DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) PATOLOGIA GINECOLÒGICA I PEDIÀTRICA Codi 14214105
Ensenyament
Grau de Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
MONTULL MORER, SALVADOR
Adreça electrònica joaquin.escribano@urv.cat
ramonmaria.miralles@urv.cat
miriamjose.delaflor@urv.cat
pere.cavalleb@urv.cat
josemaria.barroso@urv.cat
ricardo.closa@urv.cat
salvador.montull@urv.cat
ester.castellarnau@urv.cat
evamaria.hernando@urv.cat
0
Professors/es
ESCRIBANO SUBÍAS, JOAQUÍN
MIRALLES PI, RAMÓN MARÍA
DE LA FLOR LÓPEZ, MIRIAM JOSÉ
CAVALLÉ BUSQUETS, PERE
BARROSO JORNET, JOSÉ MARÍA
CLOSA MONASTEROLO, RICARDO
MONTULL MORER, SALVADOR
CASTELLARNAU FIGUERAS, ESTER
HERNANDO GIMENO, EVA MARIA
CAPARÓ FERRÉ, MARINA
LÓPEZ HERNÁNDEZ, TANIA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura Patologia Ginecologica Pediatrica es basa en els continguts de les diferents especialitats Ginecologia, Padiatria i Fisioter¡àpia. Donant a conèixer a l'estudiant els aspectes més fonamentals de cada una d'aquestes especialitats i integrant amb cada una d'elles el punt de vista de la fisioteràpia com a tractament integrat. Fent reflexionar a l'alumne i capacitant-lo per aplicar en cada pacient teràpia més adequada d'un programa integrat de treball, planificat per ells amb objectius a curt i llarg termini. La metodologia aplicada haurà de comportar element de tutorització que permetin la posterior avaluació del treball fet en tot l'equip de diferents professionals

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A11 Identificar els aspectes generals de la patologia relacionada amb la fisioteràpia de tots els aparells i sistemes amb els seus tractaments mèdics, quirúrgics, fisioterapèutics i ortopèdics.
 A37 Mantenir actualitzats els fonaments dels coneixements, les habilitats i les actituds de les competències professionals, mitjançant un procés de formació permanent (al llarg de tota la vida), analitzar críticament els mètodes, protocols i tractaments de l'atenció en fisioteràpia i vetllar perquè s'adeqüin a l'evolució del saber científic.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A11 Definir i descriure els conceptes genèrics de la patologia de l'aparell locomotor, necessaris per comprendre les diferents patologies en cada regió anatòmica
 A37 Reconèixer les patologies en cada regió i la importància clínica i mecànica de l'evolució de la malaltia
Conèixer les causes primeres de les malalties, les principals manifestacions clíniques i els tractaments possibles
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Mantenir una actitud d'aprenentatge dins del desenvolupament de l'assignatura
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació

Continguts
Tema Subtema
Tema 1.
GENERALITATS GINECOLOGIA
1.1 ANATOMIA

1.2 FISIOLOGIA DE L'EMBARÀS

1.3 PELVIS MATERNA

1.4 PATOLOGIA MAMÀRIA

Tema 3.
PEDIATRIA
3.1 RETARD PSICOMOTOR

3.2 PARÀLISI CEREBRAL INFANTIL

3.3 PROBLEMES RESPIRATÒRIS MÉS FREQÜENTS EN L'EDAT NEONATAL

3.4 PROBLEMES RESPIRATÒRIS EN L'EDAT PEDIÀTRICA

3.5 ARTRIRIS REUMATOIDEA

3.6 PATOLOGIA INFECCIOSA OSTEOARTICULAR EN EL NEN P
Tema 2.
FISIOTERÀPIA EN GINECOLOGIA
2.1. Anatomía del recinto abdominal-pélvico-perineal

2.1.1. Puntos de inserción ósea

2.1.2. Diafragma

2.1.3. Abdominales

2.1.4. Periné anterior

2.1.5. Periné posterior

2.1.6. Músculos pelvitrocantéreos

2.1.7. El suelo pélvico y sus relaciones musculares

2.2. Biomecánica del recinto abdominal-pélvico-perineal

2.3. Disfunciones de suelo pélvico

2.3.1. Incontinencia urinaria

2.3.2. Prolapsos viscerales, diafragma y postura

2.3.3. Dolor pélvico crónico y Disfunciones sexuales

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A11
A37
16 24 40
Resolució de problemes, exercicis
A11
A37
B1
8 16 24
Pràctiques a laboratoris
A11
A37
6 1.5 7.5
Atenció personalitzada
1 25 26
 
Proves objectives de tipus test
A11
A37
2 0 2
Proves objectives de preguntes curtes
A11
A37
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i descripció de la mateixa. Insistint en l'avaluació.
Sessió Magistral Classe Magistral on es tractaran els diferents temes ja anomenats amb els continguts
Resolució de problemes, exercicis Es realitzaràn sessions de treball de casos clínics i resolució de problemes
Pràctiques a laboratoris Realització de les pràctiques en l'aula de lliteres per relacionar continguts teòrics amb aplicació pràctica.
Atenció personalitzada Hi haurà atenció personalitzada casa cop que l'estudiant ho demani en les hores previament convingudes de tutoria a l'Hospital Joan XXIII de Tarragona els dilluns de 13h a 14h

Atenció personalitzada
Descripció
Les tutories es realitzaran presencials o virtualment, prèvia cita per correu electrònic, a la següent adreça: eva hernando

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves objectives de tipus test
A11
A37
Es realitzarà una prova objectiva tipus test amb 20 preguntes de 4 possibles respostes, però només una de certa

Caldrà contestar un mínim de 15 preguntes perquè l'exàmen sigui avaluat i aprovat
55%
Proves objectives de preguntes curtes
A11
A37
10 preguntes curtes 45%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es farà un sistema d'avaluació integrat

L'avaluació constarà de d'examen teòric amb 20 preguntes tipus test, tindrà el valor d'un 55% de la nota fina, i 10 preguntes curtes amb un pes del 45%.

L'examen tipus test seran avaluats sempre que l'alumne hagi contestat 15 preguntes. Per sumar les notes caldrà tenir una nota mínima de 5 de cada avaluació (test i pregunta curta). En cas de no tenir el mínim exigit 5 de cada avaluació, l'alumne tindrà una possibilitat més de superar-les, de forma independent, a la segona convocatòria. L'exàmen de segona convocatòria tindrà les mateixes característiques. Si esgotada la possibilitat l'alumne té una qualificació de suspès en algun bloc, la qualificació global de la assignatura serà de suspès.

L'actitud negativa de l'alumne envers els seus companys, al professorat i faltes d'assistència no justificades a les pràctiques repercutirà negativament en un 10% en la qualificació final de l'assignatura i en el cas de tres o més faltes injustificades es perdrà el dret a examen tan a la primera com a la segona convocatòria

El dia de l'examen a l'estudiant no se li permetrà entrar a realitzar la prova amb cap aparell de tecnologia avançada tipus: computador, Iphone o tel mobils o dispositiu de comunicació


Fonts d'informació

Bàsica Rebecca G. Stephenson, Linda J. O'Connor, Fisioterapia en Obstetricia y Gine, 2ª ed., Madrid [etc.] : McGraw-Hill, cop. 2003
Carolina Walker , Fisioterapia en obstetricia y uroginecología, 1ª ed, Barcelona [etc.] : Masson, cop. 2006
Calais - Germain, Blandine, Vives,N., Parir en movimiento, Ed Liebre , Marzo 2009
Sobotta, Atlas de Anatomia Humana , ,
, Http://go.microsoft.com/fwlink/?, ,
, Link Id=69157, ,
, WWW.nucleusinc.com, ,

Nelson, Tratado de Pediatría, Eds.: Behrman, Kliegman, Jenson. Edición 17ª, 2004.  Saunders ELSEVIER, 2004.

Nelson, Compendio de Pediatría, Eds.: Behrman, Kliegman. Edición 3ª, 1999 Mc Graw-Hill Interamericana., 1999

Lissauer T, Clayden G, Texto Ilustrado de Pediatría, 3ª ed. Elsevier, 2008

M. Cruz. Tratado de Pediatría. Edición 10º.2011. Ergon 2011.

Http://go.microsoft.com/fwlink/?

Link Id=69157

WWW.nucleusinc.com

Atlas de Anatomia Humana  Sobotta

Calais-Germain, Blandine, Vives ,N.Parir en movimiento, Marzo del 2009

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es recomana que els estudiants portin a les classes pràctiques roba còmode per poder treballar amb comoditat i fonendoscopi
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent