DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) RADIOLOGIA Codi 14214106
Ensenyament
Grau de Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Tercer Únic segon quad.
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
ABREU DE CON, JOSE ANGEL
Adreça electrònica joseangel.abreu@urv.cat
Professors/es
ABREU DE CON, JOSE ANGEL
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura es farà la descripció general de les diferents tècniques de diagnostic per la imatge

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A11 Identificar els aspectes generals de la patologia relacionada amb la fisioteràpia de tots els aparells i sistemes amb els seus tractaments mèdics, quirúrgics, fisioterapèutics i ortopèdics.
 A25 Valorar l'estat funcional del pacient / usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials, per a això haurà de: a) rebre el pacient, recollir i valorar les dades subjectives manifestades per l'usuari i / o les persones significatives del seu entorn; b) aplicar els procediments adequats de valoració en fisioteràpia, la qual cosa inclou executar les proves elèctriques i manuals destinades a determinar el grau d'afectació de la innervación i de la força muscular, les proves per determinar les capacitats funcionals, l'amplitud del moviment articular i les mesures de la capacitat vital; c) identificar les dades i descriure les alteracions, limitacions funcionals i discapacitats trobades reals i potencials, d) registrar de forma sistemàtica les dades significatives de la informació recollida i expressar-de forma correcta en la història clínica de fisioteràpia.
 A37 Mantenir actualitzats els fonaments dels coneixements, les habilitats i les actituds de les competències professionals, mitjançant un procés de formació permanent (al llarg de tota la vida), analitzar críticament els mètodes, protocols i tractaments de l'atenció en fisioteràpia i vetllar perquè s'adeqüin a l'evolució del saber científic.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A11 Definir i descriure els conceptes genèrics de la patologia de l'aparell locomotor, necessaris per comprendre les diferents patologies en cada regió anatòmica
Aprendre a interpretar les diferents tècniques d'imatge
 A25 Conèixer les malalties neurològiques més freqüents, la seva etiologia, fisiopatogènia, clínica, el tipus de pacient que tracten i de quina manera poden modificar el curs natural de la malaltia
Conèixer les malalties pneumològiques més freqüents seva etiologia, fisiopatogènia, clínica, el tipus de pacient que tracten i de quina manera poden modificar el curs natural de la malaltia
Conèixer les malalties reumatològiques més freqüents, la seva etiologia, fisiopatogènia, clínica, el tipus de pacient que tracten i de quina manera poden modificar el curs natural de la malaltia
 A37 Raonar les possibles dificultats en la relació amb el pacient
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Mantenir una actitud d'aprenentatge dintre del desenvolupament de l'assignatura
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors

Continguts
Tema Subtema
Tema 1
Cintura escapular
1.1.Anatomia funcional
1.2.Tècniques d'imatge
1.3.Principals sindromses
- 1.3.1.Subacromial
- 1.3.2.Trauma: fractures, inestabilitat
- 1.3.3.Artropatia
Tema 2
Colze

2.1 Anatomia funcional
2.2 Tècniques d'imatge
2.3 Principals sindroms:
- 2.3.1. Epicondiliti medial i lateral.
- 2.3.2. Trauma: fractures
- 2.3.3. Artropatia
Tema 3
Canell i mà

3.1 Anatomia funcional
3.2. Tècniques d'imatge
3.3. Principals sindroms:
- 3.3.1. Tunel carpià, tenopaties
- 3.3.2. Trauma: fractures, luxacions, inestabilitat, impactacions
- 3.3.3. Artropatia: Reumatoidea, degenerativa, cristals,
Tema 4
Cintura pelviana
4.1. Anatomia funcional
4.2. Tècniques d'imatge
4.3. Principals sindroms:
- 4.3.1. Coxopatia de l'adult
- 4.3.2. Patologia pediàtrica
- 4.3.3. Patologia esportiva: pubàlgia, sd adductors, isquiotibials.
- 4.3.4. Trauma: fractures, luxacions
- 4.3.5. Artropatia
Tema 5
Genoll

5.1. Anatomia funcional
5.2. Tècniques d'imatge
5.3. Principals sindroms:
- 5.3.1. Patologia capsulo-ligamentària, tenopaties i meniscopaties
- 5.3.2. Trauma: fractures, luxacions
- 5.3.3 Artropatia
Tema 6
Patologia muscular

6.1. Anatomia funcional
6.2. Tècniques d'imatge
6.3. Principals sindroms:
- 6.3.1. Trencament fibrilar, contusió, hematoma
- 6.3.2. Sd compartimental, dolor muscular retardado
Tema 7
Columna
7.1. Anatomia funcional
7.2. Tècniques d'imatge
7.3. Principals sindroms:
- 7.3.1. Escoliosi
- 7.3.2. Discopaties
- 7.3.3. Sd facetari
- 7.3.4. Columna traumàtica
Tema 8
Densitat òssia

8.1. Fonaments metabòlics
8.2. Tècniques d'imatge
8.3. Principal sindroms: osteopènia i opsteoporosi
Tema 9
Sistema nerviós central

9.1. Anatomia
9.2. Tècniques d'imatge
9.3. Principal sindroms:
- 9.3.1. Ictus isquèmics i hemorràgics
- 9.3.2. Seqüel·les d'encefalopatia
Tema 10
Aparell respiratori

10.1. Anatomia radiològica
10.2. Tècniques d'imatge
10.3. Principal sindroms: MPOC, bronquiectàsies.
Tema 11
Aparell urinari
11.1. Anatomia radiològica
11.2. Anomalies de la micció: bufeta espàstica, neurògena,...
Tema 12
Sindromes miofasciales i miscelània

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A11
A37
21 31.5 52.5
Seminaris
A25
B1
C2
9 9 18
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
A11
A37
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i descripció de la mateixa.
Sessió Magistral Classe Magistral on es tractaran els diferents temes que s'especifiquen en l'apartat de continguts
Seminaris Es realitzarà la presentació i discussió per grups de casos pràctics dels prinicipals conceptes exposats al Programa teòric.
Atenció personalitzada Es podrà concertar cita amb els professors de l'assignatura per tal de poder realitzar tutories per resoldre dubtes

Atenció personalitzada
Descripció
Cal posar-se en contacte amb el responsable de l'assignatura via e-mail, per tal de concertar una cita per realitzar una tutoria de resolució de dubtes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A25
B1
C2
Es realitzarà una avaluació continuada tenint en compte la participació i feina realitzada en els diferents seminàris 40%
Proves objectives de tipus test
A11
A37
Es farà una prova objectiva tipus test de 50 preguntes amb 4 respostes possibles a cadascuna.

Els errors restaràn 0,25 a la nota.
60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La presencialitat als seminàris és obligatòria, 3 faltes injustificades implicaràn no poder realitzar l'exàmen teòric tipus test tant en 1ª com 2ª convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica ANDREW SONIN ET AL, DIAGNOSTIC IMAGIN. MUSCULOSKELETAL:TRAUMA , 1ª, 2010, AMIRSYS.
, ARTHROGRAPHY .PRICIPLES AND PRACTICE IN RADIOLOGY, 1ª EDIDION 2009, AMIRSYS.
BIANCHI – MARTINOLI, US OF THE MUSCULOSKELETAL SYSTEM, 1ª EDICION 2007, SPRINGER.
DAVID STOLLER, DIAGNOSTIC IMAGING, 1ª EDICION .2004., ORTHOPAEDICS
AKBAR BANAKDARPOUR, DIAGNOSTIC IMAGING OF MUSCULOSKELETAL DISEASE, 1ª EDICION 2010, SPRINGER
BJ MANASTER, EXPERTDDX.MUSCULOSKELETAL, 1ª EDICION 2009, AMIRSYS
BARTLERTT, INTRODUCTION TO SPORTS BIOMECHANICS, 1ª EDICION 1997, SPON-PRESS

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent