DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) PATOLOGIA QUIRÚRGICA Codi 14214102
Ensenyament
Grau de Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
RODRÍGUEZ GANGOSO, ALFREDO
Adreça electrònica eugenio.garcia@urv.cat
eduardo.baeta@urv.cat
ignacioloyola.garcia@urv.cat
fortunato.perez@urv.cat
montserrat.granados@urv.cat
mariarosa.prieto@urv.cat
alfredo.rodriguezg@urv.cat
0
carolina.lopez@urv.cat
Professors/es
GARCÍA ALMAGRO, EUGENIO
BAETA CAPELLERA, EDUARDO
GARCIA FORCADA, IGNACIO LOYOLA
PEREZ MORENO, FORTUNATO
GRANADOS SALVADÓ, MONTSERRAT
PRIETO BUTILLE, MARIA ROSA
RODRÍGUEZ GANGOSO, ALFREDO
MALTÉS FERMANDOIS, PATRICIO FELIPE
LÓPEZ NAVARRO, CAROLINA
Web
Descripció general i informació rellevant Desde un punto de vista práctico y para su utilización diaria necesitamos recoger los conocimientos hallados por la investigación experimental y trasladarlos a la clínica para interpretar mejor la patología y sus posibles tratamientos. Por ello hemos denominado Biomecánica clínica el estudio de las patologías del aparato locomotor y sus tratamientos a través del conocimiento de su biomecánica. Es evidente que no todas las enfermedades ortopédicas se pueden abordar con un enfoque mecanicista y debemos excluir las enfermedades inflamatorias desde un punto de vista etiológico, pero no en cuanto a muchos de sus tratamientos, al igual que las reconstrucciones después de la cirugía tumoral o después de las infecciones. Por lo tanto, muchas de las afecciones del aparato locomotor pueden enfocarse con bases mecánicas. Para acceder a estas interpretaciones debemos conocer la biomecánica de los tejidos, de las articulaciones y de los movimientos básicos como las posturas y la marcha. La biomecánica de los tejidos y la marcha sin alteraciones patológicas el alumno ya las ha asumido durante le primer curso del grado (física para fisioterapeutas y biomecánica clínica). En este segundo curso el alumno se adentrará en el conocimiento biomecánico de las articulaciones, sus patologías más frecuentes y sus tratamientos.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A11 Identificar els aspectes generals de la patologia relacionada amb la fisioteràpia de tots els aparells i sistemes amb els seus tractaments mèdics, quirúrgics, fisioterapèutics i ortopèdics.
 A16 Discutir les teories en què es basen la capacitat de resolució de problemes i el raonament clínic.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la fisioteràpia. Mostrar la seva orientació al pacient / usuari, posant de manifest en la seva actuació que el ciutadà i les seves necessitats són l'eix al voltant del qual giren les seves decisions.
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació i motivació per la qualitat.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A11 Definir i descriure els conceptes genèrics de la patologia de l'aparell locomotor, necessaris per comprendre les diferents patologies en cada regió anatòmica
Reconèixer les patologies en cada regió i la importància clínica i mecànica de l'evolució de la malaltia
Aprendre a explorar, seleccionar una prova disgnòstica i interpretar una prova d'imatge
 A16 Definir i descriure els conceptes genèrics de la patologia de l'aparell locomotor, necessaris per comprendre les diferents patologies en cada regió anatòmica
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1 - Reparación de las fracturas. Complicaciones

TEMA 2 - Bases para el tratamiento de las fracturas

TEMA 3 - Fracturas patológicas. Polifracturados

TEMA 4 - Traumatismos articulares

TEMA 5 - Fracturas diafisarias. Fracturas en los niños

TEMA 6 - Traumatismos musculares y tendinosos

TEMA 7 - Traumatismos nerviosos

TEMA 8 - Síndromes de atrapamiento y canalares

TEMA 9 - Infecciones – Artritis

TEMA 10 Infecciones – Osteomielitis

SM 1- Heridas y fracturas

SM 2- Técnicas habituales – Tejidos blandos

SM 3- Técnicas habituales - Hueso


TEMA 11 - Enfermedades degenerativas. Artrosis

TEMA 12 - Síndrome de los compartimentos


TEMA 13 - Cervicoartrosis

TEMA 14 - Síndrome del desfiladero torácico Patología partes blandas del hombro

TEMA 15 - Tortícolis. Parálisis braquial obstétrica

SM 4- Hombro doloroso

TEMA 16 - Fractura proximal de húmero
Fractura diáfisis de húmero

TEMA 17- Fractura distal de humero


TEMA 18 Luxación de codo
Fractura de olécranon
Fractura de la cabeza del radio

TEMA 19 Desalineaciones. Algoparesia cubital
Pronación dolorosa
Epicondilitis. Epitrocleítis

SM 5- Codo doloroso

TEMA 20 - Fracturas del antebrazo
Fractura epífisis distal del radio


TEMA 21 - Fractura de escafoides
Luxaciones del carpo

TEMA 22- Enfermedad de Kienböck Quiste sinovial del carpo
Tenosinovitis estenosante

TEMA 23 - Enfermedad de Dupuytren
Síndrome del túnel carpiano y canal de Guyon

SM 6- Carpo doloroso

TEMA 24 - Rizartrosis del pulgar
Dedo en resorte

SM 7- Mano dolorosa, partes blandas

TEMA 25 - Fracturas de metacarpianos
Fracturas de falanges



TEMA 26 - Fracturas y luxaciones de la columna

TEMA 27 - Escoliosis

SM 8- Mano dolorosa, esqueleto

TEMA 28 - Hipercifosis

TEMA 29 - Lumbalgias y Radiculalgias

TEMA 30 - Fracturas de pelvis
Luxación coxo-femoral

SM 9- Columna cervical dolorosa

SM 10- Columna lumbar dolorosa

TEMA 31 - Fracturas proximales de fémur

TEMA 32 - Cadera infantil

TEMA 33 - Necrosis aséptica de la cabeza de fémur
Vicios de torsión

TEMA 34 - Fracturas diafisarias de fémur

TEMA 35 - Fracturas distales de fémur
Fracturas de rótula

SM 11- Cadera dolorosa

TEMA 36 - Fracturas de meseta tibial

TEMA 37- Desviación de ejes de la rodilla

TEMA 38 - Lesión de ligamentos y meniscos

TEMA 39 - Artrosis fémoro-tibial y fémoro-patelar

SM 12- Rodilla dolorosa – Aparato extensor

SM 13- Rodilla dolorosa - Lesión de los ligamentos


TEMA 40 - Fracturas de diáfisis tibial
Fracturas maleolares

SM 14- Desalineaciones y Dismetrías de las EEII

TEMA 41 - Fracturas de astrágalo
Fracturas de calcáneo

TEMA 42 Luxaciones del tarso
Fracturas de los metatarsianos y dedos

TEMA 43 - Pie equino-varo

TEMA 44 - Pie plano. Pie cavo

TEMA 45 - Hallux valgus
Metatarsalgias. Dedos en garra

SM 15- Tobillo y Pie doloroso

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A11
A25
B1
18 36 54
Pràctiques a laboratoris
A11
A25
B1
B3
C1
C4
12 12 24
Atenció personalitzada
A11
B3
2 2 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'introduirà l'assignatura
Sessió Magistral Es desenvoluparan els continguts de l'assignatura corresponents al bloc I


Pràctiques a laboratoris L'alumne treballarà els continguts teòrics plantejats aplicant-los a casos clínics i desenvoluparà el bloc II del temari

Atenció personalitzada Es corregiran de forma personalitzada les activitats formatives plantejades

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada de l'assignatura es farà a través de tutories presencials o virtuals, a través de moodle o correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A11
A25
B1
A l'examen: preguntes de resposta concisa i preguntes a desenvolupar.

Activitats formatives proposades durant el curs a través del Moodle.
Té un pes tant a l'exàmen com a les activitats formatives
Pràctiques a laboratoris
A11
A25
B1
B3
C1
C4
A l'examen: preguntes de resposta concisa i preguntes a desenvolupar.

Activitats formatives proposades durant el curs a través del Moodle.

Assistència, valorada mitjançant les activitats realitzades a classe.
Té un pes tant a l'exàmen com a les activitats formatives
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

FERGUSON AB: Cirugía ortopédica en la infancia y adolescencia.Ed. Jims.

 

LÓPEZ-DURÁN STERN. Pregrado quirúrgico (traumatología y ortopédia). Luzán 5

 

LLOYD-ROBERT: Patología osteoarticular en el lactante y en el   niño. Ed. Jims.

 

McRAE R: Examen ortopédico clínico. Ed. Salvat.

 

MUNUERA L. Introducción a la traumatología y Cirugía ortopédica. McGraw-Hill. Interamericana

 

SALTER RB: Trastornos y lesiones del sistema  musculoesquelético. Ed. Salvat.

 

TACHDJIAN: Ortopedia pediátrica. Ed. Interamericana

 

TRUETA J: La estructura del cuerpo humano. Ed. Labor

 

DEPALMA A: Fracturas y luxaciones. Ed. El Ateneo

 

GRAHAM Apley: Ortopedia y tratamiento de las fracturas. Ed.  Salvat.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent