DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) PATOLOGIA QUIRÚRGICA Codi 14214102
Ensenyament
Grau de Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
MIRALLES MARRERO, RODRIGO
Adreça electrònica rodrigo.miralles@urv.cat
xavier.llaurado@urv.cat
eugenio.garcia@urv.cat
julio.altes@urv.cat
ignacioloyola.garcia@urv.cat
fortunato.perez@urv.cat
eva.planes@urv.cat
montserrat.granados@urv.cat
Professors/es
MIRALLES MARRERO, RODRIGO
LLAURADÓ BARENYS, XAVIER
GARCÍA ALMAGRO, EUGENIO
ALTÈS GIRONA, JULIO
GARCIA FORCADA, IGNACIO LOYOLA
PEREZ MORENO, FORTUNATO
PLANES VALL, EVA
GRANADOS SALVADÓ, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant Desde un punto de vista práctico y para su utilización diaria necesitamos recoger los conocimientos hallados por la investigación experimental y trasladarlos a la clínica para interpretar mejor la patología y sus posibles tratamientos. Por ello hemos denominado Biomecánica clínica el estudio de las patologías del aparato locomotor y sus tratamientos a través del conocimiento de su biomecánica. Es evidente que no todas las enfermedades ortopédicas se pueden abordar con un enfoque mecanicista y debemos excluir las enfermedades inflamatorias desde un punto de vista etiológico, pero no en cuanto a muchos de sus tratamientos, al igual que las reconstrucciones después de la cirugía tumoral o después de las infecciones. Por lo tanto, muchas de las afecciones del aparato locomotor pueden enfocarse con bases mecánicas. Para acceder a estas interpretaciones debemos conocer la biomecánica de los tejidos, de las articulaciones y de los movimientos básicos como las posturas y la marcha. La biomecánica de los tejidos y la marcha sin alteraciones patológicas el alumno ya las ha asumido durante le primer curso del grado (física para fisioterapeutas y biomecánica clínica). En este segundo curso el alumno se adentrará en el conocimiento biomecánico de las articulaciones, sus patologías más frecuentes y sus tratamientos.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A11 Identificar els aspectes generals de la patologia relacionada amb la fisioteràpia de tots els aparells i sistemes amb els seus tractaments mèdics, quirúrgics, fisioterapèutics i ortopèdics.
 A16 Discutir les teories en què es basen la capacitat de resolució de problemes i el raonament clínic.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la fisioteràpia. Mostrar la seva orientació al pacient / usuari, posant de manifest en la seva actuació que el ciutadà i les seves necessitats són l'eix al voltant del qual giren les seves decisions.
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació i motivació per la qualitat.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A11 Definir i descriure els conceptes genèrics de la patologia de l'aparell locomotor, necessaris per comprendre les diferents patologies en cada regió anatòmica
Reconèixer les patologies en cada regió i la importància clínica i mecànica de l'evolució de la malaltia
Aprendre a explorar, seleccionar una prova disgnòstica i interpretar una prova d'imatge
 A16 Definir i descriure els conceptes genèrics de la patologia de l'aparell locomotor, necessaris per comprendre les diferents patologies en cada regió anatòmica
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1 - Reparación de las fracturas. Complicaciones

TEMA 2 - Bases para el tratamiento de las fracturas

TEMA 3 - Fracturas patológicas. Polifracturados

TEMA 4 - Traumatismos articulares

TEMA 5 - Fracturas diafisarias. Fracturas en los niños

TEMA 6 - Traumatismos musculares y tendinosos

TEMA 7 - Traumatismos nerviosos

TEMA 8 - Síndromes de atrapamiento y canalares

TEMA 9 - Infecciones – Artritis

TEMA 10 Infecciones – Osteomielitis

SM 1- Heridas y fracturas

SM 2- Técnicas habituales – Tejidos blandos

SM 3- Técnicas habituales - Hueso


TEMA 11 - Enfermedades degenerativas. Artrosis

TEMA 12 - Síndrome de los compartimentos


TEMA 13 - Cervicoartrosis

TEMA 14 - Síndrome del desfiladero torácico Patología partes blandas del hombro

TEMA 15 - Tortícolis. Parálisis braquial obstétrica

SM 4- Hombro doloroso

TEMA 16 - Fractura proximal de húmero
Fractura diáfisis de húmero

TEMA 17- Fractura distal de humero


TEMA 18 Luxación de codo
Fractura de olécranon
Fractura de la cabeza del radio

TEMA 19 Desalineaciones. Algoparesia cubital
Pronación dolorosa
Epicondilitis. Epitrocleítis

SM 5- Codo doloroso

TEMA 20 - Fracturas del antebrazo
Fractura epífisis distal del radio


TEMA 21 - Fractura de escafoides
Luxaciones del carpo

TEMA 22- Enfermedad de Kienböck Quiste sinovial del carpo
Tenosinovitis estenosante

TEMA 23 - Enfermedad de Dupuytren
Síndrome del túnel carpiano y canal de Guyon

SM 6- Carpo doloroso

TEMA 24 - Rizartrosis del pulgar
Dedo en resorte

SM 7- Mano dolorosa, partes blandas

TEMA 25 - Fracturas de metacarpianos
Fracturas de falanges



TEMA 26 - Fracturas y luxaciones de la columna

TEMA 27 - Escoliosis

SM 8- Mano dolorosa, esqueleto

TEMA 28 - Hipercifosis

TEMA 29 - Lumbalgias y Radiculalgias

TEMA 30 - Fracturas de pelvis
Luxación coxo-femoral

SM 9- Columna cervical dolorosa

SM 10- Columna lumbar dolorosa

TEMA 31 - Fracturas proximales de fémur

TEMA 32 - Cadera infantil

TEMA 33 - Necrosis aséptica de la cabeza de fémur
Vicios de torsión

TEMA 34 - Fracturas diafisarias de fémur

TEMA 35 - Fracturas distales de fémur
Fracturas de rótula

SM 11- Cadera dolorosa

TEMA 36 - Fracturas de meseta tibial

TEMA 37- Desviación de ejes de la rodilla

TEMA 38 - Lesión de ligamentos y meniscos

TEMA 39 - Artrosis fémoro-tibial y fémoro-patelar

SM 12- Rodilla dolorosa – Aparato extensor

SM 13- Rodilla dolorosa - Lesión de los ligamentos


TEMA 40 - Fracturas de diáfisis tibial
Fracturas maleolares

SM 14- Desalineaciones y Dismetrías de las EEII

TEMA 41 - Fracturas de astrágalo
Fracturas de calcáneo

TEMA 42 Luxaciones del tarso
Fracturas de los metatarsianos y dedos

TEMA 43 - Pie equino-varo

TEMA 44 - Pie plano. Pie cavo

TEMA 45 - Hallux valgus
Metatarsalgias. Dedos en garra

SM 15- Tobillo y Pie doloroso

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A11
A25
B1
18 36 54
Pràctiques a laboratoris
A11
A25
B1
B3
C1
C4
12 12 24
Atenció personalitzada
A11
B3
2 2 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'introduirà l'assignatura
Sessió Magistral Es desenvoluparan els continguts de l'assignatura corresponents al bloc I


Pràctiques a laboratoris L'alumne treballarà els continguts teòrics plantejats aplicant-los a casos clínics i desenvoluparà el bloc II del temari

Atenció personalitzada Es corregiran de forma personalitzada les activitats formatives plantejades

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada de l'assignatura es farà a través de tutories presencials o virtuals, a través de moodle o correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A11
A25
B1
A l'examen: preguntes de resposta concisa i preguntes a desenvolupar.

Activitats formatives proposades durant el curs a través del Moodle.
Té un pes tant a l'exàmen com a les activitats formatives
Pràctiques a laboratoris
A11
A25
B1
B3
C1
C4
A l'examen: preguntes de resposta concisa i preguntes a desenvolupar.

Activitats formatives proposades durant el curs a través del Moodle.

Assistència, valorada mitjançant les activitats realitzades a classe.
Té un pes tant a l'exàmen com a les activitats formatives
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

FERGUSON AB: Cirugía ortopédica en la infancia y adolescencia.Ed. Jims.

 

LÓPEZ-DURÁN STERN. Pregrado quirúrgico (traumatología y ortopédia). Luzán 5

 

LLOYD-ROBERT: Patología osteoarticular en el lactante y en el   niño. Ed. Jims.

 

McRAE R: Examen ortopédico clínico. Ed. Salvat.

 

MUNUERA L. Introducción a la traumatología y Cirugía ortopédica. McGraw-Hill. Interamericana

 

SALTER RB: Trastornos y lesiones del sistema  musculoesquelético. Ed. Salvat.

 

TACHDJIAN: Ortopedia pediátrica. Ed. Interamericana

 

TRUETA J: La estructura del cuerpo humano. Ed. Labor

 

DEPALMA A: Fracturas y luxaciones. Ed. El Ateneo

 

GRAHAM Apley: Ortopedia y tratamiento de las fracturas. Ed.  Salvat.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent