
Analitzar el moviment humà.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Ser conscient de les aportacions realitzades per altres disciplines a la fisioteràpia.
Introduir a l’alumne a l’autoaprenentatge.
Mantenir una actitud d’aprenentatge i millora al llarg del curs.
| | B4 |
Introduir a l’alumne en les bases de la investigació científica.
Introduir a l’alumne a l’autoaprenentatge.
| | B6 |
Introduir a l’alumne en les bases de la investigació científica.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1 |
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1: INTRODUCCIÓ. PRINCIPIS FONAMENTALS DE LA BIOMECÀNICA |
|
TEMA 2: BIOMECÀNICA DE LA MARXA HUMANA NORMAL |
|
TEMA 3: BIOMECÀNICA DELS TEIXITS |
|
TEMA 4: LABORATORI DE BIOMECÀNICA. EQUIPAMENT, FUNCIONMENT I INTERPRETACIÓ DE RESULTATS |
|
TEMA 5: BIOMECÀNICA DEL RAQUIS
______________________________________ |
|
Tema 1. Bases matemàtiques
Tema 2. Bases físiques de la biomecànica
Tema 3. Bioelasticitat
Tema 4. Bases físiques de l'electroteràpia
Tema 5. Ultrasons
Tema 6. Radiacions electromagnètiques |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
28 |
28 |
56 |
Seminaris |
|
28 |
42 |
70 |
Atenció personalitzada |
|
8 |
8 |
16 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
A2 | A4 | A5 | A6 | A11 | A12 | A14 | B1 | B4 | B6 | C1 | C3 | |
4 |
4 |
8 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
S'introduirà les dues vesants de l'assignatura: la física i la biomecànica |
Sessió Magistral |
Es desenvoluparan els continguts teòrics de l'assignatura |
Seminaris |
L'alumne treballarà els continguts teòrics plantejats aplicant-los a casos clínics |
Atenció personalitzada |
S'atendrà als alumnes de forma individual o en petits grups i es resoldran els dubtes que es plantegin |
Descripció |
L'atenció personalitzada de la part de l'assignatura corresponent a biomecànica clínica es farà a través de tutories presencials o virtuals a través de moodle o correu electrònic.
L'atenció personalitzada de la part de l'assignatura corresponent a física (Unitat de Física Mèdica) serà els dimarts i dijous de 11 a 12 h a l'edifici 0, planta 1. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves objectives de preguntes curtes |
A2 | A4 | A5 | A6 | A11 | A12 | A14 | B1 | B4 | B6 | C1 | C3 |
|
Detallat en els comentaris generals d'aquest apartat |
Detallat en els comentaris generals d'aquest apartat |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació de l'assignatura de Física per a fisioteràpiai Biomecànica clínica té dues parts clarament diferenciades: l'avaluació deltemari de física i l'avaluació del temari de biomecànica. La nota final del'assignatura s'obtindrà de la suma de les dues avaluacions a parts iguals,sempre i quan ambdues estiguin aprovades (nota superior a 5). Per superar doncsl'assignatura cal haver aprovat cada una de les dues parts per separat. Avaluació de l'assignatura: 50% física + 50%biomecànica S'han d'aprovar cada part per separat L'avaluació específica de les dues parts es detalla acontinuació: FÍSICA: L'avaluació del temari corresponent a Física esfarà mitjançant l'avaluació continuada que consistirà en: Examen | 50% | Avaluació final: test, preguntes de resposta concisa i resolució de problemes. | S'ha d'obtenir una qualificació mínima del 50% en aquesta prova per poder comptabilitzar la nota corresponent als seminaris i a les pràctiques. En cas de no obtenir aquesta nota mínima la qualificació de l'assignatura serà “Suspès” i la nota de l'assignatura serà l'obtinguda en aquest examen. | Seminaris | 30% | Tasques proposades durant el curs a través del Moodle. | Pràctiques | 20% | Avaluació dels coneixements treballats previs i posteriors a la realització de les pràctiques | BIOMECÀNICA: L'avaluació del temari corresponent aBiomecànica farà mitjançant l'avaluació continuada que consistirà en: Continguts que s'avaluaran | Com s'avaluarà | % de la nota | Continguts teòrics | Examen escrit | 80% | Seminaris | Examen escrit | Activitats formatives presencials | 20% | Examen escrit: consistirà en preguntes curtes o de desenvolupar, sobre el temari donat a la classe magistral i durant els seminaris. Si no es supera aquesta avaluació, l'alumne tindrà opció a presentar-se a un examen teòric a la segona convocatòria. |
Bàsica |
|
- Miralles
RC, Miralles I. Biomecánica Clínica de los tejidos y articulaciones.
Barcelona; Masson, 2005.
- Nordin M,
Frankel VH. Biomecánica básica del
sistema músculo-esquelético. Madrid; McGraw-hill Internacional, 2004. 3era edición.
- Biomecánica de la
marcha humana normal y patológica.
Valencia
: Instituto de Biomecánica,
DL 2005.
- Física
aplicada a las Ciencias de la Salud. Pedraza M L, Miangolarra J C, Dias O D, Rodríguez L P. Ed. Masson.
2000.
- Electroterapia en Fisioterapia. J M Rodríguez Martín. Editorial Médica
Panamericana. 2004, 2ª ed.
- Principles of Biomechanics. Huston R. CRC Press. 2009.
|
Complementària |
|
- Whittly MW. Gait Analysis. An introduction. Oxford;
Butterworth-Heinemann, 1991.
- Miralles
RC, Miralles I. Biomecánica clínica de las patologías del aparato
locomotor. Barcelona:
Masson-Elsevier, 2007.
- Gutiérrez
Dávila, Marcos. Biomecánica deportiva : bases para el anàlisis. Madrid
: Síntesis, DL 1999
- Izquierdo,
Mikel. Biomecánica
y bases neuromusculares de la actividad física y el deporte. Madrid
: Editorial Médica Panamericana, cop. 2008.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|