DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) PATOLOGIA GINECOLÒGICA I PEDIÀTRICA Codi 14214105
Ensenyament
Grau de Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
BERNAL ALARCÓN, GLÒRIA
Adreça electrònica joaquin.escribano@urv.cat
ramonmaria.miralles@urv.cat
pere.cavalleb@urv.cat
josemaria.barroso@urv.cat
gloria.bernal@urv.cat
ricardo.closa@urv.cat
salome.garcia@urv.cat
Professors/es
ESCRIBANO SUBÍAS, JOAQUÍN
MIRALLES PI, RAMÓN MARÍA
CAVALLÉ BUSQUETS, PERE
BARROSO JORNET, JOSÉ MARÍA
BERNAL ALARCÓN, GLÒRIA
CLOSA MONASTEROLO, RICARDO
GARCÍA ARNALDICH, SALOMÉ
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A11 Identificar els aspectes generals de la patologia relacionada amb la fisioteràpia de tots els aparells i sistemes amb els seus tractaments mèdics, quirúrgics, fisioterapèutics i ortopèdics.
 A37 Mantenir actualitzats els fonaments dels coneixements, les habilitats i les actituds de les competències professionals, mitjançant un procés de formació permanent (al llarg de tota la vida), analitzar críticament els mètodes, protocols i tractaments de l'atenció en fisioteràpia i vetllar perquè s'adeqüin a l'evolució del saber científic.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A11 Definir i descriure els conceptes genèrics de la patologia de l'aparell locomotor, necessaris per comprendre les diferents patologies en cada regió anatòmica
 A37 Reconèixer les patologies en cada regió i la importància clínica i mecànica de l'evolució de la malaltia
Conèixer les causes primeres de les malalties, les principals manifestacions clíniques i els tractaments possibles
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Mantenir una actitud d'aprenentatge dins del desenvolupament de l'assignatura
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació

Continguts
Tema Subtema
Tema 1.
GENERALITATS GINECOLOGIA
1.1 ANATOMIA

1.2 FISIOLOGIA DE L'EMBARÀS

1.3 PELVIS MATERNA

1.4 PATOLOGIA MAMÀRIA

Tema 2.
FISIOTERÀPIA EN GINECOLOGIA
2.1 GENERALITATS I ESPECIALITATS EN LA REEDUCACIÓ DEL SÒL PÈLVIC

2.2 PATOLOGÍA FUNCIONAL EN LA PELVIS
2.2.1 Patología estructural
2.2.2 Patología visceral.

2.3 EL DIAFRAGMA I EL TREBALL RESPIRATORI

2.4 LA IMPORTÀNCIA DE LA MUSCULATURA PROFUNDA I EL TRANSVERS ABDOMINAL

2.5 CINESITERÀPIA ABDOMINO PELVIANA

2.6 DONA I ESPORT
Tema 3.
PEDIATRIA
3.1 RETARD PSICOMOTOR

3.2 PARÀLISI CEREBRAL INFANTIL

3.3 PROBLEMES RESPIRATÒRIS MÉS FREQÜENTS EN L'EDAT NEONATAL

3.4 PROBLEMES RESPIRATÒRIS EN L'EDAT PEDIÀTRICA

3.5 ARTRIRIS REUMATOIDEA

3.6 PATOLOGIA INFECCIOSA OSTEOARTICULAR EN EL NEN P

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A11
A37
16 24 40
Resolució de problemes, exercicis
A11
A37
B1
8 16 24
Pràctiques a laboratoris
A11
A37
6 1.5 7.5
Atenció personalitzada
0 0 0
 
Proves objectives de tipus test
A11
A37
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i descripció de la mateixa. Insistint en l'avaluació.
Sessió Magistral Classe Magistral on es tractaran els diferents temes ja anomenats amb els continguts
Resolució de problemes, exercicis Es realitzaràn sessions de treball de casos clínics i resolució de problemes
Pràctiques a laboratoris Realització de les pràctiques en l'aula de lliteres per relacionar continguts teòrics amb aplicació pràctica.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Per tal de consultar dubtes referents a l'assignatura caldrà concertar cita prèvia amb el professor responsable de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A11
A37
B1
Es treballaràn casos clínics en els seminàris.

Es realitzaràn 3 casos clínics:

- Ginecologia
- Fisioteràpia
- Pediatria
45%
(15% cadascun dels casos)
Proves objectives de tipus test
A11
A37
Es realitzarà una prova objectiva tipus test amb 40 preguntes de 4 possibles respostes.

Caldrà contestar un mínim de 30 preguntes perquè l'exàmen sigui avaluat. Les respostes incorrectes restaràn 0,25.
55%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es farà un sistema d'avaluació integrat.

L'avaluació constarà de:

Examen teòric de 40 preguntes tipus test, tindrà el valor d'un 55% de la nota final.

Resolució de problemes, es faràn 3 casos clínics un de cadascún dels apartats (Ginecologia, Fisioteràpia i Pediatria) amb un pes de 15% cada cas.

Els exàmens tipus test seran avaluats sempre que l'alumne hagi contestat 30 preguntes. Per sumar les notes caldrà tenir una nota mínima de 5 de cada avaluació. En cas de no tenir el mínim exigit 5 de cada avaluació, l'alumne tindrà una possibilitat més de superar-les, de forma independent, a la segona convocatòria. Si esgotada la possibilitat l'alumne té una qualificació de suspès en algun bloc, la qualificació global de la assignatura serà de suspès.

L'actitud negativa de l'alumne envers els seus companys, al professorat i faltes d'assitència no justificades a les pràctiques repercutirà negativament en un 10% en la qualificació final del'assignatura i en el cas de tres o més faltes injustificades es perdrà el dret a exàmen tan a la primera com a la segona convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Rebecca G. Stephenson, Linda J. O'Connor, Fisioterapia en Obstetricia y Gine, 2ª ed., Madrid [etc.] : McGraw-Hill, cop. 2003
Carolina Walker , Fisioterapia en obstetricia y uroginecología, 1ª ed, Barcelona [etc.] : Masson, cop. 2006

Nelson, Tratado de Pediatría, Eds.: Behrman, Kliegman, Jenson. Edición 17ª, 2004.  Saunders ELSEVIER, 2004.

Nelson, Compendio de Pediatría, Eds.: Behrman, Kliegman. Edición 3ª, 1999 Mc Graw-Hill Interamericana., 1999

Lissauer T, Clayden G, Texto Ilustrado de Pediatría, 3ª ed. Elsevier, 2008

M. Cruz. Tratado de Pediatría. Edición 10º.2011. Ergon 2011.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent