DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) FARMACOLOGIA Codi 14214104
Ensenyament
Grau de Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Tercer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
NOGUÉS LLORT, MARIA ROSA
Adreça electrònica mariarosa.nogues@urv.cat
monica.munoz@urv.cat
mariadelmar.cervera@urv.cat
Professors/es
NOGUÉS LLORT, MARIA ROSA
MUÑOZ CORTÉS, MÓNICA
CERVERA MARTÍNEZ, MARIA DEL MAR
Web
Descripció general i informació rellevant L’evolució actual dels models assistencials posa de manifest que les intervencions integrades de tots els professionals de la salut repercuteixen en benefici del pacient. Qualsevol professional que hagi d'avaluar el resultat de les seves intervencions, no solament ha de saber del seu àmbit competencial sinó que ha de conèixer també les que realitzen els altres components de l’equip sanitari. La farmacologia és una àrea d’estudi molt àmplia que inclou des de ciències bàsiques que estudien l’efecte dels fàrmacs a nivell molecular, fins a estudis clínics que avaluen els efectes dels fàrmacs en els pacients. També s’ha de tenir en compte que diàriament es realitzen nous descobriments en la teràpia farmacològica que fan que aquesta disciplina estigui en innovació i canvi permanent. El contingut del programa teòric posa de manifest perquè els fisioterapeutes han de tenir una base sòlida de coneixements farmacològics. Per exemple, com es pot avaluar l’efecte del tractament del dolor lumbar en pacients, utilitzant simultàniament teràpia física i fàrmacs, sense conèixer com poden interactuar ambdues terapèutiques?. O com es poden realitzar exercicis a pacients, sense saber com s’afecten la funció cardíaca o el metabolisme per la medicació que s’està prenent?. Els fisioterapeutes no han de considerar les seves actuacions independents de la resta de professionals sanitaris. Han de conèixer la influència que els fàrmacs exerceixen sobre les teràpies físiques que realitzen en els pacients. Els medicaments poden provocar efectes beneficiosos que actuen de forma sinèrgica sobre el tractament rehabilitador, o poden desencadenar efectes adversos que modifiquin els objectius de la teràpia rehabilitadora. Aquesta assignatura presenta un programa pensat perquè els fisioterapeutes coneguin els fàrmacs que poden influir en la seva pràctica professional. La primera part, de cinc temes, està dedicada a conceptes generals de farmacologia. La resta de capítols se centren en grups farmacològics agrupats segons els seus efectes i els tractaments pels quals són utilitzats. Al final de cada tema, es fa èmfasi en les interaccions entre fàrmacs i fisioteràpia. Apart del programa teòric, l’assignatura consta de diverses pràctiques. La primera pretén mostrar als alumnes com mantenir-se informat sobre medicaments al llarg de tota la carrera professional, mitjançant la cerca a través d’internet de pàgines fiables amb informació contrastada i verídica. Es proposen també dues pràctiques experimentals: una sobre la valoració analgèsica d’un medicament que es portarà a terme mitjançant la visualització d’un vídeo i una anàlisi estadística posterior; i una altra de determinació de l’efecte de fàrmacs a nivell cardiovascular mitjançant un programa interactiu per ordinador. Finalment, un dels temes del programa teòric es farà en forma de problema que els alumnes hauran de resoldre en grups reduïts (Aprenentatge Basat en Problemes).

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A11 Identificar els aspectes generals de la patologia relacionada amb la fisioteràpia de tots els aparells i sistemes amb els seus tractaments mèdics, quirúrgics, fisioterapèutics i ortopèdics.
 A37 Mantenir actualitzats els fonaments dels coneixements, les habilitats i les actituds de les competències professionals, mitjançant un procés de formació permanent (al llarg de tota la vida), analitzar críticament els mètodes, protocols i tractaments de l'atenció en fisioteràpia i vetllar perquè s'adeqüin a l'evolució del saber científic.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la fisioteràpia. Mostrar la seva orientació al pacient / usuari, posant de manifest en la seva actuació que el ciutadà i les seves necessitats són l'eix al voltant del qual giren les seves decisions.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma colaborativa i responsabilitat compartida en un equip de caràcter interdisciplinari mostrant habilitats en les relacions interpersonals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A11 Interactuar amb els seus companys i amb els professors argumentant els seus raonaments i reorganitzant fins a construir un tractament
Conèixer les malalties neurològiques més freqüents, la seva etiologia, fisiopatogènia, clínica, el tipus de pacient que tracten i de quina manera poden modificar el curs natural de la malaltia
Conèixer les malalties pneumològiques més freqüents seva etiologia, fisiopatogènia, clínica, el tipus de pacient que tracten i de quina manera poden modificar el curs natural de la malaltia
Conèixer les malalties cardiològiques més freqüents, la seva etiologia, fisiopatogènia, clínica, el tipus de pacient que tracten i de quina manera poden modificar el curs natural de la malaltia
Conèixer les malalties reumatològiques més freqüents, la seva etiologia, fisiopatogènia, clínica, el tipus de pacient que tracten i de quina manera poden modificar el curs natural de la malaltia
Conèixer algunes patologies concretes, normalment malalties o situacions cròniques que poden interferir amb la pràctica del seu treball habitual
Conèixer les causes primeres de les malalties, les principals manifestacions clíniques i els tractaments possibles
Definir el vocabulari específic
Conèixer les diferents formes farmacèutiques
Diferenciar les diverses vies d'administració de fàrmacs
Conèixer els avantatges i inconvenients de les diferents vies d'administració de fàrmacs
Indicar els factors que influeixen en l'absorció i distribució de fàrmacs
Explicar les conseqüències de la biotransformació dels fàrmacs
Descriure les principals vies d'eliminació de fàrmacs
Diferenciar els conceptes relacionats amb la farmacodinàmica
Assenyalar els factors que influeixen en la variabilitat de la resposta farmacològica
Explicar els mecanismes d'acció dels fàrmacs més utilitzats en els pacients de fisioteràpia
Conèixer la importància i conseqüències de les reaccions adverses dels medicaments
Conèixer la terminologia i la metodologia utilitzades en la farmacovigilància
Motivar al fisioterapeuta perquè tingui una actitud alerta en matèria de farmacovigilància
Distingir els diferents tipus d'interaccions farmacològiques
Assenyalar com i quan es poden produir interaccions farmacocinètiques
Assenyalar interaccions farmacodinàmiques, posant exemples de cadascuna
Conèixer el mecanisme d'acció, les aplicacions clíniques i les principals reaccions adverses dels fàrmacs més representatius de cada grup farmacològic
Conèixer el funcionament de la iontoforesi i la fonoforesi
Conèixer els diferents documents que regulen el dopatge en l'esport
 A37 Utilitzar les diverses fonts d'informació sobre medicaments (llibres, Internet, articles científics, catàlegs farmacològics, butlletins ,...)
Analitzar el contingut de les diferents fonts d'informació sobre un tema concret i sintetitzar en un resum
Saber exposar el treball realitzat, oralment en públic, utilitzant suports audiovisuals
Resoldre qüestions relacionades amb cada tema de manera raonada, buscant informació en contextos diferents a la classe magistral
Saber com mantenir-se actualitzats en farmacologia a través de les diverses fonts d'informació científiques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Integrar diverses teories o models fent una síntesis personal i creativa adaptada a les pròpies necessitats professionals
 B2 Identificar i analitzar un problema per a generar alternatives de solució, aplicant els mètodes apresos
 B4 Gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats
 B5 Participar i col·laborar activament en les tasques de l’ equip i fomentar la confiança, la cordialitat i l’orientació a la tasca conjunta
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
UNITAT I. PRINCIPIS GENERALS DE LA FARMACOLOGIA


Tema 1. Conceptes generals. Fonts d'obtenció dels medicaments. Descobriment i desenvolupament de fàrmacs. Biofàrmacs i teràpia gènica. Parts de la Farmacologia: farmacocinètica, farmacodinàmica. Importància de la farmacologia a Fisioteràpia.

Tema 2. Formes farmacèutiques. Vies d'administració dels medicaments. Farmacocinètica: absorció, distribució, metabolisme i excreció de fàrmacs. Factors que afecten el comportament farmacocinètic dels fàrmacs. Paràmetres farmacocinètics bàsics: biodisponibilitat, nivells plasmàtics, volum de distribució, temps de semivida plasmàtica, aclariment renal.

Tema 3. Farmacodinàmica. Mecanismes d'acció dels fàrmacs. Tipus de receptors. Interacció fàrmac-receptor: agonistes i antagonistes. Concepte d'afinitat i activitat intrínseca. Efecte farmacològic: corbes dosi-efecte.

Tema 4. Toxicitat dels medicaments. Índex terapèutic. Estudis de toxicitat dels fàrmacs. Tractament de les intoxicacions.

Tema 5. Reaccions adverses dels medicaments. Tipus d'efectes indesitjables. Interaccions medicamentoses. Farmacovigilància.


UNITAT II. FARMACOLOGIA DEL SISTEMA NERVIÓS AUTÒNOM I PERIFÈRIC

Tema 6. Neurotransmissors del sistema vegetatiu: noradrenalina, acetilcolina i altres neurotransmissors. Fàrmacs d'acció sobre el sistema nerviós simpàtic: adrenèrgics i antiadrenèrgics.

Tema 7. Fàrmacs d'acció sobre el sistema nerviós parasimpàtic: colinèrgics i anticolinèrgics. Blocadors de la placa motriu.

Tema 8. Tractament de l’Esclerosi Lateral Amiotròfica i de neuropaties perifèriques.


UNITAT III: FARMACOLOGIA DEL SISTEMA NERVIÓS CENTRAL I PSICOFARMACOLOGIA

Tema 9. Malalties de la medul•la espinal. Terapèutica farmacològica de l'espasticitat i contractures musculars: relaxants musculars. Benzodiazepines.

Tema 10. Farmacologia del Parkinson i de trastorns del moviment amb hipercinèsia.

Tema 11. Tractament de malalties cerebrovasculars: Accident cerebrovascular d’origen isquèmic. Hemorràgia intracranial.

Tema 12. Tractament de les demències: Demència senil. Malaltia d’Alzheimer.

Tema 13. Farmacologia de l’Esclerosi Múltiple.


UNITAT IV. FARMACOLOGIA DEL DOLOR

Tema 14. Analgèsia. Classificació dels analgèsics. Analgèsics opioides. Característiques generals del procés inflamatori. Analgèsics antiinflamatoris no esteroïdals (AINE). Fàrmacs antiartrítics i antiartròsics.

Tema 15. Fàrmacs anestèsics locals: tècniques i utilització.


UNITAT V. FARMACOLOGIA DE L’APARELL CARDIORESPIRATORI

Tema 16. Fàrmacs broncodilatadors. Substàncies utilitzades en el tractament de l’asma bronquial. Antitussígens. Expectorants i mucolítics. Tècniques d'utilització.

Tema 17. Tractament farmacològic de les alteracions circulatòries perifèriques: edemes i trombes. Limfedemes.


UNITAT VI. FÀRMACS RELACIONATS AMB LES ALTERACIONS DE L'EQUILIBRI METABÒLIC I HORMONAL

Tema 18. Metabolisme del calci i del fòsfor: calcitonina, vitamina D3, bisfosfonats. Tractament de l’osteoporosi.

Tema 19. Hormones de l’escorça suprarenal: glucocorticoides. Indicacions.


UNITAT VII. FARMACOLOGIA DE L’APARELL URINARI

Tema 20. Incontinència urinària.


UNITAT VIII. FARMACOLOGIA ANTIINFECCIOSA I QUIMIOTERÀPIA ANTINEOPLÀSTICA

Tema 21. Principis generals de la terapèutica antiinfecciosa. Antibiòtics: accions i efectes tòxics.

Tema 22. Quimioteràpia oncològica. Citostàtics: efectes tòxics.


UNITAT IX. FARMACOLOGIA VIA TÒPICA

Tema 23. Bases farmacològiques de la utilització de preparats tòpics en massoteràpia. Productes d’ús més freqüent.

Tema 24. Fàrmacs d'aplicació per a iontoforesi i fonoforesi. Plans de tractament.


UNITAT X. FARMACOLOGIA DEL DOPATGE (ABP)

Tema 25. Llista de prohibicions a l’esport. Efectes fisiològics i mecanismes d'acció de les substàncies i mètodes de dopatge.
PRÀCTICA INFORMÀTICA 1: "Com mantenir-se informats sobre medicaments". Fonts d'informació del medicament. Fonts en paper i fonts telemàtiques. Recerca d'informació sobre medicaments a Pubmed. Referències bibliogràfiques.
PRÀCTICA 2: Determinació de l'activitat analgèsica d'un fàrmac. Anàlisi estadística.
PRÀCTICA 3: Determinació de l'activitat farmacològica in vivo. Avaluació de diferents fàrmacs sobre la funció cardiovascular en rata anestesiada. Programa de simulació per ordinador.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.1 0 0.1
Sessió Magistral
A11
30 60 90
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A37
B1
B2
B4
C1
C3
10 10 20
Presentacions / exposicions
B5
C4
6 0 6
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A11
B1
B5
C3
C4
4 4 8
Atenció personalitzada
0.1 0 0.1
 
Proves objectives de tipus test
A11
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripció del desenvolupament de l'assignatura els primers minuts del primer dia de classe.
Sessió Magistral Explicació oral, per part del professorat, dels 24 primers temes amb presentacions de power point. El material docent estarà disponible al Moodle.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aprenentatge i avaluació d'aspectes teòrics i pràctics de l'assignatura, mitjançant tècniques d'exposició oral, visual, problemes, informàtica, programes de simulació per ordinador, recerca d'informació sobre medicaments via telemàtica i diàleg amb els alumnes. Grups reduïts.
Presentacions / exposicions 1) Cada tres alumnes hauran de presentar oralment i amb suport de power point, davant la resta de la classe, els resultats de la cerca bibliogràfica que els ha permés resoldre la qüestió curta plantejada pel professor durant la pràctica "Com mantenir-se informat sobre medicaments".
2) Al final de la sessió del ABP, cada grup haurà de presentar el treball del tema del dopatge de manera oral i escrita.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Preparació del tema del dopatge del programa per part dels alumnes a partir d'un problema. Treball en equip en grups reduïts.
Atenció personalitzada La professora responsable de l'assignatura atendrà als alumnes en qualsevol moment durant el curs. Només han de sol·licitar hora per telèfon o mail.

Atenció personalitzada
Descripció
El professorat de l'assignatura atendrà als alumnes en qualsevol moment durant el curs. Només han de sol·licitar hora per telèfon o mail a la responsable: mariarosa.nogues@urv.cat Tel: 977 75 93 55 Despatx de Farmacologia: 3a planta del edifici 0 de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A11
Els temes del programa s'avaluaran mitjançant 2 exàmens parcials (nota mínima un 5 de cada un) o 1 examen final en 2a convocatòria (nota mínima un 5). Aquests exàmens seran escrits tipus test, de 40 preguntes amb 5 opcions de resposta. Cada pregunta ben contestada val 1 punt sobre 40, les respostes dolentes resten 0,25 i en blanc 0. Si l'avaluació es fa per parcials, es farà la mitjana de tots 2. 50% de la nota final
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A37
B1
B2
B4
C1
C3
Les pràctiques són obligatòries. Pràctica 1: Assistència al seminari d'informàtica (5%).
Pràctica 2: Assistència a la pràctica i presentació del dossier de la pràctica (10%).
Pràctica 3: Assistència i respondre una pregunta curta sobre la pràctica en el 2n parcial (10%).
25% nota final
Presentacions / exposicions
B5
C4
Presentació del treball escrit i exposició oral de la pràctica "Com mantenir-se informat" puntuen un 10% de la nota.
Exposició i treball escrit del PBL puntua un 5% de la nota.
15% nota final
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A11
B1
B5
C3
C4
S'avalua l'assistència a les tres sessions del PBL i la participació de l'alumne en les sessions de treball. 10% de la nota final
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Segona convocatòria: S'han de presentar a la 2a convocatòria els alumnes que hagin suspès o no s'hagin presentat a algun parcial. Els alumnes amb un dels parcials aprovats se'ls guarda la nota i només cal que es presentin del parcial suspès. La resta d'alumnes s'examinaran de tot en un únic examen final. Els exàmens de la 2a convocatòria constaran de 40 preguntes test amb 5 opcions de resposta. La puntuació i qualificació és igual que en la primera convocatòria. La resta de les notes corresponents a les pràctiques, PBL, etc. es mantenen, així com el percentatge de pes que tenen en la nota final de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

LLIBRES:

- Farmacología para Fisioterapeutas. Betés, Duran, Mestres, Nogués. Editorial Médica Panamericana. 2008.

- Farmacología Humana. J. Flórez, J.A. Armijo, A. Mediavilla. Ed. Masson. 5a. edició. 2008.

- Farmacología. Rang y Dale. Editorial Elsevier 7a. edició. 2012.

- Introducción a la Farmacología. Hitner Nagle. Editorial Mc Graw Hill. 5a. edició 2007.

- Farmacolgía Básica y Clínica. Bertram G. Katzung. Editorial Mc Graw Hill. 11a edició. 2009.

- Pharmacology in Rehabilitation. Charles D. Ciccone. F.A. Davis Company. 3a. edició.

- Netter. Farmacología ilustrada. Elsevier Masson. 2008.

- Electroterapia en fisioterapia. 2a. edició. José M. Rodríguez Martín . Ed. Médica Panamericana. 2004.

- Catálogo de Especialidades Farmacéuticas. Editat pel “Consejo de Colegios Oficiales de Farmacéuticos”, es renova cada any, hi ha tots els medicaments comercialitzats a Espanya.

Adreces d’interès en Farmacologia:

- Portalfarma: http://www.portalfarma.com/Paginas/default.aspx

- Vademecum: http://www.vademecum.es

- Revistes Ministeri de Sanitat: http://www.msc.es/biblioPublic/publicaciones/revistas/home.htm

- Publicacions del Institut Català de Farmacologia: http://www.icf.uab.es/ca/productes/publi/index.html

- Centre d'Informació del Medicament de la Generalitat de Catalunya: http://www.cedimcat.info/

- Actualidad en Farmacología y Terapéutica de la Societat Espanyola de farmacologia: http://www.socesfar.com/revista-aft/numeros-revista-aft.html

- Agència Mundial Antidopatge. Llista de prohibicions 2012. http://list.wada-ama.org/es/

- Diccionari enciclopèdic de medicina: http://www.medic.cat/    

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
PATOLOGIA MÈDICA/14214107

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FISIOLOGIA I/14214001
PATOLOGIA QUIRÚRGICA/14214102
FISIOLOGIA II/14214008
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent