DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) FÍSICA PER FISIOTERÀPIA I BIOMECÀNICA Codi 14214003
Ensenyament
Grau de Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
SALVADÓ ARTELLS, MARÇAL
MIRALLES RULL, MARIA IRIS
Adreça electrònica m.salvado@urv.cat
iris.miralles@urv.cat
maria.cros@urv.cat
elena.prieto@urv.cat
nestor.munoz@urv.cat
juanjose.morant@urv.cat
Professors/es
SALVADÓ ARTELLS, MARÇAL
MIRALLES RULL, MARIA IRIS
CROS TORRENTS, MARIA
PRIETO BUTILLÉ, ELENA
MUÑOZ CLARET, NÉSTOR
MORANT ECHEVARNE, JUAN JOSÉ
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Explicar els canvis fisiològics i estructurals que es poden produir com a conseqüència de l'aplicació de la fisioteràpia.
 A4 Explicar els principis i les teories de la física, la biomecànica, la Cinesiologia i l'ergonomia, aplicables a la fisioteràpia.
 A5 Aplicar els principis dels procediments de mesura basats en la biomecànica i en la electrofisiologia.
 A6 Aplicar els principis ergonòmics i antropomètrics.
 A11 Identificar els aspectes generals de la patologia relacionada amb la fisioteràpia de tots els aparells i sistemes amb els seus tractaments mèdics, quirúrgics, fisioterapèutics i ortopèdics.
 A12 Identificar els canvis estructurals, fisiològics, funcionals i de conducta que es produeixen com a conseqüència de la intervenció de la fisioteràpia.
 A14 Aplicar els procediments fisioterapèutics generals: cinesiteràpia, massatge i massoteràpia, electroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia, hidroteràpia, balneoteràpia, climatoterapia, talassoteràpia, termoteràpia, crioteràpia, vibroteràpia, fototeràpia, pressoteràpia i els derivats d'altres agents físics. Identificar els procediments fisioterapèutics basats en mètodes i tècniques específics d'actuacions fisioterapèutiques que s'apliquen en les diferents patologies de tots els aparells i sistemes, i en totes les especialitats de medicina i cirurgia, així com en la promoció i conservació de la salut i en la prevenció de la malaltia. Utilitzar els mètodes en els processos neurològics, de l'aparell locomotor (teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, osteopatia i Quiropràxia), de l'aparell respiratori, del sistema cardiocirculatori, en les alteracions de l'estàtica i la dinàmica, en els mètodes específics ortopèdics ia les tècniques terapèutiques reflexes, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Aplicar els principis i teories físiques models senzills biomecànics i bioelèctrics
Analitzar sistemes de forces en models biomecànics senzills en situació d'equilibri.
Descriure el comportament reològic dels principals teixits.
Identificar les magnituds físiques que intervenen en el cos humà tant en estat de repòs com d'exercici.
Identificar els riscos associats a la utilització d'agents físics en fisioteràpia.
Conèixer les bases mecàniques dels diferents teixits i la seva directa implicació en els mètodes de recuperació.
Conèixer les bases mecàniques de cada articulació i la seva directa implicació en els mètodes de recuperació
Conèixer els efectes de les forces mecàniques sobre l'organisme.
 A4 Definir les magnituds i unitats físiques utilitzades en fisioteràpia.
Explicar les relacions entre les magnituds que intervenen en els principis i teories físiques utilitzades.
Aplicar els principis i teories físiques models senzills biomecànics i bioelèctrics.
Analitzar sistemes de forces en models biomecànics senzills en situació d'equilibri.
Identificar les magnituds físiques que intervenen en el cos humà tant en estat de repòs com d'exercici.
Analitzar les magnituds físiques que intervenen en els sistemes mecànics utilitzats en tècniques de fisioteràpia
Descriure els sistemes de producció dels agents físics utilitzats en fisioteràpia.
Avaluar el conjunt de prestacions dels equips utilitzats en fisioteràpia a partir de les especificacions d'aquests equips.
Identificar les magnituds i unitats utilitzades en els equips productors d'agents físics i els seus mecanismes de control.
Identificar els riscos associats a la utilització d'agents físics en fisioteràpia.
Reconèixer els agents físics que intervenen en les tècniques, els seus mecanismes de control i els riscos associats.
Ser conscient de les aportacions realitzades per altres disciplines a la fisioteràpia
Mostrar interès per utilitzar amb precisió conceptes i relacions propis de la física.
Conèixer els principis teòrics i les bases de la biomecànica
Relacionar els principis de la biomecànica amb el coneixement bàsic del cos humà: anatomia, fisiologia, histologia.
Relacionar els principis de la biomecànica amb les teories de base de la fisioteràpia, la cinesiologia i l'ergonomia.
Conèixer els efectes de les forces mecàniques sobre l'organisme.
Coneixer els principis i teories dels agents físics i les seves aplicacions en fisioteràpia.
 A5 Definir les magnituds i unitats físiques utilitzades en fisioteràpia.
Explicar les relacions entre les magnituds que intervenen en els principis i teories físiques utilitzades.
Analitzar sistemes de forces en models biomecànics senzills en situació d'equilibri.
Identificar les magnituds físiques que intervenen en el cos humà tant en estat de repòs com d'exercici.
Analitzar les magnituds físiques que intervenen en els sistemes mecànics utilitzats en tècniques de fisioteràpia
Descriure els sistemes de producció dels agents físics utilitzats en fisioteràpia.
Reconèixer els agents físics que intervenen en les tècniques, els seus mecanismes de control i els riscos associats.
Mostrar interès per utilitzar amb precisió conceptes i relacions propis de la física.
Analitzar el moviment humà.
Conèixer els principis i aplicacions dels procediments de mesura basats en la biomecànica
 A6 Aplicar els principis i teories físiques models senzills biomecànics i bioelèctrics.
Ser conscient de les aportacions realitzades per altres disciplines a la fisioteràpia
Relacionar els principis de la biomecànica amb les teories de base de la fisioteràpia, la cinesiologia i l'ergonomia.
Conèixer els efectes de les forces mecàniques sobre l'organisme.
Relacionar les bases biomecàniques amb els principis ergonòmics i antropomètrics
Aplicar els principis ergonòmics i antropomètrics que tenen una base biomecànica.
 A11 Reconèixer els agents físics que intervenen en les tècniques, els seus mecanismes de control i els riscos associats.
Conèixer les bases mecàniques dels diferents teixits i la seva directa implicació en els mètodes de recuperació
Relacionar els principis biomecànics articulars amb la patologia articular i les tècniques de fisioteràpia.
Conèixer els efectes de les forces mecàniques sobre l'organisme.
 A12 Descriure el comportament reològic dels principals teixits.
Analitzar les magnituds físiques que intervenen en els sistemes mecànics utilitzats en tècniques de fisioteràpia
Conèixer les bases mecàniques dels diferents teixits i la seva directa implicació en els mètodes de recuperació
Conèixer les bases mecàniques de cada articulació i la seva directa implicació en els mètodes de recuperació
Relacionar els principis biomecànics articulars amb la patologia articular i les tècniques de fisioteràpia.
Conèixer els efectes de les forces mecàniques sobre l'organisme.
 A14 Avaluar el conjunt de prestacions dels equips utilitzats en fisioteràpia a partir de les especificacions d'aquests equips.
Conèixer les bases del moviment humà.
Analitzar el moviment humà.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Ser conscient de les aportacions realitzades per altres disciplines a la fisioteràpia.
Introduir a l’alumne a l’autoaprenentatge.
Mantenir una actitud d’aprenentatge i millora al llarg del curs.
 B4 Introduir a l’alumne en les bases de la investigació científica.
Introduir a l’alumne a l’autoaprenentatge.
 B6 Introduir a l’alumne en les bases de la investigació científica.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Bases matemàtiques - Magnituds i unitats: magnituds escalars i vectorials. Sistema Internacional d’unitats (SI)
- Notació científica
- Factors de conversió
- Vectors: representació, operacions i moment d’un vector
Tema 2. Bases físiques de la Biomecànica - Conceptes bàsics de dinàmica: forces físiques i moment d’una força
- Centre de masses i centre de gravetat
- Estàtica: condició general d’equilibri estàtic en la translació i en la rotació
- Dinàmica de rotació: moment d’inèrcia
- Biomecànica de la marxa humana normal: fases, moviment articular i accions musculars. - Mecanismes d’optimització de la marxa
- Formes d’energia mecànica: treball, energia i potència
Tema 3. Bioelasticitat - Esforç: tracció, compressió, flexió, torsió i cisalla
- Viscositat
- Tipus de sòlids i fluids
- Propietats reològiques dels materials biològics
Tema 4. Biomecànica dels teixits - Introducció: definició i principis fonamentals de la biomecànica
- Teixit ossi
- Cartílag
- Lligaments
- Múscul
- Tendons
- Nervi perifèric
Tema 5. Equipament d’un laboratori de Biomecànica - Anàlisi del moviment: electrogoniòmetres, acceleròmetres, videofotogrametria i gait walkways.
- Anàlisi de forces: plataformes de força i dinamòmetres.
- Anàlisi de les pressions plantars: plantilles instrumentades i podòmetres.
- Anàlisi fisiològic: cardiovascular, pulmonar, treball i potència
Tema 6. Bases físiques de l’electroteràpia - Conceptes bàsics: electrostàtica i camp elèctric
- Conductors, semiconductors i aïllants
- Circuit elèctric: corrent elèctric, intensitat, resistència, potència, densitat d’energia. Elèctrodes
- Efectes de l’electricitat en el cos humà
- Iontoforesi
Tema 7. Ultrasons - Conceptes bàsics: moviment ondulatori, moviment harmònic simple. Tipus d’ones
- Ones sonores: energia, potència, intensitat i nivell d’intensitat. Reflexió i transmissió
- Ones ultrasòniques: producció. Intensitat i nivell d’intensitat. Atenuació. Reflexió i transmissió
- Efecte Doppler
Tema 8. Radiacions electromagnètiques - Concepte d’ona electromagnètica: propietats. Intensitat
- El fotó
- L’espectre electromagnètic
- Aplicació de les radiacions electromagnètiques a la fisioteràpia: radiació òptica, microones, infraroig, ultraviolat. Làsers
- Radiacions ionitzants i no ionitzants

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A2
A4
A5
A6
A11
A12
A14
28 28 56
Seminaris
A2
A4
A5
A6
A11
A12
A14
B1
B4
B6
C3
28 42 70
Atenció personalitzada
8 8 16
 
Proves objectives de preguntes curtes
A2
A4
A5
A6
A11
A12
A14
B1
B4
B6
C3
4 4 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció als continguts i contextualització de l'assignatura
Sessió Magistral Es desenvoluparan els continguts teòrics de l'assignatura
Seminaris L'alumne treballarà els continguts teòrics plantejats aplicant-los a casos pràctics i resolució de problemes
Atenció personalitzada S'atendrà als alumnes de forma individual o en petits grups i es resoldran els dubtes que es plantegin

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es farà a través de tutories presencials o virtuals a través de moodle o correu electrònic. Per acordar els horaris us heu d'adreçar al professor que imparteix cada tema.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves objectives de preguntes curtes
A2
A4
A5
A6
A11
A12
A14
B1
B4
B6
C3
Detallat en els comentaris generals d'aquest apartat Detallat en els comentaris generals d'aquest apartat
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de l'assignatura de Física per a fisioteràpia i Biomecànica té dues parts clarament diferenciades: l'avaluació del temari de física i l'avaluació del temari de biomecànica. La nota final de l'assignatura s'obtindrà de la ponderació de les dues avaluacions amb un 60% de física i amb un 40% de biomecànica, sempre i quan ambdues estiguin aprovades (nota superior a 5). Per superar doncs l'assignatura cal haver aprovat cada una de les dues parts per separat. En cas de no aprovar una de les dues parts, la qualificació de l'assignatura serà “Suspens” i la nota de l'assignatura serà la obtinguda en aquest examen.

Avaluació de l'assignatura: 60% física + 40% biomecànica

S'ha d'aprovar cada part per separat

L'avaluació específica del temari corresponent a cadascuna de les dues parts es farà mitjançant l'avaluació continuada que consistirà en:

FÍSICA

60%

Activitats formatives

8%

Qüestionaris proposats durant el curs a través del Moodle

Pràctiques

10%

Avaluació dels coneixements treballats previs i posteriors a la realització de les pràctiques.

Examen parcial

12%

Preguntes test i resolució de problemes sobre el temari donat a la classe magistral i durant els seminaris.

Examen

30%

Preguntes test i resolució de problemes sobre el temari donat a la classe magistral i durant els seminaris.

S'ha d'obtenir una qualificació mínima del 40% de la nota total d'aquest examen final (condició estricte i imprescindible) per poder comptabilitzar la nota corresponent a les activitats formatives, a les pràctiques i a l'examen parcial. En cas de no obtenir aquesta nota mínima la qualificació de l'assignatura serà “Suspens” i la nota de l'assignatura serà la obtinguda en l'examen final.





BIOMECÀNICA

40%

Activitats formatives

12%

Avaluacions escrites presencials.

Examen parcial

8%

Preguntes test, resolució de problemes i preguntes curtes o de desenvolupar, sobre el temari donat a la classe magistral i durant els seminaris.

Examen

20%

Preguntes test i resolució de problemes sobre el temari donat a la classe magistral i durant els seminaris.

S'ha d'obtenir una qualificació mínima del 40% de la nota total d'aquest examen final (condició estricte i imprescindible) per poder comptabilitzar la nota corresponent a les activitats formatives, a les pràctiques i a l'examen parcial. En cas de no obtenir aquesta nota mínima la qualificació de l'assignatura serà “Suspens” i la nota de l'assignatura serà la obtinguda en l'examen final.

Si no es supera la primera avaluació, l'alumne tindrà opció a presentar-se a una segona avaluació (que tindrà la mateixa estructura i condicionants que la primera avaluació).

Durant les proves avaluadores, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells electrònics que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.


Fonts d'informació

Bàsica
  • Miralles RC, Miralles I. Biomecánica Clínica de los tejidos y articulaciones. Barcelona; Masson, 2005. 
  • Nordin M, Frankel VH. Biomecánica básica del sistema músculo-esquelético. Madrid; McGraw-hill Internacional, 2004. 3era edición.
  • Biomecánica de la marcha humana normal y patológica. Valencia : Instituto de Biomecánica, DL 2005.
  • Física aplicada a las Ciencias de la Salud. Pedraza M L, Miangolarra J C, Dias O D, Rodríguez L P. Ed. Masson. 2000.
  • Electroterapia en Fisioterapia. J M Rodríguez Martín. Editorial Médica Panamericana. 2004, 2ª ed.
  • Principles of Biomechanics. Huston R. CRC Press. 2009.
  • Fundamentals of biomechanics. Knudson, Duane V (New York : Springer, cop. 2007, i edició 2003)
  • Física para ciencias de la vida. David Jou Mirabent, Josep Enric Llebot Rabagliati, Carlos Pérez García (2a ed. McGraw-Hill, cop. 2009)
  • Introduction to biological physics for the health and life sciences. Kirsten Franklin (Wiley, cop. 2010)
  • Biomechanics of human moviment. Marlene J. Adrian, John M. Cooper (2nd ed Brown and Benchmark, cop. 1995)
  • Biomechanics of Human Movement. Robert Schleihauf. 2004
Complementària
  • Whittly MW. Gait Analysis. An introduction. Oxford; Butterworth-Heinemann, 1991.
  • Miralles RC, Miralles I. Biomecánica clínica de las patologías del aparato locomotor. Barcelona: Masson-Elsevier, 2007.
  • Gutiérrez Dávila, Marcos. Biomecánica deportiva : bases para el anàlisis. Madrid : Síntesis, DL 1999
  • Izquierdo, Mikel. Biomecánica y bases neuromusculares de la actividad física y el deporte. Madrid : Editorial Médica Panamericana, cop. 2008.
Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent