Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Definir l'anatomia i fisiologia humanes, destacar les relacions dinàmiques entre l'estructura i la funció, especialment de l'aparell locomotor i els sistemes nerviosos i cardiorespiratori. |
| A2 |
Explicar els canvis fisiològics i estructurals que es poden produir com a conseqüència de l'aplicació de la fisioteràpia. |
| A3 |
Discutir els factors que influeixen sobre el creixement i desenvolupament humans al llarg de tota la vida. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Comprendre i verificar els mecanismes de la pressió arterial i l'activitat elèctrica del cor; contribuint així a l'aprenentatge del sistema circulatori com a element de distribució entre tots els sistemes i aparells del cos.
Explicar i evidenciar com una correcta dinàmica ventilatòria i una bona relació entre la ventilació i el flux sanguini contribuiran a l'aportació d'oxigen als teixits.
| | A2 |
Comprendre i verificar els mecanismes de la pressió arterial i l'activitat elèctrica del cor; contribuint així a l'aprenentatge del sistema circulatori com a element de distribució entre tots els sistemes i aparells del cos
Explicar i evidenciar com una correcta dinàmica ventilatòria i una bona relació entre la ventilació i el flux sanguini contribuiran a l'aportació d'oxigen als teixits
Identificar els mecanismes fisiològics que controlen la micció i la defecació per comprendre les pautes que se segueixen en condicions patològiques
| | A3 |
Conèixer les característiques i funcions del sistema hormonal, així com la seva implicació en la termoregulació
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Es capaç d’integrar paradigmes d’altres disciplines
| | B4 |
Fer el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats.
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Reflexiona sobre el seu procés d’ aprenentatge i necessitats d’ aprenentatge
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
PROGRAMA TEÒRIC.
CapítoI I: introducció a la Fisiologia |
1. Organització funcional del cos humà i control del medi intern |
Capítol II: Sang. Hemostàsia e immunitat |
1. Funcions generals de la sang. Eritròcits.
2. Leucòcits e immunitat i al•lèrgia.
3. Plaquetes. Hemostàsia i coagulació.
|
Capítol III. Sistema Càrdio-vascular |
1. Fenòmens elèctrics i mecànics del cor. Marcapassos cardíac.
Sistema de conducció. Electrocardiograma. Cicle cardíac.
2. Regulació de la activitat cardíaca. Mesura i regulació de la despesa cardíaca. Volum minut cardíac: factors del que depèn.
3. Circulació de la sang. Hemodinàmica. Circulació sistèmica i pulmonar. Consideracions biofísiques.
4. Circulació arterial i venosa. Circulació arterial: Pols i pressió arterial. Circulació venosa. Retorn venós.
5. Circulació capil•lar i limfàtica. Microcirculació i limfàtics: estructura i funcions.
6. Control de la circulació. Regulació local del flux sanguini. Regulació de la pressió arterial.
|
Capítol IV: Sistema Respiratori |
1. Estructura funcional dels sistema respiratori. Estructura i funció. Espirometria: volums i capacitats pulmonars. Ventilació. Mecànica respiratòria.
2. Relacions ventilació - perfusió. Difusió dels gasos respiratoris a nivell pulmonar. Distribució del flux sanguini. Relacions ventilació-perfusió.
3. Transport dels gasos en la sang. Hemoglobina. Cessió d'oxigen i pH sanguinis. Anhídrid carbònic. Intercanvi de gasos a nivell pulmonar.
4. Regulació de la ventilació pulmonar. Control de la ventilació. Centre respiratori. Respostes integrades: resposta a l'anhídrid carbònic, a l'oxigen, al pH i a l'exercici.
|
Capítol V: Sistema Gastrointestinal |
1. Funcions generals. Motilitat. Control nerviós i hormonal. Activitat motora: control e integració de les activitats motores. Defecació.
2. Secrecions del sistema gastrointestinal. Secreció salival, gàstrica, exocrina pancreàtica i intestinal. Composició i control.
3. Funció hepàtica. Funcions digestives hepàtiques. Composició de la bilis. Significació funcional dels components biliars: accions digestives. cicle enterohepàtic.
4. Digestió i absorció. Digestió i absorció de hidrats de carboni, proteïnes, lípids, aigua, sals i vitamines.
|
Capítol VI. Sistema Renal |
1. Estructura funcional dels sistema renal. Transport tubular renal. Estructura funcional del ronyó: la nefrona. Filtració glomerular. Mecanismes de reabsorció i secreció tubular.
2. Balanç hídric i electrolític. Micció. Excreció d'orina diluïda. Mecanisme contracorrent per l'excreció d'orina concentrada. Transport d'orina per els urèters. Innervació de la bufeta urinària.
3. Equilibri àcid-bàsic. Paper del ronyó en la seva regulació. Compensacions renals i pulmonars de l'acidosi i alcalosi.
|
Capítol VII. Sistema Endocrí i Reproductor |
1. Introducció al sistema endocrí. Hipotàlem - hipófisi.
2. Fisiologia del tiroides.
3. Metabolisme fosfocàlcic.
4. Secrecions hormonals suprarrenals.
5. Funció endocrina del pàncrees.
6. Fisiologia endocrina del sistema reproductor masculí i femení.
|
PROGRAMA PRÀCTIC. |
1. Analítica de sang en programa de simulació. Determinació dels grups sanguinis.
2. Realització d'un ECG.
3. Mesura de la capacitat pulmonar: Espirometria.
4. Secreció i digestió salival. Digestió intestinal. Estudi de l'absorció intestinal.
5. Estudi de la funció renal
6. Hormones i metabolisme en programa de simulació.
7. Primers Auxilis
|
SEMINARIS |
Es duràn a terme 2 seminaris relacionats amb el contingut de l'assignatura. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
34 |
51 |
85 |
Seminaris |
|
4 |
16 |
20 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
6 |
9 |
15 |
Pràctiques a laboratoris |
|
15 |
22.5 |
37.5 |
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
0.25 |
0.75 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
2 |
4 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
4 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del programa i mètode de treball. |
Sessió Magistral |
A través de les sessions magistrals, l'alumne rebrà la informació teòrica relacionada amb els continguts de l'assignatura |
Seminaris |
Mitjançant els seminaris es tractaran temes específics relacionats amb el contingut teòric de l'assignatura |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Els alumnes apliquen els continguts teòrics a través d'un programa informàtic. Es tractaran temes específics relacionats amb els continguts teòrics de l'assignatura |
Pràctiques a laboratoris |
Els alumnes traslladen i apliquen els continguts teòrics en un laboratori. Es tractaran temes específics relacionats amb els continguts teòrics de l'assignatura. |
Atenció personalitzada |
Atenció personalitzada de l'alumne sobre els continguts de l'assignatura. |
Descripció |
L'horari d'atenció a l'alumne és: dilluns de 15-16h, o bé mitjançant correu electrònic concertar una cita. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves objectives de tipus test |
|
Hi haurà una prova final on s'avaluaran part dels continguts teòrics (60%), pràctics (30%) i de seminaris (10%) de l'assignatura mitjançant preguntes tipus test. |
90% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Els alumnes realitzaran un treball sobre el contingut dels seminaris i les pràctiques. Hauràn d'integrar conceptes de l'assignatura. |
10% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
"El professor podrà establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster). Si cap estudiant vol millorar la nota en la 2ª convocatòria, ha de saber que en el moment que es presenta a la 2ª convocatòria, perd la nota obtinguda en la 1ª convocatòria. Es pot faltar a una pràctica de forma justificada. Si es falta a més d'una, tot i que estigui justificada, suposarà la no avaluació de la matèria. L'examen d'aquesta assignatura es realitzarà en la llengua vehicular d'aquesta assignatura, el català. |
Bàsica |
|
FISIOLOGIA LLIBRES DE TEXT RECOMANATS:
- Berne, R.; Levy, M. Fisiología. 6ª ed. Elsevier Mosby. 2009.
- Costanzo LS. Fisiología. Ed. Interamericana-Mc Graw-Hill. 5ª ed. 2014.
- Fox SI. Fisiología Humana. Ed. Interamericana-Mc Graw-Hill. 13ª ed. 2014.
- Netter. Fundamentos de fisiología Mulroney, Susan E. Barcelona [etc.] : Elsevier Masson, 1ª ed. cop. 2011
- Thibodeau GA. Estructura y función del cuerpo humano. Ed. Elsevier, 14ª Ed. 2012.
- Silverthorn, D.U.; Fisiología Humana. 6ª ed. Panamericana. 2013.
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|