Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A11 |
Identificar els aspectes generals de la patologia relacionada amb la fisioteràpia de tots els aparells i sistemes amb els seus tractaments mèdics, quirúrgics, fisioterapèutics i ortopèdics. |
| A37 |
Mantenir actualitzats els fonaments dels coneixements, les habilitats i les actituds de les competències professionals, mitjançant un procés de formació permanent (al llarg de tota la vida), analitzar críticament els mètodes, protocols i tractaments de l'atenció en fisioteràpia i vetllar perquè s'adeqüin a l'evolució del saber científic. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la fisioteràpia. Mostrar la seva orientació al pacient / usuari, posant de manifest en la seva actuació que el ciutadà i les seves necessitats són l'eix al voltant del qual giren les seves decisions.
|
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma colaborativa i responsabilitat compartida en un equip de caràcter interdisciplinari mostrant habilitats en les relacions interpersonals. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A11 |
Interactuar amb els seus companys i amb els professors argumentant els seus raonaments i reorganitzant fins a construir un tractament
Conèixer les malalties neurològiques més freqüents, la seva etiologia, fisiopatogènia, clínica, el tipus de pacient que tracten i de quina manera poden modificar el curs natural de la malaltia
Conèixer les malalties pneumològiques més freqüents seva etiologia, fisiopatogènia, clínica, el tipus de pacient que tracten i de quina manera poden modificar el curs natural de la malaltia
Conèixer les malalties cardiològiques més freqüents, la seva etiologia, fisiopatogènia, clínica, el tipus de pacient que tracten i de quina manera poden modificar el curs natural de la malaltia
Conèixer les malalties reumatològiques més freqüents, la seva etiologia, fisiopatogènia, clínica, el tipus de pacient que tracten i de quina manera poden modificar el curs natural de la malaltia
Conèixer algunes patologies concretes, normalment malalties o situacions cròniques que poden interferir amb la pràctica del seu treball habitual
Conèixer les causes primeres de les malalties, les principals manifestacions clíniques i els tractaments possibles
Definir el vocabulari específic
Conèixer les diferents formes farmacèutiques
Diferenciar les diverses vies d'administració de fàrmacs
Conèixer els avantatges i inconvenients de les diferents vies d'administració de fàrmacs
Indicar els factors que influeixen en l'absorció i distribució de fàrmacs
Explicar les conseqüències de la biotransformació dels fàrmacs
Descriure les principals vies d'eliminació de fàrmacs
Diferenciar els conceptes relacionats amb la farmacodinàmica
Assenyalar els factors que influeixen en la variabilitat de la resposta farmacològica
Explicar els mecanismes d'acció dels fàrmacs més utilitzats en els pacients de fisioteràpia
Conèixer la importància i conseqüències de les reaccions adverses dels medicaments
Conèixer la terminologia i la metodologia utilitzades en la farmacovigilància
Motivar al fisioterapeuta perquè tingui una actitud alerta en matèria de farmacovigilància
Distingir els diferents tipus d'interaccions farmacològiques
Assenyalar com i quan es poden produir interaccions farmacocinètiques
Assenyalar interaccions farmacodinàmiques, posant exemples de cadascuna
Conèixer el mecanisme d'acció, les aplicacions clíniques i les principals reaccions adverses dels fàrmacs més representatius de cada grup farmacològic
Conèixer el funcionament de la iontoforesi i la fonoforesi
Conèixer els diferents documents que regulen el dopatge en l'esport
| | A37 |
Utilitzar les diverses fonts d'informació sobre medicaments (llibres, Internet, articles científics, catàlegs farmacològics, butlletins ,...)
Analitzar el contingut de les diferents fonts d'informació sobre un tema concret i sintetitzar en un resum
Saber exposar el treball realitzat, oralment en públic, utilitzant suports audiovisuals
Resoldre qüestions relacionades amb cada tema de manera raonada, buscant informació en contextos diferents a la classe magistral
Saber com mantenir-se actualitzats en farmacologia a través de les diverses fonts d'informació científiques
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Integrar diverses teories o models fent una síntesis personal i creativa adaptada a les pròpies necessitats professionals
| | B2 |
Identificar i analitzar un problema per a generar alternatives de solució, aplicant els mètodes apresos
| | B4 |
Gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats
| | B5 |
Participar i col·laborar activament en les tasques de l’ equip i fomentar la confiança, la cordialitat i l’orientació a la tasca conjunta
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1 |
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
UNITAT I. PRINCIPIS GENERALS DE LA FARMACOLOGIA
Tema 1. Conceptes generals. Fonts d'obtenció dels medicaments. Descobriment i desenvolupament de fàrmacs. Biofàrmacs i teràpia gènica. Parts de la Farmacologia: farmacocinètica, farmacodinàmica. Importància de la farmacologia a Fisioteràpia.
Tema 2. Formes farmacèutiques. Vies d'administració dels medicaments. Farmacocinètica: absorció, distribució, metabolisme i excreció de fàrmacs. Factors que afecten el comportament farmacocinètic dels fàrmacs. Paràmetres farmacocinètics bàsics: biodisponibilitat, nivells plasmàtics, volum de distribució, temps de semivida plasmàtica, aclariment renal.
Tema 3. Farmacodinàmica. Mecanismes d'acció dels fàrmacs. Tipus de receptors. Interacció fàrmac-receptor: agonistes i antagonistes. Concepte d'afinitat i activitat intrínseca. Efecte farmacològic: corbes dosi-efecte.
Tema 4. Toxicitat dels medicaments. Índex terapèutic. Estudis de toxicitat dels fàrmacs. Tractament de les intoxicacions.
Tema 5. Reaccions adverses dels medicaments. Tipus d'efectes indesitjables. Interaccions medicamentoses. Farmacovigilància.
UNITAT II. FARMACOLOGIA DEL SISTEMA NERVIÓS AUTÒNOM I PERIFÈRIC
Tema 6. Neurotransmissors del sistema vegetatiu: noradrenalina, acetilcolina i altres neurotransmissors. Fàrmacs d'acció sobre el sistema nerviós simpàtic: adrenèrgics i antiadrenèrgics.
Tema 7. Fàrmacs d'acció sobre el sistema nerviós parasimpàtic: colinèrgics i anticolinèrgics. Blocadors de la placa motriu.
Tema 8. Tractament de l’Esclerosi Lateral Amiotròfica i de neuropaties perifèriques.
UNITAT III: FARMACOLOGIA DEL SISTEMA NERVIÓS CENTRAL I PSICOFARMACOLOGIA
Tema 9. Malalties de la medul•la espinal. Terapèutica farmacològica de l'espasticitat i contractures musculars: relaxants musculars. Benzodiazepines.
Tema 10. Farmacologia del Parkinson i de trastorns del moviment amb hipercinèsia.
Tema 11. Tractament de malalties cerebrovasculars: Accident cerebrovascular d’origen isquèmic. Hemorràgia intracranial.
Tema 12. Tractament de les demències: Demència senil. Malaltia d’Alzheimer.
Tema 13. Farmacologia de l’Esclerosi Múltiple.
UNITAT IV. FARMACOLOGIA DEL DOLOR
Tema 14. Analgèsia. Classificació dels analgèsics. Analgèsics opioides. Característiques generals del procés inflamatori. Analgèsics antiinflamatoris no esteroïdals (AINE). Fàrmacs antiartrítics i antiartròsics.
Tema 15. Fàrmacs anestèsics locals: tècniques i utilització.
UNITAT V. FARMACOLOGIA DE L’APARELL CARDIORESPIRATORI
Tema 16. Fàrmacs broncodilatadors. Substàncies utilitzades en el tractament de l’asma bronquial. Antitussígens. Expectorants i mucolítics. Tècniques d'utilització.
Tema 17. Tractament farmacològic de les alteracions circulatòries perifèriques: edemes i trombes. Limfedemes.
UNITAT VI. FÀRMACS RELACIONATS AMB LES ALTERACIONS DE L'EQUILIBRI METABÒLIC I HORMONAL
Tema 18. Metabolisme del calci i del fòsfor: calcitonina, vitamina D3, bisfosfonats. Tractament de l’osteoporosi.
Tema 19. Hormones de l’escorça suprarenal: glucocorticoides. Indicacions.
UNITAT VII. FARMACOLOGIA DE L’APARELL URINARI
Tema 20. Incontinència urinària.
UNITAT VIII. FARMACOLOGIA ANTIINFECCIOSA I QUIMIOTERÀPIA ANTINEOPLÀSTICA
Tema 21. Principis generals de la terapèutica antiinfecciosa. Antibiòtics: accions i efectes tòxics.
Tema 22. Quimioteràpia oncològica. Citostàtics: efectes tòxics.
UNITAT IX. FARMACOLOGIA VIA TÒPICA
Tema 23. Bases farmacològiques de la utilització de preparats tòpics en massoteràpia. Productes d’ús més freqüent.
Tema 24. Fàrmacs d'aplicació per a iontoforesi i fonoforesi. Plans de tractament.
UNITAT X. FARMACOLOGIA DEL DOPATGE (ABP)
Tema 25. Llista de prohibicions a l’esport. Efectes fisiològics i mecanismes d'acció de les substàncies i mètodes de dopatge.
|
|
PRÀCTICA INFORMÀTICA 1: "Com mantenir-se informats sobre medicaments". Fonts d'informació del medicament. Fonts en paper i fonts telemàtiques. Recerca d'informació sobre medicaments a Pubmed. Referències bibliogràfiques. |
|
PRÀCTICA 2: Determinació de l'activitat analgèsica d'un fàrmac. Anàlisi estadística. |
|
PRÀCTICA 3: Determinació de l'activitat farmacològica in vivo. Avaluació de diferents fàrmacs sobre la funció cardiovascular en rata anestesiada. Programa de simulació per ordinador. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0.1 |
0 |
0.1 |
Sessió Magistral |
|
30 |
60 |
90 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
10 |
10 |
20 |
Presentacions / exposicions |
|
6 |
0 |
6 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
4 |
4 |
8 |
Atenció personalitzada |
|
0.1 |
0 |
0.1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Descripció del desenvolupament de l'assignatura els primers minuts del primer dia de classe. |
Sessió Magistral |
Explicació oral, per part del professorat, dels 24 primers temes amb presentacions de power point. El material docent estarà disponible al Moodle. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Aprenentatge i avaluació d'aspectes teòrics i pràctics de l'assignatura, mitjançant tècniques d'exposició oral, visual, problemes, informàtica, programes de simulació per ordinador, recerca d'informació sobre medicaments via telemàtica i diàleg amb els alumnes. Grups reduïts. |
Presentacions / exposicions |
1) Cada tres alumnes hauran de presentar oralment i amb suport de power point, davant la resta de la classe, els resultats de la cerca bibliogràfica que els ha permés resoldre la qüestió curta plantejada pel professor durant la pràctica "Com mantenir-se informat sobre medicaments".
2) Al final de la sessió del ABP, cada grup haurà de presentar el treball del tema del dopatge de manera oral i escrita. |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Preparació del tema del dopatge del programa per part dels alumnes a partir d'un problema. Treball en equip en grups reduïts. |
Atenció personalitzada |
La professora responsable de l'assignatura atendrà als alumnes en qualsevol moment durant el curs. Només han de sol·licitar hora per telèfon o mail. |
Descripció |
El professorat de l'assignatura atendrà als alumnes en qualsevol moment durant el curs. Només han de sol·licitar hora per telèfon o mail a la responsable:
mariarosa.nogues@urv.cat
Tel: 977 75 93 55
Despatx de Farmacologia: 3a planta del edifici 0 de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Els temes del programa s'avaluaran mitjançant 2 exàmens parcials (nota mínima un 5 de cada un) o 1 examen final en 2a convocatòria (nota mínima un 5). Aquests exàmens seran escrits tipus test, de 40 preguntes amb 5 opcions de resposta. Cada pregunta ben contestada val 1 punt sobre 40, les respostes dolentes resten 0,25 i en blanc 0. Si l'avaluació es fa per parcials, es farà la mitjana de tots 2. |
50% de la nota final |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
Les pràctiques són obligatòries. Pràctica 1: Assistència al seminari d'informàtica (5%).
Pràctica 2: Assistència a la pràctica i presentació del dossier de la pràctica (10%).
Pràctica 3: Assistència i respondre una pregunta curta sobre la pràctica en el 2n parcial (10%). |
25% nota final |
Presentacions / exposicions |
|
Presentació del treball escrit i exposició oral de la pràctica "Com mantenir-se informat" puntuen un 10% de la nota.
Exposició i treball escrit del PBL puntua un 5% de la nota. |
15% nota final |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
S'avalua l'assistència a les tres sessions del PBL i la participació de l'alumne en les sessions de treball. |
10% de la nota final |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Segona convocatòria: S'han de presentar a la 2a convocatòria els alumnes que hagin suspès o no s'hagin presentat a algun parcial. Els alumnes amb un dels parcials aprovats se'ls guarda la nota i només cal que es presentin del parcial suspès. La resta d'alumnes s'examinaran de tot en un únic examen final. Els exàmens de la 2a convocatòria constaran de 40 preguntes test amb 5 opcions de resposta. La puntuació i qualificació és igual que en la primera convocatòria. La resta de les notes corresponents a les pràctiques, PBL, etc. es mantenen, així com el percentatge de pes que tenen en la nota final de l'assignatura. |
Bàsica |
|
LLIBRES:
- Farmacología para Fisioterapeutas. Betés, Duran, Mestres, Nogués. Editorial Médica Panamericana. 2008.
- Farmacología Humana. J. Flórez, J.A. Armijo, A. Mediavilla. Ed. Masson. 5a. edició. 2008.
- Farmacología. Rang y Dale. Editorial Elsevier 7a. edició. 2012.
- Introducción a la Farmacología. Hitner Nagle. Editorial Mc Graw Hill. 5a. edició 2007.
- Farmacolgía Básica y Clínica. Bertram G. Katzung. Editorial Mc Graw Hill. 11a edició. 2009.
- Pharmacology in Rehabilitation. Charles D. Ciccone. F.A. Davis Company. 3a. edició.
- Netter. Farmacología ilustrada. Elsevier Masson. 2008.
- Electroterapia en fisioterapia. 2a. edició. José M. Rodríguez Martín . Ed. Médica Panamericana. 2004.
- Catálogo de Especialidades Farmacéuticas. Editat pel “Consejo de Colegios Oficiales de Farmacéuticos”, es renova cada any, hi ha tots els medicaments comercialitzats a Espanya.
Adreces d’interès en Farmacologia:
- Portalfarma: http://www.portalfarma.com/Paginas/default.aspx
- Vademecum: http://www.vademecum.es
- Revistes Ministeri de Sanitat: http://www.msc.es/biblioPublic/publicaciones/revistas/home.htm
- Publicacions del Institut Català de Farmacologia: http://www.icf.uab.es/ca/productes/publi/index.html
- Centre d'Informació del Medicament de la Generalitat de Catalunya: http://www.cedimcat.info/
- Actualidad en Farmacología y Terapéutica de la Societat Espanyola de farmacologia: http://www.socesfar.com/revista-aft/numeros-revista-aft.html
- Agència Mundial Antidopatge. Llista de prohibicions 2012. http://list.wada-ama.org/es/
- Diccionari enciclopèdic de medicina: http://www.medic.cat/ |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
PATOLOGIA MÈDICA/14214107 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FISIOLOGIA I/14214001 | PATOLOGIA QUIRÚRGICA/14214102 | FISIOLOGIA II/14214008 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|