DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) BASES DE DOCUMENTACIÓ I EDUCACIÓ Codi 14214006
Ensenyament
Grau de Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
MONTERDE PÉREZ, SONIA
Adreça electrònica victoria.arija@urv.cat
nuria.aranda@urv.cat
rosa.sola@urv.cat
marta.romeu@urv.cat
sonia.monterde@urv.cat
montse.giralt@urv.cat
rosamaria.valls@urv.cat
lucia.tarro@urv.cat
Professors/es
ARIJA VAL, MARIA VICTORIA
ARANDA PONS, NÚRIA
SOLÀ ALBERICH, ROSA MARIA
ROMEU FERRAN, MARTA
MONTERDE PÉREZ, SONIA
GIRALT BATISTA, MONTSERRAT
VALLS ZAMORA, ROSA MARIA
TARRO SÁNCHEZ, LUCÍA
Web http://http://www.urv.cat/biblioteca/biblioteques/medicina/index.html
Descripció general i informació rellevant L'assignatura Bases de Documentació i Educació és el conjunt de tècniques de recuperació de la informació i comunicació per al treball col•laboratiu. És la base per a la recerca i qualsevol atenció Fisioteràpeutica basat en la evidència, entre ells l’educació. Documentació consta, més que d'una llista de bases de dades i catàlegs, d'una sèrie d'orientacions per a la cerca i recuperació basades en la comprensió dels processos. Ofereix una base de coneixements que li permet establir fórmules de cerca per a cada requísit d’informació, adaptats a cada situació.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A8 Analitzar la teoria de la comunicació i de les habilitats interpersonals.
 A9 Aplicar les teories de l'aprenentatge en l'educació per la salut i en el seu procés d'aprenentatge al llarg de tota la vida.
 A15 Utilitzar les metodologies d'investigació i d'avaluació que permeten la integració de perspectives teòriques i experiències d'investigació en el disseny i implantació d'una fisioteràpia efectiva.
 A32 Intervenir en els àmbits de promoció de la salut i prevenció de la malaltia. Això inclou, entre altres, identificar els factors socials i econòmics que influeixen en la salut i en l'atenció a la salut, dissenyar i realitzar activitats de prevenció de la malaltia i promoció de la salut, assessorar en l'elaboració i execució sobre polítiques d'atenció i educació en l'àmbit de la fisioteràpia, identificar riscos i factors de risc, avaluar i seleccionar els usuaris que poden beneficiar-se de les mesures preventives, proporcionar educació sanitària a la població en els diversos àmbits: familiar, escolar, esportiu, laboral i d'oci , planificar, establir i aplicar exercicis, postures i activitats en programes de prevenció de la salut, col.laborar amb els serveis dedicats al desenvolupament de la salut i ser un agent de salut, participar en els programes d'educació maternal, pediàtrica, geriàtrica, escolar, laboral, esportiva, de l'adolescent, sexual i d'educació especial, assessorar en programes d'educació per la salut, dissenyar i ensenyar els diferents mitjans de prevenció de les alteracions funcionals, de control per mitjans físics del dolor i, específicament, en relació amb la higiene postural, les situacions de pèrdua de mobilitat i les fases agudes àlgids i aconsellar sobre tot això.
 A35 Incorporar la investigació científica i la pràctica basada en l'evidència com a cultura professional. Això inclou establir línies de recerca en l'àmbit de les competències de la professió i difondre en el grup de recerca, participar en el grup de recerca de l'entorn, difondre els treballs d'investigació i les conclusions en la comunitat científica i professional, establir protocols assistencials de fisioteràpia basats en la pràctica per evidència científica, fomentar totes aquelles activitats professionals que comportin la dinamització de la recerca en fisioteràpia.
 A37 Mantenir actualitzats els fonaments dels coneixements, les habilitats i les actituds de les competències professionals, mitjançant un procés de formació permanent (al llarg de tota la vida), analitzar críticament els mètodes, protocols i tractaments de l'atenció en fisioteràpia i vetllar perquè s'adeqüin a l'evolució del saber científic.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A8 Raonar les possibles dificultats en la relació amb el pacient.
Iniciar-se en el camp de la relació fisioterapeuta-pacient, incorporant coneixements de comunicació interpersonal i d'empatia.
 A9 Iniciar-se en el camp de la relació fisioterapeuta-pacient, incorporant coneixements de comunicació interpersonal i d'empatia.
Identificar la desinformació del Fisioterapeuta i del pacient
Reconeixer l'evolució del camp científic de la fisioterapia
Definir i reconeixer la necesitat d'aplicar la Fisioteràpia Basada en l'Evidència (FBE)
 A15 Introduir-se en el procés assistencial amb la finalitat d'analitzar problemes i iniciar-se en la presa de decisions.
Conèixer la metodologia científica
Conèixer les diferents unitats d'informació
Conèixer els serveis de les unitats d'informació
Plantejar els objectius d'una recerca a partir d'un dubte o problema assistencial clínic.
 A32 Raonar les possibles dificultats en la relació amb el pacient.
Identificar la desinformació del Fisioterapeuta i del pacient
 A35 Identificar la desinformació del Fisioterapeuta i del pacient
Entendre el paper de la Documentació com a ciència
Definir el procés informatiu documental
 A37 Entendre el paper de la Documentació com a ciència
Definir el procés informatiu documental
Plantejar un estudi de recerca ja sigui una revisió d'un tema, estudi original o estudi d'un cas fisioterapèutic.
Realitzar un procés de cerca i recuperació de la informació complet referent a l'etiologia de les patologies, avaluació i tècniques fisioterapèutiques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Raonar les possibles dificultats en la relació amb el pacient
 B6 Raonar les possibles dificultats en la relació amb el pacient.
Iniciar-se en el camp de la relació fisioterapeuta-pacient, incorporant coneixements de comunicació interpersonal i d'empatia.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient

Continguts
Tema Subtema
Documentació TEMA 1. Introducció a la Documentació i Fisioteràpia Basada en la evidència.
TEMA 2. Fonts d’informació i unitats d’informació
TEMA 3. Procés de cerca i recuperació. Catàlegs i Bases de Dades
TEMA 4. Avaluació de la informació
TEMA 5. Comunicació científica
Educació TEMA 6. La Promoció de la Salut.
TEMA 7. Àrees temàtiques de promoció de la salut.
TEMA 8. Educació sanitària, Educació per a la salut, Educació sobre salut com a eina fonamental de promoció de la salut.
TEMA 9. Escenaris de l’Eps: centre de salut, hospitals, lloc de treball, escola, comunitat.
TEMA 10. Els objectius i les seves qualitats
TEMA 11. Els continguts i la seva determinació.
TEMA 12. Metodologia d’ensenyança aprenentatge.
TEMA 13. Estratègies didàctiques: comunicació-motivació. Clima d’aprenentatge.
TEMA 14. Mètodes, mitjans i recursos didàctics adaptats a les diferents necessitats educatives, escenaris i àmbits d’actuació.
TEMA 15. Mètodes i tècniques de l’avaluació. Funcions de l’avaluació. Tipus d’avaluació.
TEMA 16. Disseny d’un programa d’EpS.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A15
A35
1 0 1
Sessió Magistral
A8
A9
A15
25 37.5 62.5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A9
A15
A32
A35
C2
C3
10 20 30
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A15
A37
C2
C3
15 22.5 37.5
Treballs
A32
B4
B6
C2
C3
0 12 12
Atenció personalitzada
B4
2 0 2
 
Proves mixtes
A8
A9
A15
B6
2 0 2
Proves orals
B6
C2
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries La primera classe es dedica a introduir l’assignatura, explicar la metodologia i avaluació.
Sessió Magistral Les vint i cinc classes de documentació i educació teòriques s’imparteixen en forma de sessions magistrals amb una participació activa per part de l'estudiant.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària A partir de diferents situacions de la vida real l'alumne haura de plantejar una programació de promoció de la salut en diversos àmbits i a diferetns tipus de població.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Pràctiques realitzades a l’aula d’informàtica amb objectiu de facilitar a l’alumne els passos de la creació d’una fórmula de cerca i l’explotació de catàlegs i bases de dades. A fi que l'alumne pugui repetir les pràctiques realitzades a classe, disposa dels manuals de la biblioteca de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut.
Treballs Elaboració d'un treball, format abstrat mab una carpeta d'aprenetage on es reculli tota l'activitat realitzada en les diferents sessions
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Resolució de problemes, exercicis en l’aula ordinària: Es recomana la utilització de les tutories personalitzades per la resolució de dubtes respecte la metodologia i continguts de l’assignatura. Pràctiques de laboratoris: S’aconsella la exposició de dubtes al “Fòrum de dubtes general” de l’espai Moodle per tal d’afavorir un aprenentatge constructiu i col•laboratiu.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A9
A15
A32
A35
C2
C3
S'avaluarà l'assistència, participació i treball realitzat en cada sessió 20%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A15
A37
C2
C3
S'avaluarà l'assistència, participació i treball realitzat en cada sessió 20%
Treballs
A32
B4
B6
C2
C3
S'avaluarà l'estrutura, contingut i realització d'un abstrat sobre la programació de promoció de salut.
Haurà de complir els diferents apartat de:
- introducció
- objectiu,
- població d'aplicació,
- material i mètode,
- bibliografia
20%
Proves mixtes
A8
A9
A15
B6
- examen de desenvolupament
- examen tipus test, on les preguntes mal contestades restaran negativament.
20%
Proves orals
B6
C2
Exposició oral del treball realitzat en 10 mínuts, on és valorara el disseny, l'exposició, el temps, l'explicació de les diferents parts del treball i la bibliografia utilitzada i referenciada 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

És requisit indispensable per aprovar l'assignatura superar amb 5 tots els barems d'avaluació. Si l'alumne no es presenta a una de les parts de l'examen final es considera que aquesta part està no superada, per la qual cosa, no pot aprovar l'assignatura.

L'assistència a les pràctiques és obligatòria, restant un 1% cada dia no assistit al total de la nota. Es tindrà en compte l'assistència a les classes teòriques valorant-ho de forma positiva al total de la nota.

SEGONA CONVOCATÒRIA:

Si l'alumne té pendent una part de l'assignatura, podrà presentar-se de l'apartat pendent fent una prova mixta com la primera convocatòria i resolució d'un supòsit pràctic, sempre que l'alumne hagi assistit a les pràctiques obligatòries de l'assignatura.

Si l'alumne té tota l'assignatura pendent i ha assistit a les pràctiques obligatòries podrà fer un examen i la resolució de supòsits pràctics


Fonts d'informació

Bàsica

DOCUMENTACIÓ

URL, Biblioteca Facultat de Medicina i Ciències d ela Salut: http://www.urv.cat/biblioteca/biblioteques/medicina/index.html

Domholdt, E. Physical theraphy research principles and applications Elizabeth Domholdt. 2nd ed. Philadelphia: W.B. Saunders Company cop, 2000.

Domholdt, E. Rehabilitation research principles and applications Elizabeth Domholdt. 2nd ed. Philadelphia: W.B. Saunders Company cop, 2005.

EDUCACIÓ

ADEPS V (2000): Conferencia Europea de Promoción de la Salud y Educación para laSalud. Resumenes de trabajos. Madrid: Eneida Ediciones. 2000

AAVV (1995): Red de Actividades de promoción de la salud número 1, 3 Granada: Edit. Escuela Andaluza de Salud Pública.

BERNARDO, E. GUTIÉRREZ, M. AROCHA, S.L. (1996): Salud Pública y Educación para la Salud. Las Palmas: Edit. Instituto Canario de Estudios y Promoción Social y Sanitaria. 1996

BOLIVAR, A. (1995): La evaluación de valores y actitudes Madrid Edit. Anaya. 1995

CHOQUE S, CHOQUE J. (2004): Actividades de animación para la tercera edad. Barcelona: Paidotribo.

CLÈRIES X. (2006): La comunicación. Barcelona: Elsevier.

FORTUNY, M. I MOLINA, M.C. (Eds.) (2003) Experiencias educativas para la promoción de la salud y la prevención. Barcelona: Laertes.

GENERALITAT DE CATALUNYA. (1984) Orientacions i programes. Educació per a la

salut a l'escola, Barcelona.

GIMENO, J. y PEREZ, A. (1992): Compreneder y transformar la enseñanza. Morata. Madrid.

Vega M. Fuentes de información general. Gijón: Trea; 1995.

Barrera J, Emparanza J, Lizarraga N, Carbajo I, Bahón V, Virto A. Cómo buscar (y encontrar) la mejor evidencia científica disponible de manera rápida y senzilla. Rehabilitación 2002: 36 (4): 219-26.

Martínez-Selva, J Mª. Aprender a comunicarse en público guía práctica José María Martínez Selva. Barcelona: Paidós cop, 2001.

Bradbury, A. Técnicas para presentaciones eficaces. Barcelona: Gedisa, 2000.

Complementària

Sánchez D. El servicio de referencia virtual en la gestión de información. En linea 05.03.04. URL: [http://www.infomed.sld.cu/resvistas/aci/vol11_2_03/aci040203.htm].

Castells M. La Galaxia de internet. Reflexiones sobre Internet, empresa y sociedad. Barcelona: Plaza y Janés. Areté, 2001.

Lancaster, F.W. El control del vocabulario en la recuperación de la información. Valencia: Universidad de Valencia, 1995.

Tramullas Saz, J. Recuperación de la infromación en Internet. Madrid:RA-MA, 2001.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PROCEDIMENTS GENERALS EN FISIOTERÀPIA II/14214123
FÍSICA PER FISIOTERÀPIA I BIOMECÀNICA/14214003
FONAMENTS DE FISIOTERÀPIA/14214112

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
PROCEDIMENTS GENERALS EN FISIOTERÀPIA I/14214122

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent