DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) PATOLOGIA MÈDICA Codi 14214107
Ensenyament
Grau de Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
7 Obligatòria Tercer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
HERNÁNDEZ FLIX, SALVADOR JOSÉ
Adreça electrònica josepma.olive@urv.cat
salvadorjose.hernandez@urv.cat
pilar.sarda@urv.cat
nicolauantoni.ortiz@urv.cat
oscar.palazon@urv.cat
francesc.marimon@urv.cat
sandra.parra@urv.cat
silviaremedios.paredes@urv.cat
Professors/es
OLIVÉ PLANA, JOSEP MARIA
HERNÁNDEZ FLIX, SALVADOR JOSÉ
SARDÀ AURE, PILAR
ORTÍZ CASTELLÓN, NICOLAU ANTONI
PALAZÓN MOLINA, OSCAR
MARIMON CORTES, FRANCESC
PARRA PÉREZ, SANDRA
PAREDES GONZALEZ-ALBO, SILVIA REMEDIOS
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Aspectes generals de la Patologia Médica relacionada amb la Fisioteràpia, amb especial interés en la etiologia, fisiopatologia, clínica i nocions sobre el tractament médic i quirúrgic.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A11 Identificar els aspectes generals de la patologia relacionada amb la fisioteràpia de tots els aparells i sistemes amb els seus tractaments mèdics, quirúrgics, fisioterapèutics i ortopèdics.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma colaborativa i responsabilitat compartida en un equip de caràcter interdisciplinari mostrant habilitats en les relacions interpersonals.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A11 Conèixer les malalties neurològiques més freqüents, la seva etiologia, fisiopatogènia, clínica, el tipus de pacient que tracten i de quina manera poden modificar el curs natural de la malaltia
Conèixer les malalties pneumològiques més freqüents seva etiologia, fisiopatogènia, clínica, el tipus de pacient que tracten i de quina manera poden modificar el curs natural de la malaltia
Conèixer les malalties cardiològiques més freqüents, la seva etiologia, fisiopatogènia, clínica, el tipus de pacient que tracten i de quina manera poden modificar el curs natural de la malaltia
Conèixer les malalties reumatològiques més freqüents, la seva etiologia, fisiopatogènia, clínica, el tipus de pacient que tracten i de quina manera poden modificar el curs natural de la malaltia
Conèixer algunes patologies concretes, normalment malalties o situacions cròniques que poden interferir amb la pràctica del seu treball habitual
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Participar en la resolució de les preguntes d'autoaprenentatge de forma voluntària
 B5 Saber escoltar el professor i els companys
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Malalties de l'Aparell Respiratori 1.- Record Anatòmic / Fisiològic.
2.- Exploració física respiratòria.
3.- Espirometria.-Teoria i Interpretació.
4.- Insuficiència respiratòria. Oxigenoteràpia i Ventilació Mecànica.
5.- Malaltia Pulmonar Obstructiva Crónica
6.- Asma Bronquial.
7.- Bronquièctasis.
8.- Tractament multidisciplinari del pacient respiratori crònic.
9.- Patologia restrictiva.
10.- Hipoventilació. Síndrome d'Apnea-Hipopnea del Son.
11.- Pneumònia. Tromboembolisme Pulmonar.
12.- Tuberculosi Pulmonar.
13.- Càncer de Pulmó.
14.- Patologia pleural.
15.- Nocions de Cirurgia Toràcica.
Malalties Cardiològiques 1.- Anatomia.
2.- Fisiologia.
3.- Semiologia
4.- Etiologia.
5.- Factors de risc cardiovascular.
6.- Insuficiència Cardíaca Esquerra.
7.- Insuficiència Cardíaca Dreta.
8.- Cardiopatia Isquèmica.
9.- Arítmies. Dispositius Antiarítmics.
10.- Activitat Física en Pacients Cardiòpates.
11.- Conceptes bàsics de reanimació cardiopulmonar.

Malalties del Sistema Nerviós Central i Periféric 1.- Síndromes Motors i Sensitius.
2.- Dolor Neuropàtic.
3.- Cefalees i àlgies cranials.
4.- Malalties Vasculars Cerebrals.
5.- Malalties dels Ganglis Basals.
6.- Malalties del nervi Perifèric.
7.- Malalties desmielinitzants.
8.- Malalties Neuromusculars.
9.- Traumatismes Cranials.
10.- Malalties de la Medul•la espinal.
11.- Malalties Neurodegeneratives.
12.- Exploració Neurològica.
13.- Moviments Anormals.
14.- Alteracions de la Consciència.
Malalties Reumatològiques i Autoinmunes 1.- Generalitats en reumatologia.
2.- Signes i símptomes de les malalties reumàtiques.
3.- El dolor.
4.- Diagnòstic Diferencial en Fisioteràpia
5.- Exploració física en reumatologia.
6.- Artritis reumatoidea
7.- Artritis per microcristalls.
8.- Espondiloartropaties
9.- Conectivopaties
10.- Reumatismes extraarticulars.
11.- Osteoporosi/Osteomalàcia.
12.- Radiologia en patologia reumàtica.
Malalties Metabóliques i Vasculars 1.- Diabetis Mellitus.
2.- Obesitat.
3.- Malaltia vascular perifèrica.
4.- Malaltia vascular limfàtica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A11
B4
B5
1 0 1
Sessió Magistral
A11
50 75 125
Seminaris
A11
B4
B5
14 10.5 24.5
Pràctiques a laboratoris
A11
B4
B5
3 0.75 3.75
Pràctiques clíniques
A11
B4
B5
16 4 20
Atenció personalitzada
A11
B4
B5
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A11
B4
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió sobre les característiques de l'assignatura, competéncies, continguts, planificació, avaluació.
Sessió Magistral Sessió en que el professor desenvolupa un o diversos temes dels continguts de la assignatura, habitualment amb el suport de presentacions.
Seminaris Reunions amb un o mes professors, en grups de la meitat dels alumnes matriculats de l'assignatura, amb la intenció de desenvolupar aspectes pràctics de l'assignatura, permetre una major participació de l'alumne i estimular el seu autoaprenentatge
Pràctiques a laboratoris Reunions amb un o mes professors, en grups d'una quarta part dels alumnes matriculats, en un aula de pràctiques o laboratori, que permetin l'experimentació de determinades habilitats per l'alumne
Pràctiques clíniques Estades dels alumnes, en grups d'una vuitena part dels alumnes matriculats, en un context clínic, habitualment un equip médic o interdisciplinar hospitalari de les especialitats médiques que composen els continguts de l'assignatura. Amb l'objectiu de que l'alumne es familiaritzi amb les tasques habituals d'aquests equips. En especial interessa que l'alumne experimenti el contacte amb el pacient i la exploració fisica, al mateix temps que conegui les exploracions complementaries i els tractaments més característics de l'especialitat en concret.
Tindràn lloc en les corersponents Seccions o Unitats de l'Hospital Universitari de Sant Joan.
Atenció personalitzada Els professors estàn a la disposició dels alumnes, en persona o a traves del correu electrònic, per atendre qualsevol dubte o iniciativa que es presenti.

Atenció personalitzada
Descripció
A través dels correus electrónics dels professors i del coordinador es podràn plantejar dubtes o sol·licitar ajuda. En el cas de que sigui necessari es concertarà una cita en les dependències de la Unitat Docent de l'Hospital Universitari de Sant Joan.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A11
Prova objectiva de tipus test, amb un nombre de preguntes entre 60 i 100, corresponents al conjunt de temes i parts de l'assignatura. Per realitzar la prova es disposarà d'un minut per pregunta. Una sola resposta correcta entre 5 possibiltats. La resposta correcta sumarà un punt, la incorrecta en restarà 1/3. Es considerarà superada la prova al obtenir un mínim del 50% del total de punts possibles, de forma global i en les preguntes de cada una de les parts de la assignatura: respiratori, cardiologia, neurologia, reumatologia i metabolisme i vascular. Aquesta condició serà imprescindible per superar la avaluació de l'assignatura. El fet de superar les preguntes d'una de les parts de l'assignatura no tindrà caràcter alliberatori. Es a dir, en totes les convocatòries els alumnes s'examinaràn sempre del conjunt de l'assignatura. Durant l'examen l'alumne no podrà tenir telèfon mòbil a l'abast. 80%
Seminaris
A11
B4
B5
Assistència al 100% dels seminaris 5%
Pràctiques a laboratoris
A11
B4
B5
Asssistència al 100% de les pràctiques. 5%
Pràctiques clíniques
A11
B4
B5
Assistència al 100% de les pràctiques clíniques.

Veure també "Altres"
5%
Altres  

L'alumne podrà, de forma voluntària, presentar un treball sobre qualsevol tema relacionat amb les pràctiques clíniques, extensió máxima 5 DIN-A4 a doble espai i lletra Arial 10. El termini de presentació acabarà 15 díes després de la realització de la pràctica clínica corresponent al treball.

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En casos especials, com la segona convocatòria, convocatòries extraordinàries i sempre que el nombre d'alumnes sigui inferior a 15, es realitzarà l'avaluació dels coneixements obtinguts en les sessions magistrals a través d'un examen de preguntes curtes, entre 6 i 10 per cada part de l'assignatura. L'examen serà superat amb un 50% de les preguntes correctes de forma global i de les corresponents a cada part de l'assignatura (respiratori, cardiologia, neurologia, reumatologia i metabolisme i vascular).


Fonts d'informació

Bàsica C.C. Goodman and T.K. Snyder, Patologia Médica para Fisioterapeutas, 3ª, McGraw-Hill/Intermericana de España, 2001
MA. Brancós, Reumatologia, , Salvat Editores, 1989
J. Marqués, TRatado de Enfermedades Reumáticas, , Jims 1991
Cambler J, Masson M. , Manual de Neurologia, , Ed. Masson, Barcelona, 2000
American College of Rheumathology, www.rheumatology.org/index.asp, ,
Arthritis Foundation, www.arthritis. org, ,
J.B. West, Fisiologia Respiratoria, , Ed. Panamericana
J.B. West, Fisiopatologia Pulmonar, , Ed. Panamericana
A.GN. Agustí, Función Pulmonar Aplicada, , Mosby/Doyma,1995
J. Buckley, Exercise on prescription. Cardiovascular activity for health, , Butterworth-Heinemann, Oxford, 1999
R. Serra Grima, Prescripcion del Ejercicio Fisico para la salud, , Paidotribo, Barcelona, 2004

Complementària Global Initiative in Obstructive Lung Disease , www.goldcopd.com, ,
Global Initiative in Asthma , www.ginasthma.com , ,
Farreras - Rozman, Medicina Interna, 16ª, Elsevier, Madrid, 2009
JL Fresquet Febrer, CP Aguirre Marco, Salut, Malaltia i Cultura, , Universitat de Valencia, 2006
Servei Reumatologia Hospital Vall d'Hebrón, www.reumatologiahvh.org, ,

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
MÈTODES ESPECÍFICS D'INTERVENCIÓ EN FISIOTERÀPIA III/14214121
FISIOTERÀPIA CARDIORESPIRATÒRIA/14214111
FISIOTERÀPIA INTEGRADA II/14214113
FARMACOLOGIA/14214104
RADIOLOGIA/14214106
FISIOTERÀPIA EN ESPECIALITATS CLÍNIQUES II/14214109

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FISIOLOGIA I/14214001
FISIOLOGIA II/14214008
 
Altres comentaris
És important que l'alumne consideri que ha de desenvolupar de forma simultania i exitosa la seva formació teorico - pràctica en les 5 parts de l'assignatura de Patologia Médica.- Respiratori, Cardiologia, Neurologia, Reumatologia i Metabolisme i Vascular
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent