DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) PSICOLOGIA Codi 14214009
Ensenyament
Grau de Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
SÁNCHEZ GISTAU, VANESSA
Adreça electrònica elisabet.vilella@urv.cat
gladys.magrinya@urv.cat
gloria.albacar@urv.cat
mariajose.cortes@urv.cat
vanessa.sanchezg@urv.cat
mariamontserrat.sole@urv.cat
franciscojavier.arrufat@urv.cat
Professors/es
VILELLA CUADRADA, ELISABET
MAGRINYA VINYES, GLADYS
ALBÀCAR SANCHO, GLÒRIA
CORTÉS RUIZ, MARIA JOSÉ
SÁNCHEZ GISTAU, VANESSA
SOLÉ MOIX, MARIA MONTSERRAT
ARRUFAT NEBOT, FRANCISCO JAVIER
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Identificar els factors psicològics i socials que influeixen en l'estat de salut / malaltia de l'individu, família i comunitat.
 A8 Analitzar la teoria de la comunicació i de les habilitats interpersonals.
 A9 Aplicar les teories de l'aprenentatge en l'educació per la salut i en el seu procés d'aprenentatge al llarg de tota la vida.
 A10 Analitzar els factors que intervenen en el treball en equip i en situacions de lideratge.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B5 Treballar en equip de forma colaborativa i responsabilitat compartida en un equip de caràcter interdisciplinari mostrant habilitats en les relacions interpersonals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Identificar els factors psicològics i socials que influeixen en l'estat de salut o malaltia de les persones, famílies i comunitat
 A8 Considerar la millor estratègia per informar el pacient i / o la seva família
 A9 Reflexionar en grup sobre els casos clínics psiquiàtrics
 A10 Conèixer i aplicar els conceptes que sustenten l'organització assistencial i la nova cultura de coordinació del treball entre unitats que presten serveis diferents al mateix usuari
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
Proceso Salud-Enfermedad 1. Relación entre salud y funciones mentales.
2. Definición y aplicación de la psicología de la salud en relación con la fisioterapia. Modelos de salud y enfermedad.
3. Definición de conceptos claves en salud: bienestar, estilos de vida, conducta saludable, conducta de enfermedad.
Procesos Basicos de Adaptación Humana 1. Dimensiones de la experiencia de la enfermedad: cognición, emociones y conducta.
2. Personalidad, variables personales e interpersonales en salud.
Estrés 1. Concepto de estrés y fuentes de estrés. Determinantes de la evaluación de un acontecimiento como estresante.
2. Biología del estrés.
3. Afrontamiento del estrés y relación estrés-enfermedad.
4. Trastornos adaptativos y trastornos de ansiedad
Psicopatología Descriptiva 1. Porte y actitud, conciencia, orientación, atención, memoria, conducta motora.
2. Pensamiento, sensopercepción, afecto, introspección y prospección.
3. Psicopatología del desarrollo y fisioterapia.
Medición de Variables Psicológicas en Fisioterapia 1. Conceptos básicos de la aplicación de la estadística en la investigación psicológica (I).
2. Conceptos básicos de la aplicación de la estadística en la investigación psicológica (II).
3.Aplicación práctica de medición psicológica
Habilidades Psicosociales en Fisioterapia 1. Habilidades sociales en el entorno sanitario (I).
2. Habilidades sociales en el entorno sanitario (II).
3. Entrevista psiquiátrica
Adherencia Terapéutica 1. La adherencia y aceptación del tratamiento : dificultades, evaluacion y estartegiasceptación del tratamiento.
Abordaje de Problemas Médicos Específicos 1.El paciente con discapacidad intelectual
2.Trastornos de la conducta alimentaria
3.3. Dolor
4.proceso de adaptación de la discapacidad fisica y enfermedad crónica.
5. La percepción de la propia salud, enfermedad y muerte: el paciente terminal
6.Neuropsiquiatría: afasias, apraxias, agnosias; daño cerebral. demencia y delirium.
7. Pacientes con trastornos de la esfera psicótica .
8. Paciente con trastornos afectivos: depresión mayor y trastorno bipolar
9. paciente con conductas adictivas
10.paciente con trasornos de la personalidad


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Seminaris
A9
B1
B5
C4
C5
13 16 29
Sessió Magistral
A7
A8
A10
C3
C4
C5
30 45 75
Atenció personalitzada
5 5 10
 
Proves objectives de tipus test
A7
A9
B1
B5
C4
C5
1 10 11
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducción a las clases teóricas, seminarios, metodología de evaluación y demás aspectos relacionados con la asignatura.
Seminaris Actividades prácticas basadas en los temas teóricos o en casos clínicos para analizar en grupos y discutir con los demás compañeros durante el tiempo que dura la actividad.
Sessió Magistral Clases teóricas sobre los subtemas fundamentales relacionados con cada uno de los temas principales de la asignatura.
Atenció personalitzada Entrevista individual o en grupos pequeños, interacción vía correo electrónico de la universidad.

Atenció personalitzada
Descripció
Per tal de consultar dubtes referents a l'assignatura caldrà concertar cita prèvia amb el professor responsable de l'assignatura. També es podrà contactar via e-mail

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves objectives de tipus test
A7
A9
B1
B5
C4
C5
es realitzaran 2 examens tipus test parcials durant la assignatura: Prueba objetiva basada en los contenidos de los seminarios y las clases teóricas de la asignatura. 80
Altres  

assistència i participació a seminaris del 80%

20
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La nota final s'obté de la suma dels 2 examens parcials tipus test que compta un 80%. La assitència als seminaris compta un 20% que sol es sumarà si s'aprova la part teorica , és a dir si entre els 2 examens parcials la nota és superior a 5 punts.

Els alumnes que no aprovin en primera convocatòria s'hauran de presentar a un examen de segona convocatòria que incloura tota la teoria del curs i no es tindran en compte les notes dels parcials. El tipus examen s'especificarà segons criteri del professor


Fonts d'informació

Bàsica Isaac Amigo Vázquez, Manual de psicología de la salud, , 2012

bibliografia que es donara a classe en funció de la classe teorica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent