Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A14 |
Aplicar els procediments fisioterapèutics generals: cinesiteràpia, massatge i massoteràpia, electroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia, hidroteràpia, balneoteràpia, climatoterapia, talassoteràpia, termoteràpia, crioteràpia, vibroteràpia, fototeràpia, pressoteràpia i els derivats d'altres agents físics. Identificar els procediments fisioterapèutics basats en mètodes i tècniques específics d'actuacions fisioterapèutiques que s'apliquen en les diferents patologies de tots els aparells i sistemes, i en totes les especialitats de medicina i cirurgia, així com en la promoció i conservació de la salut i en la prevenció de la malaltia. Utilitzar els mètodes en els processos neurològics, de l'aparell locomotor (teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, osteopatia i Quiropràxia), de l'aparell respiratori, del sistema cardiocirculatori, en les alteracions de l'estàtica i la dinàmica, en els mètodes específics ortopèdics ia les tècniques terapèutiques reflexes, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia. |
| A27 |
Dissenyar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia. Elaborar un Pla específic d'Intervenció de Fisioteràpia utilitzant habilitats de resolució de problemes i raonament clínic: d'acord amb els recursos disponibles; formulant els objectius d'intervenció amb l'usuari i, si escau, amb les persones significatives del seu entorn, recollint les seves expectatives respecte a l'atenció, seleccionant els protocols o procediments més adequats a l'atenció planificada i atenent els criteris d'adequació, validesa i eficiència. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre |
| B5 |
Treballar en equip de forma colaborativa i responsabilitat compartida en un equip de caràcter interdisciplinari mostrant habilitats en les relacions interpersonals. |
| B8 |
Gestionar projectes tècnics o professionals complexos amb capacitat d'organització, planificació, anàlisi, síntesi i presa de decisions personals. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A14 |
Diferenciar entre els diferents tipus de treball muscular.
Enumerar i raonar el perquè de les seves indicacions i contraindicacions
Col·locar adequadament el pacient i respectar les normes d'higiene postural (tant pel pacient com pel fisioterapeuta) dins dels continguts pràctics de la unitat temàtica II i de la resta d'unitats de l'assignatura Fisioteràpia
Entendre valorar i tractar la disfunció en el moviment, tant global com local
Dissenyar programes basats en l'exercici terapèutic en base a la comprensió dels canvis de la funció motriu que comporta l'envelliment
Analitzar moviments humans normals i patològics i dissenyar estratègies de normalització dels moviments anormals susceptibles de ser corregits
Dissenyar exercicis propioceptius en base a la comprensió de la motricitat humana
Identificar els punts comuns dels diferents mètodes d'exercici terapèutic en fisioteràpia i les seves diferències
Comprendre els mecanismes fisiològics en els diferents tipus de treball muscular
Identificar l'amplitud de treball muscular
Definir la contracció i el treball muscular
Definir les cadenes cinètiques musculars
Identificar la unitat cinètica
Descriure les bases neurofisiològiques de la reeducació propioceptiva
| | A27 |
Conèixer i aplicar els principis generals de la suspensoteràpia i poleoteràpia
Aplicar la mobilització activa - assistida
Utilitzar els efectes dels muntatges en poleoteràpia
Analitzar, programar i aplicar el moviment com a mitjà terapèutic, promovent la participació del pacient/uduari en el seu procés
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
| | B5 |
Participar de forma activa i compartir informació, coneixement i experiències
Accepta i compleix les normes del grup
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
| | B8 |
Estableix objectius clars pel projecte
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat
Preveu i assigna temps necessaris per completar les accions previstes
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
CINESITERÀPIA
|
Tema 1 Cinesiteràpia.
1.1.- introducció, concepte i classificació.
Tema 2 Cinesiteràpia activa.
2.1.- Principis generals, definició i objectius.
Tema 3 Classificació de la Cinesiteràpia activa
3.1.- Indicacions generals i contraindicacions
Tema 4.Treball estàtic.
4.1.- Principis generals, definició i objectius
4.2.- Tipus de resistències.
4.3.- Interès, avantatges i inconvenients
Tema 5 Treball dinàmic.
5.1.- Principis generals, definició i objectius.
5.2.- Tipus: Treball concèntric i excèntric.
5.3.- Tipus de resistències; interès, avantatges i inconvenients.
Tema 6 Trajectòries o Carreres.
6.1.-Desplaçament lineal. Llei de la longitud. Amplitud de treball muscular.
6.2.-Modificacions morfològiques del múscul segons l’amplitud habitual de treball.
6.3.-Exemples de modificacions i anàlisi muscular.
|
CONTROL MOTOR |
Tema 1.Control de la motricitat
1.1- To muscular
1.2- Reclutament d'unitats motores de la fibra muscular.
1.3- Sinèrgies musculars
1.3- Integració muscular durant el moviment
Tema 2 Cadenes cinètiques musculars.
2.1.-. Principis generals, definició i objectius
2.2.- Anàlisi de la unitat cinètica i tipus de cadenes cinètiques.
2.3.- Característiques diferencials .
2.4.- Tipus de reclutament. |
REEDUCACIÓ PROPIOCEPTIVA |
Tema 1- Reeducació propioceptiva.
1.1.- Definició, història.
1.2.- Bases neurofisiologiques, receptors sensorials.
1.3.- Classificació dels receptors: vestíbul laberíntic, visuals, cutanis, articulars, musculars.
1.4.- Arc reflex, funcions sensitives motrius.
1.5.- Tractament en la reeducació propioceptiva |
EXERCICI TERAPÈUTIC |
Tema 1 Potenciació muscular.
1.1.- Principis generals, definició i objectius.
1.2.- Conceptes neurobiologic i energètic.
1.3.- Concepte de força i de resistència.
1.4.- Factors estructurals. Efectes de l’entrenament muscular.
Tema 2 Tècniques específiques de potenciació muscular.
2.1.-Indicacions i contraindicacions.
2.2.-Metodología del treball estàtic i dinàmic.
2.3.-Treball isocinètic. Definició i mètode. |
MECANOTERÀPIA |
Tema 1 Mecanoteràpia
1.1.- Principis generals, definició i objectius.
1.2.Classificació
1.3 Tipus d'aparells i materials
Tema 2 Suspensioteràpia .
2.1.- Principis generals, definició i objectius.
2.2.- Tipus de suspensions
Tema 3 Poleoteràpia.
3.1.- Principis generals, definició i objectius.
3.2.-Tipus de poleoteràpia.
3.3.-Muntatges de circuits amb politges. Emplaçament de la 1ª politja.
3.4-. Acció i efectes del muntatge. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
18 |
18 |
36 |
Pràctiques a laboratoris |
|
48 |
48 |
96 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
2 |
10 |
12 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
Proves pràctiques |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i descripció de la mateixa. Insistint en l'avaluació. |
Sessió Magistral |
Classe Magistral on es tractaran els diferents temes ja anomenats amb els continguts. |
Pràctiques a laboratoris |
Realització de les pràctiques en l'aula de lliteres per relacionar continguts teòrics amb aplicació pràctica. |
Resolució de problemes, exercicis |
Se li presentarà a l'alumne un problema pràctic real, que caldrà analitzar resoldre i presentar.
Resolució de problemes. |
Atenció personalitzada |
Per tal de consultar dubtes referents a l'assignatura l'alumne podra concertar cita prèvia amb el professor responsable de l'assignatura. |
Descripció |
Per tal de consultar dubtes referents a l'assignatura caldrà concertar cita prèvia amb el professor responsable de l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
Treball d'un cas clínic |
10% |
Proves objectives de tipus test |
|
Examen teòric de 50 preguntes tipus test. |
40% |
Proves pràctiques |
|
Avaluació continua d'habilitats |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Es farà un sistema d'avaluació integrat. L'avaluació constarà de: Examen teòric de 50 preguntes tipus test, tindrà el valor d'un 40% de la nota final. Es farà una avaluació continua d'habilitats, la nota per superar aquesta avaluació serà de 7 en cada una de les parts. En cas de no superar aquesta avaluació continua l'alumne haura de realitzar un examen pràctic. La prova pràctica tindrà un valor del 50% de la nota final. Es realitzara un cas clínic i tindrà un valor d'un 10% de la nota final. Els exàmens tipus test seran avaluats sempre que l'alumne hagi contestat 35 preguntes. Per sumar les notes caldrà superar cada avaluació, sigui examen teòric, pràctic i cas clínic. En cas de no tenir el mínim exigit de cada avaluació, l'alumne tindrà una possibilitat més de superar-les, de forma independent, a la segona convocatòria. Si esgotada la possibilitat l'alumne té una qualificació de suspès en algun bloc, la qualificació global de la assignatura serà de suspès. L'actitud negativa de l'alumne envers els seus companys, al professorat i faltes d'assistència no justificades a les pràctiques repercutirà negativament en un 10% en la qualificació final de l'assignatura i en el cas de tres o més faltes injustificades es perdrà el dret a examen tant a la primera com a la segona convocatòria. |
Bàsica |
|
Génot C, Neiger H, Leroy A, Pierron G, yotros. Kinesioterapia. Principios. Miembros inferiores. Madrid: MédicaPanamericana, 1988.
Júnior VA, Bottaro M, Pereira MC, Andrade MM, P Júnior PR, Carmo JC.Electromyographic analyses of muscle pre-activation induced by single joint exercise. Rev Bras Fisioter. 2010 Mar-Apr;14(2):158-65.
Latash ML, Levin MF, Scholz JP, Schöner G. Motor control theories and their applications. Medicina (Kaunas). 2010;46(6):382-92
Dark A, Ginn KA, Halaki M. Shoulder muscle recruitment patterns during commonly used rotator cuff exercises: an electromyographic study. Phys Ther. 2007 Aug;87(8):1039-46.
Westgaard RH, De Luca CJ. Motor control of low-threshold motor units in the human trapezius muscle. J Neurophysiol. 2001 Apr;85(4):1777-81.
Torres-Oviedo G, Ting LH. Muscle synergies characterizing human postural responses. J Neurophysiol. 2007 Oct;98(4):2144-56.
Layec G, Bringard A, Le Fur Y, Vilmen C, Micallef JP, Perrey S, Cozzone PJ, Bendahan D. Effects of a prior high-intensity knee-extension exercise on muscle recruitment and energy cost: a combined local and global investigation in humans. Exp Physiol. 2009 Jun;94(6):704-19.
Higham TE, Biewener AA. Integration within and between muscles during terrestrial locomotion: effects of incline and speed. J Exp Biol. 2008 Jul;211(Pt14):2303-16.
Carson RG. Changes in muscle coordination with training. J Appl Physiol. 2006 Nov;101(5):1506-13.
Leonard JA, Brown RH, Stapley PJ. Reaching to multiple targets when standing: the spatial organization of feedforward postural adjustments. J Neurophysiol. 2009 Apr;101(4):2120-33. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|