Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A14 |
Aplicar els procediments fisioterapèutics generals: cinesiteràpia, massatge i massoteràpia, electroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia, hidroteràpia, balneoteràpia, climatoterapia, talassoteràpia, termoteràpia, crioteràpia, vibroteràpia, fototeràpia, pressoteràpia i els derivats d'altres agents físics. Identificar els procediments fisioterapèutics basats en mètodes i tècniques específics d'actuacions fisioterapèutiques que s'apliquen en les diferents patologies de tots els aparells i sistemes, i en totes les especialitats de medicina i cirurgia, així com en la promoció i conservació de la salut i en la prevenció de la malaltia. Utilitzar els mètodes en els processos neurològics, de l'aparell locomotor (teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, osteopatia i Quiropràxia), de l'aparell respiratori, del sistema cardiocirculatori, en les alteracions de l'estàtica i la dinàmica, en els mètodes específics ortopèdics ia les tècniques terapèutiques reflexes, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia. |
| A15 |
Utilitzar les metodologies d'investigació i d'avaluació que permeten la integració de perspectives teòriques i experiències d'investigació en el disseny i implantació d'una fisioteràpia efectiva. |
| A16 |
Discutir les teories en què es basen la capacitat de resolució de problemes i el raonament clínic. |
| A20 |
Analitzar els conceptes fonamentals de la salut, els sistemes de salut i nivells assistencials i la Epidemiologia. Desenvolupar la Fisioteràpia en el procés salut-malaltia. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A14 |
Conèixer els conceptes bàsics de l'estadística
Conèixer la teoria de la probabilitat
Conèixer els conceptes d'estadística inferencial
Conèixer el concepte de correlació i regressió lineal simple
Escollir una mostra representativa. Identificar i classificar els diferents tipus de variables
Conèixer les distribucions teòriques per a variables aleatòries
Saber utilitzar la calculadora científica i els programes de programari estadístic ACCESS i SPSS
| | A15 |
Conèixer els conceptes bàsics de l'estadística
Conèixer la teoria de la probabilitat
Conèixer els conceptes d'estadística inferencial
Conèixer el concepte de correlació i regressió lineal simple
Escollir una mostra representativa. Identificar i classificar els diferents tipus de variables
Conèixer les distribucions teòriques per a variables aleatòries
Saber utilitzar la calculadora científica i els programes de programari estadístic ACCESS i SPSS
| | A16 |
Conèixer els conceptes bàsics de l'estadística
Conèixer la teoria de la probabilitat
Conèixer els conceptes d'estadística inferencial
Conèixer el concepte de correlació i regressió lineal simple
Escollir una mostra representativa. Identificar i classificar els diferents tipus de variables
Conèixer les distribucions teòriques per a variables aleatòries
Saber utilitzar la calculadora científica i els programes de programari estadístic ACCESS i SPSS
| | A20 |
Conèixer els conceptes bàsics de l'estadística
Conèixer la teoria de la probabilitat
Conèixer els conceptes d'estadística inferencial
Conèixer el concepte de correlació i regressió lineal simple
Escollir una mostra representativa. Identificar i classificar els diferents tipus de variables
Conèixer les distribucions teòriques per a variables aleatòries
Saber utilitzar la calculadora científica i els programes de programari estadístic ACCESS i SPSS
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
I. ESTADÍSTICA DESCRIPTIVA |
Conceptes bàsics d’estadística: població, mostra, individu. Variable. Tipus de variables
Recollida d’informació: freqüències absoluta i relativa. Taula de freqüències
Paràmetres de centralització i dispersió: moda, mitjana i mediana. Amplitud, variància, desviació i coeficient de variació.
Paràmetres de posició: quartils i percentils
Representació gràfica: diagrames de sectors, barres, caixa. Diagrama de tija i fulles, histograma i polígon de freqüència
|
II. PROBABILITAT I VARIABLES ALEATÒRIES |
Experiments aleatoris.Definició axiomàtica de probabilitat. Propietats. Fórmula de Laplace. Probabilitat condicionada. Dependència i independència d'esdeveniments. Fórmula de Bayes i de les probabilitats totals. Proves de diagnòstic.
Tipus de variables aleatòries. Distribució de probabilitat de variables aleatòries discretes. Esperança i variància. Distribució binomial. Distribució de Poisson. Distribució de probabilitat de variables aleatòries contínues. Esperança i variància. Distribució normal. |
III. INFERÈNCIA ESTADÍSTICA I |
Mostratge, mostres i estadístiques. Distribucions en el mostratge. Concepte d'estimador. Estimació de proporcions i de mitjanes: intervals de confiança. |
IV. INFERÈNCIA ESTADÍSTICA II |
Contrastos d'hipòtesis. Tipus. Contrastos sobre proporcions i mitjanes. Tipus d’errors. Potència de la prova i grau de significació |
V. CORRELACIÓ I REGRESSIÓ |
Variable bidimensional. Taules de doble entrada. Representació gràfica. Regressió lineal simple. Correlació lineal. Recta de regressió |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
30 |
60 |
90 |
Seminaris |
|
16 |
20 |
36 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
10 |
10 |
20 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació genèrica de l' assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició teòrica dels blocs temàtics a l’aula. |
Seminaris |
Treball en profunditat dels continguts donats a les sessions magistrals.
Resolució al seminari de problemes directament relacionats amb els temes teòrics. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Exercicis pràctics a través de les TIC a l'aula d'informàtica
Treballs: Presentació d’un treball, proposat pel professor, realitzat durant les pràctiques a l’aula d’informàtica.
|
Atenció personalitzada |
Resolució de dubtes |
Descripció |
Presencial: despatx de la Unitat prèvia cita per e-mail. Virtual: comunicació mitjançant l'entorn Moodle i e-mails dels professors |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Prova escrita (tipus test) de 25 preguntes amb 5 respostes possibles en cada una. Part de les preguntes seran sobre els continguts desenvolupats a les classes magistrals i a les pràctiques. |
40 |
Seminaris |
|
Prova escrita (tipus test) de 25 preguntes amb 5 respostes possibles en cada una. Part de les preguntes seran sobre els continguts desenvolupats als seminaris.
|
40 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
Avaluació de l'aplicació dels coneixements i habilitats adquirits durant les classes pràctiques per resoldre en grup un exercici global. |
20 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En relació a les preguntes de l'examen hi ha una sola resposta correcte; cada resposta correcta val un punt, cada resposta errònia descompte un quart de punt i la resposta en blanc ni suma ni resta. Si la qualificació del examen és 5 sobre 10 o superior, per calcular la nota global s'afegirà a la nota del treball en grup. En cas contrari, s'haurà de acudir a la segona convocatòria amb un examen similar. |
Bàsica |
|
- ARMITAGE, P.; BERRY, G. Estadística para la investigación biomédica.
Madrid: Harcourt Brace, 1997.
- COLTON, T. Estadística en medicina.
Barcelona: Salvat, 1993.
- DANIEL, WW. Bioestadística.
Base para el análisis de las ciencias de la salud. Mexico: Limusa Wiley,
2002.
- MILTON, J. S. Estadística
para biologia y ciencias de la salud. 3a ed. Madrid: Interamericana.
McGraw-Hill, 2001.
- SENTIS J, PARDELL H, COBO E,
CANELA J. Bioestadística
3ª Edició Barcelona: Masson SA; 2003
|
Complementària |
|
- COBO E, MUÑOZ P, GONZALEZ JA. Bioestadíatica para no estadísticos. Bases
para interpretar artículos científicos. Barcelona: Elsevier
Doyma, SL;2007
- MACRAE, S. Modelos y
métodos para las ciencias del comportamiento. Barcelona: Ariel, 1995.
- MARTINEZ GONZÁLEZ, M.A.;
SANCHEZ VILLEGAS A, J; FAULIN, FJ. Bioestadística
amigable. 2ª Edición. Madrid: Díaz de Santos, 2006
- SORRIBAS, A.; MARCH, J.;
ABELLA, F.; GÓMEZ, X. Metodologia estadística en ciències de la salut: del
disseny de l'estudi a l'anàlisi de resultats. Lleida: Edicions de la
Universitat de Lleida, 1997
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|