DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) BIOMECÀNICA CLÍNICA Codi 14214103
Ensenyament
Grau de Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
MIRALLES RULL, MARIA IRIS
Adreça electrònica rodrigo.miralles@urv.cat
iris.miralles@urv.cat
Professors/es
MIRALLES MARRERO, RODRIGO
MIRALLES RULL, MARIA IRIS
Web
Descripció general i informació rellevant Desde un punto de vista práctico y para su utilización diaria necesitamos recoger los conocimientos hallados por la investigación experimental y trasladarlos a la clínica para interpretar mejor la patología y sus posibles tratamientos. Por ello hemos denominado Biomecánica clínica el estudio de las patologías del aparato locomotor y sus tratamientos a través del conocimiento de su biomecánica. Es evidente que no todas las enfermedades ortopédicas se pueden abordar con un enfoque mecanicista y debemos excluir las enfermedades inflamatorias desde un punto de vista etiológico, pero no en cuanto a muchos de sus tratamientos, al igual que las reconstrucciones después de la cirugía tumoral o después de las infecciones. Por lo tanto, muchas de las afecciones del aparato locomotor pueden enfocarse con bases mecánicas. Para acceder a estas interpretaciones debemos conocer la biomecánica de los tejidos, de las articulaciones y de los movimientos básicos como las posturas y la marcha. La biomecánica de los tejidos y la marcha sin alteraciones patológicas el alumno ya las ha asumido durante le primer curso del grado (física para fisioterapeutas y biomecánica clínica). En este segundo curso el alumno se adentrará en el conocimiento biomecánico de las articulaciones, sus patologías más frecuentes y sus tratamientos.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A11 Identificar els aspectes generals de la patologia relacionada amb la fisioteràpia de tots els aparells i sistemes amb els seus tractaments mèdics, quirúrgics, fisioterapèutics i ortopèdics.
 A25 Valorar l'estat funcional del pacient / usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials, per a això haurà de: a) rebre el pacient, recollir i valorar les dades subjectives manifestades per l'usuari i / o les persones significatives del seu entorn; b) aplicar els procediments adequats de valoració en fisioteràpia, la qual cosa inclou executar les proves elèctriques i manuals destinades a determinar el grau d'afectació de la innervación i de la força muscular, les proves per determinar les capacitats funcionals, l'amplitud del moviment articular i les mesures de la capacitat vital; c) identificar les dades i descriure les alteracions, limitacions funcionals i discapacitats trobades reals i potencials, d) registrar de forma sistemàtica les dades significatives de la informació recollida i expressar-de forma correcta en la història clínica de fisioteràpia.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació i motivació per la qualitat.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A11 Definir i descriure els conceptes genèrics de la patologia de l'aparell locomotor, necessaris per comprendre les diferents patologies en cada regió anatòmica
Reconèixer les patologies en cada regió i la importància clínica i mecànica de l'evolució de la malaltia
 A25 Definir i descriure els conceptes genèrics de la patologia de l'aparell locomotor, necessaris per comprendre les diferents patologies en cada regió anatòmica
Reconèixer les patologies en cada regió i la importància clínica i mecànica de l'evolució de la malaltia
Aprendre a explorar, seleccionar una prova disgnòstica i interpretar una prova d'imatge
Interactuar amb els seus companys i amb els professors argumentant els seus raonaments i reorganitzant fins a construir un tractament
Definir el vocabulari específic
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Comprèn les idees bàsiques de programes de ràdio o televisió
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
Recull en apunts part de la informació que s'imparteix en una classe
Escriu cartes o prendre notes sobre assumptes previsibles i coneguts
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Tema 1 .- Biomecànica de la Cintura Escapular i les seves patologies
Tema 2 .- Biomecànica del complex articular del colze i la pronosupinació
Tema 3 .- Biomecànica del canell i les seves patologies
Tema 4 .- Biomecànica de la ma i les seves patologies
Tema 5 .- Biomecànica de la Cintura pèlvica i les seves patologies
Tema 6 .- Biomecànica de la coxofemoral i les seves patologies
Tema 7 .- Biomecànica del genoll i les seves patologies
Tema 8 .- Biomecànica del turmell i del peu i les seves patologies
Pràctiques/seminaris: P1 .- Marxa en la infància
P2 .- Marxa patològica
P3 .- Biomecànica aplicada a la teràpia manual del raquis
P4 .- Biomecànica de l’Artrosi (I)
P5 .- Biomecànica de l’Artrosi (II)
P6 .- Biomecànica dels Sistemes amortidors

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A11
A25
B1
18 36 54
Pràctiques a laboratoris
A11
A25
B1
B3
C1
C4
12 12 24
Atenció personalitzada
A11
B3
2 2 4
 
Proves de desenvolupament
A11
A25
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'introduirà l'assignatura
Sessió Magistral Es desenvoluparan els continguts de l'assignatura corresponents al bloc I


Pràctiques a laboratoris L'alumne treballarà els continguts teòrics plantejats aplicant-los a casos clínics i desenvoluparà el bloc II del temari

Atenció personalitzada Es corregiran de forma personalitzada les activitats formatives plantejades

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada de l'assignatura es farà a través de tutories presencials o virtuals, a través de moodle o correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A11
A25
B1
A l'examen: preguntes de resposta concisa i preguntes a desenvolupar.

Activitats formatives proposades durant el curs a través del Moodle.
Té un pes tant a l'exàmen com a les activitats formatives
Pràctiques a laboratoris
A11
A25
B1
B3
C1
C4
A l'examen: preguntes de resposta concisa i preguntes a desenvolupar.

Activitats formatives proposades durant el curs a través del Moodle.

Assistència, valorada mitjançant les activitats realitzades a classe.
Té un pes tant a l'exàmen com a les activitats formatives
Proves de desenvolupament
A11
A25
preguntes de resposta concisa i preguntes a desenvolupar sobre el temari elaborat en les sessions magistrals i les classes pràctiques Té un pes tant a l'exàmen com a les activitats formatives
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de l'assignatura Biomecànica Clínica es farà mitjançant l'avaluació continuada que consistirà en l'avaluació dels continguts pràctics i l'avaluació dels continguts teòrics.

Avaluació dels continguts teòrics: s'avaluaran a través de les activitats formatives realitzades a classe i a moodle i amb un exàmen escrit. Tindrà un pes a la nota del 50%

Aaluació dels continguts pràctics: s'avaluaran a través de les activitats formatives realitzades a classe i a moodle i amb un exàmen escrit. Tindrà un pes a la nota del 50%

Si no es supera aquesta avaluació, l'alumne tindrà opció a presentar-se a un examen teòric a la segona convocatòria. En aquest examen s'avaluaran tots els coneixements, les metodologies i les habilitats adquirides durant el curs.


Fonts d'informació

Bàsica
  • Miralles RC, Miralles I. Biomecánica Clínica de los tejidos y articulaciones. Barcelona; Masson, 2005.
  • Nordin M, Frankel VH. Biomecánica básica del sistema músculo-esquelético . Madrid; McGraw-hill Internacional, 2004. 3era edición.
  • Miralles RC, Miralles I. Biomecánica clínica de las patologías del aparato locomotor. Barcelona: Masson-Elsevier, 2007.
  • Kapandji IA. Cuadernos de Fisiología articular . Barcelona; Masson, 1991.
  • Biomecánica de la marcha humana normal y patológica . Valencia : Instituto de Biomecánica, DL 2005.
  • Dufour M, Pillu M. Biomecànica funcional : miembros, cabeza, tronco. Barcelona: Masson, cop. 2006.
  • Levine D, Richards J, Whittle MW. Whittle’s Gait analysis. 5th edition. Edinburg: churchill livingstone elsevier, 2012
Complementària
  • Perry J. Gait analysis. Normal and pathological function. New York:  , 1992.
  • Mow VC, Ratcliffe A, Woo SLY. Biomechanics of diarthrodial joints. New York; Springer-Verlag, 1990.
  • Gutiérrez Dávila, Marcos. Biomecánica deportiva : bases para el anàlisis. Madrid : Síntesis, DL 1999
  • Núñez-Samper, Mariano. Biomecánica, medicina y cirugía del pie. Barcelona: Masson, 2007.
  • Izquierdo, Mikel. Biomecánica y bases neuromusculares de la actividad física y el deporte. Madrid : Editorial Médica Panamericana, cop. 2008.
Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
FISIOTERÀPIA EN ESPECIALITATS CLÍNIQUES I/14214108

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FÍSICA PER FISIOTERÀPIA I BIOMECÀNICA/14214003
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent