DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) BIOESTADÍSTICA Codi 14214007
Ensenyament
Grau de Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Segon Únic segon quad.
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
BERROCAL ZARAGOZA, MA. ISABEL
Adreça electrònica joan.sala@urv.cat
joan.fernandez-ballart@urv.cat
maisabel.berrocal@urv.cat
alberto.ameijide@urv.cat
Professors/es
SALA BARBANY, JOAN
FERNÁNDEZ BALLART, JOAN DOMÈNECH
BERROCAL ZARAGOZA, MA. ISABEL
AMEIJIDE SÁNCHEZ, ALBERTO
Web http://http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Aplicació dels mètodes estadístics a les Ciències de la Salut

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A14 Aplicar els procediments fisioterapèutics generals: cinesiteràpia, massatge i massoteràpia, electroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia, hidroteràpia, balneoteràpia, climatoterapia, talassoteràpia, termoteràpia, crioteràpia, vibroteràpia, fototeràpia, pressoteràpia i els derivats d'altres agents físics. Identificar els procediments fisioterapèutics basats en mètodes i tècniques específics d'actuacions fisioterapèutiques que s'apliquen en les diferents patologies de tots els aparells i sistemes, i en totes les especialitats de medicina i cirurgia, així com en la promoció i conservació de la salut i en la prevenció de la malaltia. Utilitzar els mètodes en els processos neurològics, de l'aparell locomotor (teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, osteopatia i Quiropràxia), de l'aparell respiratori, del sistema cardiocirculatori, en les alteracions de l'estàtica i la dinàmica, en els mètodes específics ortopèdics ia les tècniques terapèutiques reflexes, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia.
 A15 Utilitzar les metodologies d'investigació i d'avaluació que permeten la integració de perspectives teòriques i experiències d'investigació en el disseny i implantació d'una fisioteràpia efectiva.
 A16 Discutir les teories en què es basen la capacitat de resolució de problemes i el raonament clínic.
 A20 Analitzar els conceptes fonamentals de la salut, els sistemes de salut i nivells assistencials i la Epidemiologia. Desenvolupar la Fisioteràpia en el procés salut-malaltia.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A14 Conèixer els conceptes bàsics de l'estadística
Conèixer la teoria de la probabilitat
Conèixer els conceptes d'estadística inferencial
Conèixer el concepte de correlació i regressió lineal simple
Escollir una mostra representativa. Identificar i classificar els diferents tipus de variables
Conèixer les distribucions teòriques per a variables aleatòries
Saber utilitzar la calculadora científica i els programes de programari estadístic ACCESS i SPSS
 A15 Conèixer els conceptes bàsics de l'estadística
Conèixer la teoria de la probabilitat
Conèixer els conceptes d'estadística inferencial
Conèixer el concepte de correlació i regressió lineal simple
Escollir una mostra representativa. Identificar i classificar els diferents tipus de variables
Conèixer les distribucions teòriques per a variables aleatòries
Saber utilitzar la calculadora científica i els programes de programari estadístic ACCESS i SPSS
 A16 Conèixer els conceptes bàsics de l'estadística
Conèixer la teoria de la probabilitat
Conèixer els conceptes d'estadística inferencial
Conèixer el concepte de correlació i regressió lineal simple
Escollir una mostra representativa. Identificar i classificar els diferents tipus de variables
Conèixer les distribucions teòriques per a variables aleatòries
Saber utilitzar la calculadora científica i els programes de programari estadístic ACCESS i SPSS
 A20 Conèixer els conceptes bàsics de l'estadística
Conèixer la teoria de la probabilitat
Conèixer els conceptes d'estadística inferencial
Conèixer el concepte de correlació i regressió lineal simple
Escollir una mostra representativa. Identificar i classificar els diferents tipus de variables
Conèixer les distribucions teòriques per a variables aleatòries
Saber utilitzar la calculadora científica i els programes de programari estadístic ACCESS i SPSS
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
I. ESTADÍSTICA DESCRIPTIVA Conceptes bàsics d’estadística: població, mostra, individu. Variable. Tipus de variables
Recollida d’informació: freqüències absoluta i relativa. Taula de freqüències
Paràmetres de centralització i dispersió: moda, mitjana i mediana. Amplitud, variància, desviació i coeficient de variació.
Paràmetres de posició: quartils i percentils
Representació gràfica: diagrames de sectors, barres, caixa. Diagrama de tija i fulles, histograma i polígon de freqüència
II. PROBABILITAT Experiments aleatoris. Esdeveniments. Freqüència d’un esdeveniment. Definició axiomàtica de probabilitat. Propietats. Fórmula de Laplace. Probabilitat condicionada. Dependència i independència d'esdeveniments. Fórmula de Bayes i de les probabilitats totals. Proves de diagnòstic
III. VARIABLES ALEATÒRIES Tipus de variables aleatòries. Distribució de probabilitat de variables aleatòries discretes. Esperança i variància. Distribució binomial. Distribució de Poisson. Distribució de probabilitat de variables aleatòries contínues. Esperança i variància. Distribució normal. Altres tipus de distribucions.
IV. INFERÈNCIA ESTADÍSTICA I Mostratge, mostres i estadístiques. Distribucions en el mostratge. Concepte d'estimador. Estimació de proporcions i de mitjanes: intervals de confiança.
V. INFERÈNCIA ESTADÍSTICA II Contrastos d'hipòtesis. Tipus. Contrastos sobre proporcions i mitjanes. Tipus d’errors. Potència de la prova i grau de significació
VI. CORRELACIÓ I REGRESSIÓ Variable bidimensional. Taules de doble entrada. Representació gràfica. Regressió lineal simple. Correlació lineal. Recta de regressió

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A14
A15
A16
30 60 90
Seminaris
A14
A15
A16
16 20 36
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A14
A15
A16
10 10 20
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació genèrica de l' assignatura.
Sessió Magistral Exposició teòrica dels blocs temàtics a l’aula.
Seminaris Treball en profunditat dels continguts donats a les sessions magistrals.
Resolució al seminari de problemes directament relacionats amb els temes teòrics.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Exercicis pràctics a través de les TIC a l'aula d'informàtica

Treballs: Presentació d’un treball, proposat pel professor, realitzat durant les pràctiques a l’aula d’informàtica.
Atenció personalitzada Resolució de dubtes

Atenció personalitzada
Descripció
Presencial: despatx de la Unitat. previa cita. Virtual: comunicació mitjançant l'entorn Moodle i e-mails dels professors

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A14
A15
A16
Prova escrita (tipus test) de 25 preguntes amb 5 respostes possibles en cada una. Part de les preguntes seran sobre els continguts desenvolupats a les classes magistrals i a les pràctiques. 40
Seminaris
A14
A15
A16
Prova escrita (tipus test) de 25 preguntes amb 5 respostes possibles en cada una. Part de les preguntes seran sobre els continguts desenvolupats als seminaris.
40
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A14
A15
A16
Avaluació de l'aplicació dels coneixements i habilitats adquirits durant les classes pràctiques per resoldre en grup un exercici global. 20
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En relació a les preguntes de l'examen hi ha una sola resposta correcte; cada resposta correcta val un punt, cada resposta errònia descompte un quart de punt i la resposta en blanc ni suma ni resta.


Fonts d'informació

Bàsica
  • ARMITAGE, P.; BERRY, G. Estadística para la investigación biomédica. Madrid: Harcourt Brace, 1997.
  • COLTON, T. Estadística en medicina. Barcelona: Salvat, 1993.
  • DANIEL, WW. Bioestadística. Base para el análisis de las ciencias de la salud. Mexico: Limusa Wiley, 2002.
  • MILTON, J. S. Estadística para biologia y ciencias de la salud. 3a ed. Madrid: Interamericana. McGraw-Hill, 2001.
  • SENTIS J, PARDELL H, COBO E, CANELA J. Bioestadística 3ª Edició Barcelona: Masson SA; 2003
Complementària
  • COBO E, MUÑOZ P, GONZALEZ JA. Bioestadíatica para no estadísticos. Bases para interpretar artículos científicos. Barcelona: Elsevier Doyma, SL;2007
  • MACRAE, S. Modelos y métodos para las ciencias del comportamiento. Barcelona: Ariel, 1995.
  • MARTINEZ GONZÁLEZ, M.A.; SANCHEZ VILLEGAS A, J; FAULIN, FJ. Bioestadística amigable. 2ª Edición. Madrid: Díaz de Santos, 2006
  • SORRIBAS, A.; MARCH, J.; ABELLA, F.; GÓMEZ, X. Metodologia estadística en ciències de la salut: del disseny de l'estudi a l'anàlisi de resultats. Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida, 1997
Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent