Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A8 |
Analitzar la teoria de la comunicació i de les habilitats interpersonals. |
| A9 |
Aplicar les teories de l'aprenentatge en l'educació per la salut i en el seu procés d'aprenentatge al llarg de tota la vida. |
| A15 |
Utilitzar les metodologies d'investigació i d'avaluació que permeten la integració de perspectives teòriques i experiències d'investigació en el disseny i implantació d'una fisioteràpia efectiva. |
| A32 |
Intervenir en els àmbits de promoció de la salut i prevenció de la malaltia. Això inclou, entre altres, identificar els factors socials i econòmics que influeixen en la salut i en l'atenció a la salut, dissenyar i realitzar activitats de prevenció de la malaltia i promoció de la salut, assessorar en l'elaboració i execució sobre polítiques d'atenció i educació en l'àmbit de la fisioteràpia, identificar riscos i factors de risc, avaluar i seleccionar els usuaris que poden beneficiar-se de les mesures preventives, proporcionar educació sanitària a la població en els diversos àmbits: familiar, escolar, esportiu, laboral i d'oci , planificar, establir i aplicar exercicis, postures i activitats en programes de prevenció de la salut, col.laborar amb els serveis dedicats al desenvolupament de la salut i ser un agent de salut, participar en els programes d'educació maternal, pediàtrica, geriàtrica, escolar, laboral, esportiva, de l'adolescent, sexual i d'educació especial, assessorar en programes d'educació per la salut, dissenyar i ensenyar els diferents mitjans de prevenció de les alteracions funcionals, de control per mitjans físics del dolor i, específicament, en relació amb la higiene postural, les situacions de pèrdua de mobilitat i les fases agudes àlgids i aconsellar sobre tot això. |
| A35 |
Incorporar la investigació científica i la pràctica basada en l'evidència com a cultura professional. Això inclou establir línies de recerca en l'àmbit de les competències de la professió i difondre en el grup de recerca, participar en el grup de recerca de l'entorn, difondre els treballs d'investigació i les conclusions en la comunitat científica i professional, establir protocols assistencials de fisioteràpia basats en la pràctica per evidència científica, fomentar totes aquelles activitats professionals que comportin la dinamització de la recerca en fisioteràpia. |
| A37 |
Mantenir actualitzats els fonaments dels coneixements, les habilitats i les actituds de les competències professionals, mitjançant un procés de formació permanent (al llarg de tota la vida), analitzar críticament els mètodes, protocols i tractaments de l'atenció en fisioteràpia i vetllar perquè s'adeqüin a l'evolució del saber científic. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A8 |
Raonar les possibles dificultats en la relació amb el pacient.
Iniciar-se en el camp de la relació fisioterapeuta-pacient, incorporant coneixements de comunicació interpersonal i d'empatia.
| | A9 |
Iniciar-se en el camp de la relació fisioterapeuta-pacient, incorporant coneixements de comunicació interpersonal i d'empatia.
Identificar la desinformació del Fisioterapeuta i del pacient
Reconeixer l'evolució del camp científic de la fisioterapia
Definir i reconeixer la necesitat d'aplicar la Fisioteràpia Basada en l'Evidència (FBE)
| | A15 |
Introduir-se en el procés assistencial amb la finalitat d'analitzar problemes i iniciar-se en la presa de decisions.
Conèixer la metodologia científica
Conèixer les diferents unitats d'informació
Conèixer els serveis de les unitats d'informació
Plantejar els objectius d'una recerca a partir d'un dubte o problema assistencial clínic.
| | A32 |
Raonar les possibles dificultats en la relació amb el pacient.
Identificar la desinformació del Fisioterapeuta i del pacient
| | A35 |
Identificar la desinformació del Fisioterapeuta i del pacient
Entendre el paper de la Documentació com a ciència
Definir el procés informatiu documental
| | A37 |
Entendre el paper de la Documentació com a ciència
Definir el procés informatiu documental
Plantejar un estudi de recerca ja sigui una revisió d'un tema, estudi original o estudi d'un cas fisioterapèutic.
Realitzar un procés de cerca i recuperació de la informació complet referent a l'etiologia de les patologies, avaluació i tècniques fisioterapèutiques
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B4 |
Raonar les possibles dificultats en la relació amb el pacient
| | B6 |
Raonar les possibles dificultats en la relació amb el pacient.
Iniciar-se en el camp de la relació fisioterapeuta-pacient, incorporant coneixements de comunicació interpersonal i d'empatia.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
|
Tema |
Subtema |
Documentació |
TEMA 1. Introducció a la Documentació i Fisioteràpia Basada en la evidència.
TEMA 2. Fonts d’informació i unitats d’informació
TEMA 3. Procés de cerca i recuperació. Catàlegs i Bases de Dades
TEMA 4. Avaluació de la informació
TEMA 5. Comunicació científica |
Educació |
TEMA 6. La Promoció de la Salut.
TEMA 7. Àrees temàtiques de promoció de la salut.
TEMA 8. Educació sanitària, Educació per a la salut, Educació sobre salut com a eina fonamental de promoció de la salut.
TEMA 9. Escenaris de l’Eps: centre de salut, hospitals, lloc de treball, escola, comunitat.
TEMA 10. Els objectius i les seves qualitats
TEMA 11. Els continguts i la seva determinació.
TEMA 12. Metodologia d’ensenyança aprenentatge.
TEMA 13. Estratègies didàctiques: comunicació-motivació. Clima d’aprenentatge.
TEMA 14. Mètodes, mitjans i recursos didàctics adaptats a les diferents necessitats educatives, escenaris i àmbits d’actuació.
TEMA 15. Mètodes i tècniques de l’avaluació. Funcions de l’avaluació. Tipus d’avaluació.
TEMA 16. Disseny d’un programa d’EpS. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
25 |
37.5 |
62.5 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
20 |
30 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
15 |
22.5 |
37.5 |
Treballs |
|
0 |
12 |
12 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
Proves orals |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
La primera classe es dedica a introduir l’assignatura, explicar la metodologia i avaluació. |
Sessió Magistral |
Les vint i cinc classes de documentació i educació teòriques s’imparteixen en forma de sessions magistrals amb una participació activa per part de l'estudiant. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
A partir de diferents situacions de la vida real l'alumne haura de plantejar una programació de promoció de la salut en diversos àmbits i a diferetns tipus de població. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Pràctiques realitzades a l’aula d’informàtica amb objectiu de facilitar a l’alumne els passos de la creació d’una fórmula de cerca i l’explotació de catàlegs i bases de dades. A fi que l'alumne pugui repetir les pràctiques realitzades a classe, disposa dels manuals de la biblioteca de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut. |
Treballs |
Elaboració d'un treball, format abstrat mab una carpeta d'aprenetage on es reculli tota l'activitat realitzada en les diferents sessions |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Resolució de problemes, exercicis en l’aula ordinària:
Es recomana la utilització de les tutories personalitzades per la resolució de dubtes respecte la metodologia i continguts de l’assignatura.
Pràctiques de laboratoris:
S’aconsella la exposició de dubtes al “Fòrum de dubtes general” de l’espai Moodle per tal d’afavorir un aprenentatge constructiu i col•laboratiu.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
S'avaluarà l'assistència, participació i treball realitzat en cada sessió |
20% |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
S'avaluarà l'assistència, participació i treball realitzat en cada sessió |
20% |
Treballs |
|
S'avaluarà l'estrutura, contingut i realització d'un abstrat sobre la programació de promoció de salut.
Haurà de complir els diferents apartat de:
- introducció
- objectiu,
- població d'aplicació,
- material i mètode,
- bibliografia |
20% |
Proves mixtes |
|
- examen de desenvolupament
- examen tipus test, on les preguntes mal contestades restaran negativament. |
20% |
Proves orals |
|
Exposició oral del treball realitzat en 10 mínuts, on és valorara el disseny, l'exposició, el temps, l'explicació de les diferents parts del treball i la bibliografia utilitzada i referenciada |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
És requisit indispensable per aprovar l'assignatura superar amb 5 tots els barems d'avaluació. Si l'alumne no es presenta a una de les parts de l'examen final es considera que aquesta part està no superada, per la qual cosa, no pot aprovar l'assignatura. L'assistència a les pràctiques és obligatòria, restant un 1% cada dia no assistit al total de la nota. Es tindrà en compte l'assistència a les classes teòriques valorant-ho de forma positiva al total de la nota. SEGONA CONVOCATÒRIA: Si l'alumne té pendent una part de l'assignatura, podrà presentar-se de l'apartat pendent fent una prova mixta com la primera convocatòria i resolució d'un supòsit pràctic, sempre que l'alumne hagi assistit a les pràctiques obligatòries de l'assignatura. Si l'alumne té tota l'assignatura pendent i ha assistit a les pràctiques obligatòries podrà fer un examen i la resolució de supòsits pràctics |
Bàsica |
|
DOCUMENTACIÓ
URL, Biblioteca Facultat de Medicina i Ciències d ela Salut: http://www.urv.cat/biblioteca/biblioteques/medicina/index.html Domholdt, E. Physical theraphy research principles and applications Elizabeth Domholdt. 2nd ed. Philadelphia: W.B. Saunders Company cop, 2000. Domholdt, E. Rehabilitation research principles and applications Elizabeth Domholdt. 2nd ed. Philadelphia: W.B. Saunders Company cop, 2005. EDUCACIÓ ADEPS V (2000): Conferencia Europea de Promoción de la Salud
y Educación para laSalud. Resumenes de trabajos. Madrid: Eneida Ediciones. 2000 AAVV (1995): Red de Actividades de promoción de la salud
número 1, 3 Granada: Edit. Escuela Andaluza de Salud Pública. BERNARDO, E. GUTIÉRREZ, M. AROCHA, S.L. (1996): Salud
Pública y Educación para la Salud. Las Palmas: Edit. Instituto Canario de
Estudios y Promoción Social y Sanitaria. 1996 BOLIVAR, A. (1995): La evaluación de valores y actitudes
Madrid Edit. Anaya. 1995 CHOQUE S, CHOQUE J. (2004): Actividades de animación para la
tercera edad. Barcelona: Paidotribo. CLÈRIES X. (2006): La comunicación. Barcelona: Elsevier. FORTUNY, M. I
MOLINA, M.C. (Eds.) (2003) Experiencias educativas para la promoción de
la salud y la prevención. Barcelona: Laertes. GENERALITAT DE CATALUNYA. (1984) Orientacions i programes. Educació
per a la salut a l'escola, Barcelona. GIMENO, J. y PEREZ, A. (1992): Compreneder y transformar la
enseñanza. Morata. Madrid. Vega M. Fuentes de información general. Gijón: Trea; 1995. Barrera J, Emparanza J, Lizarraga N, Carbajo I, Bahón V, Virto A. Cómo buscar (y encontrar) la mejor evidencia científica disponible de manera rápida y senzilla. Rehabilitación 2002: 36 (4): 219-26. Martínez-Selva, J Mª. Aprender a comunicarse en público guía práctica José María Martínez Selva. Barcelona: Paidós cop, 2001. Bradbury, A. Técnicas para presentaciones eficaces. Barcelona: Gedisa, 2000. |
Complementària |
|
Sánchez D. El servicio de referencia virtual en la gestión de información. En linea 05.03.04. URL: [http://www.infomed.sld.cu/resvistas/aci/vol11_2_03/aci040203.htm]. Castells M. La Galaxia de internet. Reflexiones sobre Internet, empresa y sociedad. Barcelona: Plaza y Janés. Areté, 2001. Lancaster, F.W. El control del vocabulario en la recuperación de la información. Valencia: Universidad de Valencia, 1995. Tramullas Saz, J. Recuperación de la infromación en Internet. Madrid:RA-MA, 2001. |
Assignatures que en continuen el temari |
PROCEDIMENTS GENERALS EN FISIOTERÀPIA II/14214123 | FÍSICA PER FISIOTERÀPIA I BIOMECÀNICA/14214003 | FONAMENTS DE FISIOTERÀPIA/14214112 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
PROCEDIMENTS GENERALS EN FISIOTERÀPIA I/14214122 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|